90/99 Turbo kone
90/99 Turbo kone
Mistä löytyy tai minkä mallin kone passaa 90 vm 86 suabbiini?
Onko esim. 900 Saabeissa jotain sopivia koneita, mahdollisesti turbolla?
Jotku sanoo et koneen senkuin heittää paikalleen, mut mikä olisi kone jonka korvakot yms. passaa 90 Suabbiin suoraan?(Vaihde laatikko, vetarit yms.)
En heti olis ostamassa suoraan turbosaabia ku tuo koriltaan loistavassa kunnossa... Kertokkee Suabistit, kone engineerit ja muut!!!??
Onko esim. 900 Saabeissa jotain sopivia koneita, mahdollisesti turbolla?
Jotku sanoo et koneen senkuin heittää paikalleen, mut mikä olisi kone jonka korvakot yms. passaa 90 Suabbiin suoraan?(Vaihde laatikko, vetarit yms.)
En heti olis ostamassa suoraan turbosaabia ku tuo koriltaan loistavassa kunnossa... Kertokkee Suabistit, kone engineerit ja muut!!!??
Tästä löytyy kyllä juttua foorumilta kyllästymiseen asti mutta vastaanpa kuitenkin.
Eli ysikymppiin sopii mikä tahansa <93 mallin turbokone, melko lievin muutoksin. Asiassa vaan on yksi mutka.
Tuossa 90:ssä kun ei ole ollut mitään muuta moottoria kuin sitä 1-kaasutinmallia, jossa teho on 100hv, johtaa tämä siihen että maksimi uuden moottorin teho on 120hv (vertailuteho=100hv + 20%). Ja kun kaikki saban turbokoneet ovat olleet vähintään 145 hevosella varustettuja, ei tuota saa lailliseksi millään. Niin typerää kuin se onkin koska auto on tekniikaltaan sama kuin 99 ja 900, joissa on 145hv ja tehokkaampiakin koneita on ollut.
Joitakin turbokymppejä on vissiin olemassa mutta värkit on tehty ns. vanhan lain aikaan jolloin lupia sai melkein mihin vain, nykyään moottorinvaihtolupien saanti on todella nihkeätä.
Joten ei oikein onnistu katukäyttöön millään, 99 olisi helpompi kohde vaikka siihenkään ei suoraan saa T16 konetta koska teho menee 1hv yli.
Vaatii jotain kikkailuja dynolappujen kanssa yms.
-Ville
Eli ysikymppiin sopii mikä tahansa <93 mallin turbokone, melko lievin muutoksin. Asiassa vaan on yksi mutka.
Tuossa 90:ssä kun ei ole ollut mitään muuta moottoria kuin sitä 1-kaasutinmallia, jossa teho on 100hv, johtaa tämä siihen että maksimi uuden moottorin teho on 120hv (vertailuteho=100hv + 20%). Ja kun kaikki saban turbokoneet ovat olleet vähintään 145 hevosella varustettuja, ei tuota saa lailliseksi millään. Niin typerää kuin se onkin koska auto on tekniikaltaan sama kuin 99 ja 900, joissa on 145hv ja tehokkaampiakin koneita on ollut.
Joitakin turbokymppejä on vissiin olemassa mutta värkit on tehty ns. vanhan lain aikaan jolloin lupia sai melkein mihin vain, nykyään moottorinvaihtolupien saanti on todella nihkeätä.
Joten ei oikein onnistu katukäyttöön millään, 99 olisi helpompi kohde vaikka siihenkään ei suoraan saa T16 konetta koska teho menee 1hv yli.
Vaatii jotain kikkailuja dynolappujen kanssa yms.
-Ville
T5 tai T7 ja 16V-turbokone. Tehot 150 hp ja viritysarsenaalia löytyy. Tosin ei lohduta 90:en omistajia.Baas 009 kirjoitti:Joten ei oikein onnistu katukäyttöön millään, 99 olisi helpompi kohde vaikka siihenkään ei suoraan saa T16 konetta koska teho menee 1hv yli.
Vaatii jotain kikkailuja dynolappujen kanssa yms.
-Ville
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niinpä niin
Kyllä sen arvaa et noita viritysjuttuja on jauhettu kyllästymiseen asti. Niin on lada clubin suvuillaki...
No ei auta ku pöristellä 90 suabilla, ja hommata suoraan lentokone tai vastaava. Mut annan katastus ukkeleitten olla rauhassa....
No ei auta ku pöristellä 90 suabilla, ja hommata suoraan lentokone tai vastaava. Mut annan katastus ukkeleitten olla rauhassa....
Yksi keino nostaa tehoja eikä mene vielä rajojen yli on vaihtaa K-Jet ruisku kaasarin tilalle tai kokonainen 8v ruiskukone. Siinä on tehoa 118 hv.
Tiedän täällä meillä päin yhden 90:n, johon on ruisku laitettu. Sehän menee suoraan samaan kanteen, ainoastaan imusarja on eri. Sähkötöitä joutuu jonkun verran tekemään, tosin K-Jetissä nekään ei ole mahdottomia.
Ainoa ongelma voi tulla bensapumpun kanssa, se kun on tankin sisällä, joten ymmärtääkseni kaasutin- ja ruiskuautoissa on eri tankit (joku korjaa, jos olen väärässä ).
Ruoste,-tms vikaisesta iivaristahan saisi kaikki vermeet, jos sellainen vastaan tulee. 18 hepoa on kuitenkin n.20% tehoa lisää.
Edellinen Saabini oli kaasutin manuaalilootalla, nykyinen on ruisku automaatilla ja se on äkäisempi vaikka tomaatti vähän tehoa leikkaakin. Myin nääs ed. 900:n isälleni, joten voin aina testata kun epäilyttää
Tiedän täällä meillä päin yhden 90:n, johon on ruisku laitettu. Sehän menee suoraan samaan kanteen, ainoastaan imusarja on eri. Sähkötöitä joutuu jonkun verran tekemään, tosin K-Jetissä nekään ei ole mahdottomia.
Ainoa ongelma voi tulla bensapumpun kanssa, se kun on tankin sisällä, joten ymmärtääkseni kaasutin- ja ruiskuautoissa on eri tankit (joku korjaa, jos olen väärässä ).
Ruoste,-tms vikaisesta iivaristahan saisi kaikki vermeet, jos sellainen vastaan tulee. 18 hepoa on kuitenkin n.20% tehoa lisää.
Edellinen Saabini oli kaasutin manuaalilootalla, nykyinen on ruisku automaatilla ja se on äkäisempi vaikka tomaatti vähän tehoa leikkaakin. Myin nääs ed. 900:n isälleni, joten voin aina testata kun epäilyttää
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
mahtaneeko 16-valve sopia
Niin joo ei taida saada lailliseksi ja on tässä maassa koettettua autoilijoita nitistää laeilla ja asetuksilla ennenkinö.
Tossa taannoin oli Nettiautossa myytävänä SAAB 99, johon joku oli asentanu 16-venttilisen koneen. Autossa ei kyllä ollu turboa, mutta tähän mainitsemaani tila asiaan se ei taida vaikuttaa.
Huomasin vaan kuvia tutkiessani, että kone peltiin oli tehty ``pokkaus´´ ulospäin. Ei varmaan ollu moottori muuten mahtunut. 99 on erilainen nokka kuin 900 malleissa. Tiedän kun mulla on tallissa nytten 99.
Niin että ei kait sitten mahdu 90 malliinkaan. Vaikka aika ylös se tulee 8-venttiilinenkin 900 mallissa.
Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä.
Tossa taannoin oli Nettiautossa myytävänä SAAB 99, johon joku oli asentanu 16-venttilisen koneen. Autossa ei kyllä ollu turboa, mutta tähän mainitsemaani tila asiaan se ei taida vaikuttaa.
Huomasin vaan kuvia tutkiessani, että kone peltiin oli tehty ``pokkaus´´ ulospäin. Ei varmaan ollu moottori muuten mahtunut. 99 on erilainen nokka kuin 900 malleissa. Tiedän kun mulla on tallissa nytten 99.
Niin että ei kait sitten mahdu 90 malliinkaan. Vaikka aika ylös se tulee 8-venttiilinenkin 900 mallissa.
Korjatkaa ihmeessä jos oon väärässä.
SAAB