900S Lucaksesta->Trionic

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onko täällä kellään satkua, joka ois muutettu lucas ruiskusta-> trioniciin?
Käykö osat heittämällä tonnarista , vai täytyykö tehdä rakenteellisia muutoksia .
Lähinnä sytytysanturointi mietityttää ja voiko entisiä antureita hyödyntää .
Johtosarjan varmaan saa jotenkin muokattua tonnarista, käymään ässän entisen moottorijohtosarjan tilalle?
Ominaisuuksien päivitys kiehtoisi , vaikka työtähän siinä varmasti on.
900S(T5.5) M1991(KR)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Suunnitteilla on.

Suurin rakenteellinen muutos on T5.5 triggeripyörän ja anturin sovittaminen B202 moottoriin. T5.2 käyttää hall-anturia ja sen saisi toki helpommin asennettua, mutta saattavat olla kiven alla.
Muuten homma on aika suoraviivaista piuhan kytkentää.

Tonnarin johtosarjan pitäisi sopia aika hyvin. Ecun joutuu sijoittamaan konehuoneeseen ellei halua jatkaa johtimia.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onkohan se triggeri hyödynnettävissä T5.5 , vai helpompi tehdä uusi ?
En ole nähnyt millainen tuo pyörä on .
Niin saattaisi kai olla parempi käytännössä sijoittaa sisälle se ecu , ettei kosteus tee tuhojaan ja ehkä siistimpi asentaa vaikka orggis paikalle. Vaikka tinaushommia tietääkin.
900S(T5.5) M1991(KR)
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Itsellä myös kesälle tavoitteena saada trionic asennettua lucas cu 14.0 satkuun, löytyy tonnarin sekä ng satkun johtosarja, tässä ng:n sarjassa ei sitten värit täsmää tuon tonnarin vastaavan kanssa! Triggeripyörän otin 2.3litrasen vapari satkun kilkanneesta koneesta :)
Kaikki loput hilppeet on tuosta ng satkusta

Tässä muutama hyvä linkki:
http://www.saablink.net/forum/525625-post44.htm

http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... a&start=20

http://forums.ecuproject.com/viewtopic.php?f=20&t=1801
Tässä viimeisessä esim suorat ohjeet, mitkä johdot trionicin johtosarjasta yhdistetään lucaksen johtosarjaan.

Ja tuosta triggeripyörän asennuksesta löytyy googlen kuvahaulla melko paljon visioita asennukseen
"Saab 900 trigger wheel"

Tämä näyttää toteuttamisen arvoiselta:
http://www.red-green.co.uk/web/photos/g ... or_018.jpg
Viimeksi muokannut NGpower, Ke Tammi 23, 2013 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Jotkut ovat asentaneet triggeripyörän kampiakselin päähän tarkoitukseen sopivalla adapterilla ja on joku jopa jyrsinyt triggerin urat vauhtipyörään ja asentanut anturin moottorin päätyyn vauhtipyörän taakse.

Triggeripyörä, joka on sama T5 ja T7 moottoreissa, on alunperin asennettuna kampiakselille moottorin sisälle.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=162197
http://forum.ecuproject.com/showthread. ... ight=og900
http://www.saablink.net/forum/general-c ... /33456.htm
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=88&t=125698
http://www.saabsforum.com/viewtopic.php?f=6&t=304

En näe ongelmaa ecun sijoittamisessa konehuoneeseen, onhan se tonnarissakin siellä akvaariossa tuulilasin alapuolella.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
opeura
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja opeura »

Tuo triggeripyörä istuu nätisti paikalleen kun vähän sorvaa isommaksi sen aukkoa, ei tarvii tehdä sovitteita. Itellä tällä hetkellä T5.2, nyt uus triggeri menossa paikalleen ja T5.5 sen myötä. Ja omatekonen johtosarja vaihtuu tonnarin sarjaan.

Vanhoja osia voi hyödyntää, liittimet ei välttämättä käy suoraan uudempaan johtosarjaan. "2.3 Lucas CU14 Fuel Injection System.pdf" haulla löytyy osien sähkösiä ominaisuuksia.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mitä vanhoja osia voi hyödyntää? Mielestäni Lucasissa ei ole mitään yhteensopivaa Trionicin kanssa, korkeintaan ehkä moottorin lämpötila-anturi. T5 suuttimet ehkä sopivat Lucasin bensakiskoon.

Lucasin releitä voisi kai periaatteessa hyödyntää, mutta johtimien poikkipinta-ala on T5:ssa suurempi kuin Lucasissa.

Liitännät nopeus- ja kierroslukusignaaleille, CE-valon ja EVAP maadoitukselle, +15 jännite yms. löytyvät kätevästi kolmesta satkun johtosarjan liittimestä, H3-5, H4-7 ja H6-2. Nämä sijaitsevat Lucas ecun vieressä ja oikean etulokasuojan takana.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
opeura
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja opeura »

Bensakisko käy, eikös tuo kaasuläppäpotikkakin sovi. Ei toki kaikkee voi suoraan käyttää.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Lucasin TPS anturista sanoo manuska: Resistance (across pins 1-3) 4-6 kOhm
Trionic 5 anturissa taas on korjaamokäsikirjan mukaan tyhjäkäynnillä 2,3-3,4 kOhm ja täyskaasulla 0,7-1,0 kOhm. Lisäksi lucasin anturissa on eri pinnijärjestys kuin trionicin.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
opeura
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja opeura »

Pinnijärjestyksenhän saa vaihdettua, käykös liitin suoraan? Ja jännitteenjakoahan tuo tuolla hoitaa, tarpeeks lähelle varmaan vastus osuu. Aattelin ainakin kokeilla.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onko tuolla triggerin kiinnityksellä suuri merkitys, miten se asemoidaan jotta sytkä toimii?
Kiitos paljon! , talletin linkkisuosikkilistalle kaikki
Melko hyviä ohjeitahan tuolla on , saa vähän kuvaa jo miten asia hoidetaan.
900S(T5.5) M1991(KR)
opeura
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Helmi 06, 2005 16:33
Paikkakunta: Laukaa

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja opeura »

On sillä iso merkitys, ajoitus perustuu sen oikeaan asentoon. Esim. trionic 7:ssa kahden puuttuvan riman jälkeen ensimmisen riman kohta 117 astetta EYKK. T5 en muista ulkoo.
#3137
900 i16 3D M89, Trionic 5.5 E85
9-3 Viggen 3D MCY MY00
9-5 Aero STW MY03
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Anturin sijainnin triggeripyörään nähden tulee olla tarkasti oikea sillä koko järjestelmän toiminta perustuu tästä saatavaan asentotietoon. Anturin etäisyys triggeripyörästä tulee olla 0.4-1,3mm. Triggerin kiinnitysmetodilla ei sinänsä ole merkitystä.

T5:ssa on tuo sama 117 astetta.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Millaiset kokemukset oli tuosta trionicista joka aiemmin oli opeura autossasi?
Onko kone i16 pohjainen vai alkujaan t16?

Oliko näin että tämä udempi trionic tarvitsi nopeussingnaalin toimiakseen?
Valmis signaalijohtokin löytyy siis satkusta?

Eli melko tarkkaan saatava sovitukset tehtyä , jotta sattuu kohdalleen tuo triggeri.
Oltava sitten kunnolliset työvälineet tekoon .
900S(T5.5) M1991(KR)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900S Lucaksesta->Trionic

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Trionic liikkuu kyllä ilman nopeussignaaliakin, muuta sitä tarvitaan mm. ahtopaineen säätöön.

Loppupään satkujen, ainakin 90-lukuisten, nopeumittarilta tuleva signaali on suoraan yhteensopiva trionicille. Mittaristolta signaali menee liittimen H4-7 kautta lucasin pinnille nro. 6.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin