Satku käy kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Elikkä ongelmatapaus vm84 satku joka käy turhan lämpimänä (jalat palaa jos laittaa puhalluksen alaspäin ja naama kärventyy jos puhallus tuulilasiin - siis oikeesti)
Vaihdoin syylärin purkuautosta jossa ei lämpö ongelmaa ollut......ja ei syyläri ei ole tukossa. Se on testattu.
Vaihdoin myös uuden termarin kahdesti (89°c) ei apuja
Myöskin vanha vesipumppukin sai väistyä uuden tilalta.
Silti kärventyy jopa 10°C pakkasella.
Mikä mättää?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lämppärinhana . miul oli samaa vikaa viimetalvena. +38 sisällä ku ajelin talvitapahtumasta kotia. :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Ilmeisesti tuo lämppärinhana vaikuttaa myös jotenkin koneen käyntilämpötilaan kun sekin on kohollaan?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mikä on "turhan" lämmin? Missä koneen lämpötila huitelee?

Jos termari on 89ast, jäähdytysveden lämpötila voi olla 110ast ilman murheita.
Satkussa on tunnetusti riittävän järeä kenno/lämmönvaihdin matkustamon lämmitämiseen.

Jos on liian kuuma, käännä säätövipua kylmemmälle. Jos ei jäähdy, vaihda lämppärin hana kuten neuvottu.
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Termostaattina on tosiaan tuo 89°C versio. Tuo "lämpömittari" on ajosta riippuen vajaa sentin päässä punaisesta alueesta ja leftikin kyllä pyörii aika usein talviajossakin.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos flekti käy talvellakin niin sillon on kyllä jossain neste kierrossa vikaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai se on tuollainen ongelma.. aloitusviestistä ei oikein selvinny.

miul taas nousee viisari vain vartin ei edes puoliväliin ja silti saab on ku sauna.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Se on näköjään taitolaji tää kirjoittaminenki. Itselle selvää asiaa on välillä vaikeaa pistää tekstin muotoon.
Eli aikalailla kaikki mahdollinen vaihdettu uusiin/toimiviin. Onkohan jossain muualla kuin termostaattikotelossa mahdollista syntyä ilmalukko estämään vesikiertoa?
Paisuntasäiliöstä ei häviä nesteet eikä ole havaittavissa kuplimistakaan joten tuskin ainakaan kannentiiviste ei ole menny.
Auton historia ei kerro että olisko jossain vaiheessa vaihdettu tuo tiiviste ja vahingossa menny vääränlainen tiiviste joka tukkii vesikiertoa? - onko edes teoriassa mahdollista?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3882
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Olisi hyvä jos tietäisi onko nuo kovat lämmöt ollut koko ajan sieltä tiivisteen vaihdosta asti. Jos tökitty varmuudeksi liimaa niin kökö voi sattua tukkimaan nestekiertoa.

Onko sulla siinä termarin vieressä ilmaruuvi ? Omasta joutunut pikkuisen ilmaamaan sieltäkin joskus jos nesteet esim. rempan takia enemmän vajentunut.

Mulla omassa ollut vuoden 3-rivinen uusi syyläri ja ei flekti juurikaan pyöri talvella edes pitempään tyhjäkäynnillä käydessäkään, vanhalla 2-rivisellä huonokuntoisilla rivoilla taas huusi koko ajan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Satku käy kuumana

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin