Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Taas tuo alkoi todenteolla nyt näillä keleillä eli puolilämpimänä tai kun kone noin 15min jäähtynyt käy startin jälkeen hiton huonosti ja kun jarrupolkimeen koskee sammuu samantien. Sama vaiva kuin kuin vuosi sitten ja korjaantuu jos alkaa pakastaa -5 tai lämpöä yli +5.

Lämpimänä tai kylmänä ei mitään ongelmaa ja normiajossa ei sammu jarrun kanssa puolilämpimänä mutta käynti niiaa noin 500rpm.

Lähtee ja toimii muuten tosi hyvin eli vetää, vääntää ja kiihtyy puhtaasti eli nykimistä tai paukkumista ei ilmene missään vaiheessa.

Bensana vain 98 käytetty ja sytkäperusennakko 16astetta, alipainesäädinkin toimii.

Sytkäpuolelta ja bensapuolelta uusittu ja putsattu melkein kaikki
vaihdettu vuoden sisällä:
- tyhjäkäyntimoottori
- bensapaineensäädin
- bensasuodatin x2
- bensapumppu kaksikin kertaa, nyt kiinni walbro 255
- sytkäyksikkö bosch
- jakajankoppa+pyörijä bosch
- tulpat ngk platina
- bougicordit
- puola
- ohjausboxi ja lastu
- ruisku i-anturi bosch
- termostaatti 88 aste

putsattu tai tarkistettu:
- liittimiä
- maadoituksia
- kaasuläppäkotelo

eli suuttimet, jakajarauta + hall ja lambda (tilattu titania tänään kun olivat boschin jostain syystä laittaneet vaikka nimenomaan tuota titaniaa nimenomaan pyysin) vain vaihtamatta.

Alipaineletkut käyty läpi sekä uusittu muutama hapero letku.
Tuo oksa josta jarrutehostin ja kabiinipuhalluksen letku lähtee on kyllä ilkeästi kun tuo puhaltimen letku hiertyy (oli taas halki) kokoajan paisuntasäiliön vesipumpulle menevää letkua vasten ja tuo tehostajanletku ei anna mahdollisuutta kääntää oksaa muuhun asentoon.

Nestevuoto korjattu myös (vesipumpulle syyläriltä tulevan alaletkun pumpunpuolen klemmari oli korkannut).

Imusarjantiivisteen vielä katson kunhan käyn spraytä hakemassa lisää samalla kun toivottavasti oikea lambda tullut.

Mitään engine häiriövaloja ei edes väläytä, valo on ehjä eli tarkistaa kun laittaa virrat päälle ja sammuu kuten pitääkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä kovasti imu vuodolta vaikuttaa jos kerran tyhjäkäyntikin seilaa.

oletko tarkastanut by-bass vettiilin kunnon, entä onko jarrutehostin kunnossa?

pitääkö lämmityslaite alipaineen moottorin sammuttuakin?

entä mitä vastusta lämpötila anturi näyttää silloinkun vika päällä?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

By-pass on kokeiltu viimevuonna ja ehjä oli, noita kyllä löytyy uusi ja ehjä käytetty tallistakin kokeilua varten.

On se pentele eli tuo tekee sammumisen kun ajettu just lämpimäksi ja sammuttaa, jos ajaa pitempään moottori lämpimänä niin ei mitään ongelmia.

Hassu juttu kun juuri samassa paikassa 400m kokonaismatkalla tekee tuon ainoastaan:
eli käännös vasemmalle ja hivutan jalkakäytävän reunan yli 20m suoraan ja jää loivaan mäkeen keula ylöspäin. Käyn 15-20 minuuttia kerrostalon läpi Startti ja käyntiin, peruutus oikealle alaviistoon, jarrutus ja sammuu. Startti ja käy kuin maan alta noin 500rpm.
Seuraavalle pihalle vasemmalle, ajoa 100m ei kynnystä, lopussa loiva oikea ja tiukka vasen. Jää aavistuksen keula ylöspäin käynti joko ok tai 550-600rpm. Talo 15min ja startti, käynti noin 500rpm.
Seuraava pihalle oikealle, 50m ajoa jyrkkä vasen, kynnys, oikea ja keula ylöspäin. Talo 10 min. Peruutus vasemmalle jarrua ja sammuu. Startti ja käy 500rpm.
Viimenen piha vasen 50m ja lievä oikea, erittäin jyrkkä vasen jarrua ja sammuu tai 500rpm. Saa startata muutaman kerran että pysyy ilman kaasua käynnissä.
Lähtee sieltä menemään loivaa oikeaa 300m ja risteyksessä käy kuin mitään ei olisi ollutkaan.

Kaasua jos hivenen painaa noissa kohdissa niin käy ihan hyvin mutta kun jarru/kaasu puljaaminen kävelyvauhdilla pihamailla ei oikein onnistu kun kytkintäkin pitäisi käytellä.

Lämpömittari menee niin että aavistusen alle puolivälin termari aukeaa ja samanverran puolivälin yli flekti lähtee.
Tuossa kohdassa se mittarin neula on noin 3/4 osaa puolivälistä. Tuo kohta on juuri sitä aluetta jolloin tuo huono käynti oirehtii, sen ylä- eikä alapuolella toimii hyvin.

Lämppärin alipaine toimii kuten pitääkin. Erittäin lämminkin on joten termari ok.
Jarrutehostinkin kyllä toimii ainakin painetta on eli menee nätisti lukkoon (ei siis abs) polkastessa reilummin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kokeileppa tehostin silleen että auto sammuksissa pumppaat jarrua niin että poljin muuttuu kovaksi ja sitten painat sen niin pohjaan kuin saat ja pidät sen siinä. Sitten starttaat ja kun auto käynnistyy ja jos tehostin toimii niin poljin menee pehmeäksi ja painuu lisää.
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jaahas eli alkoi käydä kuin traktori joten katsoin nesteet ja säiliö tyhjä.

Kone märkä etupuolelta pakosarjan takaa (sen aukoista näkee) valuen leveälti alaspäin jakajan kieppeiltä kabiiniin päin. Pöllähti hajutkin sisälle koneen lämmetessä.
Ne kumiletkut päädystä katoin ja on ehjät eikä vuoda, termarikoppa kuiva joten kysymys voiko kannentiiviste vuotaa nesteen ulospäin noilla main?

Vuoto on rajuhko kun 3pv sitten max lisätty ja nyt 2l laitoin niin min-max puolivälissä pinta kun käytti lämpimäksi. Katon nesteet, öljyt jne kerran viikossa joten pysyy kartalla hyvin.

Tuo voisi kyllä käynnin sekoittaa, etenkin jos vetää ilmaa ruiskuanturille.

Vuosi sitten termari jäi jumiin ja lämmöt kävi tapissa huonon syylärinkin sekä flektin maadoituksen puutteen edesauttamana mutta uusi syyläri + termari ja liitokset putsattu niin nuo lämmöt asettuivat. Eikä vienyt nestettä ennenkuin keväällä/kesällä joutui kerralla noin 1,5l laittamaa kolmeen eri otteeseen mutta nuo välit piti pinnan kohdillaan. Kuulee käyntiäänestä mulla eli traktoriäänet niin nestevajaus.

Öljyä tämä ässä ei vielä vie eli 8500km välein nuo vain vaihdetaan ja vanhan pinta on yläviivassa silloinkin.

Vesipumpun alaletkun edellinen mehimiskohta liitoksista on kuiva kuten koko pumpun ympäristö ja hihnat.

Tehostin on tsekattu ja toimii.

Ps. täytän säiliön max just ennen lähtöä töihin ja ensiyönä 22km ajan. Saan hallille lauantaina päivällä niin vaikka sataisi näkee paremmin märät kohdat. Katon tulpatkin kertaalleen josko olisi muutosta (nestettä menisi palotilaan), viimeksi nuo elokuussa oli ihan ok kuntoset ja väriset kaikki.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Lauantain vastaisena yönä sitten pöllähti kesken ajon ikkunat huuruun, kabiini kosteaksi ja jalat litimäräksi. Riitti kun katsoi taskulampulla rattiputkea niin valui nestettä solkenaan.
Tuossa vielä illalla kokeilin tupakalla käydessä käsikopelolla niin märät on eristeetkin jokapuolen kuskinpuolta ja alasuoja nahkea.

Viikko sitten oli täysin kuivaa tuolla joten sen yhden vuodon kun stoppasi petti seuraavasta sitten.

Ehjä kenno + hana olisi kova juttu nyt (jos jollain myytäväksi irtona tuo paketti löytyy nopeasti toimitettuna niin tarjotkaa).

Purkaa jo suojia valmiiksi, kennon pois ja yrittää kuivailla mattoja ja eristeitä tällä välin.Turha edes yrittää käyttää autoa, on sen verran paha vuoto.

Nestettä tuo koneen keulallakin on, sen verran tuli kynnenpäällä sieltä hipaistua ja siitä lipastua ettei mausta eikä hajusta erehdy.
Viimeksi muokannut Kupari, Su Marras 04, 2012 16:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kerralla kumpikin vuoto kuntoon.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Päivitystä.

Saatu ja vaihdettu ehjät uusi vesiventtiiili ja käytetty kenno niin alkoi nesteet pysyä säiliössä ja jalat kuivina, varalla on vielä ehjä käytetty hana. Tuo mehiminen etupäästä loppui kun uusittu klemmareita sinnekin letkuihin.

Kävi jo niin huonosti että vapaalla suuttimetkin nyt tutkittu/putsattu ja saldo niistä yksi alkoi vuotaa, yksi suihku vieläkin huono ja 2kpl on hyviä. Bensankulutus oli uskomattomat 7,2l/100km kaupunkiajossa noin noin 500km ajolla joten tukkeessa nuo ilmeisesti olleet.Nyt tuo kulutus näyttäisi tulevan siihen normaalimpaan suuntaan jonnekin 10-12l /100km välille.
Ehjiä oransseja suuttimia etsiskelen niin saisi nuo kaikki kondikseen.

Kokonainen jakaja, orkkis sytkäpääte ja bensarele tulossa niin kokeillaan yksitellen noitakin vaikuttaisiko parantavasti jos suuttimilla ei ongelmat kokonaan korjaannu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Aiheeseen liittyen, tuon luukkaan tyhjäkäyntimoottorin voi varmaankin putsata samaan tapaan kuin boschilaisenkin? Eli siis vaikka Bräkleeniä sisään ja WD-40 perään voiteluksi?

Omakin ässä nimittäin tekee satunnaisesti tuota, että sammuilee käynnistyksen jälkeen.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Outo sammuminen alkoi taas ässässä

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kerran nykyisenkin tk-moottorin olen noin putsannut. Kyllähän tuo kannattaa tehdä, toimii herkemmin.

Mulla vika vaan ei ole siinä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin