OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Ostin harrasteSaabin 900 i16 -91, kun muut Saabini kaipasivat kai liian vähän remonttia!

No: CE valohan siellä iloisesti alkoi tuikkia, (kun se ratin kehän taakse piiloutuneena sattui lopulta silmiin!)
Olen kiusannut muutamaa foorumilaista yv:nä, mutta nostanpa kissan pöydälle, nyt kun projektin hinta alkaa olla tuplaantunut!

Alkuun tuli mitä moninaisempia vikakoodeja. Vaihdettu: Lambda (tarvike), pienet imupuolen letkut uusittu, letkujen kumipuslat tiivistetty kokeeksi silikonilla, lämmityslaitteeseen menevä imuletku tukittu, "aktiivihiili"pönttöön menevä putki tukittu, maadoitukset puhdistettu, kaikki liitintöpselit käyty läpi kontaktisprayn kanssa, tyhjäkäyntimoottoria puhdistettu, polttoainesuodatin uusittu, imuvuotoja etsitty starttipilotilla turhaan jne...

Millään edellämainitulla ei ollut vaikutusta CE valoon, kunnes tänään ostin uuden imm:n (Bosch)! Valopa sammui, tuikkii kuitenkin edelleen joskus kiihdytyksissä. Onko asennuksen jälkeen jokin aika jonka ECU oppii uusia säätöjä? (akku oli tovin irti asennuksessa)

Nyt on tilanne se, että auto toimii kohtuu hyvin, mutta kun antaa kenkää tarpeeksi, syttyy CE ja palaa niin kauan kuin on veto päällä. Moottorijarrutuksessa alkaa tiheä vilkutus, onko se merkki siitä, että "vikaa" kuitataan pois? Kas kun enää ei näy minkäänlaista vikakoodia listalla auton sammutuksen jälkeen.

Polttoainepuoli on oikeastaan käyty siihen asti läpi, että seuraavaksi täytyy varmaan mitata bensan paineet. Jos vaikka olisi myös pumppu finiitto?

Entä sytytysosasto, antaako sieltä joku CE:lle käskyn tuikkia?

Niin ja se lämpöanturi on vielä alkuperäinen, ei kai se nyt voi olla syyllinen enää tässä vaiheessa?

Tai sitten imusarjan tiiviste?? Tai ihan jotain muuta...
Viimeksi muokannut avo96_V6, Su Maalis 10, 2013 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei pitäisi vilkkua.. onko koodit luettu?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Koodien luku on nykyään rutiinia, aina kun sammutan auton. Muistaakseni viimeksi tuli 12112 koodi. Sen jälkeen ei enää ole ollut mitään ylimääräisiä koodeja useamman koeajolenkin jälkeen.

Katkaisin-johto-viritys on ollut takapenkillä nyt viikon aina käyttövalmiina. Kehtaanko tunnustaa: katkaisin jäi tänään kerran vahingossa on asentoon, kun lähdin koeajolle. Onko sillä jokin bittiä tuhoava vaikutus? Ei ainakaan CE tilanne siitä muuttunut suuntaan tai toiseen.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyvä hyvä.

mie kerran sain jonkun self testing systeemin päälle. se kävi jotain huolto ohjelmaa hetken aikaa läpi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Hiukan menee ohi aiheen, mutta olen nyt muutaman päivän seuraillut vasemman lampunpyyhkimen matkaa umpion lasilla! En ole pissapoikaa käyttänyt, mutta tuo viiksi vaeltaa etanan vauhdilla kuitenkin. Nyt se on käyttänyt yhden pyyhintäliikkeen tekemiseen about kolmen vuorokauden ajomatkat, 200km!

Onko tämä sähköteknisesti edes mahdollista, eikö joku sulake pitäisi palaa. Kaiketi se saa kontaktia millisekunnin silloin tällöin 10km välein?

Silmin näkyvää liikettä pyyhkimeen en ole saanut edes yrittämällä aikaiseksi.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
mölli77
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Su Joulu 25, 2011 18:02
Paikkakunta: valkeakoski

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja mölli77 »

Mulla olis sille pyyhkijälle kaveri. Mun autossa on samaa vikaa mutta oikealla.
Joka päivä kun sillä ajaa niin se on liikkunnu vähän ja tätä on ihmetelty oikein
porukalla. Mä meinasin purkaa pois pesurit valoilta kokonaan kun jostain
syystä mua häirittee hullunlailla toi pyyhkijä mikä aina törröttää siinä
valon edessä
og 9-5 -99, og 900 cabbe -88, og 900 i -88, 99 petro -80 (mr), 99 gl -82, 96 2.0 v6 -75, 96 -78, 95 -76, 95 -75, 95 72
#2657
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Nyt on bensanpainemittari asennettu, pitkällä banjopultilla ruiskutukin päähän, mittari letkunpäähän konepellin raosta ulos. Tyhjäkäynnillä paine 2,5bar, pintakaasulla ajellessa 2,7-2,8bar täyskaasulla 3,2bar. Paineensäädin on 3bar. Eli eikös nuo ole aika oikeanlaatuiset lukemat? Ainakaan paine ei romahda millään kuormitusasteella.

Check engine syttyy tasan tarkkaan 2900kierroksen kohdalla, palaa yhtenäisesti kunnes hellää moottorijarrutuksen päälle, sitten alkaa tuikkia muistaakseni neljää lyhyttä varmaan hamaan ikuisuuteen asti? Uuden imm:n myötä moottorin veto on mielestäni ihan ok, vaikka CE palaa kone kiertää yli 3000kierroksenkin kunnolla?

Ei kai minun enää tarvitse mittailla pumpun tuottamaa litramäärää, kun paineet kerran pysyvät tasaisesti kuormituksesta huolimatta? Jos tuotto ei riittäisi, paine taatusti romahtaisi?

Ehkä valon palamisen voisi unohtaakin, kun auto toimii. Mutta kyllä se loiste alkaa harmittaa, kun asia ei selviä millään. Valon saa ajon aikana sammumaan vain räpsäyttämällä virrat avaimesta pois sekunnin murto-osaksi. Tarkoittaako tämä, että ruiskun keskusyksikkö on viallinen, vai jotain ihan muuta...

Kaasuläpän asentoanturi?
Lämpötila-anturi?
Mitäs niitä muita vielä oli uusimatta...
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nakutusanturi tai sen johto. EZK testaa että sieltä tulee signalia 2900rpm alkaen.
Kiertämättömyys on IMM vika, muutenkin heikkenevät vanhetessaan kuten kaikki massamittarit jolloin seos menee laihalle ja vedot hiipuu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itelläki herjaa tossa -93 satkussa jotta pitäs katella konetta. :D
Sillon tällön sammuu mutta syttyy heti ku kiihyttelee. Joskus sammuu pitkällä tyhjäkäynnillä.
Mutta saattaa myös vaikuttaa että tankkasin enne katsastusta 10l etanoalia tankkiin iliman mittää muutoksia ja siitä lähtiin on palanu (aikasemmin sytty koska lambdan johdot repes, mutta ei sen jälestä halunnu sammua). Sitten puoltankkii ajettuani menin tankille ja tankkasin 98:a niin käynnisttäissä ei enää palanut, mutta sepä toimikin seuraavat 12km ja sytty taas.
Katastukseen kun vein niin nollasin kaikki käyttämällä miinuskaapelia irti akusta hetkeä ennen kuin ajoin konttorin pihalle. Hyvin kesti katastaa ja päästötkin oli hyvät, mutta sitte sytty taas kun lähdin ajelemaan konttorilta pois. :roll:

Noh. Pitää katella ja tutkia mikä ois. Immun vaihdoin, kuten myös jouduin lambdankin ja puolan vaihdoin toisesta satkusta. Immukin oli siis käytetty.
Aikaisemmin siis nytki hirveesti eikä halunnut käynnistyä, nytten ei nyvi ja käynnistyy moiteetta. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Kiitoksia vinkeistä!

Nakutusanturi on siis varmaan se imusarjan alla, normimittaisten sormien tavoittamattomissa oleva nappi? Miten ihmeessä sitä voi kopeloida imusarjaa poistamatta? En saanut edes sen liitintä irti pienellä yrityksellä, ehkä jos purkaa öljytikun systeemit ym edestä? Nuo liitinten lukitukset kun ovat aika laadukkaita eli tiukkoja. Mitä ihmettä nakutusanturi tekee vaparikoneessa? Säätää sytytystä kenties? Voiko sitä putsailla, vai onko sekin aina sökö kerrasta?

Teinkö suuren synnin minäkin, kun tankkasin kerran 95 E10:ä? Kai sen nyt täytyisi palaa suosiolla tuon ikäisessä koneessa?

Ja se EZK, siis jokin hall anturi öljypumpun kannessa, joka vaikuttaa lähes kaikkeen sekin? Onko sille tehtävissä mitään ilman moottorin pois nostamista? On aika pieni väli tulipellin ja moottorin välissä remontteerata... Voisiko vuotava ohjaustehostin olla syy em anturin toimimattomuuteen? Öljy on tahrinut pahasti moottorin takapäätä...
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

EZK on ohjausyksikkö lokasuojassa joka hoitaa sytytyksen säädön. Pääasiallisena anturina toimii se kampiakselin asentoanturi öljypumpun kannen luona. Se on ehjä, jos olisi rikki niin moottori ei kävisi lainkaan.

Nakutusanturi on siellä imusarjan alla, pitkällä jatkolla sen voi saada irroitettua. Jotain on ehkä purettava pois edestä. Asentaessa on tärkeää käyttää oikeaa kiristysmomenttia.

Kyllä vapaastihengittäväkin moottori voi nakuttaa, etenkin korkeapuristeinen. Muistaakseni i16 moottorin puristussuhde oli luokkaa 10:1, jolloin hyvinkin saattaa joissain tilanteissa nakuttaa 95E:llä kesäkuumalla. Talvella ei käytännössä vaaraa kuitenkaan. EZK säätää ennakkoa myöhäisemmälle jos nakuttaa, jos johto pätkii niin vetää ennakon turvallisesti myöhäiselle jolloin teho ja kulutus kärsivät.

Vika on siis liki varmasti nakutusanturin johdotuksessa, liittimessä (EZK-yksikön tai itse anturin), tai itse nakutusanturissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
avo96_V6
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 21:43
Paikkakunta: Huittinen

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja avo96_V6 »

Nyt on ehkä termit selvillä näissä minulle "uusissa" ysisatasissa? Vähäksi aikaa? :oops:

Tuon nakutusanturi on sitten kai parasta irrottaa kokonaan, kyllä se jatkovarsilla irti lähtee. Eikös se ole ihan lohkon raudassa kiinni vain, eli ei jäähdytysnesteessä?
Sitten saa sähköliittimenkin irti, kun on mötti sormien ulottuvilla. Se olikin ainoa liitin jota en saanut edellisissä toimenpiteissäni huollettua. Jos ei putsaus auta voin toivoa, että olisi johdoissa vikaa. Minkä tyyppinen itse anturi on? Saako sitä jostain ostettua?

Näissä "haitek" autoissa ei ole haynesin Saab korjauskirjoista mitään hyötyä! Ne käsittelevät vain mainstream malleja, jotain viitteitä löytyy EZK jutuista, ei juuri ensimmäistäkään kuvaa/dataa asiasta. Mielestäni niistä juurikin pitäisi olla kuvia ja ohjeita. Kyllä useimmat kai osaa jo c-Saabin kaasuttimen kalvon vaihtaa?

Niin ja onko se anturin kiristysmomentti minkälainen?

Ehkä tästä harrastekohteestani voi hyvinkin leipoa museointikohteen vaativalle asiantuntijalle, siis kahdeksan vuoden päähän? Jos löydän jostain vielä sopivan satsin korjauspeltejä mm ovien pohjiin.
96-76 avo 2,0V6, ajossa kesät
900S Airflow -84, telakalla
9-5 2,3t -02, ka
900 i16 -91,
900 T-16 Aut Cabriolet -87, silmäterä
#425
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nakutusanturi on ihan vaan lohkossa kiinni, ei nesteitä sen takana. Pietsomikrofonihan se on käytännössä. Sama anturi kuin turbomalleissa, tarkkaa tyyppiä en muista joten voi olla sama tai eri kuin monessa muussa autossa. Bosch:n osanumero luultavasti lukee osassa Saabin osanumeron lisäksi. Harvoin hajoaa joten varmasti löytyy purkuosana.

Kiristysmomenttia en enää muista, mutta joku jolla on OG900:n tehtaan korjaamokirja pdf:nä voisi sen kertoa. Omani on jossain hukassa jo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf
Siinä on korjaamokäsikirja, joku jolla on silmät vähemmän ristissä voinee etsiä sen momentin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: OG 900 ei kierrä yli 3000/rmp

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nakutustunnistin:

-M82 8Nm
M83-M86 14Nm
M86- moottorinumerosta alkaen G122319, 20Nm
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin