Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Taas kysellään tyhmiä :). On noita useampia viiksikatkaisijoita (vilkun puoli) ja purettu 86-88 mallisista autoista, onko tossa 91 vuosimallisessa samaa katkaisinta vai onko malli muuttunut sitten 88 jälkeen?
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Taas täällä, ei kukaan ole edes kerinnyt aikaisempaan viestiin vastaamaan niin nyt kysellään jo muuta. Saab 90 ja 99 bensatankin korkeissa eroja.
Onko siis niitä vain sopivatko ristiin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

90:ssä korkki on luukun alla ja 99:ssä näkyvillä. Vaikka saattaisikin sopia ristiin, 90:n punainen korkki voisi näyttää jännältä 99:n kyljessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Vilkkuviikset 900:ssa EPC:n mukaan:

900 86 - 88 8590820
NLS-USE 8590812
Nopeudenvalvontajärjestelmällä 8583536
1986-1988, NLS-USE 8547960

900 -91 8590820
NLS-USE 8590812
Nopeudenvalvontajärjestelmällä 9565623

Vuosimallista 1989 alkaen jäi pois cruisen set-napin ja ohjausboksin välistä rele ja viiksen johdotus muuttui.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Hei, kiitokset tiedoista. Mukava kun joku tietää näistä ettei aina tarvi alkaa itse etsimään vastausta :).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jossain määrin vastauksen itse etsiminenkin kyllä on lämpimästi suositeltavaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Hese-
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Onko -92 satkun radion tilalla ollut peitelevy vai sellainen kotelo? En turhaan metsästä radion tilalle peitelevyä jos siinä onkin ollut kotelo.
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Risto »

-Hese-
"Aero"
Viestit: 318
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Risto kirjoitti:
La Kesä 13, 2020 20:42
Tällainen kotelo: https://webshop-fi.saabparts.com/classi ... sh-panel-1
Kiitos!
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Koitin tuota Saab 90 jarrutehostinta irroittaa mutta ei vaan tunnu löytyvän viimeistä kiinnispulttia. Arvelisin että se olisi konehuoneessa lämppärikraanan kohdalla siinä vieressä oli ainakin yksi, mutta onko toinen syvällä siellä vai pitääkö sitten irroittaa rattiakseli että pääsee käsiksi jos se on tuolla matkustamon puolella? Käsi ei mahdu sinne, salamalla otettu valokuva ei näytä tarpeeksi ja avaimella tunnustelemalla ei tunnu mutterin kantaa löytyvän, tämä siis konehuoneen puolelta kun koitin löytää. 2 mutteria siis irroitin jo matkustamon puolelta ja tehostin kyllä jo heiluu. Sitten pitäisi vielä katsoa miten sen saa polkimesta irti.

Sen lisäksi jos on tietoa onko tuo sama 900 -87, arvelisin että on mut jos varmuutta saisi niin hyvä.
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Og 900 B201 (kaasari) moottorin ajoitus kansirempan jälkeen? Onko helppo tehdä itse ja tarviiko erityisiä työkaluja? Löytyiskö täältä joku joka tekee järkihintaan jos sikseen menee?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Purkaessa kun merkkaa ketjupyörään ja ketjuun tussilla merkin, sattuu jako samaan kohtaan kootessakin sillä olettamuksella, että et pyörittänyt konetta rempan aikana.

Kannenpulttiin tarvitset E16 hylsyn ja momenttiavaimen. Siinä erikoistyökalut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mertmi kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 07:43
Purkaessa kun merkkaa ketjupyörään ja ketjuun tussilla merkin, sattuu jako samaan kohtaan kootessakin sillä olettamuksella, että et pyörittänyt konetta rempan aikana.

Kannenpulttiin tarvitset E16 hylsyn ja momenttiavaimen. Siinä erikoistyökalut.
Näin käsitinkin. Serkku tossa "pelotteli" että tarvii jotain erityisiä säätötyökaluja, mutta hän on enemmän noiden "uudempien" autojen kanssa ropannut.
Ketjupyörä ja ketju on kiinni toisissaan rautalangalla tällä hetkellä. En muista olisinko viime vuonna kun rempan alotin pyörittänyt vahingossa nokka-akselia tai virranjakajaa.

Tai no tuleeko edes sylinterikansi irti jos ketju on kiinni ketjupyörässä, mutta ketjupyörä ei nokka-akselissa?

P.S. Olisko sulla tiedossa joku hyvä lanka täällä foorumilla, mikä aihetta käsittelee? Toi haku on vähän avuton.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

vilhosyvis kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 10:17
Ketjupyörä ja ketju on kiinni toisissaan rautalangalla tällä hetkellä. En muista olisinko viime vuonna kun rempan alotin pyörittänyt vahingossa nokka-akselia tai virranjakajaa.
Ei se nokan pyörittely maata kaada, muistaakseni ketjupyörä ei mene siihen kiinni kuin yhdessä asennossa. Pääasia siis on, että pyörä on oikeassa asennossa ketjuun nähden, nokka-akseli sitten pyöritellään sopimaan siihen.
vilhosyvis kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 10:17
Tai no tuleeko edes sylinterikansi irti jos ketju on kiinni ketjupyörässä, mutta ketjupyörä ei nokka-akselissa?
Mahtuu se. Mulle aikoinaan T8:iin vaihdettiin kansi tuollai.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 11:42
vilhosyvis kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 10:17
Ketjupyörä ja ketju on kiinni toisissaan rautalangalla tällä hetkellä. En muista olisinko viime vuonna kun rempan alotin pyörittänyt vahingossa nokka-akselia tai virranjakajaa.
Ei se nokan pyörittely maata kaada, muistaakseni ketjupyörä ei mene siihen kiinni kuin yhdessä asennossa. Pääasia siis on, että pyörä on oikeassa asennossa ketjuun nähden, nokka-akseli sitten pyöritellään sopimaan siihen.
vilhosyvis kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 10:17
Tai no tuleeko edes sylinterikansi irti jos ketju on kiinni ketjupyörässä, mutta ketjupyörä ei nokka-akselissa?
Mahtuu se. Mulle aikoinaan T8:iin vaihdettiin kansi tuollai.

Ok hyvä. Kiitos. Lähden takas tonne ulos repimään sitä kantta irti. Pakosarjan pinnapulttien takia hankala saada yksin kansi pois. Jos joku olisi pitämässä pakosarjaa tietyssä asennossa, niin olisi helpompaa. Mutta elämä on. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Vastaa Viestiin