Tuli eilen vaihdeltua äitin 900 -89 16v etujarrupaloja, mutta tuli vähän mutkia matkaan
Oikean puolen palat saatiin vaihdettua ihan normaalisti, mutta vasemmalle puolen mäntä ei mene millään sisälle. En viitsinut mielettömällä voimalla sitä sisälle koittaa, koska autoa tarvittiin aamusti.
Eli kysymys kuulluu, mitä kannattaisi tehdä, hakea motonetistä uusi mäntä ja tiivistesarja vai suosiolla koko satula hiluineen?
Itse kun keväällä vaihdoin, niin vasemmalla puolella oli tiukemmassa kuin oikealla.
Painoin männän kuitenkin takaisin pienellä rengasraudalla.
Varovainen pitää olla, jottei paina mäntää takaisin vinossa asennossa jolloin se kai voi kiilautua.
Jarrumäntiä voi yrittää herkistellä painamalla välillä jarrupolkimella mäntää ulospäin ja taas tuupata takaisin. Tässäkin varovaisuutta ettei mäntä tule liian ulos kun jarrupalat ei ole paikoillaan.
Jos avaat jarrunestekorkin, niin männän sisäänpainaminen helpottuu pikkasen, toinen mahdollisuus on avata ilmausruuvi, mutta sitten joutuu ilmaamaan.
Jos sulla on jarrunestesäiliö ihan täynnä niin neste sitten "tulvii yli" jarrunestesäiliöstä kun korkki on auki. Jos taas säiliön korkki on kiinni on mahdollista ettei mäntä mene sisään. Säiliö on kai aika tiivis ja nestehän on kokoonpuristumatonta...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joo, toi jarrunestesäiliön korkki oli auki. Mäntä liikkuu pienen matkaa mutta sitten pysää kuin seinään. Koitin puristaa sen sisään isoilla papukaijoilla ja vasaralla hieman naputella, mutta ei mihinkään
Täytyy koittaa joku päivä paremmalla ajalla. Sitten kun järki loppuu otetaan voima
Frostgrey kirjoitti:Joo, toi jarrunestesäiliön korkki oli auki. Mäntä liikkuu pienen matkaa mutta sitten pysää kuin seinään. Koitin puristaa sen sisään isoilla papukaijoilla ja vasaralla hieman naputella, mutta ei mihinkään
Näin ajattelinkn, oli silti pakko mainita tosta korkista.
Täytyy koittaa joku päivä paremmalla ajalla. Sitten kun järki loppuu otetaan voima
"Mitä isompi vika sitä isompi leka". Jos menee voimalla takaisin nii varmista, että liikkuu sitten jouhevasti ettei rupea jumittelemaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Tuon jumittumisen takia juuri ajattelin että onko ihan hölmöä hakea uusi mäntä ja tiivisteet.
Ilmaus hommiin siinä tarvii kyllä ryhtyä, mutta ei se niin paha rasti ole Muuten tarviiko tuossa tapauksessa ilmata kaikki nurkat vai riittääkö kyseisen satulan ilmaus
Heh, mulla on sellainen kätevä pieni ruuvipenkki, jolla oon painellu nuita mäntiä. Menee suorassa sisälle ja ennenkaikkia menee sisälle, oli kuinka jumissa vaan.
Jos satulat alkaa jumittelemaan niin se on merkki jarrunesteen vaihdon tarpeellisuudesta.. Vettä seassa niin männät ruostuu kii.
Mie tekisin ensin näin: Poljetaan varovasti mäntää ulospäin, mutta ei kuitenkaan pullauteta sitä pihalle. Otetaan suojakumi pois. Katsotaan onko ruostetta männässä, jos on, hiomapaperilla hiotaan ruoste veke. (Vihje, mäntää voi pyörittää vaikkapa siirtoleukapihdeillä, jotta pääsee kunnolla hiomaan). Hommataan jarrurasvaa (punaista) ja voidellaan mäntää sillä. Painetaan mäntä sisään ja poljetaan sitä varovasti ulospäin jotta voidaan todeta, että se liikkuu herkästi. Laitetaan vanha kumi takaisin jos se on ehjä, tai uusi tilalle.
Homman idea on se, että useimmiten tuo männä pinta ruostuu, kun kosteutta pääsee ulomman tiivisteen välistä männän pinnalle. Tämä ei välttämättä aiheuta mitään ongelmia siihen asti, kunnes vaihdetaan jarrupalat. Puristetaan voimalla hiukan jumitteleva mäntä ruosteineen satulan sisään ja saadaan epätasaisesti toimivat jarrut. Sitten ihmetellään, miksi jarru kuumuu, mutta on silti tehoton...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ei taida tuosta saada pölysuojakumia irti erillisenä, kun se on siellä männän ja sylinterin välissä. Osta tiivistesarja, putsaa möhnät pois männästä ja kasaa uusin tiivistein. Muutama pullo jarrunestettä ja tuubi jarrukumirasvaa eväiksi, vaihdat jarrunesteet kaikkiin jarruihin samalla kun nyt ryhdyt hommaan. Jarruletkunjenkin kunto kannattaa silmäillä samalla.
Jarrunesteenvaihdossa kannattaa vanhat nesteet imeä pois jarrunestesäiliöstä vaikkapa isolla injektioruiskulla, niin ei tarvitse turhaan niitä lorottaa jarruputken läpi, ja jarrunestesäiliökin tulee puhtaammaksi.
Kiitti ohjeista ja hyvistä kuvista, taidanpa käydä hakemassa Motonetistä tuon tiivistesarjan ja uuden männän, on tuo vanha sen verran kärsineen näköinen.
Meillä on sellainen kumitutti mikä sopii tuohon säiliön korkin tilalle. tästä menee letku läpi, johon saa vaikka kompuralla hieman painetta
Mäntä lähtee liikkeelle kun sovitat siihen sopivan puukalikan tai varovasti sopivilla tonkeilla männän reunat suojaten, pyöräytä vastapäivään. Lähtee ja helposti. Mitään hiontaliinoja tms. ei saa käyttää. Liotus jarrunesteessä ja vanhalla paidan hihalla töhnät pois.
900i kirjoitti:Eräässä ranskan valmisteessa on tullut vastaan sellainenkin ilmiö jossa jarruletku oli rikki sisältä , eli tukkeessa.
Luulisi, että tuollaisessa tapauksessa sitten mäntää sisään painaessa tuntuisi jollakin tapaa pehmeähkö, ei-mekaaninen vastus, ja tuolloin mäntä myös pyrkisi palautumaan takaisin ulospäin jos sai painettua sisään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00