Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Pieni kysymyshän tämä on. Saab 900i 16V kat -91 alkoi sammumaan ja nyt viime viikolla sammui keskelle kaupunkia. Oli sammahdellut pari kolme kertaa liikkeelle lähtiessä jo viikkoa aiemmin. Oireet ennen sammumista; vääntö menee ja kaasuttaminen tukkii koneen - kone sammui hitaasti.

Kun on ollut pitkään paikalla/jääähtynyt/akku ladattu täyteen, niin lähtee käyntiin ja käy noin 3-5min (tällöin tässä vaiheessa voi konetta huudattaa vaikka 4-5k kierroksilla ja hyvin pelittää9 kunnes sammuu ja uusintakäynnistyksen jälkeiset käyntiajat lyhenevät ja lopulta ei pysy enää käynnissä. Kun kone on ollut tyhjäkäynnillä alkaa sen vaihtelu ja se tippuu paikoin todella alas kunnes viimein sammuu.

Virranjakaja puhdas kontaktipinnoiltaan ja johdotkin pitäs olla melko kunnossa. Tulpat mustat joten rikasta on ollut. Ilmaputsari melko puhdas. Bensasuodatin vaihdettu alle 1000km sitten syksyllä. Alipaineletkut tarkastettu ja ohuet vaihdettu. Liittimet, ilmamassamittari, tyhjäkäyntiventtiili ja kaasuläppä puhdistettu. Kaasuläpän asentoanturi testattu mittarilla. NTC on ilmeisesti kärvähtänyt, koska jo 10v on check enginevalo palanut ja se oli ainoa vikakoodi kun otin ne ylös ennen viimiestä akun latausta. Uudestaan kun tänään sammui niin ei tullut mitään vikakoodeja. Akulla jännite auton käydessä 13,7V joten laturi ei voi olla.

Vikakoodien lisäksi LH 2.4 komponenttien testaus ajettu ja "kaikki oikeat paikat naksuu" moottoritilassa. Tässä virtapäällä asennossa bensapumppu käy koko ajan eikä pysähdy, vaikka ohjekirjan mukaan tässä testiosuudessa pitäisi käydä vain jonkin aikaa. Samoin näiden sammumisten jälkeen saattaa bensapumppu nostaa paineita jopa 30s, kun normaalisti sammutettaessa ehkä käy vain 2-3s. Oiskohan bensapumppu lopussa paineiden suhteen - ei ole painemittaria? Tosin sain hyppylangalla 30s himpun vajaan litran bensaa paineensäätimen paluupuolelta. Mites takaiskuventtiili? Autossa oli 3-4v sitten jalkatilan boksilla/bensapumpun releellä maavika, jolloin auto sammui kerrasta ja uudet maadotukset vedettyä meno on jatkunut tähän päivään.

Sytytyspääteaste mitetityttää että kuumenisko alussa ja sitten lopettaisi toiminnan. Muiden osalta koneen kuitenkin pitäis käydä, vaikka ilmamassamittari, aic ja lambda, ntc olisi rikki/johdot pois. No tätä foorumia on tullut kelattua läpi ja huolto-ohjekirjan vianetsintää menty läpi. Nyt **tuttaa sen verran, että pakko kysäistä infoa muilta. Kulkurin foorumille v.2005 kirjoittama kuvaelma täsmää oireiltaan omaa tilannetta eli hänellä oli kyse ruiskuboksiviasta. Pitää vielä irroittaa tuo jalkatilan boksi ja käydä liittimiä läpi. Pitääkö alkaa kolvaamaan juotoksia läpi.
900i GLE 16v -91
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

polttoainepumpu viallisena aiheuttaa tuollaisia oireita ainakin että pikku hiljaa hyytyy meno ja jäähdyttyään kulkee taas hetken. myös virran vähyys tekee samat oireet pumpulle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kampiakselin asentotunnistin voi tehdä tuota myös.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Menin nyt mittarin avulla korjausoppaan mukaisesti sytysjärjestelmän testit läpi ja kaikki oli niin kuin pitääkin olla. Eli myös kampiakselin asentotunnistin antoi boksin liittimistä jännitteen vaihtelun, kun vipusin ruuvarilla vauhtipörästä kierroksia koneelle, eli anturi ptäisi olla ok. Startatessa kierroslukumittari värisee mutta ei nouse kovin korkealle. Ei ole tullut aikaisemmin kiinnitettyä tähän huomiota.

Kone käynnistyi taas kerran ja annoin sen huutaa 4000 kierroksilla muutaman minuutin ja lämpötilat nousi normaaliksi. Jossain vaiheessa kone otti samalla kaasulla enemmän kierroksia ja kaasua piti höllätä. Kun naapureita oli ärsytetty reilu 5min, niin laskin kierroksia vähitellen ja noin alle 2200 kierrosten kohdalla kone sitten alkoi sammua ja ei enää käynnistynyt uudestaan. Olis pitänyt huudattaa konetta sen 10min, niin oishan sekin jokin "mittaustulos" ollut. Virhekoodeja ei järjestelmään tullut. Noin parin tunnin testien jälkeen akku oli taas tyhjä - virta-päällä asennossa testejä tehdessä bensapumppu oli huutanut aikansa ja lisäksi lukemattomia starttauksia oli tullut.

Tuo polttoainepumppu nyt mietityttää. Kuvittelis jos pumppu olis aivan loppu niin ei jaksais noin kovilla mennä. Paineita en siis ole pystynyt mittaamaan. Kun kone huutaa niin virtaa menee reilusti ja kun kierrokset laskevat oletan pumpun tarvitsevan vähemmän virtaa. Eli olisko jokin maadoitusvika tässäkin tapauksessa. Huomenna tulee viikko, kun sapeli on seisonut parkkiksella.
900i GLE 16v -91
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Niin ja vielä sytytyspääteaste oli Boschin sijaan Hüco 13 8012. Pitihän tuo googlata, niin joku valitteli ainakin Porchen kohdalla, että juuri tuon mallin pätkivän tyhjäkäyntiä. Sytkäri on 7-johtoinen mutta 7 pinniin ei ollut kytketty mitään ja 5 oli tuplattu 6:een johtolenkillä. Voisko syy olla yht äkkiä tuo vaikka pinneistä tuli oikea virta.

Niin ja sytkärin kytkentätestiä puolalle en pystynyt vielä tekemään kun yssikseni olin - jossa jännite nousee virtojen päällelaiton jälkeen 6V ja laskee 2s kuluessa 0. Lisäksi myös sytkärin saamaa oskiloivaa signaalipulssia EZK boksista en mitannut - toisen pitäisi startata.
900i GLE 16v -91
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja pela »

Mulla on joskus omassa satkussa ollut viallinen IMM joka toimi tuolla tavalla.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se bensapumppu vianselvityksen kannalta olennaisesti enempää töitä paikallaan ilman kuormaa huudattaessa joudu tekemään kuin tyhjäkäynnillä.

Bensanpaineen mittaus käynnissä ja ajon (kiihdytyksen) aikana kertoisi miten pumppu suoriutuu tehtävästään.

Kerroit, että kierroslukumittari värisee käynnistysyrityksen aikana. Tapahtuuko näin myös silloin, kun moottori ei enää käynnisty?

Omassa autossa oli aluksi lievää nykimistä, sitten selkeää sammumista pariksi sekunniksi kesken ajon. Diagnoosi oli varsin selvä, kun sammuessa kierroslukumittarin neula putosi pohjatappiin, vaikka korvin kuullen moottori vielä pyöri. Kampiakselin asentoanturin vaihdolla korjaaantui. Kyseessä oli suorasytytyksellä oleva 91-tonnari, mutta samaa päättelyä voinee varauksin soveltaa EZK-satkuunkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

sapeli-900gle kirjoitti:
Ma Heinä 18, 2022 22:14
Tulpat mustat joten rikasta on ollut.
Jotenkin tuntuu siltä, että hyytyvä bensapumppu ei tälläistä tulosta generoisi. Polttoaineen puuttuessa pitäisi pikemminkin mennä laihalle eikä nokisen rikkaalle.

Itellä toisenmerkkinen, kärjettömällä ja jakajallisella sytkällä (eli vertautuu perusteiltaan ainakin jossain määrin EZK:hon, vaikkei yhtä hieno systeemi olekaan) varustettu kulkine alkoi tekemään vastaavan kuuloisia oireita ja lopulta syypääksi paljastui pyörijä, joka lämmettyään tarpeeksi lakkasi johtamasta sähköä. Alkoi taas johtaa kun viileni tarpeeksi. En tiedä että voiko EZK-satkun pyörijässä käydä samaa, mutta jos voi, niin siinä on yksi ehdokas lisää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Pyörijä antoi oikean vastusarvon mutta kupari oli keskilinjan toiselta puolelta reunasta hioutunut pois ainakin reilun millin verran, joten päätin että haen uuden, kun maksaa piirun alle vitosen. Tuossa muutama vuosi takoperin sammumisen syy oli, että pyörijä oli palasina jakajan sisällä.

Auto jätätti matkalla tien päälle muutama vuosi sitten ja se jäi korjaamoon, jossa syyksi paljastui maadoitusvika LH boksissa. Polttoainepumpun rele ei toiminut kuormituksessa - tyhjäkäynnillä kyllä - ja syynä oli huono maadoitus. Sen jälkeen on kaikissa ongelmissa ekaksi mietityttänyt juuri vastaavat tilanteet eli maadoittavatko kaikki pisteet mitkä pitäisi? Mietin että vetäisi konehuoneen maadoituspisteestä kaapelin LH boksin maadoituksiin ja sieltä takakontin maadoitukseen mihin bensapumppu on maadoitettu.
Kerroit, että kierroslukumittari värisee käynnistysyrityksen aikana. Tapahtuuko näin myös silloin, kun moottori ei enää käynnisty?
Kyllä. Kierroslukumittari seuraa koneen pyörimistä / käymistä aina sammumiseen asti. Eli kiekka ei valahda ennen kun kierrokset koneesta ovat lakanneet.
900i GLE 16v -91
sapeli-900gle
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Helmi 06, 2010 19:27

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja sapeli-900gle »

Tänään ei käynnistynyt lainkaan ja kun mittailin uudestaan, niin puolan käämeille sain 8 ja 32 Ohmia kun ne pitäis olla 0,7-0,9 ja 7200-8200 Ohmia. Olen lähes varma että nuo jo mittasin ja sain ok lukemat. Lisäksi tuo puolalta mitattu sytkärin lyhytkestoinen kytkentäjännite virtojen laiton jälkeen ei antanut tulosta. Toivottavasti selviää pelkällä puolan ostolla. Jotenkin on vähän pihalla oleva olo, että hajosiko puola nyt jälkikäteen vai oliko sittenkin alkuperäinen syy. Mittarin toimintakin alkoi epäilyttää mutta kun "kalibroi" välillä toisia liittimiä niin kai se on uskottava.

Edit: Mastech mittari ei anna oikeita lukemia vastuksille joten miettyttää sen oikeellisuus muutenkin. Tänään pe kun testailin eri antureita, niin joka kerralla aivan eri lukemia joissa ei mitään tolkkua. Jännitteen mittaus toimii. Akku oli tyhjentynyt yön aikana valojen päällejäännin vuoksi ja laturi ei suostunut lataamaan sitä, kun jännite oli vain 6,4V. Otin ulkoisen kovon 12V virtalähteen ja pistin johdot napoihin ja kun jännite oli noussut vartin sisään yli 7,5V niin suostui laturikin alkaa lataamaan sitä. Ei huvita mennä ostamaan uutta puolaa, jos lukemat ei pidäkkään paikkaansa.
900i GLE 16v -91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Projektissa on vm92 flekti paikoillaan ja se alkaa vinkumaan silloin tällöin. Voiko tehdä jotain vai oatanko tarvikemallin tilalle?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mikset ota samanlaista niin käy bolt on

16v juttuun: huonot yleismittarit tosiaan mittaa mitä sattuu ja kerran tuli oikein sähkäri paikalle ja mittasi aivan eri lukemat eli eroja on
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oli ns. Viiminen noin uuteen osa hyllystä ja senkin saa heittää roskiin. Turha näitä vissiin on säilöä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

sapeli-900gle kirjoitti:
To Heinä 21, 2022 20:14
Edit: Mastech mittari ei anna oikeita lukemia vastuksille joten miettyttää sen oikeellisuus muutenkin.
Enstemmäisenä koettasin vaihtaa patterin. Jos patterin jännitä vipattaa, niin vipattaa myös mittarin sisäiset referenssit ja tulokset on tosiaan mitä sattuu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5307
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ainaki tonnarin flektiin sopi muistaakseni rullaluistimen laakeri. Luulis satkuun sopivan sama?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin