Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Onko näissä og900:sissa ollut ongelmaa lämpömittarin kanssa? Mulla on vm93 2.1 16v jossa lämpömittarin viisari roikkuu, vaihdettu jäähdytysnesteet, termari (88 asteinen), lämpömittarin anturi. Jäähdytysärjestelmä on myös ilmattu eikä vuotoja ole. Infrapunamittarilla mitattuna lämpee oikein mukavasti termarin seuduilta ja ylävesiletkukin. Sisällä tarkenee, puhaltaa tosi kuumaa.
Flekti pärähtää käyntiin kun käy tyhjää jonkin aikaa.

Lueskelin, että tonnareissa ollut mittariongelmaa. Pitäisikö käyttää mittaristo irti ja viedä sähkömiehelle tarkistukseen vai onko heittää muita ideoita?
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Neuni kirjoitti:Onko näissä og900:sissa ollut ongelmaa lämpömittarin kanssa? Mulla on vm93 2.1 16v jossa lämpömittarin viisari roikkuu, vaihdettu jäähdytysnesteet, termari (88 asteinen), lämpömittarin anturi. Jäähdytysärjestelmä on myös ilmattu eikä vuotoja ole. Infrapunamittarilla mitattuna lämpee oikein mukavasti termarin seuduilta ja ylävesiletkukin. Sisällä tarkenee, puhaltaa tosi kuumaa.
Flekti pärähtää käyntiin kun käy tyhjää jonkin aikaa.

Lueskelin, että tonnareissa ollut mittariongelmaa. Pitäisikö käyttää mittaristo irti ja viedä sähkömiehelle tarkistukseen vai onko heittää muita ideoita?
Omasssa ex vm -93 turbo satkussa oli kans vastaavaa lämpömittarivaivaa, siihenki vaiheltiin termarii ja lämpöanturii tuloksetta. Flekti toimi normaalisti.

IP
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Cullin »

On hieman hankaluuksia saada 90:n kytkinputken juntturia kierteilleen pääsylinteriin. Tilaa on kyllä saada sormilla hölleille mutta kun avaimella rupeaa kääntämään niin tuntuu että olisi kierteillä mutta lipsahtaakin sitten yli.

Pitäisi varmaan saada juntturia painettua pääsylinteriä päin samalla kun avaimella kiristää. Mutta on niin ahdas paikka ettei mistään saa oikein tuettua.

Onko teillä ollut tämän kanssa ongelmia? Ootteko purkanut esim laturin pois tieltä? Tämän ongelman kanssa on tapeltu jo muutamat viikonloput ja frustraatio iskee kun pitäisi saada putki paikalleen ennen lumikelejä.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

On ollut sama ongelma kaikkien vanhempien autojen kanssa, joihin olen joutunut isompia jarru/kytkinremppoja tekemään. En ole muuta keinoa keksinyt, kuin yrittää painaa sormin sitä liitosta pohjaan niin kovaa kuin mahdollista ja samalla vääntää sitä avaimella kiinni. Joskus on ollut apua, kun putkea on varovasti vähän taivuttanut, että nappaa kierteelle helpommin. Monta kertaa on hermo noissa hommissa mennyt! Toivottavasti jollakin on joku pätevä vinkki tähän hommaan!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joo 9satkuun oli kans hankala , mut homma helpottui heti ku irroitti kytkinputken kiinnityksen iskaritornista.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Jep saman vinkin kannalla nallen kanssa :D
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Neuni kirjoitti:Onko näissä og900:sissa ollut ongelmaa lämpömittarin kanssa? Mulla on vm93 2.1 16v jossa lämpömittarin viisari roikkuu, vaihdettu jäähdytysnesteet, termari (88 asteinen), lämpömittarin anturi. Jäähdytysärjestelmä on myös ilmattu eikä vuotoja ole. Infrapunamittarilla mitattuna lämpee oikein mukavasti termarin seuduilta ja ylävesiletkukin. Sisällä tarkenee, puhaltaa tosi kuumaa.
Flekti pärähtää käyntiin kun käy tyhjää jonkin aikaa.

Lueskelin, että tonnareissa ollut mittariongelmaa. Pitäisikö käyttää mittaristo irti ja viedä sähkömiehelle tarkistukseen vai onko heittää muita ideoita?
Ota kojelaudan päällä oleva kaiutin/suutin paneeli pois ja tiiraile tuulilasin läpi ulkopuolelta mittariston takapuolelle. Siellä näet moottorin lämpö ja polttoainemittarien kohdalla mutterit. Kiristä lämpömittarin ja miksei polttoainemittarinkin kohdalta mutteria, nämä löystyvät ajan saatossa ja aiheuttaa neulojen roikkumista. En yhtäkkiä muista minkä kokosia ne mutterit on, ja ekakertalaisella kannattaa olla ehkä kaveri silminä jos ei sitten ole kitaristin sormet olemassaan :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:Yksijohtoinen termostaattikytkin maadoittaa jäähdyttimen kautta. Laita väliin rele, käämille jännite haaroittamalla siitä termostaattikytkimen jännitteelisestä johdosta, käämin toiseen päähän ohjaus termostaattikytkimeltä. Sulkeutuviin kärkiin ne termostaattikytkimelle menneet johdot.
Tein tämmösen kytkennän, ja nyt puhallin käy koko ajan (en tiedä sammuisiko jos lämmöt nousisi). Onko mulla nyt sulkeutuva rele kun pitäisi olla avautuva? Vai onko anturi viallinen? Releet on minulle suuri mysteeri, en vaan tajuu niitä :roll:

Toinen kysymys: tarttis vaihtaa varasaabin pakkivalon kytkin. Vaihdekepin ympäristön konsoli pitää varmaan ottaa pois, mutta miten se irtoaa?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Tuli nyt tosiaan uusittua tuo kytkinputken letku noppaan. Ilmasin sen jälkeen kytkimen ja sain jonkun 10 kilometriä ajettua normaalisti. Sitten alkoi vaihteet mennä huonosti päälle ja lopulta en saanut vaihteita päälle ollenkaan paitsi auton ollessa sammuksissa. Kytkinpolkimen tuntuma on normaali mielestäni. Kun vaihdetta koittaa väkisin rauhallisesti työntää paikalleen niin moottorin ääni/kierrokset muuttuu, kuin se yrittäisi saada sitä vaihdetta kohdilleen.

Onkohan ilmaa järjestelmässä vai jotain vakavampaa? 190tkm ajettu auto ja alkuperäinen kytkin ja 4v loota varmaan.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Kaappoo
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Marras 17, 2017 01:25
Paikkakunta: EP

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kaappoo »

Ostin -91 og900S:n, jossa on Saabin merkeillä oleva pieni ic. Jostain muistan lukeneeni, että ic:n olisi saanut jo uutena lisävarusteena S:ään. Pitääkö paikkaansa vai muistanko väärin? Ja mikä merkitys tuolla pienellä ic:llä käytännössä on? Onko tehot kuitenkin sen 145hv?
OG9-5 Aero Wagon MY06
OG900S CombiCoupe MY91
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

2.0 i16 MY93.

Sammuu kuin veitsellä leikaten, kun kone on käynyt lämpimäksi. Kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja käy täysin normaalisti.

Lämpimänä ei käynnisty. Tässä pohdiskellut bensapumpun relettä tai kampiakselin asentotunnistinta.

Virtaa ei tule bensapumpulle eikä pumpun sulakkeelle autoa startatessa. Virta taitaa tulla ensin releelle ja sen jälkeen vasta sulakkeelle?

Jos anturi on viallinen, niin katkeaako virran syöttö pumpun releelle? Voikohan tuo asentotunnistin antautua lämmetessään? Entä releet? Vaikuttaako lämpeneminen niihin?

Ajattelin huomenna vähän ropailla bensapumpun relettä. Jos saan sen kohtuudella käsiini purkamatta polvisuojaa pois.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kaappoo kirjoitti:Ostin -91 og900S:n, jossa on Saabin merkeillä oleva pieni ic. Jostain muistan lukeneeni, että ic:n olisi saanut jo uutena lisävarusteena S:ään. Pitääkö paikkaansa vai muistanko väärin? Ja mikä merkitys tuolla pienellä ic:llä käytännössä on? Onko tehot kuitenkin sen 145hv?
Tuo S on aina matalapaine 0.45bar ellei joku ole tuota sun jo jälkidunannu.
Vakio ic paikallaan voi nostaa ahtoja jonkin verran esim rajapainevenalla kuten omissa 2kpl -91S joihin nuo orkkis ic käytettyinä ostin. Ic säästää ahdinta, viilentää ahtoilmaa ja jelppaa sitenkin konetta kestämään paremmin korkeampiakin ahtoja.
Tuo oma pikku ic ei ole hirveän tehokas ja omissa jätin paineet sinne 0.7- 0.9 välille kun rajavenalla voi säätää helposti ja nopeasti. Viritys vaatii vakio S myös ecuun virilastun joita saa ainakin ( itse ostin) nimimerkiltä jcarlson. Siinä orkkis ic on myös se ilmanohjausta hiukan parantava muotoiltu muovilärpyskä kiinni jos on alkuperäinen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuulostaa tyypilliseltä asentoanturi vialta.
Tuossa i16:ssa se muistaakseni on siellä kampuran siivapyörän tykönä. Kylmäsprayllä vois kokeilla seuraavan kerran kun oireilee.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

tetammi kirjoitti:Kuulostaa tyypilliseltä asentoanturi vialta.
Tuossa i16:ssa se muistaakseni on siellä kampuran siivapyörän tykönä. Kylmäsprayllä vois kokeilla seuraavan kerran kun oireilee.
Kylmäsprayn kävinkin jo eilen ostamassa, mutta en kerennyt vielä sitä kokeilemaan. Täytyy tänään tutkia asiaa lisää.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
C 124 320
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 09:00

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja C 124 320 »

Kyllähän tämä anturin puolelle kallistuu. Kylmäspray ei tosin muuttanut tilannetta, mutta sen verran avasin kojelaudan alustaa, että pääsin ronkkimaan reteitä. Tuntui pumpun rele naksahtavan ja kokeilinpa vielä toisellakin releellä, mutta ei käynnistynyt.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
Vastaa Viestiin