Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henri S
"Hirsch"
Viestit: 794
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Nyt menee ihan ulkohatusta mutta :D :
EZK havaitsee nakutusta se myöhästyttää sytytystä 3 asteen askelissa kunnes nakutus häviää. Sitten se palauttaa ennakkoa asteen osissa (0,2 astetta tjs) kunnes taas nakuttaa, myöhästää hieman että ei nakuta ja jättää siihen. Voin tarkistaa miten se tarkalleen meni kunhan pääsen käsiksi Bentleyn bibliaan.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Kiitoksia :D Jos raamatustasi näkisit kuinka usein järjestelmä haistelee sitä kuinka paljon sytytystä voi aikaistaa? Mietin voisiko ajoittaiset putkessa paukkumiset johtua liian myöhäisestä sytytyksestä, koska bensiini/etanoli-seokset on vaihdelleet melkein joka tankkauksella ja EZK ei osaa ajoittaa sytkää sopivaksi.
1991 900i 2,1l

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10655
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotain yleistä EZK:n toimintaselostusta pdf:n sivulla 34
http://jouppi.fi/saab/Electrical/Saab%2 ... s48-97.pdf

Kysyt kuinka usein järjestälmä säätää sytytysennakkoa. Ei liene kaukana totuudesta vastata "jokaisen palotapahtuman kohdalla" erikseen.

Poimintaa Saab 900 Verkstadshandbok 3:1 Elektriskt system, Instrument M1979-86.
Nakutuksen takia ennakkoa voidaan sylinterikohtaisesti pienentää kierrosluku- ja kuormitustaulukon mukaisesta perusarvosta enintään 13 astetta. Paluu nakutuksesta johtuvasta sylinterikohtaisesta viivästyksestä 0,35 asteen askelin kierroslukuohjatun ajastuksen mukaan.

Kuormituksen muutoksen johdosta viivästettyä kaikkia sylintereitä koskevaa kuuden asteen ennakonpienennyksestä palataan noin yksi aste per moottorin kierros sen jälkeen, kun moottorin kuormitus on lakannut kasvamasta.

Tuolta varmaan avautuu jotain myös:
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Yllättävän hienoa tekniikkaa 80-90-luvun piirisarjoilta. Pitää kokeilla tuon ohjeen mukaisesti nakutustunnistimen toiminta, jos siinä olisi vikaa ja iskenyt tuon kiinteän myöhälle säädön. Luulisi kyllä toisaalta, että tästä olisi tullut vikakoodia, joten luultavasti vika löytyy muualta.

Edit: lisää kysymyksiä tulvii;

Ajoin koneen käyntilämpöiseksi moottoritiellä ja tuijotin auton sammutettuani pimeässä pari minuuttia ilmamassamittarin lankoja, eikä näkynyt hehkumista. OBD:ssa on kuitenkin olemassa vikakoodi 12242 - Air mass meter burn-off function fault , joka ei kuitenkaan itselläni ole muistiin tallentunut. Onko muita keinoja todeta IMM toiminta/toimimattomuus?

Edit 2: http://townsendimports.com/Web/tuneup_folder/amm.htm
lieköhän LH 2.4.2 IMM toiminnaltaan kovinkin samanlainen, juuri tuollaista oireilua on ollut aina kylmällä koneella
1991 900i 2,1l

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mites hemmetissä og 900 (sedanin) takapenkin selkänojaosan saa irti? Siellä on jotkut muovijutut niissä reunoissa "kiertymistangon" päiden ympärillä ja periaatteessa olen kai hoksannut miten sen selkänojan pitäisi irrota, mutta ei vaan millään lähde.
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Muita:
Comet Swing 1964 -mopedi

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10655
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

nuorempinykänen
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Kukas se tietäs minä vuonna Whaletailin ja ilmanpoistoaukkojen suojat on ensimmäistä kertaa saanut satkuun lisävarusteena?
9000 CD Turbo '88, OG900 5D '92, 9-3 JC Stage 3 '98, 99 Avo '75, 9000CS tbo '97

Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1787
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ilmanpoistoaukkojen suojat näkyvät ainakin jo tässä pystärin Airflow-esitteessä:
https://images.app.goo.gl/yK43nSnHZC781Kt9A
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, VW 412 4d sedan -73, Datsun 120A f-II Coupé -78

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja huttuded »

huttuded kirjoitti:
Su Helmi 23, 2020 22:29
Yllättävän hienoa tekniikkaa 80-90-luvun piirisarjoilta. Pitää kokeilla tuon ohjeen mukaisesti nakutustunnistimen toiminta, jos siinä olisi vikaa ja iskenyt tuon kiinteän myöhälle säädön. Luulisi kyllä toisaalta, että tästä olisi tullut vikakoodia, joten luultavasti vika löytyy muualta.

Edit: lisää kysymyksiä tulvii;

Ajoin koneen käyntilämpöiseksi moottoritiellä ja tuijotin auton sammutettuani pimeässä pari minuuttia ilmamassamittarin lankoja, eikä näkynyt hehkumista. OBD:ssa on kuitenkin olemassa vikakoodi 12242 - Air mass meter burn-off function fault , joka ei kuitenkaan itselläni ole muistiin tallentunut. Onko muita keinoja todeta IMM toiminta/toimimattomuus?

Edit 2: http://townsendimports.com/Web/tuneup_folder/amm.htm
lieköhän LH 2.4.2 IMM toiminnaltaan kovinkin samanlainen, juuri tuollaista oireilua on ollut aina kylmällä koneella
Tuli pari viikkoa sitten ostettua identtinen satku varaosiksi, jossa tuo hehkutus toimi. IMMua vaihtamalla ongelmat katosivat.
1991 900i 2,1l

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Missä on og satkun keskulukituksen maadoituspiste g200. Entä mihin maadoittuu kuskin oven keskuslukituskytkin?
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

ahietalahti
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Itse itselleni vastaten. Koko paska maadoittuu virtalukon ja vaihdekepin tienoolle. Olis se nyt kiva jos se alkais toimia. Pelaa ja ei pelaa. Boksi on jo tinattu.
9-3 SE 2.2 TiD '01 458tkm KA "Sargent" Stage 1

Jäsen #5517

Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Muutama kysymys, Saab 900 ja 90 osien suhteen.

Eli onko 90 ikkunaveivit samat mitä 900 tai ovatko sovitettavissa ristiin?
Saab 90/900 oven lukon vetotapit samat etu- takaovissa jos 2 ovisen malli?
Kiitos :)

antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2001
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Samat veivit ja nupit ovat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900i 2,1 -93 3d (ka) 9-3sc 1.8t Biopower -08 (ka) ja 90 -85(oe) #1918

hyvoneju
"Aero"
Viestit: 449
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 18:26
Paikkakunta: Raisio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja hyvoneju »

Mitä eroa OG900 ja 99 etuiskareilla ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19564
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oisko pituusero ainoa???

99 iskarit sopii myös 96;Seen .

ja tässä kohtaa hoksasin että 99 etu iskarit on lenkki-lenkki ja og900 on lenkki -tappi mallia eli ero on siinä
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Vastaa Viestiin