Saab 900 84 johdotus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
finncat
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mäntyharju

Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja finncat »

Saapikas teki yllätyksiä aina kun seisotteli pakkasessa ei startannut mutta pari tuntia seisotteli lämpimässä ei häikkää.Startti on uusi tehdas vaihdokki epäilin solenoidia ja vettä,ei ollut irroittelin startin pois ja tsekkasin solenoidin toimii kuten pitääkin.
Huomio kiinitty piuhoihin jotka tulee kolme napaiselta liittimeltä sulake rasian läheltä.
Kaikki johdot oli hapettunut yllätys kuoret hapertuneita.Pistetään uusia johtoja mitkä on lämpöaika kytkimen aika minkä päällä. Kun kylmäkäynnistys suutin ja lämpö aika kytkin on samoissa johdoissa solenoidin kanssa.löytyiskös kytkentä kaaviota kyseisistä komponenteista.Rouvan auto ja sen oltava kunnossa,tuli sanomista kun sattui tekemään tenät 25 vuoden jälkeen,ei nyt taida olla ihan vika alttiita.Ystävällisiä vastauksia odotellen.
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Sieltähän löytyy keskuslukkojen, sähköpeilien, ikkunannostimien,ensiasennustöpselit ja myös ilmastoinnin kompuran töpseli tosin taitaa olla siellä konehuoneen puolella. En tiedä miten ne vois vaikuttaa tuohon sun ongelmaan.
yläpallo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 18:05

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja yläpallo »

Siis ensin ei startannut (lainkaan?) ja sitten lämpimässä starttasi. Tuli nyt vain mieleen ihan yksinkertainen vika mikä kannattaisi tarkistaa. Eikös tässä vuosimallissa ole akun miinusnavalta sellainen lituskamallinen kaapeli vaihdelaatikon kulmaan. Kerran oli samanlaista oiretta ja syyksi paljastui (lopulta) tuon lituskakaapelin kuluminen lähes poikki, eli välillä kulki virta ja välillä ei.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Sikäli kun nyt ymmärrän kysyjän tekstiä oikein, hakusessa oli tämäntapainen kytkentäkaavio: http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age40.html

"Ei startannut" tarkoittaa käynnistysmoottori ei pyörittänyt moottoria, kuuluu ehkä naks tai ei edes sitä. Heikko tai puuttuva herätejännite solenoidille, vikaa solenoidissa tai akkukaapeloinnissa tai akku tyhjä.

"Ei käynnistynyt" tarkoittaa käynnistysmooottori pyöritti moottoria, mutta moottori ei käynnistynyt. Ei saa kipinää tai bensaa, syynä esim. kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksessa.

Nytkö on siis kyseessä tilanne "ei startannut"?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
finncat
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja finncat »

jus kirjoitti:Sikäli kun nyt ymmärrän kysyjän tekstiä oikein, hakusessa oli tämäntapainen kytkentäkaavio: http://www.jus.liitin.net/99KJet/imagep ... age40.html

"Ei startannut" tarkoittaa käynnistysmoottori ei pyörittänyt moottoria, kuuluu ehkä naks tai ei edes sitä. Heikko tai puuttuva herätejännite solenoidille, vikaa solenoidissa tai akkukaapeloinnissa tai akku tyhjä.

"Ei käynnistynyt" tarkoittaa käynnistysmooottori pyöritti moottoria, mutta moottori ei käynnistynyt. Ei saa kipinää tai bensaa, syynä esim. kylmäkäynnistyssuuttimen ohjauksessa.

Nytkö on siis kyseessä tilanne "ei startannut"?
Tilanne oli ei startannut .Seisoi lämpimässä ei mitään häikkää.
Ne piuhat joista mainitsin olivat ilmeisesti oikosessa ennen starttia jotka pitäisi saada ohjaus solenoidin päästä.Uskoisin että oikonen saattoi moottorin tilaan virrat katosi lämpöaika kytkimen ja kylmäkäynnitys suuttimen toimintaan termostaatin takia tämä siis kylmänä.Kun auto oli lämpimässä termostaatti ei kytkenyt toimintoja päälle ja virrat pääsi solenoidille,jonka johto oli lähes poikki hapettunut .kylmänä solenoidi naksutti mutta ei tarpeeksi voimakkaasti että olis saanut virrat moottorin pyörittämiseen bendiksin kautta.Tää on nyt minun arvaus ,huomenna uutta piuhaa autoon ja testataan.Piuhat oli hapertunut kaikki noin parin kymmenen sentin matkalta
ihan kuin olis saanut happoa päälle.Se maa kaapeli joka lähtee akun navalta on aika hyvän näköinen pitää ottaa irti ja putsata liitokset.

Kytkentä kaavio on oikea kaavio .
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Tuotahan tekee herkästi jos starttiin on vuotanut esim. öljyä tai jäähdytysnestettä ja "litkut" kylmässä jäykistyy ja aiheuttaa startin toimimattomuutta vaikka ns. startin olisikin "päällisin puolin" putsannut.
finncat
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja finncat »

mooritz kirjoitti:Tuotahan tekee herkästi jos starttiin on vuotanut esim. öljyä tai jäähdytysnestettä ja "litkut" kylmässä jäykistyy ja aiheuttaa startin toimimattomuutta vaikka ns. startin olisikin "päällisin puolin" putsannut.

Startti on purettu ja puhtaaksi todettu,katsos se ei ole kuin vajaan vuoden ikäinen vaihdokki/tehdas.

Noi piuhat on mahdollisesti saanut jarru nestettä kun se liitin on säiliön alapuolella ja musta suoja letku on hollilla.Jarru neste on aikamoista myrkkyä maaleille no näköjään myös muoveille.Jossain remontin yhteydessä mennyt yli.Mikään muu ei voi aiheuttaa kyseistä hapristumista johdoissa.Pahimmassa tapauksessa vois vaikka sytyttää tuleen,siinähän vahinko tulis.
finncat
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 18:31
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Saab 900 84 johdotus

Viesti Kirjoittaja finncat »

finncat kirjoitti:
mooritz kirjoitti:Tuotahan tekee herkästi jos starttiin on vuotanut esim. öljyä tai jäähdytysnestettä ja "litkut" kylmässä jäykistyy ja aiheuttaa startin toimimattomuutta vaikka ns. startin olisikin "päällisin puolin" putsannut.

Startti on purettu ja puhtaaksi todettu,katsos se ei ole kuin vajaan vuoden ikäinen vaihdokki/tehdas.

Noi piuhat on mahdollisesti saanut jarru nestettä kun se liitin on säiliön alapuolella ja musta suoja letku on hollilla.Jarru neste on aikamoista myrkkyä maaleille no näköjään myös muoveille.Jossain remontin yhteydessä mennyt yli.Mikään muu ei voi aiheuttaa kyseistä hapristumista johdoissa.Pahimmassa tapauksessa vois vaikka sytyttää tuleen,siinähän vahinko tulis.

Saabbi taas hengissä,uutta kaapelia ja toimii.Piru vie kun tuli laitettua startin solenoidin väärin päin ekas,no onneksi pysty vaihtamaan startin kiinni ollessa oikein päin.Kylmä käynnistys muuttu parempaan päin kun kylmäkäynnistys suutin toimii oikein.
Vastaa Viestiin