900c sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Fredrik
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 13:48

900c sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Fredrik »

Nyt vanha ja varma sotaratsuni on ruvennut temppuilemaan. :(
Vääntö tyhjäkäynnillä on lämpimänä kateissa, ja kone sammuu helposti eikä sen jälkeen lähde mitenkään käyntiin. Noin 5-10 min jälkeen se kyllä käynnistyy.
Korkeammilla kierroksilla kone kyllä toimii, mutta pienillä kierroksilla se ei oikein vastaa kaasuun ja tuntuu tuhkehtuvan.
Osaako joku selittää mulle EGR-ventiilin toimintaa sekä alipaineletkujen ohjaussysteemiä? Voisiko ne aiheuttaa edellä kuvatut häiriöt, vai onko sytytyksessä jotain pielessä?
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

sammuu

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Kaasuttimen kalvo vaihtoon, siitä on hyvä aloittaa pierupurkin ollessa kyseessä. Oireista päätellen pyrkii kastelemaan tulpat. Remontti on halpa ja helppo tehdä, osa maksaa pari-kolme juroa.

t.P:n Vee
Fredrik
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 09, 2004 13:48

Viesti Kirjoittaja Fredrik »

Vaihdoin kaksi vuotta sitten talvella kaasuttimen kalvon, se oli haljennut. Kone ei silloin saanut bensaa eikä vetänyt kuin matalilla kierroksilla, eli oireet oli ainakin silloin päinvastaiset. Mutta kai se kaasarin puhdistus voisi olla paikallaan. En kuitenkaan oikein usko että se olisi siitä kinni, kun se välillä toimii kunnolla, onko muita ehdotuksia.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Vaihda vaan ensin se kaasarin kalvo ei ole kallis eikä vaikea asentaa...
Tuleepahan selville onko se vika siinä... :wink:
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 900c sammuu lämpimänä eikä lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Fredrik kirjoitti: Osaako joku selittää mulle EGR-ventiilin toimintaa sekä alipaineletkujen ohjaussysteemiä? Voisiko ne aiheuttaa edellä kuvatut häiriöt, vai onko sytytyksessä jotain pielessä?
EGR:n tarkoitus on kierrättää pakokaasuja takaisin imupuolelle, kun ajetaan osakaasulla, ja tällä tavoin laskea palotapahtuman lämpötilaa, mikä pienentää typenoksidipäästöjä. Omassani tuo EGR-venttiili oli tosin varmaan jo vuosia sitten karstoittunut jumiin, joten systeemi ei taatusti toiminut enää oikein. Vaihdoin tuon uuteen, tosin koko härvelin poistaminen olisi ollut ihan käypä vaihtoehto sekin.

Voisko tässä olla EGR:n sijaan syynä se, että kone saa tosiaan liikaa bensaa? Itselläni oli kaasarin etupuolelta irronnut lyhyt alipaineletku, joka ohjaa venttiiliä, joka laihentaa seosta sen jälkeen, kun kone on startannut. Koneen lämmettyä tyhjäkäynti oli korkeampaa, sammutettaessa jälkikäyntiä, ja lämpimää konetta joutui sahaamaan pidempään käyntiin. Letku kiinni, ja meno jatkui. 8)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kaikki alipaineletkut kannattaa tarkistaa.
MInun satkuni henki oli kateissa. Vaihdettiin neula ja sen alapuolella oleva suutin. Siihen loppuivat ongelmat, mutta se poti sekä kylmänä että lämpimänä bensapulaa
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin