Vaeltava tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Auton (Saab 900i 16v Kat -91) tyhjäkäynti vaeltaa satunnaisesti.
Eli hakee joskus oikeaa tyhjäkäyntiä jopa minuutinkin ajan (auto kaasuttelee itsekseen). Ilmiö toistuu täysin satunnaisesti, tosin vaikuttaa
että kostealla ilmalla vaeltelee useammin kuin muulloin.
Vika vai ominaisuus? Mitä kannattaisi ensimmäiseksi tarkastaa?
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Oli sa vika

Viesti Kirjoittaja 900S »

Terve! Mun autossa 900S -90 kat, oli samanlainen vika. Tyhjäkäynti souteli sammumispisteen ja n.2000 kierroksen välillä, mutta ei kokoajan, vaan satunnaisesti. Samassa hässäkässä myös check engine-valo paloi satunnaisesti.
No, tuossa eräs kaunis ja melko lämminkin päivä asentelin ahtopainemittaria ja perskutti, kuinka satuinkin irroittamaan venttiilikopan kannesta yhden letkun (ilmeisesti huohotusletku), se ei ole siinä kuin painamalla kiinni. Niin tosiaan, tuo letku oli lähes poikki aivan siitä kopan juuresta. Sitä ei muuten olisi huomannut kun siinä on joku eriste päällä. Vaihdoin sitten letkun uuteen, eikä sen jälkeen ole kertaakaan ollut tyhjäkäynti ongelmia (siitä on nyt n.2kk) . Eli tarkista nyt alkuun kaikki letkut ja liitokset ettei se vuoda mistään!!
Niin ja kun itse silloin kyselin täältä apua, niin monet sanoivat vian voivan johtua tyhjäkäyntimoottorista/venttiilistä. Sellaisenkin ostin silloin käytettynä, mutta eipä se pahemmin auttanut.
Jos sellaista haluat kokeilla, niin mulla on yksi ylimääräinen. Mutta kokeile ensin puhdistaa se. Sellainenkin vika oli joskus jollakin, että se oli vaan likainen/tukossa. Niin ja tuo minun tk-moottori on Lucasin ruiskuun. Ilmeisesti sinullakin on Lucasin vehje.
9-5 2,3t Wagon `06
Vastaa Viestiin