Kuinkas 99:n lämppärin kennostoon pääsee käsiksi? Kuinka se konetilan puolella oleva lämm. laitteen kotelo avautuu? On ilmeisesti sinne kertynyt lehtiä ja mehiläisiä kun ei oikein tule ilmaa vaikka puhallin on täysilläkin.
Aiempi 9 oli tosi lämmin, niin lasilta kuin lattiastakin, nyt lämpö on kuin lehmän henkäys. 13-asteen pakkasella tahtoo jalat jäätyä vaikka lämmöt ja puhallus on täysillä.
99:n lämppärin kennon puhdistus
99:n lämppärin kennon puhdistus
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=12620
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11385
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11385
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Joo, nyt se on purettu ja puhdistettu. Ei ollunna töhkää juuri ollenkaan. Imuroin ja koetin laittaa ne raitisilma-suuttimien kylmäilma aukot tukkoon (summer-winter juttu). Kovin on viileää tuo raitisilma-suuttimista sisään tuleva ilma edelleen. Olisko neuvoa? Eikä hyttikään juuri lämmennyt, vedin vielä sen lämmönsäätöventtiilin ihan tappiin.
Edellinen tuplaysi oli paljon lämpimämpi. Termostaattikin on 92 ettei se siitäkään pitäisi johtua. Lämppärin kenno ja ventiili ovat kyllä polttavan kuumia.
Apuva, kylmä ysi on huono talviauto!!!
Edellinen tuplaysi oli paljon lämpimämpi. Termostaattikin on 92 ettei se siitäkään pitäisi johtua. Lämppärin kenno ja ventiili ovat kyllä polttavan kuumia.
Apuva, kylmä ysi on huono talviauto!!!
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
kylmä ysi?
Morjens!
Kenno kerää töhnää sisäänsä sinne "umpiperään" eli ohjaamon puoleiseen päätyyn ja kierto heikkenee hiljakseen. Olen joskus aikoinani purkanut kennon kun hana aukesi ja kenno tuntui kuumalta. Tuntui, mutta kun ilmaa painoi puhaltimella kennon läpi kenno jäähtyi ja ohjaamoon tuli vain haaleaa ilmaa. Selvimmin kennon kehnouden huomasi vapaalla rullattaessa esim. isossa alamäessä ja tuhjäkäynnillä, silloin tulee vain kylmää kabiiniin. Toiseen "tukkokennoon" laitoin kodin putkimiestä ja konetiskiainetta yöksi ja lämmittelin, melkoiset moskat lähti kennon sisältä ja lämppäristä alkoi tulla lämpimämpää kuin aikaisempi "Pösö-ilma", suosittelen lämpimästi...
teevee P:n Vee
Kenno kerää töhnää sisäänsä sinne "umpiperään" eli ohjaamon puoleiseen päätyyn ja kierto heikkenee hiljakseen. Olen joskus aikoinani purkanut kennon kun hana aukesi ja kenno tuntui kuumalta. Tuntui, mutta kun ilmaa painoi puhaltimella kennon läpi kenno jäähtyi ja ohjaamoon tuli vain haaleaa ilmaa. Selvimmin kennon kehnouden huomasi vapaalla rullattaessa esim. isossa alamäessä ja tuhjäkäynnillä, silloin tulee vain kylmää kabiiniin. Toiseen "tukkokennoon" laitoin kodin putkimiestä ja konetiskiainetta yöksi ja lämmittelin, melkoiset moskat lähti kennon sisältä ja lämppäristä alkoi tulla lämpimämpää kuin aikaisempi "Pösö-ilma", suosittelen lämpimästi...
teevee P:n Vee
joskus on vaikea tietää mitä kaikkea tököttiä 20 vuotisen taipaleen aikana on työnnetty auton jäähdytysjärjestelmään. aikanaan vääränmerkkisessä autossani oli myös tuo jääkaappi-ilmiö talvisin. kennon huuhtelu teki autosta lähes saunan. kuitenkin vain muutaman viikon ajaksi, ilmeisesti muualla jäähdytysjärjestelmässä ollut tökötti tukitsi kennon uudestaan ajan myötä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
No nyt on kenno ollu irti, ihan puhdas päältä ja sisältä. Laitoin sinne kennon vieressä oleviin raitisilmakanaviin solumuovia ja ilmastointiteippiä. . . . sisälle tuleva ilma lämpeni merkittävästi. Eli ilmeisesti vuosi jostakin kautta kylmää ilmaa lämpimän joukkoon tai joteskin. Lämppärin kennon irroitus oli helppoa. Nyt on käytössä lämmin Saab. Tosin ei niin lämmin kuin edellinen tuplaysi.
Saab Suomesta - hyviä autoja
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
minäkin tein punaiseen talviratsuuni kennostokotelon imuroinnin ja kyllä se vaan ihmeitä tekee. ohut suutin imurin putkeen ja työntää ihan perälle niin kummasti löytyy lehtiä. toimenpiteen jälkeen alkoi sivusuuttimistakin tulemaan haalean ilman sijasta kuumaa, ja ilmavirran voimakkuus huomattavasti parempi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)