Saab 99 -82 GL fiksailua
Saab 99 -82 GL fiksailua
Taitaa olla parempi yhdistää nämä minun kyselyt yhden otsikon alle. Eli kyseessä on vuosimallin 82 tuplis, jonka noudin itselleni kolmisen viikkoa sitten. Auto on aika huumaavassa kunnossa ikäänsä nähden. Ruostetta ei ole juuri missään ja sisusta on todella hienossa kunnossa. Ilmeisesti ensimmäiset 20 vuotta auto on viettänyt talvet tallissa ja ollut ajossa vain kesäisin. Pientä fiksailuahan nuihin pitää kuitenkin aina tehdä ja tähän toivon saavani apua täältä.
Aikasempia ketjuja on tuossa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=130206
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129824
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129756
Nyt olisi tarkoitus purkaa ja putsailla kaasari ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Tuntuu tuolta http://www.kaasutinexpertti.fi saavan vielä kaasarin huoltosarjoja. Pistin mailia firmaan ja epäilivät minun tavitsevan seuraavanlaisen huoltosarjan http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... .php?p=327 Kaasarin päällä on vain mallimerkintänä 175CD, mutta onko siis tarkempi mallimerkintä 175CDSE? Entä tarvitseeko tässä mallissa sitten tuota moottorijarrutuskalvoa?
Aikasempia ketjuja on tuossa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=130206
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129824
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=129756
Nyt olisi tarkoitus purkaa ja putsailla kaasari ja vaihtaa kaikki tiivisteet. Tuntuu tuolta http://www.kaasutinexpertti.fi saavan vielä kaasarin huoltosarjoja. Pistin mailia firmaan ja epäilivät minun tavitsevan seuraavanlaisen huoltosarjan http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... .php?p=327 Kaasarin päällä on vain mallimerkintänä 175CD, mutta onko siis tarkempi mallimerkintä 175CDSE? Entä tarvitseeko tässä mallissa sitten tuota moottorijarrutuskalvoa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
ei ole saabissa tuota moottorijarrutuskalvoa, eli et tarvitse sitä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Eli kaasarin tarkempi malli on tuo 175CDSE?
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Voikos tohon malliin laittaa nuita Boschin monikärkitulppia? Motonet ei niitä kyllä tarjoa, mutta jostain muistan lukeneeni jonkun niitä käyttäneen. Mikäköhän lienee oikea monikärkitulppa 99:n.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
perus bosch kynttilä kelpaa vallan hyvin . alle 3e kipale.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Kivasti kulunut aika Saabin kimpussa. Tullut vaihdettua sytytyksen osat, öljyt moottoriin ja vaihteistoon, pakoputkisto kokonaisuudessaan yms. pientä värkkäystä. Putkiston vaihdoin kokonaisuudessaan kun osa pätkistä alkoi olla jo aika loppu. Helpommalla pääsee kun vaihtaa kerralla kaikki, ja eipä tuo kustantanut kuin 83€.. Vähänhän tuo aina hidastaa harrastelua, kun tahtoo opiskelijalla olla monesti tiukassa tuo budjetti.
Siitä asti kun auto on minulla ollut on lämmöt pysyneet ajossa noin 3/4 asennossa ehkä hiukan alle, olen ajatellut sen olevan normaalia 99:lle. Paikoillaan ollessa tahtoo nousta jopa vielä korkeammalle, mutta heti kun lähtee ajamaan niin laskee alemmas. Muutenkin tuntunut että tuo mittari hiukan seilailee. Järjestelmä pitäisi olla ilmattu hyvin, kun vaihdoin muutama viikkoa sitten jäähdytinnesteet. Flekti pyörähtää käyntiin vain hiukan ennen mittarin saavuttaessa punaisen alueen. Missä mittarin asennossa flektin oikeasti pitäisi lähteä pyörimään. Mikä lie pielessä, pitäisikö yrittää vaihtaa termostaatti vai olisiko jäähdytinkenno niin tukossa/loppu? Niin ja tosiaan silloin kun nuo lämmöt on noussut korkealle pysähdyksissä ollessa ja muutenkin joskun kun ajanut pihalle parkkiin, niin olen huomannut, että konepellin alta nousee höyryä. Kun olen sammuttanut auton ja avannut konepellin, niin en ole kuitenkaan onnistunut paikallistamaan höyryn alkuperää. Nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut lisätä, että jos tuon höyryn aiheuttaa jäähdytinnesteet, niin ei sitä kuitenkaan älyttömästi voi vuotaa.
Siitä asti kun auto on minulla ollut on lämmöt pysyneet ajossa noin 3/4 asennossa ehkä hiukan alle, olen ajatellut sen olevan normaalia 99:lle. Paikoillaan ollessa tahtoo nousta jopa vielä korkeammalle, mutta heti kun lähtee ajamaan niin laskee alemmas. Muutenkin tuntunut että tuo mittari hiukan seilailee. Järjestelmä pitäisi olla ilmattu hyvin, kun vaihdoin muutama viikkoa sitten jäähdytinnesteet. Flekti pyörähtää käyntiin vain hiukan ennen mittarin saavuttaessa punaisen alueen. Missä mittarin asennossa flektin oikeasti pitäisi lähteä pyörimään. Mikä lie pielessä, pitäisikö yrittää vaihtaa termostaatti vai olisiko jäähdytinkenno niin tukossa/loppu? Niin ja tosiaan silloin kun nuo lämmöt on noussut korkealle pysähdyksissä ollessa ja muutenkin joskun kun ajanut pihalle parkkiin, niin olen huomannut, että konepellin alta nousee höyryä. Kun olen sammuttanut auton ja avannut konepellin, niin en ole kuitenkaan onnistunut paikallistamaan höyryn alkuperää. Nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut lisätä, että jos tuon höyryn aiheuttaa jäähdytinnesteet, niin ei sitä kuitenkaan älyttömästi voi vuotaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
missä kunnossa sulla on itse jäähdyttäjä? onko kovin haperonnäköinen päällepäin jos kannattaa jähdyttäjä vaihtaa perempaan.
termostaatti tosiaan voi myös aihetuuttaa samanlaista oiretta jos ei aukea kunnolla.
termostaatti tosiaan voi myös aihetuuttaa samanlaista oiretta jos ei aukea kunnolla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
uuden syylärin löytyminen saattaa olla haaste ja vanhaan kennon uusinta vieläkin haastavampaa..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Muistaakseni syyläri ei ollut kovin pahan näköinen. Pitää tarkistaa kun pääsee kotia. Voisin koulun jälkeen ajella Motonettiin ja hakea uuden termostaatin samalla kun haen tilaamani ilmansuodattimen. Motonet tarjoaa termareita 82,88 ja 92 asteisina, mutta hyllystä löytyy vain 88 ja 82 asteisia. Lieneekö tuommoinen 88 asteinen sitten sopiva?
Mietein sitäkin, että varmaan teoriassa mahdollista että se höyry johtuu siitä että näin märällä kelillä maasta roiskuva vesi höyrystyy kuuman koneen kyljestä . Eilen illalla sitten kokeilin vielä että eivät olleet letkut kovina normaalissa lämpötilassa.
Mietein sitäkin, että varmaan teoriassa mahdollista että se höyry johtuu siitä että näin märällä kelillä maasta roiskuva vesi höyrystyy kuuman koneen kyljestä . Eilen illalla sitten kokeilin vielä että eivät olleet letkut kovina normaalissa lämpötilassa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
itse havainnu että 99 ja 900 höyryää helposti esim:
-pesun jälkeen
-sateiden jälkeen
-ja jos sattuu ajovalojen pesurien takaisku vuotamaan.. neste ku neste siellä saa aikaan näyttävän efektin.
-pesun jälkeen
-sateiden jälkeen
-ja jos sattuu ajovalojen pesurien takaisku vuotamaan.. neste ku neste siellä saa aikaan näyttävän efektin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Noh vaihdoin nyt uuden termostaatin ja samalla tuli vaihdettua uusi ilmansuodatin. Pikaisen ajon jälkeen näyttäisi lämmöt nousevan kutakuinkin samoille korkeuksille kuin aikaisemminkin. Ohessa on kuva mittarista http://img689.imageshack.us/img689/3527 ... 260813.jpg Suurin piirtein nuilla korkeuksilla se yleensä on. Pitäisikö tuosta huolestua vai antaako vain olla? Tuossa on myös kuva syyläristä http://img26.imageshack.us/img26/4703/201211270817.jpg ei tuo minusta kovinkaan pahalta näytä. Kuvassa näkyvä oranssi väri johtuu vain kamerasta (=pilkkopimeässä kamerakännykällä kuvattu.)
Jos sitä luottaisi vain tuohon että sateiden takia se on vain höyrynnyt..
Mikä muu voi aiheuttaa lämpöjen nousemisen?
Viime vkl kun tulin Torniosta niin pitihän se kokeilla moottoritiellä yöllä huiput ja ei kulkenut kuin 143km/h GPS:llä mitattuna. Epäilen seoksen olevan hiukan laihalla, mutta kun olisi tarkoitus purkaa tuo kaasari ja puhdistaa, niin olen aikonut käydä vasta sen jälkeen säädättämässä seokset kohdilleen. Myös sytytys on tarkoitus käydä säädättämässä kohilleen.
Jos sitä luottaisi vain tuohon että sateiden takia se on vain höyrynnyt..
Mikä muu voi aiheuttaa lämpöjen nousemisen?
Viime vkl kun tulin Torniosta niin pitihän se kokeilla moottoritiellä yöllä huiput ja ei kulkenut kuin 143km/h GPS:llä mitattuna. Epäilen seoksen olevan hiukan laihalla, mutta kun olisi tarkoitus purkaa tuo kaasari ja puhdistaa, niin olen aikonut käydä vasta sen jälkeen säädättämässä seokset kohdilleen. Myös sytytys on tarkoitus käydä säädättämässä kohilleen.
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Eihän tuo huolestuttavaa ole, mutta minusta outoa jos tähän vuodenaikaan käy noin kuumana, tosin kaupunkiajossa ymmärrettävää mutta matka-ajossa luulisi laskevan vaakatasoon neula. Minkä lämpöisen termostaatin ostit? 88c?
Mitä jos vaihtaisit jäähdytysnesteet? Saatat yllättyä itsekin millaista kuraa sieltä tulee ulos. Vai saitko nesteen väristä tuntumaa kun vaihdoit termostaatin? EDIT: ai sori olitkin vaihtanut nesteet jo.
Asensin kerran yhteen ysiysiin päällepäin uudennäköisen purkusyylärin, mutta ikinä ei jäähdytys toiminut hyvin sillä, piti ostaa 82c kesätermostaatti ja siltikin se kävi liian kuumana.
Toisessa ysiysissä mulla oli alkava kannentiivistevaurio joka piti lämpöjä vähän koholla, ja toinen oire oli se, että kovassa vauhdissa lämmityslaitteesta tuleva ilman lämpötila laski - vain kaupunkiajoissa tuli kunnolla lämmintä.
Yhteen ysiysiin ostin myös lämpömittarin anturin uuden, se oli taas yksilö joka kävi liian kylmänä, ja lukemat tosiaan muuttuivat anturivaihdon myötä.
Miten sun lämmityslaite toimii, tuleeko sieltä tasaisesti kuumaa kaikilla moottorin kierrosalueilla?
Mitä jos vaihtaisit jäähdytysnesteet? Saatat yllättyä itsekin millaista kuraa sieltä tulee ulos. Vai saitko nesteen väristä tuntumaa kun vaihdoit termostaatin? EDIT: ai sori olitkin vaihtanut nesteet jo.
Asensin kerran yhteen ysiysiin päällepäin uudennäköisen purkusyylärin, mutta ikinä ei jäähdytys toiminut hyvin sillä, piti ostaa 82c kesätermostaatti ja siltikin se kävi liian kuumana.
Toisessa ysiysissä mulla oli alkava kannentiivistevaurio joka piti lämpöjä vähän koholla, ja toinen oire oli se, että kovassa vauhdissa lämmityslaitteesta tuleva ilman lämpötila laski - vain kaupunkiajoissa tuli kunnolla lämmintä.
Yhteen ysiysiin ostin myös lämpömittarin anturin uuden, se oli taas yksilö joka kävi liian kylmänä, ja lukemat tosiaan muuttuivat anturivaihdon myötä.
Miten sun lämmityslaite toimii, tuleeko sieltä tasaisesti kuumaa kaikilla moottorin kierrosalueilla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
hyvä kuntoisen näköinen syyläri tuossa sinun 99:sä on että vika tuskin siinä.
lampämittarin anturin voi olla seuraava mahdollinen vika paikka tai sitten vesi pumpun siivissä jotain vikaa miksi neste ei kierrä riittävästi.
paikallaan kun lämpöistä konetta käytät paikallaan kovemmilla kierroksilla niin nouseeko lämmöt nopeastikin punaisen tuntumaan?
lampämittarin anturin voi olla seuraava mahdollinen vika paikka tai sitten vesi pumpun siivissä jotain vikaa miksi neste ei kierrä riittävästi.
paikallaan kun lämpöistä konetta käytät paikallaan kovemmilla kierroksilla niin nouseeko lämmöt nopeastikin punaisen tuntumaan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
ihan normaali viisarin näyttämä. ei syytä huoleen vanhalla syylärillä.
toimiihan flekti?
toimiihan flekti?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 99 -82 GL fiksailua
Vaihdoin 88c termostaatin. Ja ei ole väliä onko matka- vai kaupunkiajoa, niin samassa asennossa viisari suurin piirtein pysyy. Lämmityslaite työntää kyllä kaikilla nopeuksilla ja kierrosalueilla kuumaa ilmaa koppiin ja hyvin työntääkin! (vs. vanha 900:seni, jonka lämmöt olivat aina liian matalat ja lämmityslaitteen hönkäys oli kuin lehmän hönkäisy.. ).
Vaikea arvioida näin yhtäkkiä että kuinka nopeasti lämmöt nousee. Yhden kerran muistan ainakin, että kun parkkiin ajoin niin melkein heti lämmöt nousivat tappiin ja flekti lähti pyörimään, mutta tuo ei ole ollut tavallista. Pitänee huomenna kokeilla kuinka nopeasti ne lämmöt oikeasti nousevat.
Lienee järkevintä kokeilla kuitenkin vaihtaa tuo lämpömittarin anturi seuraavaksi, vaikka niinkuin mestari kirjoitti niin eihän tuo vissiin ihan hälyttävä asento vielä ole. Voihan sitä sitten, jos ei muu auta niin kokeilla laittaa 82c termari sisään.
Toinen asia minkä tänään huomasin, kun puuhailin tallissa, niin sain viimein kurkatuksi kaasariin vaimenninöljyn määrää. Olenhan ymmärtänyt oikein, että vaimenninöljy tarkistetaan irroittamalla kaasarin päältä musta muovinen korkki, jossa on tanko kiinni. Sinne reikään kun tsiikailin lampulla niin pohjahan siellä loisti eikä tippaakaan öljyä.. Onko tuon öljyn tehtävä siis vaimentaa luistin liikettä? Ja onko taasen luistin asento riippuvainen kaasupolkimen asennosta eli määrääkö se kuinka paljon bensa-ilma seosta koneeseen työnnettään? Onko väliä mitä automaattiöljyä tuonne työnnän? Ja ilmeisesti öljyä on oikea määrä silloin, kun tanko koskettaa öljyyn juuri kun musta korkki osuu kaasariin?
Vaikea arvioida näin yhtäkkiä että kuinka nopeasti lämmöt nousee. Yhden kerran muistan ainakin, että kun parkkiin ajoin niin melkein heti lämmöt nousivat tappiin ja flekti lähti pyörimään, mutta tuo ei ole ollut tavallista. Pitänee huomenna kokeilla kuinka nopeasti ne lämmöt oikeasti nousevat.
Lienee järkevintä kokeilla kuitenkin vaihtaa tuo lämpömittarin anturi seuraavaksi, vaikka niinkuin mestari kirjoitti niin eihän tuo vissiin ihan hälyttävä asento vielä ole. Voihan sitä sitten, jos ei muu auta niin kokeilla laittaa 82c termari sisään.
Toinen asia minkä tänään huomasin, kun puuhailin tallissa, niin sain viimein kurkatuksi kaasariin vaimenninöljyn määrää. Olenhan ymmärtänyt oikein, että vaimenninöljy tarkistetaan irroittamalla kaasarin päältä musta muovinen korkki, jossa on tanko kiinni. Sinne reikään kun tsiikailin lampulla niin pohjahan siellä loisti eikä tippaakaan öljyä.. Onko tuon öljyn tehtävä siis vaimentaa luistin liikettä? Ja onko taasen luistin asento riippuvainen kaasupolkimen asennosta eli määrääkö se kuinka paljon bensa-ilma seosta koneeseen työnnettään? Onko väliä mitä automaattiöljyä tuonne työnnän? Ja ilmeisesti öljyä on oikea määrä silloin, kun tanko koskettaa öljyyn juuri kun musta korkki osuu kaasariin?