Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikähän oli kun menimme nurmijärvelle keskisuomesta hinataksemme puomalla kuupan nin tonnarin keskikulutus laski puoli litraa tulomatkalla, ei kai se kuuppa antanut lisää vauhtia tontulle?
kiva vaan kun ei tarvinnut kuin ohjastella takana kuupan ratissa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

No ainakin toivottavasti oli keskinopeus alempi hinatessa, saattoi vaikuttaa kulutukseenkin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 08:43
vilhosyvis kirjoitti:
Pe Huhti 28, 2023 19:28
Sitä tankoa ei oikein saa suoraan koukkuun, pelkään että lipsahtaa jotenkin pois siitä. Onko kommenttia tähän...?
Kuten mestari totesi, jos tangon toiseen päähän pulttaa vetokidan (tai kuulakytkimen, millä nimellä sitä kutsuukaan - kuitenkin se osa peräkärrystä, joka lukittuu siihen koukun kuulaan). Toki jos kunnolla haluaa tehdä, niin halvimmat on speksattu 750kg massalle ja 1500kg speksistä saa maksaa vähän enempi.

Esim: https://www.motonet.fi/fi/tuote/452850/ ... saputkelle (750kg)
ja https://www.motonet.fi/fi/tuote/452871/ ... 70mm1500kg (1500kg)
vilhosyvis kirjoitti:
Pe Huhti 28, 2023 19:28
Ja kärry olisi joo paras, valitettavasti ei taida oma B-kortti riittää, eikä lähipiirissä oo kenelläkään. Näköjään myöskään OG 9-3 ei riitä vetoautoksi jos autoa haluaa trailerilla vetää. :?
Kyllähän se BE:tä huutaa juu. Nooppa painaa muistaakseni karvan reippaat 1100kg ja pikaisesti vilkuillen OG9-3:n vetomassa lie luokkaa 1600kg, joten jos löytää alle 500kg kärryn niin sekin alkaa riittämään - mutta tarpeeksi kirjaimia se korttiin kyllä vaatii.

Suositelen lämpimästi ajelemaan BE:n. Se ei ainakaan vielä 14v sitten ollut kovin kummoinen rasti haasteelta tai kustannukselta ja on ollut monesti hyödyksi ainakin minulle.
Mitenhän tuollainen kuulakytkin kannattaisi turvallisesti kiinnittää? jollain pultilla, joka menee tangon läpi samasta kohtaa kuin tangon oma päätykoukku kiinnitetään? Minkälaisen pultin sinne uskaltaakaan sitten laittaa..? Toisaalta se tanko itsessään on aika heppoisen tuntuisella "viritelmällä" kasassa ja toimii silti... :) Ja tuota kuulakytkintä ei välttämättä tarvitse 1500kg mallisena, koska nopan pyörillähän suurin osa painosta on? Joku viisaampi tosin varmaan osaa paremmin sanoa miten voimat tuossa jakautuu.

BE:n voisi hyvin ajella, mutta siihenkin saa upotettua käsittääkseni nykypäivänä lähemmäs ellei vähintään 150€? Harvemmin sitä tarvitsen, joten sen voisin hyvin ajella sitten kun opinnot valmiina ja olen vakaalla palkalla työelämässä maanmittausinsinöörinä. :lol:
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

AZP kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 09:58
Mun entisellä 2002 OG-kolkilla sai vetää 1600 kg ja auton kokonaismassa oli 1900 kg. Suurin sallittu yhdistelmämassa 3500 kg, eli jos sen kärryn kokonaismassa on just maksimi tuo 1600 kg niin laillisella kuormalla pelatessa B-kortti riittää ja sopivalla traikulla kulkis tosiaan reilu tonnin painonen noppakin vielä ihan jees. Mutta huom, korttivaatimus katsotaan papereista eikä vaa'alta eli jos sen traikun kokonaismassa otteessa on yli 1600 kg, niin BE-kortti vaaditaan tyhjänkin trailerin kiskomiseen.

Suurin osa autotraikuista taitaa kuitenkin olla kokonaismassallaan tuolla parin tonnin tietämillä, eli noin kevyeen käyttöön suunniteltua traikkua voi olla vaikea löytää.

Miten pitkä matka vilhosyviksellä on siirtotarve ja missä suunnalla? Ajattelin josko löytyisi alueen BE-kortillisista saabisteista apua vetohommiin trailerilla. Kyllä se hinaaminen on aina sellainen hätäapuratkaisu, enkä suosittele kellekään muuhun kuin akuuttiin tarpeeseen tai lyhyelle matkalle.

Hinausfirmoistakin voi kysyä että mitä lavettikyyti maksaisi kun sen tekee ei-kiireellisenä duunina sellaisena hetkenä kun hinuriautolle sattuu sopimaan.
Hinaus on joo sellainen mitä en mielellään tekisi, mutta edullisempaa se on kuin nuo muut, siksi tässä elämäntilanteessani vähiin jää vaihtoehdot.

Mutta joo, Kustavissa on auto, joka pitäisi tässä toukokuun aikana siirtää Kärkölään tai vähintään Sammattiin. Vielä selkiytynee auton ajokuntoisuus, mutta halusin nyt etukäteen selvittää asiat valmiiksi, jos joutuukin siirtämään auton muuten kuin omin voimin. :|


Noppa: Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1495

Tuo mun 9-3:
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1830
Perävaunumassa jarruin (kg): 1600

Eli jos trailerin kokonaismassa on korkeintaan 1600kg ja kantavuus silti vähintään 1495kg, olisi mahdollista hinata og 9-3:lla. Yhdistelmän kokonaismassa 3430kg, just jäisi kuitenkin B-kortin rajoihin.

Tuollaista traileria ei kuitenkaan taida olla olemassa, jossa omamassa olisi 105kg. :lol:
Kuljetettavan auton massa kuitenkin katsotaan kai kokonaismassasta, ei omamassasta?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:13
Mitenhän tuollainen kuulakytkin kannattaisi turvallisesti kiinnittää? jollain pultilla, joka menee tangon läpi samasta kohtaa kuin tangon oma päätykoukku kiinnitetään?
Samallai se pultataan tankoon kuin perävaunun aisaan. Yleensä taitaa olla parilla läpipultilla, kuten aattelit.
vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:13
Ja tuota kuulakytkintä ei välttämättä tarvitse 1500kg mallisena, koska nopan pyörillähän suurin osa painosta on?
Pyörillään se perävaununkin massa on, kuulakytkimeen tulee pitkittäiset voimat kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Erityisesti jarrutuksessa tässä kohtaa, jos nopan kuski ei ole jarrujen kanssa täysin synkassa vetoauton kuskin kanssa.
vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27
Noppa: Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1495
Tässä kohtaa nopasta merkitsevää on paino puntarilla, ei paperilla. Eli omamassa on se, mitä paperista katsotaan jos halutaan oikoa, nopalla oletettavasti luokkaa 1150kg.
vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27
Tuo mun 9-3:
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg): 1830
Perävaunumassa jarruin (kg): 1600

Eli jos trailerin kokonaismassa on korkeintaan 1600kg ja kantavuus silti vähintään 1495kg, olisi mahdollista hinata og 9-3:lla. Yhdistelmän kokonaismassa 3430kg, just jäisi kuitenkin B-kortin rajoihin.
Jep, tämä katsotaan papereista ja nimenomaan kokonaismassoista, eli mitä kortilla saa vetää.

vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27
Tuollaista traileria ei kuitenkaan taida olla olemassa, jossa omamassa olisi 105kg. :lol:
Kuljetettavan auton massa kuitenkin katsotaan kai kokonaismassasta, ei omamassasta?
Ei, vaan siinä kohtaa kyse on punnittavasta massasta. Eli jos noppa painaa 1150kg ja maksimi vetomassa on 1600kg, niin traikulla saa olla 1600kg kokonaismassa ja 450kg omamassa. Tätä voi vielä tarvittaessa vähän pelata sillä, että vetelee kuljetettavasta autosta pois nesteet, kaiken irtaimen (varapyörän, työkalut jne) ja tarvittaessa siitä irtoaa esim. etupenkit aika nopeasti (mitähän ne painais, joku 15kg/kpl?). Käytännössä, jos sen kärryn akselin (tai akselit) vetää puntarin päälle, niin puntarin pitää näyttää korkeintaan 1600kg.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja AZP »

vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27
Kustavissa on auto, joka pitäisi tässä toukokuun aikana siirtää Kärkölään tai vähintään Sammattiin.
Kustavista on Kärkölään 250 km ja Sammattiin 160 km tietämättä tarkemmin missä päin mitäkin paikkakuntaa lähtö/saapumispiste sijaitsee. En kyllä voi mitenkään suositella tuollaista välimatkaa hoidettavaksi hinaamalla.

Traikun saa vuokraan muutamalla kympillä päiväksi ja sitten ei tarvittais enää kuin se BE-kortillinen kuski, niin taitais olla palikat kasassa huomattavasti huolettomampaan ja turvallisempaan siirto-operaatioon. Jostain luulis löytyvän traileri jossa omamassa osuu sopivaksi OG-kolkki + Noppa traikulla -kombolle, varsinkin jos noppaa vähän tyhjää sinne auton puolelle, mutta BE-kortin se kyllä kärryn kokonaismassan vuoksi todenmäköisimmin vaatii kuten todettua.

Sellainen huomio vielä reitistä että jos lähtis hinaamaan niin kannattaa olla liikkeellä myöhään illalla tai aikaisin aamulla siellä Kustavin päässä. Kustavista on idän suuntaan tarjolla vain yksi järkevä tie jossa kohtalaisesti liikennettä ja melko huonosti ohituspaikkoja. Traikkuvedolla pääsee hyvin normaaliin liikenteen rytmiin mutta hinausyhdistelmä aiheuttaa kyllä muulle liikenteelle kohtalaisesti ongelmia tuolla tiellä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Christoffer
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 14:50
Paikkakunta: Raasepori

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Christoffer »

vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27


Mutta joo, Kustavissa on auto, joka pitäisi tässä toukokuun aikana siirtää Kärkölään tai vähintään Sammattiin. Vielä selkiytynee auton ajokuntoisuus, mutta halusin nyt etukäteen selvittää asiat valmiiksi, jos joutuukin siirtämään auton muuten kuin omin voimin. :|

Joka toinen maanantai iltapäivä tulen Kustavista ja suht läheltä Sammattia ajan, jos saat trailerin sinne niin voin vetää sen Sammattiin. Muuten voisin Kustaviinkin vetää mutta olen aina viikon siellä, tuskin haluat viikoksi vuokrata traileria. :mrgreen:
9-5 Aero Wagon MT MY00 RE85
9-3 SE AT MY01
1960 Chevrolet Impala RE85
1965 VW 1200
1979 Chevrolet Camaro
2020 Toyota Hilux
2021 Toyota Corolla TS hybrid
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja petromies »

Puomilla veto ei ongelma. Kita vaan siihen etupäähän ja vetokuulaan kiinni. Toinen pää vedettävään mihin saa.
Tanko on suorassa kun ajetaan autoilla eri linjaa niin että tanko ei vinossa.
Eikä se pikku vinous mitään haittaa sulalla kelillä.

Vedettävän kuski pitää jalkansa pois polkimilta ja antaa veturin kuskin ja puomin hoitaa hidastukset. Ennakoiden ja rauhallisesti.

Todella huoletonta hinaus tuolla puomilla. Vauhtikin nousee huomaamatta lähelle 80 ni ei ole edes tien tukkona.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Lähinnä taisin vetää tonnariila 110 taulussa nin ei ollut tientukkona. Hinauspuomaan investointi maksaa itse itsensä myös senkin jälkeen kun auto on saatu himaan.
Viimeksi muokannut mestari, Su Huhti 30, 2023 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

AZP kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 20:09
vilhosyvis kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 18:27
Kustavissa on auto, joka pitäisi tässä toukokuun aikana siirtää Kärkölään tai vähintään Sammattiin.
Kustavista on Kärkölään 250 km ja Sammattiin 160 km tietämättä tarkemmin missä päin mitäkin paikkakuntaa lähtö/saapumispiste sijaitsee. En kyllä voi mitenkään suositella tuollaista välimatkaa hoidettavaksi hinaamalla.

Traikun saa vuokraan muutamalla kympillä päiväksi ja sitten ei tarvittais enää kuin se BE-kortillinen kuski, niin taitais olla palikat kasassa huomattavasti huolettomampaan ja turvallisempaan siirto-operaatioon. Jostain luulis löytyvän traileri jossa omamassa osuu sopivaksi OG-kolkki + Noppa traikulla -kombolle, varsinkin jos noppaa vähän tyhjää sinne auton puolelle, mutta BE-kortin se kyllä kärryn kokonaismassan vuoksi todenmäköisimmin vaatii kuten todettua.

Sellainen huomio vielä reitistä että jos lähtis hinaamaan niin kannattaa olla liikkeellä myöhään illalla tai aikaisin aamulla siellä Kustavin päässä. Kustavista on idän suuntaan tarjolla vain yksi järkevä tie jossa kohtalaisesti liikennettä ja melko huonosti ohituspaikkoja. Traikkuvedolla pääsee hyvin normaaliin liikenteen rytmiin mutta hinausyhdistelmä aiheuttaa kyllä muulle liikenteelle kohtalaisesti ongelmia tuolla tiellä.
Haluan tarkentaa vielä, että ensisijainen suunnitelma on ajaa noppa päämäärään, mutta *varaudun* hinaamaan tarvittaessa. Mutta nyt odotan tietoa auton tarkemmasta ajokuntoisuudesta ja sen pohjalta katson sitten pitääkö järjestellä trailerikyyti. :)
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
La Huhti 29, 2023 19:15
Ei, vaan siinä kohtaa kyse on punnittavasta massasta. Eli jos noppa painaa 1150kg ja maksimi vetomassa on 1600kg, niin traikulla saa olla 1600kg kokonaismassa ja 450kg omamassa. Tätä voi vielä tarvittaessa vähän pelata sillä, että vetelee kuljetettavasta autosta pois nesteet, kaiken irtaimen (varapyörän, työkalut jne) ja tarvittaessa siitä irtoaa esim. etupenkit aika nopeasti (mitähän ne painais, joku 15kg/kpl?). Käytännössä, jos sen kärryn akselin (tai akselit) vetää puntarin päälle, niin puntarin pitää näyttää korkeintaan 1600kg.
Ok, eli noppaa ei kohdella autona siinä vaiheessa kun on lastattu kyytiin. Tämä on hyvä tietää ja kiitos asian selventämisestä! 8O
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Se on jotenkin hankalaa alkuun sisäistää miten nuo menee, mutta kun sen oppii niin lopulta on yksinkertaista.

Paperilla, eli kortilla, ajetaan ja vedetään paperia, eli otteissa olevia kokonaismassoja.
Autolla, eli raudalla, puolestaan vedetään rautaa, eli punnittavia massoja.
Kärrylle, eli raudalle, myöskin lastataan rautaa, eli punnittavia massoja.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 775
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Erittäin hyvin tiivistetty. :saab:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

puomalla eli rodilla vedetään rojekti himaan ja tehdään raadosta streetrod. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
aero
-
Viestit: 8667
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Mainitaan tähän väliin muistutukseksi, että juridiikkaa rämpiessä ja pykäliä lukiessa kahden henkilöauton välissä oleva kanki on nimeltään tanko. Puomi on se hinausauton väpytin, joka ottaa hinattavan ajoneuvon toisen akselin maasta ylös. Puhekielessä nämä menee usein sekaisin, mutta koska tangolla hinatessa pitää ohjauksen toimia ja puomilla hinatessa ei, on hyvä muistaa ero ettei erehdy luulemaan, että tangolla saisi kiskoa ratitonta autoa.

Sellanen pikanen peruskertaus vaatimuksista:

Köysi:
-Hinattavassa ajoneuvossa pitää toimia sekä jarrut että ohjaus.
-Ajoneuvojen väli eli köyden pituus vähintään 3 ja korkeintaan 6 metriä

Tanko:
-Hinattavassa ajoneuvossa pitää toimia ohjaus, vetoauto hoitaa jarrutuksen

Puomi:
-Hinattavassa ajoneuvossa ei tarvi toimia ohjauksen eikä jarrujen, vetoauto vie täysin.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P56

Aina on toki hyvä toimia ja koordinoida valot, jotta takanatulevat tietää missä mennään. Hinattavassa autossa ei kuulu käyttää hätävilkkuja - ne mm. estää normaalin vilkun toiminnan ja takana tulevat ei välttämättä tiedä, mihin suuntaan hinausyhdistelmä on kääntymässä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin