Satkun vaihteisto tuntuu "jäykältä" kylmänä
Satkun vaihteisto tuntuu "jäykältä" kylmänä
-------------------------------
Viimeksi muokannut MarkoL, To Huhti 21, 2005 15:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kannattaisi hakea SAABin omaa vaihteisto öljyä SAABin huollosta.
Varmin tapa pitää SAABin vaihteisto kunnossa.
Ne teflon pinnotteiset synkronirenkaat eivät siedä mitä tahansa öljyjä.
Jos kakkonen rusahtaa n.60 vauhdissa ( kun vaihdetaan 3:lta 2:lle niin tämä on merkki alkavasta vaihteisto viasta )
Suurin osa SAABin vaihteistoista särjetään VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ.
Ja sitten puhutaan että kyllä on huono auto kun ei kestä...!!!!
3 satkua omistaneena..( kaikkiin olen tehnyt vaihteisto remontin )
Varmin tapa pitää SAABin vaihteisto kunnossa.
Ne teflon pinnotteiset synkronirenkaat eivät siedä mitä tahansa öljyjä.
Jos kakkonen rusahtaa n.60 vauhdissa ( kun vaihdetaan 3:lta 2:lle niin tämä on merkki alkavasta vaihteisto viasta )
Suurin osa SAABin vaihteistoista särjetään VÄÄRÄLLÄ ÖLJYLLÄ.
Ja sitten puhutaan että kyllä on huono auto kun ei kestä...!!!!
3 satkua omistaneena..( kaikkiin olen tehnyt vaihteisto remontin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/gearboxoil.htm
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 1_1742.PDF
http://www.townsendimports.com/Saab_TSB ... 1_1742.PDF
Viimeksi muokannut 9000CD23T, Ke Marras 24, 2004 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Enpä laittaisi moottoriöljyä vaihdelaatikkoon vaikka saabilla niin väittäisivät, ellei halua vaihteistoaan tuhota. Oikeaa vaihteistoöljyä sinne on syytä laittaa, ja aiemmin mainittu Neste Hypoidi MP75W on ainakin yksi hyväksi havaituista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tässä ainakin tonnarin suositukset olisiko satkuun samat..?
huom....(((Synthetic oil must not be used.)))
http://www.electricbbs.com/servicing/servicespecs.html
huom....(((Synthetic oil must not be used.)))
http://www.electricbbs.com/servicing/servicespecs.html
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
toi yllämainittu MP 75W on teki mun 900i:n todella nihkeästi toimivasta laatikosta paljon paljon paremman.
Kuten aiemmista viesteistäni voi kenties löytääkin, toi lodju alkoi ensin olemaan jäykkä pakkasilla, sitten se oli jäykkä jo nollassa, kunnes se alkoi olla jäykkä toimimaan plussakeleilläkin. Kovalla pakkasella meinasi vauhti hyytyä autosta 1->2 vaihdossa, kun keppi oli niin jäykkää. Nyt on nuo yllämainitut öljyt sisällä ja tänäänkin -10 pakkasella heti lähtiessä keppi liikkuu ilman väkivaltaa heti liikkeelle lähtiessä. Odottelen kovia pakkasia, liekkö vaikutusta vaihteiston toimintaan, jokatapauksessa ennen näihin öljyihin pääsyä keppi oli +10 keleillä jäykempi liikuttaa, kuin nykyisin -10:ssä asteessa!!! Katellaan tilannetta.
Ainiin, se vanha öljy oli 10W40, enkä kiistä, etteikö laatikossa voisi olla vikaa. Autolla ajettu 369tkm ja laakeriremppa tehty kuulemma vajaat 250tkm kieppeillä.

Kuten aiemmista viesteistäni voi kenties löytääkin, toi lodju alkoi ensin olemaan jäykkä pakkasilla, sitten se oli jäykkä jo nollassa, kunnes se alkoi olla jäykkä toimimaan plussakeleilläkin. Kovalla pakkasella meinasi vauhti hyytyä autosta 1->2 vaihdossa, kun keppi oli niin jäykkää. Nyt on nuo yllämainitut öljyt sisällä ja tänäänkin -10 pakkasella heti lähtiessä keppi liikkuu ilman väkivaltaa heti liikkeelle lähtiessä. Odottelen kovia pakkasia, liekkö vaikutusta vaihteiston toimintaan, jokatapauksessa ennen näihin öljyihin pääsyä keppi oli +10 keleillä jäykempi liikuttaa, kuin nykyisin -10:ssä asteessa!!! Katellaan tilannetta.

Ainiin, se vanha öljy oli 10W40, enkä kiistä, etteikö laatikossa voisi olla vikaa. Autolla ajettu 369tkm ja laakeriremppa tehty kuulemma vajaat 250tkm kieppeillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minäkin "äänestän" Nesteen MP 75W:tä.
En tiedä tarkalleen, mitä öljyä laatikossa oli, jossain vaiheessa se kuitenkin oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Kuvittelisin, että se oli jotain moottoriöljyä.
Ennen öljynvaihtoa ykköseltä kakkoselle vaihtaessa sai kikkailla, ettei laatikko olisi rusahtanut. Öljy oli myös kylmänä, erityisesti pakkasella sen verran jäykkää, että vaihtaminen oli tympeän takkuista. Öljynvaihdon jälkeen tällaiset oireet lähes katosivat. Lisäksi huomasin, että tyhjäkäynnillä, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä, kuuluva ujellus vaimeni huomattavasti. Kertonee jotain öljyn ominaisuuksista.
edit: Niin ja autohan oli tuo allekirjoituksessa näkyvä kaasari 900

En tiedä tarkalleen, mitä öljyä laatikossa oli, jossain vaiheessa se kuitenkin oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta. Kuvittelisin, että se oli jotain moottoriöljyä.
Ennen öljynvaihtoa ykköseltä kakkoselle vaihtaessa sai kikkailla, ettei laatikko olisi rusahtanut. Öljy oli myös kylmänä, erityisesti pakkasella sen verran jäykkää, että vaihtaminen oli tympeän takkuista. Öljynvaihdon jälkeen tällaiset oireet lähes katosivat. Lisäksi huomasin, että tyhjäkäynnillä, vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen ylhäällä, kuuluva ujellus vaimeni huomattavasti. Kertonee jotain öljyn ominaisuuksista.

edit: Niin ja autohan oli tuo allekirjoituksessa näkyvä kaasari 900

Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jos laatikko on kunnossa niin se pelaa 10-40 moottori öljyllä , onhan siellä ollut uutenakin sitä?!
Toisaalta kokeeksi ostin ad liikkeestä tilaten sitä nesteen hypoidia, nyt olen tyytyväinen siihen.
Monet liikkeet laittaa muihinkin vakio autojen laatikoihin huolloissa moottoriöljyä, eikä ole ollut ongelmia.
Kaverin tonnarissakin on laatikossa 0w-40 öljyt ja ei ole ollut valittamista. 60tkm sekin ajellu sillä.
Toisaalta kokeeksi ostin ad liikkeestä tilaten sitä nesteen hypoidia, nyt olen tyytyväinen siihen.
Monet liikkeet laittaa muihinkin vakio autojen laatikoihin huolloissa moottoriöljyä, eikä ole ollut ongelmia.
Kaverin tonnarissakin on laatikossa 0w-40 öljyt ja ei ole ollut valittamista. 60tkm sekin ajellu sillä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Muistan lukeneeni veljen OG900c:n käyttöohjeista, että moottoriöljyä voitiin käyttää tilapäisesti. Samaisessa opuksessa suositeltiin SAE75W-viskositeetin mukaista öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001