Pelastakaa 99:jä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja ristos »

No, en meinannu enää aiheeseen puuttua, koska en minäkään noissa mitään eroja huomannu, vaikka molempia vannesarjoja tuli siliteltyä varmaan ”enemmän kuin laki sallii”! Hyvin nuo autoihin sopivat ja lopputuloskin oli kyllä mielestäni sen verran hyvä, että kyllä nuo monelle olis kelvannu!? :mrgreen:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
lge746
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Heinä 13, 2012 21:52

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja lge746 »

Multa löytyy vielä sarja nuita EMS.vanteita.Muttereita 13kpl.60e.sarja?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyis hyvään kotiin vm72 kovakatto ja 76 ilman kattoa oleva versio

projekteja molemmat.

ns.rullaavia.

jos kiinnostaa yv tai soitto. autot raumalla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja jara »

99:siin löytyi kunnostettu GB-tykkivannesarja ja samasta paikasta Astralin 70-luvun ralliratti... tuon saabin sivuikkunassa tarra: Kainuun mobilistit...
Nexo1973
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Elo 13, 2019 21:13

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja Nexo1973 »

Terve.

Uusi jäsen palstalla vaikka omistanut vanhan alkuperäisen vm. -78 99 CC turbon n. 25 vuotta. Muutaman ensimmäisen vuoden aikana auto toimi silloin tällöin käyttöautona koulumatkoilla mutta sen jälkeen se on ollut pois liikenteestä odottamassa läpikäyntiä ja entisöintiä.

Auto oli alunperin tarkoitus kunnostaa alkuperäiseen asuun kaverin kanssa mut ongelmat tallien ja aikataulujen kanssa meni pahasti ristiin eli projekti lykkääntyi. Rakentaminen käytännössä loppui kokonaan kaverin kuoltua ja sen jälkeen auton kunnostaminen on käytännössä loppunut kokonaan pois lukien epämääräistä muutama vuotta jolloin eräs ”auton rakentaja” lupasi ottaa projektin haltuun. Sai 3 vuoden aikana hitsattua yhden lokasuojankaaren ja jälki on suoraan sanoen kehno. Samalla reissulla hävisi alkuperäiset turbon vanteet+pultit sekä etuspoileri ja tais avaimetkin hävitä sillä reissulla koska jouduin purkamaan virtalukon että saatiin pakkilukko pois ja auto hinattua trailerille. Vanteet sentään sain hankittua jälkeenpäin uudet mutta etuspoileria en enää jaksanut lähteä etsimään.

Auto seisoi pajan pihalla ehkä tuon kolme vuotta. Yhtenä kauniina päivänä pihaan oli tuotu paalauskone. Ihmettelin asiaa ja sain vastaukseksi että pihan autot menee paaliin tämän ja huomisen päivän aikana. Sanoin et tota ette romuta se on mun. Haen huomenna trailerin ja hinaan pois ja näin auto pelastui paalauskoneelta mikä oli kunnan puolesta tontille raahattu. Kunnan määräyksestä piha oli tyhjennettävä auton romuista koska se ei ollut virallinen korjaamo. Auton sain pelastettua trailerilla mökille Kustaviin. Uusi takaluukku jonka ehdin hommaan läpiruostuneen tilalle oli ehditty nakkaamaan silppuriin eli se oli sen reissun menetys (alkuperäinen takaikkuna sentään säilyi). Muuten autossa paljon alkuperäistä osaa jäljellä ja olen jonkin verran haalinut jotain pisteosia kuten merkkejä talteen suoraan marmorilta.

Auto on seissyt jo pitemmän pelkästään pressu suojana eli en todellakaan osaa sanoa kuinka ruosteessa pellit on tai missä kunnossa sisusta on. Tällä hetkellä näyttää siltä et tätä projektia en tule koskaan valmiiksi saamaan ja näillä näkymin säilytyspaikkakin lähtee alta eli kesämökki. Tän auton valmistumisesta on haaveiltu ammattikouluikäisestä asti mut nyt on otettava hattu kauniiseen käteen ja todettava et rahat, aika ja taidot ei riitä viemään tätä projektia kunniallisesti loppuun. Jos palstalla on joku jolla on kiinnostusta viedä kunnostus loppuun ja rakentaa auto alkuperäiseen asuun niin luovutan auton mielelläni eteenpäin. Jos auto päätyy pelkäksi varaosakotteroksi niin tämä ei ole se vaihtoehto tällä. Jos siis olet saab-harrastaja joka pystyy viemään projektin loppuun asti eli rakentamaan alkuperäiseen kuntoon tai tiedät jonkun jollakin taitoa, aikaa ja rahaa riittää hommaan niin laita viestiä. Näitä vanhoja alkuperäsiä turbo ei taida kovin montaa Suomesta enää löytyä niin olisi kiva että vielä yksi klassikko pääsisi tien päälle 🙂. Projekti tuskin on kovin helppo koska auto käytännössä purettava osiin mutta on vanhoja harrasteauto parsittu kasaan huonommistakin aihioista.

Hinta tuskin päätä huimaa eli jos trailerin hommaat ja pääset Kustaviin niin voi hakea pois. Paperiasiat vaan pitää ensin selvittää että miten tällaisessa toimitaan kun en ole täysin varmaa löytyy vanhat omistuspaperit jostakin. Jollen väärin muista niin kaikki paperit ohjekirjoja myöten löytyy mutta niitä pitää alkaa hiukan ajan kanssa etsimään.

Edit: Auto löysi uuden kodin Kuopiosta.
Viimeksi muokannut Nexo1973, La Elo 17, 2019 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

https://youtu.be/ru9etf5UXUY

Ei ihan 30v seissyt kun v. 1996 verotarra lasissa.

4.15 kynnykset kevyesti pintaruosteessa. :mrgreen:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei kelpaa osat eikä autot .

pisteosat talteen ja kopat kierrätykseen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Missä kohtaan ems saabissa D JET vaihtui K jetiksi?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

sanosin että 74 tai 75
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja viggen »

-75 118Hk
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Baas900
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Baas900 kirjoitti:
Ke Elo 14, 2019 11:41
https://youtu.be/ru9etf5UXUY

Ei ihan 30v seissyt kun v. 1996 verotarra lasissa.

4.15 kynnykset kevyesti pintaruosteessa. :mrgreen:
https://www.is.fi/autot/art-2000006213105.html
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja pela »

Toivon tälle Petri Walliuksen 99 projektille paljon seuraajia. Mies on luvannut laittaa rapean perus Saban
kuntoon jos katsojilla riittää mielenkiintoa... :D
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23919
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Osittain osuu ketjuun mut mä voisin pelastaa toimivan triumph moottorin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kumisaapas
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Loka 10, 2012 19:20

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja Kumisaapas »

Lahti411 kirjoitti:
Ti Tammi 12, 2016 20:18
Tässäpä on tanakan näköinen 99 sopuhintaan:
http://www.tori.fi/satakunta/Saab_99_24 ... ?ca=12&w=3
Vuosimalli taitaa olla -77-79 luokkaa, eikä 1983, kuten ilmoitukseen on merkitty. Sisustakin näyttää yllättävän hyvältä.
Löytyipä tämäkin kun vähän selaili taaksepäin, täten juhlallisesti ilmoitan että saappi olisi nyt pelastettu, sen verran rotta-look ettei viitsi kuvaa laittaa mutta kilpien välissä kumminkin. Oli mätä mutta edullinen, varaosa-autoksi ostin mutta pidempiaikaisessa mielenhäiriössä tuon sitten neppailin vuosien varrella iskuun.

Mitään varsinaista järkeä ei kyllä ollut tässä mutta tulipa tehtyä, kaikki sisälokarit, helmat molemmin puolin, kontin pohja, takapenkin alunen, etujalkatilat + "runkoaisat", takaiskarin yläpäät ja tietysti vetaritunnelit sai ehjätä + ovien alareunat joihin tuli sentään korjauspellit kontissa. Melkein kaikki oli aiemman sepän jäljiltä paikkailtu tyyliin pelti ruostereijän päälle ja saumat massalla peittoon, takasisälokarista sai poistaa kolme kerrosta peltiä. Luokkaa kolme ja puoli vuotta meni josta varmaan 1,5 vuotta evakossa erilaisten jyvänjemmausvehkeiden tunkiessa tielle. Toki olen hidas hitsaaja ja ainoastaan viikonloppuisin tuota edes parhaimmillaan kerkesin laittaa, mutta vähän turhan pitkään meni kumminkin. En oppinut hitsaamaan mutta kylläkin rälläköimään intensiivisesti :D

Sisusta ja teknikka vaikuttavat varsin hyviltä, saattaa jopa mittarilukema ja huoltohistoriakin pitää paikkansa, taisin siksi homman aloittaakin kun sisäinen kauneus vetosi ja oli vielä kiihkeä kiihdytelläkin. Kytkin tosin on ehtoopuolla mutta eipä ole temppu tuota vaihtaa, mutta ajellaan nyt ensin :)

t. Antti
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pelastakaa 99:jä

Viesti Kirjoittaja mestari »

aika kepsua toimintaa tuossa 99 kertomuksessa jos toisen auton meinataan pistää paaliin noin vaan. eikö ole ihmisilä enää mitään ratia toisen omaisuuteen jos osatkin häviää kesken remontin? luulisi olevan kunnia asia pitää osat auton vierellä siloin kun sitä tehdään ja miksi siis edes aloitella jos tietää että jossakin lokarin kaaren hitsauksessa menee about 3 vuotta?. yleensähän kun autoa meinataan hitsata niin se puretaan hiekkapuhalletaan sekä hitsataan ja hiotaan saman syssyyn ei kerralla valmiiksi.
kannattaa siis varoa korjaajia jotka sanoo että jätä se siihen niin teen jolloinkin. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin