Saab 900S Lucaksen Lambda?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Kimi2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 22, 2012 13:15

Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Kimi2 »

Tallissa on hieno 900S Saab matapaineturbo vm 1992
Lucaksen sähköillä. Reppas katsastuksen päästöistä. Lambda rikki! eli onko motonetin Lambda-anturi 28-3415 3 johdolla ja Titania (2,0S 90-> ) [1990-1993] oikea Lambda kyseiseen ongelmaan? Kiitos etukäteen tiedosta.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Jep, juuri oikea. Pitää nimenomaan olla titania-lambda, eikä zirconia, joita suurinosa antureista on.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Kimi2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 22, 2012 13:15

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Kimi2 »

Moro! Kiitos tiedosta :)!
Kimi2
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 22, 2012 13:15

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Kimi2 »

Nyt korjaamo sanoo että Bosch:lta löytyisi Lucaksen Lambdalle korvaava tuote. Tiettääkö joku että pitääkö paikkaansa. Auto on siis SAAB 900S vm 1992 matapaineturbo Lucaksen sähköillä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pyydä tuotekoodi niin asian voi tarkistaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hieman uskallan epäillä. Itsekin joskus sitä selvitelly eikä ainakaan siloin Boschilta sopivaa löytynyt.

Edit. Tutkailin tuossa Boschin luetteloa ja näkyivät tarjoavan samaa osanumeroa niin Lucas-ruiskullisille kuin Boschin ruiskuilla varustetuille, eli ei olisi oikea lambda, mutta viisaammat voi vahvistaa jos sen osanumeron kerrot.

PS. Minä en tiedä kuin NTK:n joka tekee sopivaa anturia.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Kysynpä, että mikä ero näissä titania ja zirkon labdojen välillä muka olisi? Jos molemmissa on sama vastusarvo lämmityselementille, niin niidenhän pitäisi sopia. Joka tapauksessa molemmat antavat joko 0V rikkaalla seoksella ja 1V laihalla seoksella.

E: tietysti kierre ja sen pituus, mutta niitä en nyt huomioi tässä
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Googlaa vähän mikä on ero toimintaperiaatteessa ja signaalin muodossa niin asia selvenee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

duuduu kirjoitti:Kysynpä, että mikä ero näissä titania ja zirkon labdojen välillä muka olisi? Jos molemmissa on sama vastusarvo lämmityselementille, niin niidenhän pitäisi sopia. Joka tapauksessa molemmat antavat joko 0V rikkaalla seoksella ja 1V laihalla seoksella.

E: tietysti kierre ja sen pituus, mutta niitä en nyt huomioi tässä
Huomattavin ero lienee, että Zirconia lambda kestää 1kk ja Titania lambda +-10.vuotta.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Jatketaanpa tätä kun sattui löytymään, eli onko tämä motonetin titanialambda ns. yleismalli että ite saa liitellä nuo johdot vanhoihin liittimiin? Tuossa mukana tullu pistoke on joku aivan ufomalli joka ei saabaan käy.. Rupeanko heti aamulla liittelemään vai onko lähetetty väärä tötterö?
'92 Saab 900EP
Rumpsis 99/90
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ke Loka 08, 2014 11:45
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Rumpsis 99/90 »

lucaksen lambdasta en ole varma , mutta boschin yleismallissa tulee erikoinen pistoke jolla on
tarkoitus tehdä liitos vanhaan lambdan johtoon (auton alkuperäinen pistoke jää edelleen olemaan )
jos tästä seko kirjotuksesta olis apuja.
Kaikki paitsi Saab autoilu on turhaa!
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Itse sain muutama vuosi sitten NTK:n valmistaman anturin. Kolme johtoa, punainen, musta ja valkoinen. Vanhoihin johtoihin puristusliitoksella tuleva malli

E: Saatko liitettyä kuvaa, kun kerta askarruttaa onko anturi edes oikea?
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Tässäpä hänestä kuvaa:


Kuva
Kuva
'92 Saab 900EP
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Tutun näköinen liitin, mutta ei tästä autosta. Eiköhän anturi kuitenkin ihan passeli ole, kunhan liität suoraan vanhoihin johtoihin. Älä käytä tinaa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Pitkäranteinen
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ke Loka 24, 2012 20:03
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 900S Lucaksen Lambda?

Viesti Kirjoittaja Pitkäranteinen »

Pitää jysäyttää kiinni! Kiitosta.
'92 Saab 900EP
Vastaa Viestiin