Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jaapa jaa, kaappaamani ketju olikin tuolla projekti-osiossa, eli laitan tännekin linkin ettei mene penkkiasiantuntijoilta ohi:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 1#p1018271
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Apuva. Otin ysiparista kannen irti ja vaihdan siihen toisen tilalle, vanhaa ja uutta kannentiivistettä vertailin keskenään eikä ne ole samanlaisia... Vanhassa oli muutama ylimääräinen reikä ja uudesta taas puuttuu. Pitääkö ottaa mattopuukko käteen ja tehdä ne reijät, eihän kannessa kierrä neste kunnolla kun kanavat ovat ummessa... Reinz merkkinen sarja ja paketin päällä lukee että olisi sopiva 90/99/900 saappeihin.
Se.Varma.PerusSuomalainen
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Laitahan valokuvat niistä tiivisteistä.

Missään nimessä ÄLÄ mene suurentamaan niitä pieniä millin, parin reikiä mitkä on jokaisen sylinterin ympärillä olevien vesiaukkojen kohdalla siinä tiivisteessä. Ne on mitoitettu siten, että kierto tasaantuu jokaisen sylinterin ympärillä suunnilleen samanlaiseksi. Jos suurennat ne, kiertää vesi kunnolla, liiankin lujaa vain moottorin vesipumpun päässä ja toisesta päästä käy sitten kuumempana.
matkalintta
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Joulu 01, 2013 22:11
Paikkakunta: Eukonkanto pitäjä

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja matkalintta »

Eilis iltana soittelin eräälle vanhalle :saab:-gurulle ja hän on laittanut kahteen omaan autoonsa samanlaisen tiivisteen eikä ole ollut mitään ongelmaa, ihmetellyt vain niitä reikiä... Sitten toinen kymysys. Eikös niille kaasarin venttiileille (pierburg) tule virta kun auto on käynnissä? Eli vois ryöstää vaikka puolan liittimestä...
Se.Varma.PerusSuomalainen
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Kuinka v-mäinen homma on irrottaa vetarin maljat satkun laatikosta? Ei taida lähteä helposti irti? Siellä on varmaankin joku sokka? Pitäisi lähiaikoina asentaa uudet vetarit ja kääntää maljat puolelta toiselle... Hyviä vinkkejä kaivataan! :P
Auto siis allekirjoituksen OG900.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

-PETTERI- kirjoitti:Kuinka v-mäinen homma on irrottaa vetarin maljat satkun laatikosta? Ei taida lähteä helposti irti? Siellä on varmaankin joku sokka? Pitäisi lähiaikoina asentaa uudet vetarit ja kääntää maljat puolelta toiselle... Hyviä vinkkejä kaivataan! :P
Auto siis allekirjoituksen OG900.

Irroita ne 6 pulttia, jotka pitävät maljaa laakeripesineen paikallaan vaihteiston kyljessä. Vedä paketti ulos. Sisäpuolella näet seegerin siinä maljaan liittyvän akselin kehällä. Irroitat tuon seegerin ja naputtelet maljan pois paikaltaan. Pistä tämän jälkeen maljaton laakeripesä paikalleen siihen vaihteiston kylkeen parilla pultilla, että voit tehdä saman operaation toiselle puolelle. Sen tehtyäsi pistä aiemmin irroittamasi malja paikalleen tähän jälkeenpäin irroitettuun laakeripesään ja asenna seegeri ja sen jälkeen koko kompletti takaisin. Pulttien kiristysmomentti oli muistaakseni jotain 20-25Nm. Tämän jälkeen toistat operaation vielä jäljellä olevilla osilla ja homma on valmis.

Öljyt kannattaa laskea ulos ennen homman aloittamista.

Huomaa että akselin sisäpäässä on reikä, jonka sisällä on semmoinen vähän kuin pyöreäkantaisen pultin näköinen metalliesine ja sen alla jousi. Nämä pitää muistaa laittaa paikalleen ja myös irroitettaessa huomioi että ne todellakin tulee mukana ulos. Mikäli eivät tule niin voit koettaa jollain magneetilla kalastaa niitä sieltä tasauspyörästön sisältä.

Pidä laakeripesien ja vaihteiston kuoren välissä olevat välyksensäätölevyt omilla paikoillaan. Älä missään nimessä sekoita niitä sillä perä voi alkaa huutaa tämän seurauksena.

Älä myöskään irroita laakeripesiä yhtäaikaa irti vaihteiston kuoresta. Perämurikka tippuu silloin vaihteiston sisällä pois paikaltaan ja sitä on aika hankala saada oikeaan kohtaan niistä kyljistä operoimalla.

Muista täyttää öljyt ennenkuin lähdet ajelemaan.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

^
Kiitos erittäin hyvistä ohjeista! Vaikuttaa siltä ettei tuo ole aivan helppo homma, mutta kai se on uskallettava yrittää... Onko tuolla kuin ahtaat paikat, kun auton alla joutuu tämän homman suorittamaan?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11490
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuskin puolelta pitää irrottaa nopeusmittarin vaijeri ja sen pyöritin ennen maljalaipan irrottamista.

Laippaa paikallaan pitävien pulttien kierteisiin loppukokoonpanossa kierretiivistysainetta.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... htm#9indri

Laipan reunaan voi harkinnan mukaan hankkia ennalta uudet O-renkaat 86 x 2,5 mm, vetonivelten juureen uudet stefat 35-47-8/7A ja laakerit 6006/C3. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 39#p435039

Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Kiitos! Näillä ohjeilla uskallan aloittaa moisen projektin parin viikon päästä. Saapa nähdä, miten käy... :D
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
CHEVY2.8D
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2011 13:23

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja CHEVY2.8D »

onko tyhjä paisuntasäiliö aina kansipahvin palamisen oire jos ei ole muita vuotoja?

10v seissyt 16valve kyseessä :roll: rupesin irrottaan siitä konetta keulilta ja vasta kun kaikki muu oli purettu tuli jäähdytysjärjestelmän tyhjäyksen vuoro

kokeeksi tuon huomattuani laitoin vettä paisariin niin pinta oli siinä putken suulla. olikohan jo kansi siis kuivana osittain?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja JAT »

Kysymys satkun bensavalosta.

Ohjekirjan mukaan valo palaa jatkuvasti kun bensaa on jäljellä n. 7l. Nyt bensavalo on lähinnä vain syttynyt muutamiksi sekunteiksi vähän väliä. Onko rikki eli pitäiskö suunnata tankille vai onko normaalia toimintaa valolta?
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

On normaalia. OG:n bensavaloa ei ole mitenkään viivästetty, joten valon palamisen rajamailla se vilkkuu bensan pinnan hölskyessä rajan yli ja ali.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JAT
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Touko 22, 2014 20:19
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja JAT »

Hyvä! Bensaa tuntuu vaan riittävän, mittarikin jo punasen alarajassa.. :D
Saab 900S MY91 Odoardo Grey Metallic (PR)
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Jeh. Ei silti ole huono idea tankata silloin kun valo alkaa välkkyä, niin bensapumppu ei ainakaan pääse horaisemaan tyhjää. Ne ei meinaan tykkää tyhjän horimisesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vmt »

Satkun bensamittari tuntuu kieltämättä putoavan todella pohjaan asti ennen kuin tankki on tyhjä. Mulla ei oo bensavalo toiminut kuin yhdessä ja muutamaan kertaan on tullut mentyä kyllä niin tappiin että on jo ruvennut vähän hirvittämään mutta kertaakaan en oo tyhjäksi ajanut.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin