900 ja k-jet kuva

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Olisiko kellään helposti saatavilla hajoitus-, läpileikkaus- tai muuta purkukuvaa k-jetin pumpusta?
Eipä lähde pitkän seisonnan jälkeen auto käymään ja kun tuntuu siltä, että se k-jetin pumpun "kannen" tiiviste on tullut vähän noin niinkuin turvonnut pois paikaltaan. Voisi koettaa kuvasta arvioida olisiko vika siinä tai jossain muussa bensasyötössä.

Koetin hakua sanalla k-jet, eikä tullut yhtään linkkiä ????
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja jus »

Pumppu on bensatankissa, kumikauluksella ja klemmarilla kiinnitetty. Pumppu itsessään ei ole avattavaksi tarkoitettu. Mitä pumppua mahdat tarkoittaa?
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Tarkoitan sitä "pumppua" josta lähtee putket suuttimille. Siinä näyttäisi olevan sellainen yläosa ja alaosa joiden välistä pilkistää tiiviste. Mielestäni se ei ole ollut aikaisemmin näkyvillä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja jus »

Määräjakaja.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se "pumppu" on ilmamäärämittari ja sen osa josta suutin putket lähtee on määräjakaja.

vuotaako se määräjakaja polttoainetta siitä kohdasta missä epäilet tiivisteen olevan viallinen?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Ei vuoda. Kuvittelin että voisi imeä ilmaa !
Bensaa puuttuu kun ryypyttämällä kannusta suoraan imusarjaan käy juuri sen hetken eikä yhtään pitempään.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko ne imusarjaan tulevat letkut muutoin kiinni ja ehjiä? Ja öljykorkki kiinni yms.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

Jo-Jo kirjoitti:Olisiko kellään helposti saatavilla hajoitus-, läpileikkaus- tai muuta purkukuvaa k-jetin pumpusta?
Koetin hakua sanalla k-jet, eikä tullut yhtään linkkiä ????
Täältä löytyy 900_2-3 Fuel system, fuel injection (M1981-M1987-).pdf ja muutakin hyödyllistä:

http://saab.znet.lv/SAAB 900 Service Manual


Ja tästä Boschin kattava opus aiheesta:

http://www.dmcnews.com/Techsection/Bosc ... ch-12d.pdf
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko bensaa tankissa? Onpahan niinkin käynyt, että pidemmän seisonnan aikana tankista on haihtunut bensat niin vähiin, ettei enää käynnisty. Suriseeko bensapumppu, kun startaat?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10288
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko bensaa tankissa? Onpahan niinkin käynyt, että pidemmän seisonnan aikana tankista on haihtunut bensat niin vähiin, ettei enää käynnisty. Suriseeko bensapumppu, kun startaat?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Eipäs ole tullut edes mieleen tuo polttoaineen haihtuminen !
Varoitusvalo ei kylläkään syttynyt ilmoittamaan moisesta puutteesta. Saattaa olla sekin sitten epäkunnossa. Pitänee ottaa runsaasti bensaa mukaan, kun seuraavan kerran menen säilössä olevaa autoa koekäynnistämään.
Siitä polttoaineen puutteesta saattaa myös olla se seuraus ettei siitä tiivistepaosta vuotanut mitään kuten Antti kyseli.
Kiitos tähän mennessä. Tutkitaan lisää ja kysellään taas sitten lisää.
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

omassani hapettui suuttimet seisonnan takia ei edes lupaillut käyntiin,suuttimien vaihdon jälkeen lähti niinkun eilen olis ajettu
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pitkään seissyttä K-jettiä voi herätellä myös seuraavasti, mikäli bensapumppu toimii ja tankissa on bensaa.

Ensin suuttimet irti imusarjasta ja jokaisen alle pieni kippo. Hyppylangalla pumppu surisemaan niin että systeemiin nousee paine. Sen jälkeen iso kumikulma irti määräjakajan päältä ja pihdeillä tms. nostetaan sitä mittauslevyä kanavassa, kunnes suuttimet suihkuttaa pensaa. Liikuttelemalla levyä ylös ja alas pitäisi ruiskutusmäärän muuttua.

Mikäli bensaa ei ala tulla on suuttimet joko tukossa taikka ohjauspaineventtiili päästää täyden ohjauspaineen säätöluistin päälle.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mulla oli omassa k-jetissä se määränjakajan luisti juuttunut kiinni. Tosin niin, että oli täysi syöttö päällä kokoajan. Hankala saada liikkumaan, omassa sain karan irti dieselsuuttimen testauspenkissä n. 120 barin paineella. Kara oli pöytää vasten, siltikin pelotti mitä käy kun irtoaa...

Sitä määränjakajaa ei sitten kannata avata, tiiviiksi saaminen kotikonstein hyvin epätodennäköistä.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 ja k-jet kuva

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Lainataas tätä topicia, kun on tapeltu nyt hyvä tovi käyntivikaisen k-jettiläisen kanssa.
Mistähän tuo määränsäädin mahtoi ottaa nokkiinsa, kun auto käväisi ohivuotomittauksessa ja sen jälkeen on ollut bensansyöttö koko ajan päällä esim. pumppua hyppylangalla pyörittäessä?
Vai kohdistuisiko vika ennemmin tuohon ilmamäärämittariin, kun sitä lautasta nostaessa ei tunnu enää minkäänlaista vastusta eikä sen asento vaikuta siihen bensasuihkun määrään..?
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Vastaa Viestiin