Taka-akselin puslien vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Taka-akselin puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Vaihdoin joskus ~2 vuotta sitten ysisatkuun reaktiotankojen puslat takajousien ja -iskareiden kanssa. Samalla tuli hommattua muutkin puslat takapäähän, muttei ollut aikaa vaihtaa kaikkia. Onneksi tuli vaihdettua sentään kaikki tukivarsien pultit uusiin.

Muutenhan tuo onnistuu puoli kerrallaan (talli on ahdas ja ulkona kylmä 8) ), mutta mites tuon panhard-tangon irrottamisen kanssa? Saako sen irti ja takaisin, jos auto on vain toiselta puolelta pukilla, ja toinen takarengas maassa? Lähinnä ajattelin, että kohdistuuko tankoon voimia, joiden vuoksi auton koko takapää pitäisi laittaa pukeille ennen aloittamista?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Panhard-tangon tehtävähän on nimenomaan estää taka-akselin sivuttaista liikkumista. Nythän tuo tanko ottaa sivuttaista voimaa, jos olet tunkannut auton toiselta puolelta ylös. Tuskin tulee siis onnistumaan muulla tapaa, kuin nostamalla auton koko takapää pukkien päälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti:Panhard-tangon tehtävähän on nimenomaan estää taka-akselin sivuttaista liikkumista. Nythän tuo tanko ottaa sivuttaista voimaa, jos olet tunkannut auton toiselta puolelta ylös. Tuskin tulee siis onnistumaan muulla tapaa, kuin nostamalla auton koko takapää pukkien päälle.
Joo, jotain tällaista itsekin mietin. Nyt tosin olisi tilanne se, että toinen puoli olisi pyörällään normaalisti ja toinen olisi pukilla jousi&iskari irti (koska ne tukivarren isot puslat pitäisi vaihtaa samalla). Nyt voisi taka-akselin samaa päätä nostella tunkilla ja hakea sellaista kohtaa, jossa panhard-tankoon ei kohdistu sellaisia voimia ettei sitä saisi irti ja takaisin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hmm.. Jos auto ei ole kallellaan paljoa, niin ehkä se voikin onnistua. Sinun pitää muistaa, että panhard-tanko ottaa taka-akselin sivuttaista voimaa vastaan, eli jos nostat tunkilla auton kallelleen, vain toiselta puolelta, silloin tankoon kohdistuu jo voimia. Vastapuolelle jäänyt pyörähän ikäänkuin pyrkii menemään auton alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Taka-akselin puslien vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

moroon,
en lähtisi tekemään näillä keleillä ulkona tai ahtaissa talleissa jos ei ole pakko, väljässä ja VARUSTETUSSA ILMAISESSA tallissa son eri juttu.
puslat ei lähde noin vaan eestaas , ne on yleensä pirun lujassa. kantseis vähän kokeilla miten se onnaa ennenkuin kaikki repii irti, esim esim kuskin puolen pikkutankoon.
Veikkaan että kunnon puristinta tarvitaan ja nimenomaan juuri sopivia holkkeja, jotka ovat siis halkaisijaltaan juuri sopivia sen kumin ulkoreunalla olevaan putkirenkaan halkaisijaan. en pitäisi ihmeenä vaikka täytyisi vähän kaasulla kuumentaakin, jotta silmukat ei mene ihan paskaksi puristimessa.
jotta silleen, olen muutamia kotikonstein ährännyt ja ei helppoa, mulla on sentään iso ruuvipuristin ja hyvä valikoima hylsyjä, joista löytyy yleensä sopiva halkaisija siihen puristimen päähän.mutta kun pitää olla vielä sopiva holkki allakin mihin se pusla sit työntyy.
veikkaisin jotta monessa tapauksessa kantsii hommata puslat vaan itse halvalla ja teettää paikassa missä homma on ns. hanskassa ja on täsmä kalut. ja niitä kaluja ei sit juuri oo ku merkkiin vihkiytyneessä mestassa.
jos viet johonkin yleispajaan, niin ne tappelee niiden kaa koko päivän ( en oo koskaan kuullu niiden sanovan . ei oo edullista sulle tms, korkeintaan emme ehdi ny: siit pitäis asiakkaan osata sit ite interpoloida.... ja silleeen
Alan liikkeessä ne jysäyttää ne kii 2--3 tunnissa, ja ei hajota mestoja.
ja sitten vielä korostaisin jotta suht hyviä en vaihtaisi, varsinkin ne isot arvelluttaa, ei kait ne yleensä kulahda? hakisin sit vaikka romutetuista paremmat, koska kyl ne isot puslatkin maksaa ja niiT menee kai 4 kpl.. ne isot varret ku muistaakseni on sinkittyjä. en oo koskaan nähny niis ruostetta. Jot sillasii arvoanalyysejä.
terv stara
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kun vaikutat vantaalla, niin voin suositella tuota tervashongan korjaamoa järvenpäässä. jotain 40 egee timme, ja siellä ei oo nikoteltu.
siellä saab tunnetaan ( isäntä tehny niitä pienen ikänsä) ja täsmätyökalujakin on melko varmasti tohon hommaan) ja voithan kysyä tarjousta tai mitä tuumivat hommasta.
numero on 09-2713663
terv stara
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En nyt suoralta kädeltä muista, miten paljon mulla meni aikaa ite tehdessä. Mulla oli rasvamonttu tosin käytössä ja puristimena toimi iso viilapenkki. Hyvinhän ne meni kotikonstein paikalleen erilasia putkenpätkiä sunmuuta mielikuvituksellista käyttämällä. Mie muistelen, että 2-3tuntia varmaan kaikkineen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Taka-akselin puslien vaihto => etupyörän laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja okaalto »

stara kirjoitti:kun vaikutat vantaalla, niin voin suositella tuota tervashongan korjaamoa järvenpäässä. jotain 40 egee timme, ja siellä ei oo nikoteltu.
siellä saab tunnetaan ( isäntä tehny niitä pienen ikänsä) ja täsmätyökalujakin on melko varmasti tohon hommaan) ja voithan kysyä tarjousta tai mitä tuumivat hommasta.
numero on 09-2713663
terv stara
Tähän vanhaan keskusteluun vielä sellainen kommentti, että tuli kokeiltua tuota Tervashongan korjaamoa, kun piti saada etupyörän laakeri vaihdettua. Voin omasta puolestanikin suositella, homma tuli asiallisesti hoidettua. Säädätin samalla kaasarin ja nyt on kyllä kaasariremontin jälkeen koneen käynti erittäin asiallisesti kohdallaan.

Lisäksi mukava yllätys oli se, että olivat korjanneet myös latauksen valon, vaikka siitä ei ollut mitään puhetta. Nyt toimii myös laturin esimagnetointi startissa kunnolla (ei ole toiminut varmaan 3 vuoteen). Tätä vikaa olen yrittänyt etsiä pitkään, ja luulin jo laturin olevan sökö, mutta tuolla oli ilmeisesti tietoa korjata tällainen. :D
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itellä tuntuis tuo '75 99:n takapää sivusuunnassa (ainakin repsikan puolelta) pitävänsä hiukan väljää, eli klonk, klonk, kun tönin kylkeä tai rengasta, onko yhtä paha homma kuin yltä olen lukenut, eli ei amatööreille ja avuttomille työkaluille? :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

lefa42 kirjoitti:Itellä tuntuis tuo '75 99:n takapää sivusuunnassa (ainakin repsikan puolelta) pitävänsä hiukan väljää, eli klonk, klonk, kun tönin kylkeä tai rengasta, onko yhtä paha homma kuin yltä olen lukenut, eli ei amatööreille ja avuttomille työkaluille? :?
Olen itse vaihtanut kerran noiden satkun taka-akselin reaktiotankojen metallikuoriset puslat, mikä oli aikamoista säätämistä, kun vanhat piti käytännössä sahata pois paloina. Uusien paikalleen saaminen pelkällä ruuvipenkillä kysyi kärsivällisyyttä. Saapa nähdä viitsinkö moiseen ryhtyä toiseen kertaan.
Vastaa Viestiin