Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jos kysyt täällä niin kai sen kuvankin tänne laitat. Jos kysely facebookissa laita kuva sinne. Yksinkertaista eikö totta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Et vastannu kysymykseen

Ottaako sun puhelin kuvia vastaan??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Tasan 4 viikkoa meni kunnes Sapeli starttasi tulille uudestaan. Uusi EZK ja sytkäri tuli Auto-Osa Kierrätys Erikssonsilta toiselta puolelta Suomea alle vuorokaudessa. Nämä se betleyn testi antoi viaksi eli kumpikin oli sen testien mukaan viallisia. Ekat starttaukset kuullostivat jo lupaavilta mutta kesti vielä tovin ja vähän starttispraytä saatuaan sekä ilmamassamittaria hieman raotettua käynnistyi tulille. Tuli hankittua fixuksen kautta uudet Boschin tulpanjohdot mutta yksi johto (3/4) ei ylettynyt jakajaan. No siinä tohinassa tuli laitettua ilmeisti 3 ja 4 väärinperin ja startattua kävikin vajailla. Tämä kun vaihdettiin niin kävi kuin unelma. Kyllä kerkes hajota :evil: aika pahasti tässä 4 viikossa....

PS. Heräte testi 2s jännitteen noususta puolan navoista ei edelleenkään toiminut eli sytkäri ois edelleen sökönä? Sytkäri on nyt kuitenkin alkuperäinen Bosch - Motonetistä ostettu sytkäri kuumeni kuin saunan kiuas ja taitaa olla entinen. Auton toiminnassa on hieman outouksia mikä on ehkä vaikuttanut korjauksen kestoon sekä EZK/sytkärin hajoamiseen. Bensapumpun releen ja ECUn 20 pinni välinen violetti johto on katkaistu ja maadoitettu runkoon. Tämä on myös eräs LH 2.4 järjestelmän testikohta. Bensapumppu käy jatkuvasti virtapäällä asennossa - eli ei sammu 2s päästä virtojen laitosta. Auto jäi tästä syystä tielle muutama vuosi sitten. EI kuulemma rele kestänyt kuormitusta oli korjaamon diagnoosi ja hoito sitten tällainen. Joltain eng foorumilta löysin juuri vastaavia ECU vikoja juuri 1991 vuosimallin versioista ja alkoivat juuri polttoaineen syöttövioilla. No saa nähä miten kauan ECU kestää. Pääsee äiskä taas ajelemaan 4vk vankeuden jälkeen - eihän sillä tule kuin 2500km vuoteen.
900i GLE 16v -91
Muhve
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2019 15:33

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Muhve »

Tasan tarkkaan sama ongelma oli minulla, yksi johto oli yksinkertaisesti liian lyhyt. Sama tilanne motonetin tulpanjohdoilla :roll:

Viittaateko siihen Bosch 0227100124 sysytysmoduuliin? Tuli ostettua uuden alkuperäisen viime syksynä, se ei toiminut ollenkaan. Purkaamolta hain sitten käytetyn ja taas kävi hienosti. Mielettömän ärsyttävää kun ei tunnu saavan mitään kunnollista kaupasta :D

Kannattaa avat ohjausyksikön ja käydä kolvilla läpi kaikki tinaukset jos reistailee.
sapeli-900gle kirjoitti:
To Elo 11, 2022 15:15
Tasan 4 viikkoa meni kunnes Sapeli starttasi tulille uudestaan. Uusi EZK ja sytkäri tuli Auto-Osa Kierrätys Erikssonsilta toiselta puolelta Suomea alle vuorokaudessa. Nämä se betleyn testi antoi viaksi eli kumpikin oli sen testien mukaan viallisia. Ekat starttaukset kuullostivat jo lupaavilta mutta kesti vielä tovin ja vähän starttispraytä saatuaan sekä ilmamassamittaria hieman raotettua käynnistyi tulille. Tuli hankittua fixuksen kautta uudet Boschin tulpanjohdot mutta yksi johto (3/4) ei ylettynyt jakajaan. No siinä tohinassa tuli laitettua ilmeisti 3 ja 4 väärinperin ja startattua kävikin vajailla. Tämä kun vaihdettiin niin kävi kuin unelma. Kyllä kerkes hajota :evil: aika pahasti tässä 4 viikossa....

PS. Heräte testi 2s jännitteen noususta puolan navoista ei edelleenkään toiminut eli sytkäri ois edelleen sökönä? Sytkäri on nyt kuitenkin alkuperäinen Bosch - Motonetistä ostettu sytkäri kuumeni kuin saunan kiuas ja taitaa olla entinen. Auton toiminnassa on hieman outouksia mikä on ehkä vaikuttanut korjauksen kestoon sekä EZK/sytkärin hajoamiseen. Bensapumpun releen ja ECUn 20 pinni välinen violetti johto on katkaistu ja maadoitettu runkoon. Tämä on myös eräs LH 2.4 järjestelmän testikohta. Bensapumppu käy jatkuvasti virtapäällä asennossa - eli ei sammu 2s päästä virtojen laitosta. Auto jäi tästä syystä tielle muutama vuosi sitten. EI kuulemma rele kestänyt kuormitusta oli korjaamon diagnoosi ja hoito sitten tällainen. Joltain eng foorumilta löysin juuri vastaavia ECU vikoja juuri 1991 vuosimallin versioista ja alkoivat juuri polttoaineen syöttövioilla. No saa nähä miten kauan ECU kestää. Pääsee äiskä taas ajelemaan 4vk vankeuden jälkeen - eihän sillä tule kuin 2500km vuoteen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kuva

Kuva
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Muhve kirjoitti:
To Elo 11, 2022 15:34
Viittaateko siihen Bosch 0227100124 sysytysmoduuliin?
Kyllä sama sytkäri. Kuten jossain aikaisemmassa viestissä sanoin oli autossa ainakin 12v ollut Hugo merkkinen sytkäri. Motonetin oli Bosch, mutta paketissa luki Intermotor ja itse sytkärissä Meat&Doria. Ei siis toiminut ja kuumeni ritisevän kuumaksi ja poltin sillä sormeni. Oliko vika sitten pelkästään sytkärissä on jo toinen juttu - en testannut vaan laitoin molemmat "uudet" paikalleen. Mutta niin kuin sanoin, antoi Bentleyn ohjekirja "viat" molemmille. No pääasia on, että nyt toimii. On otettu molemmat muuten irti 9000 Saabista. Ja sytkärissä oli vain 6 pinniä eli 7. ei ollut lainkaan, johon tosin liittimessä ei ole johtoakaan. Illalla kävin liuottimella pesemässä 4vk ajan lehmuksista tippuneen hartsipaskan ja ajamassa autoa jolloin käynti tasaantui hiljaiseksi, kun oli turhaan 4vk yritellyt starttauksia.
900i GLE 16v -91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oliko tietoa tuosta vaijerista .....

vai joutaako roskiin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Kaasarimallin H-moottorillinen 900 , 99 ja varmaankin 90
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei ainakaan vm83 satkussa oo tuollaista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lunni
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: To Helmi 03, 2022 13:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Nopan vaijeri:
Eihän se samanlainen ole mutta saattaisihan se sopia.
Kuva
ps. viihdoin opin lisäämään kuvan 8)
Jäsen: #8969
90 1985. 95 1972. 99 1979. 900 1993.
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

Satkun lisäilmaluisti

Pitäisikö kyseisen lisäilmaluistin tehdä jotain, kun siihen laittaa akusta suoraan virtaa? Osa on siis irti autosta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Lisäilmaluistin sisällä on bi-metallijousi, joka liikuttaa ilmakanavan kohdalla olevaa läppää. Luisti toimii sylinterinkannesta johtumalla siirtyvän lämmön vaikutuksesta ja lisäksi sisäänrakennetun jousta lämmittävän sähkövastuksen vaikutuksesta. Vastuksen pitäisi olla 40 - 60 ohm ja ilmavirtauksen luistissa olevan läpi pitäisi sulkeutua viiden minuutin kuluessa siitä kun luisti on kytketty akkujännitteeseen.

https://www.saabnet.com/tsn/faq/manuals/C900.html --> 2:3 - Fuel System Injection Engine (1981-93) -->
https://drive.google.com/file/d/1fCS0lY ... QDiwF/view PDF:n sivu 128
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

Jatkan vielä täällä tietämättömänä kyselyä. Osaako joku sanoa mistä kaikki alipaineletkut löytyvät saab 900i vm1990 mallista. Niihin viitattu monta kertaa, mutta en ole varma mitkä kaikki niitä ovat :oops:

Kiitos jo etukäteen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö konepellin alla lokasuojan päällä ole tarraa, jossa on alipainejörjestelmän kaavio esitettynä?

Vai tarkoititko mistä voi ostaa letkua?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Anterouski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Heinä 26, 2022 20:19

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Anterouski »

jus kirjoitti:
Ti Elo 16, 2022 21:27
Eikö konepellin alla lokasuojan päällä ole tarraa, jossa on alipainejörjestelmän kaavio esitettynä?

Vai tarkoititko mistä voi ostaa letkua?

Letkua löytyy jo valmiiksi, mutta en tollaista kaaviota ole kyllä pellin alla nähnyt vaikka monta kuukautta siellä väkertänyt :?:

Jos joltain kyseisen kaavion kuva löytyy niin mielelläni siitä kyllä letkujen paikat katsoisin.
Vastaa Viestiin