Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Varmista, että mittaristossa oleva latauksen merkkivalo on ehjä. Tämä onnistuu maadottamalla merkkivalon johto laturista tai lataustreleestä ja maadoittamalla johto runkoon. Valon tulee palaa johto maadoitettuna, virrat päälle kytkettynä.

Kun tiedetään, että polttimo johtoineen ovat ehjät, kytke johto laturin yksittäiseen merkkivaloliitimeen. Valon tulee syttyä virrat kytkettynä ja sammua moottorin käynnistämisen jälkeen.

Kytkennästä: viewtopic.php?f=11&t=149465

Kytkenkäkaavioita: viewtopic.php?p=672623#p672623
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Aquamarine99
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 »

Og900. Onko merkitystä onko se peräpään pienempi äänenvaimennin katalysaattorin ja isomman vaimentimen välissä vai vasta isomman vaimentimen jälkeen? Kävi niin että jätin sen pienen pöntön pois kun vaihdoin uuden ison pöntön. No tuli turhan kovat pörinät ja ei viitsisi alkaa tekemään taas uudestaan putkea pöntöltä perällle. :P
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

Noihin edellisiin latausvalo-ongelmiin liittyen. Jos lämpö- ja pensamittarit sekoilevat samaan aikaan, tarkista sulakkeet. Nimittäin ovat saman sulakkeen takana ja jos on huono kontakti, niin lämpö- ja pensamittarit näyttävät liian vähän ja latausvalo kiiluu himmeästi. Nimimerkillä tulipahan vastaavassa autossa laturi purettua ja peruskorjattua turhaan :lol: . 99-ssä ton mittariston irtikäyttöhän on ns. kakunpala, joten sen merkkivalon vaihto vaikka turhaankin ei ole mikään tuntien operaatio. Ohjekirjasta löytyy mikä sulake se on, jos sattuu vielä olemaan tallessa.

Ja mielestäni tuossa on jo boschin laturi, jossa on jännitteen säädin+hiilisilta samassa paketissa laturin persauksessa. Senkään vaihtoon ei mene montaa minuuttia eikä maksa paljon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Eli kytkentä laturilla on nyt tälläinen:
Kuva
Liittimelle tulee piuhat DF, D+ ja D-, joista vain DF on kytketty laturille, rengasliittimellä. Jos laitan piuhan D+:n ja maan väliin, latauksen merkkivalo palaa kun virrat laittaa päälle ja jää palamaan kun auton käynnistää. Vai olisiko se sammunut jos olisin polkaissut :o ?
Laturissa on paikka lattaliittimelle jonka vieressä merkintä "+", jos laitan piuhan D+:lta tuohon, niin laturin merkkivalo palaa vaikka virrat olisi pois.
Pystyykö joku kertomaan oikean kytkennän? :roll:
Jos ei kuva aukea niin linkki: http://i63.tinypic.com/iz22iw.jpg
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tuon kolminapaisella liittimellä olevan johdon päässä vielä latausrelekin kytkettynä - ei varmaan kannattaisi olla, jos käytät kuvassa näkyvää laturia.

Kytkentäkaavion mukaan mittaristosta latauksen merkkivalolta tuleva johto on kytkettynä kolminapaisen liittimen punaiseen johtoon D+. Siirtäisin tuon laturilta tulevan punaisen johdonpätkän siihen kolminapaisen liittimen punaiseen koskettimeen. Ja irrottaisin latausreleen, jos on edelleen lokasuojassa johtosarjaan kytkettynä. Jos latauksen merkkivalo ei heti startin jälkeen sammu, pitäisi kuitenkin kierrosten hiukan noustessa sammua - olennaisesti pienemmillä kierroksilla kuin kokonaan väärällä merkkivalokytkennällä. Mittariston sulakkeen (numero 4) hapettumat kannattaa hieroa pois ja varmistaa että sulakepidin ei ole löystynyt.
Viimeksi muokannut jus, To Kesä 14, 2018 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja benicio »

Juu, vaihdoin punaisen piuhan D+:aan ja laturi ja merkkivalo toimii nyt normaalisti. Hassuna ilmiönä tosin tupakansytyttimessä olevasta volttimittarista katoaa virta kun auton starttaa. Virrat palautuu kun painaa tööttiä. 8O
Latausrele on ihan uusi termi mulle, pitäisikö sen siis olla siinä sulakerasialla?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Latausrele, tai latauksensäädin. Ei-puolijohteilla toteuttetu erillinen pulikka, joka säätelee latausjännitettä. Autossasi pitäisi alun perin olla ollut laturin kaverina akun lähimaastossa matkustajan puoleisessa lokasuojassa tällainen: http://www.veteranshop.se/veterandelar- ... dningsrela

Tuosta laturin vierestä kolminapaisella liittimellä olevat johdot on menneet sinne säätimelle. Sille ei enää ole tarvetta, kun käytät laturia, jossa on itsessään tuo latauksensäädin.

Tupakansytyttimen jännite pitäisi olla virtalukon asennosta riippumaton, jatkuva suoraan sulakkeelta 9. Taisin aiemmin kirjoittaa väärin sen mittariston sulakkeen numeron, oikea numero mittariston sulakkeelle on 4 (kytkentäkaaviossa yhdeksäs ylhäältä).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

99:n kello jätättää. Ei ole pysähtynyt, mutta ei pysy ajassa.
Isompi koko mittarialueen kokoinen kello.

Onko tipsejä?
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Terve

On toi 99 -83 seissyt jo useamman vuoden ja nyt kun viimenään alkaa olee kaikki osat kasassa, ei sitä huvita käynnistyä. Akku on finaalissa mutta ei käynnistynyt apuvirrallakaan, koitti vetää polvilleen virran antajaakin kun yritti käynnistää.

Nyt kun kerkesin vähän enemmän tonkia niin, tosta virrat katoo kokonaan kun kääntää avaimen ON asentoon, ei tarvi edes käynnistää. Jos on laturi kiinni autossa, vetäisee ampeeri mittari melkein tappiin ja hetken kuluttua napsahtaa automaatti sulake.
Virta-avaimen rele toimii ja kun sen ohittaa sisällä palaa valot ja kaikki toimii ok.
Meinasin katsella virtalukkoa,kuhan taas kerkee, mutta olisiko jollain vinkkiä mitä muuta kannattaisi katsoa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Akku oikoses ei kulje virta läpi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Kokeilee ekana ottaa siitä auton omalta akulta vaikka miinuskaapeli irti, liittää siihen se apuvirta ja katsoa kyykkääkö antaja enää
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

nalleolut kirjoitti:Akku oikoses ei kulje virta läpi
Luulen että akku toimii tolta osin, se ottaa virtaa vastaan ja lataantuu, ei kyllä pidä niitä virtoja sisällään pitkään.
Jos avain on nollilla tai pois kokonaan ja kierrän virtalukon releen, menee noi sisustan valot päälle, puhallin alkaa pyörii ja sillai. Jos avaimen kääntää ON asentoon, niin mitään ei tapahdu ja toi laturi kyykkää hetken kuluttua. Otin kaikki sulakkeet pois, mutta silti tekee tota. Kyseiseen autoon narkkari murtautui vuosi takaperin, järjesteli tavaroita, rikkoi tuhkakupin ja kasetti kotelon luukun. Ehkä se on yrittänyt käynnistää sitä ja rikkonut jotain? Ei näy kyllä jälkiä että virtalukkoa olisi räpelletty. Luulen myös ettei vanha Saab ole niin tuttu narkeille että olisi edes löytänyt virtalukkoa.
duuduu kirjoitti:^Kokeilee ekana ottaa siitä auton omalta akulta vaikka miinuskaapeli irti, liittää siihen se apuvirta ja katsoa kyykkääkö antaja enää
En tiedä miten toi ei tullut mieleen, mietin vain miten saisin viritettyä niin ettei apuvirta ottaisi runkoon kiinni, jos otan oman akun kokonaan pelistä pois. :oops:
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

Kapt.Kosmos kirjoitti: En tiedä miten toi ei tullut mieleen, mietin vain miten saisin viritettyä niin ettei apuvirta ottaisi runkoon kiinni, jos otan oman akun kokonaan pelistä pois. :oops:
Siis anna akku olla paikoillaan, plus-kaapeli kiinni ja miinus-kaapeli irti. Kytke apuvirta siihen akun plusnapaan ja irtonaiseen miinuskaapelin kenkään. Miinuskaapelihan saa koskea auton runkoon.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

anv kirjoitti:
Kapt.Kosmos kirjoitti: En tiedä miten toi ei tullut mieleen, mietin vain miten saisin viritettyä niin ettei apuvirta ottaisi runkoon kiinni, jos otan oman akun kokonaan pelistä pois. :oops:
Siis anna akku olla paikoillaan, plus-kaapeli kiinni ja miinus-kaapeli irti. Kytke apuvirta siihen akun plusnapaan ja irtonaiseen miinuskaapelin kenkään. Miinuskaapelihan saa koskea auton runkoon.
Joo, ymmärsin kyllä, ei vain jostain syystä tullut itselleni aikaisemmin mieleen tehdä sitä noin.
Avatar
Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Terve

Tutkin vähän 99iä, kun muksut halus leikkiä autoissa. Virtalukolta lähtevä ruskea/valkoinen lanka vetää maihin, vanhemmissa sähköpiirustuksissa on liitin virtalukonreleen ja virtalukon välillä, onkohan noissa uudemmissakin sellainen ja missäköhän päin autoa se sijaitsee?
Relettä kerkesin jo epäilemään, mutta purin ja mittailin sitä enkä löytänyt siitä mitään vikaa. Laitoin myös autoon virtalähteen kiinni ja jätin oman akun pois pelistä, silti se menee maihin. Että akku on siltä osin "kunnossa".
Vastaa Viestiin