Nyt vanha ja varma sotaratsuni on ruvennut temppuilemaan.
Vääntö tyhjäkäynnillä on lämpimänä kateissa, ja kone sammuu helposti eikä sen jälkeen lähde mitenkään käyntiin. Noin 5-10 min jälkeen se kyllä käynnistyy.
Korkeammilla kierroksilla kone kyllä toimii, mutta pienillä kierroksilla se ei oikein vastaa kaasuun ja tuntuu tuhkehtuvan.
Osaako joku selittää mulle EGR-ventiilin toimintaa sekä alipaineletkujen ohjaussysteemiä? Voisiko ne aiheuttaa edellä kuvatut häiriöt, vai onko sytytyksessä jotain pielessä?
900c sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin
Vaihdoin kaksi vuotta sitten talvella kaasuttimen kalvon, se oli haljennut. Kone ei silloin saanut bensaa eikä vetänyt kuin matalilla kierroksilla, eli oireet oli ainakin silloin päinvastaiset. Mutta kai se kaasarin puhdistus voisi olla paikallaan. En kuitenkaan oikein usko että se olisi siitä kinni, kun se välillä toimii kunnolla, onko muita ehdotuksia.
Re: 900c sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin
EGR:n tarkoitus on kierrättää pakokaasuja takaisin imupuolelle, kun ajetaan osakaasulla, ja tällä tavoin laskea palotapahtuman lämpötilaa, mikä pienentää typenoksidipäästöjä. Omassani tuo EGR-venttiili oli tosin varmaan jo vuosia sitten karstoittunut jumiin, joten systeemi ei taatusti toiminut enää oikein. Vaihdoin tuon uuteen, tosin koko härvelin poistaminen olisi ollut ihan käypä vaihtoehto sekin.Fredrik kirjoitti: Osaako joku selittää mulle EGR-ventiilin toimintaa sekä alipaineletkujen ohjaussysteemiä? Voisiko ne aiheuttaa edellä kuvatut häiriöt, vai onko sytytyksessä jotain pielessä?
Voisko tässä olla EGR:n sijaan syynä se, että kone saa tosiaan liikaa bensaa? Itselläni oli kaasarin etupuolelta irronnut lyhyt alipaineletku, joka ohjaa venttiiliä, joka laihentaa seosta sen jälkeen, kun kone on startannut. Koneen lämmettyä tyhjäkäynti oli korkeampaa, sammutettaessa jälkikäyntiä, ja lämpimää konetta joutui sahaamaan pidempään käyntiin. Letku kiinni, ja meno jatkui.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti: