Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Maajohto on molemmissa sama, mutta plusjohto ei muistaakseni yllä. Turbon akku on ylempänä ja lähempänä moottoritilan reunaa. Akun navat on moottorin puolella, kun vaparissa ne on lokasuojan puolella ja siten myös akussa toisenkätiset. Molemmissa siis miinus edessä.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Aivan. Enpä ole tainnut koskaan turbon konehuoneeseen tarkemmin katsellakaan, muistelin vain että jokin lämpöpelti tms. varastaa akulta tilaa.

Edit: kaivelinpa vanhoja kuvia :lol:
Kuva
Eikös tuo nykyinen ole juurikin turbo-mallinen :mrgreen: Muistikuvien mukaan saa plussaa äheltää paikalleen ihan ajatuksella, sillekin löytyi sitten syy...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Tarttis varmaan viimeinkin jaksaa juhannussaabin kytkimen työsylinteri vaihtaa. Kytkin vielä (kun välillä ilmailee) toimii, eli onko proseduuri suurinpiirtein tämä:
-Syyläri pois
-Kytkimen muovikoppa irti
-Kytkin painettuna pannaan joku sopiva välike (esim tulpanjohto tai vaijeri) sinne asetelman väliin
-Kytkimen päätykansi irti ja "muoviroiskija" pois
-Pultti roiskijan tilalle ja kytkinakselin nitkuttelu sorkkaraudalla irti
-Työsylinterin pultit/kuusiokolot irti, mutta:
Saako pelkän työsylinterin irti vai pitääkö asetelmakin irrottaa?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Juhannussab on siis 99. Ja ratasensiövälityksellä?

Jos autossa on tallella ajovalopyyhinmoottori, pelkän jäähdyttimen irrottaminen on hankalaa. Kannattaa ottaa siinä tapauksessa koko keulapala ajovaloineen kaikkineen.

Työsylinteri irtoaa yhdessä asetelman kanssa, ei yksinään.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

jus kirjoitti:Juhannussab on siis 99. Ja ratasensiövälityksellä?

Jos autossa on tallella ajovalopyyhinmoottori, pelkän jäähdyttimen irrottaminen on hankalaa. Kannattaa ottaa siinä tapauksessa koko keulapala ajovaloineen kaikkineen.

Työsylinteri irtoaa yhdessä asetelman kanssa, ei yksinään.

http://www.jus.liitin.net/saab/99/kytkin/index.html
Joo, ei ole pyyhinmoottoria enää. Varasaabin jäähdyttimen vaihdoin tuossa talvella ja se oli aika simppeli homma (siinäkään ei moottoria).
Elättelin tämän perusteella toiveita: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=92013
If you then (as described in
Matthews 900 clutch replacement guide ) pop the cap off the end of the gearbox, remove the plastic oil thrower and thread an m8 bolt into the hole you can lever the clutch pin out and it can go forwards underneath the radiator:

You can then remove the slave cylinder. My GL used bolts with 10mm heads to hold it in rather than the allan headed cap screws all my other cars have used.
Mutta tosiaan joissain lähteissä todetaan että ei lähde yksinään.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja merlin »

meneekö og900 :n etupenkit heittämällä tuplikseen ?
96 vm. 1975
aero
-
Viestit: 8672
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Helpompi ne on asettaa, mutta avonaiseen kombin takaluukkuun osunee heittämälläkin.

...muistaakseni joo, plug-and-play - ristiinvaihto tuli joskus tehtyä Hyvinkään potkijaisissa. Vuosimallikohtaisia eroja voi toki olla - tai siis on, satkun penkit vaihtui ainakin joskus 90-luvun alussa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

suosittelen kuitenkin tulpanjohdon korvamista jollakin paksummalla rautalangalla, esim kuupan kattoverhoilun poikittaistuki lanka on juurikin sopiva siihen tarkoitukseen, siitä kääntää ympyrän kätevällä ranneliikkeellä toisen ranteen ympäri ja 4cm väkäset kaaresta 90 kulmaan, ei vittuile painesetelma koko päivänä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

aero kirjoitti:Helpompi ne on asettaa, mutta avonaiseen kombin takaluukkuun osunee heittämälläkin.

...muistaakseni joo, plug-and-play - ristiinvaihto tuli joskus tehtyä Hyvinkään potkijaisissa. Vuosimallikohtaisia eroja voi toki olla - tai siis on, satkun penkit vaihtui ainakin joskus 90-luvun alussa.
90 tai 91 vaihtuu ns. Tonnarin penkit mutta niissäkin suurin muutos on korkeussäädön eri mekanismi istuimessa. Auton rakenteissa ei muutu mikään. Sitten taas satkun ja 99in kiinnityksessä on sen verran eroa että etuosan kiinnitys on hieman eri. Satkussa ne kiskojen etukäpälät ruuvataan suoraan poikkipalkkiin kun taas 99 (ja varmaan nopassaki) ruuveilla on vastakappale palkin alapuolella johon ne kierretään. Mutta vaihto satkusta 99iin on ihan bolt on kun käyttää 99in ruuveja ja vastakappaleita niille.
Edittiä. Niissä tonnarin penkeissähän on myös erilainen kiinnitys kiskojen etupäissä nyt kun tarkemmin miettii. Luulisin kuitenki että menisivät kohtuulisella askartelulla vaikka 99inkin. Onkohan kukaan kokeillut? Luultavasti kun saabisteista on kyse :mrgreen:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kytkinremppa etenee. Sopiva special tool kynsien väliin oli semmonen paksu verhovaijeri tms. Ja juu, pelkkä työsylinteri ei lähde irti ainakaan ilman voimaa, mutta asetelma olikin aika pieni työ irrottaa.
Vanha kytkinputki taisi olla ainakin osa ongelmaa, pari selvää pullistumaa kumiosassa. Joskus talvella tästä oli juttuakin, eli tämmösen http://www.saabits.com/all/saab-900-cla ... th=219_222& OG900 kytkinpunosletkun saa sopimaan ysiysiin aika helposti, ruuvipenkissä kumivasaralla naputtelin sen pääsylinterin pään metallisen putkenalun sopivaan kulmaan. En toki ole vielä päässyt paineistamaan, mutta vaikuttaisi ookoolta. Ja ainakaan minulle tuolta saabitsiltä tullut letku ei ollut ihan tuollainen kuin kuvassa vaan toisessa päässä tosiaan metallinen osa jossa valmiina loiva mutka.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Rattivaihde kirjoitti:^Aivan. Enpä ole tainnut koskaan turbon konehuoneeseen tarkemmin katsellakaan, muistelin vain että jokin lämpöpelti tms. varastaa akulta tilaa.

Edit: kaivelinpa vanhoja kuvia :lol:
Kuva
Eikös tuo nykyinen ole juurikin turbo-mallinen :mrgreen: Muistikuvien mukaan saa plussaa äheltää paikalleen ihan ajatuksella, sillekin löytyi sitten syy...
Mulla on just noin päin kans akku NA 99ssä. Oleta että sen olisi tarkotus olla toisinpäin, toi pelti millä se on kiinni tulee epämieluisen lähelle + napaa. Laitoin kuminpalan siihen väliin, kuitenkin toivottavasti muistan ensikerralla ton napasuuden kun saan uuden hankittua.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa, ja laturi alkaa lataamaan vasta kun kierrokset käy kolmessatonnissa. Sitten kyllä tulee ihan tasaista 14.0-14.2V. Missä vika?
Saab 99 -75.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mvs »

benicio kirjoitti:Latauksen merkkivalo ei pala missään vaiheessa, ja laturi alkaa lataamaan vasta kun kierrokset käy kolmessatonnissa. Sitten kyllä tulee ihan tasaista 14.0-14.2V. Missä vika?
Saab 99 -75.
Ekana ja halvimpana vaihtoehtona kannattaa vaihtaa lataussäädin/hiilipaketti.
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

-75:ssa lienee erillinen lataussäädin.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Sen verran sekoitan omaa soppaani (kun muisti virkistyy), että mulla on vuosimallista poiketen ilmeisesti ysisatasen 87-93 laturi, Bosch nro 9555269. Lataussäädin on tämmönen ja melko uusi: https://www.ebay.com/itm/Voltage-Regula ... 2512443658 nähdäkseni siis laturin kanssa yhteensopiva.
Olenko ihan hakoteillä jos veikkaan että laturin herätevirta on hukassa, ja tämä siksi koska tuon ikäisessa ysiysissä se pitäisi tulla lataussäätimeltä, mutta tuossa ysisatasen laturissa ja lataussäätimessä ei sitä ominaisuutta ole, vaan niissä herätevirta tulee merkkivalolta/jostain erilliseltä vastukselta tms, jota minulla ei siis autossa ole? En ymmärrä autosähköstä liikaa :roll: .
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin