Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Aquamarine99
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 »

Vielä toinen kysymys. Mikä on B202 lohkossa sen EGR "termostaatin" kierteen koko? Egr järjestelmä muilta osin jo poistettu joten aattelin kyseisen osan tilalle pelkän normi pultin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Aquamarine99 kirjoitti:
Ma Marras 30, 2020 14:38
Niin juu aivan :oops: On kiinni. Kuten jo mainitsin niin ilmiö esiintyy suuntauskatkasijan asennosta riippumatta.
Toimivatko muut alipaineservojen ohjaamat läpät OK? Säilyykö alipaine järjestelmässä moottorin sammuttamisen jälkeen, saako läppiä kääntymään vielä säiliöön jääneellä alipaineella? Jos alipaine ei säily, jostain vuotaa, eikä välttämättä ole edellytyksiä saada läppiäkään toimimaan suuntauskatkaisijan ohjaamalla tavalla.
http://www.jus.liitin.net/heating_and_ventilation5.jpeg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Aquamarine99
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 »

Läpät tuntuu toimivan normaalisesti. Alipaine säilyy järstelmässä sammutuksen jälkeenkin, eli pystyy säätämään läppiä auto sammuksissakin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aquamarine99 kirjoitti:
Ma Marras 30, 2020 15:46
Vielä toinen kysymys. Mikä on B202 lohkossa sen EGR "termostaatin" kierteen koko? Egr järjestelmä muilta osin jo poistettu joten aattelin kyseisen osan tilalle pelkän normi pultin.
Tommosia hankalia tapauksia on ratkottu ottamalla nippa mukaan hydrauliikkaliikkeeseen. Ainakin täällä susirajalla on löytynyt mallin mukaan tulppa tilalle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Aquamarine99
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 »

Näin täytyy tehä. Onko se yhteyessä vesitilaan vai onko siellä takana pelkkä onkalo tms.?
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Kaasarin säätöä Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Pitäs Pierburg saada säätöihin, korjasin sen kumilaipan kaasarin ja imusarjan välistä, niin nyt saa sitten soppaa liikaa, katsastuksessa näytti kevyttä 5.2 lukemaa, ei ole itellä enään Colortune tulppia kun ei kaasariautoja ole ollut aikoihin ja pitäs tosiaan saada soossit kohdilleen. Jos jollain on tiedossa hyvää ammattimiestä Rovaniemellä jolla olis vielä mittari niin olis parempi kuin sata jänistä. Toki voihan sitä summassa vääntää mutta se on vähän arpapeliä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kylän vanhin korjaamo usein se osuvin paikka käydä kyselemässä..

toki oishan sen varmaan saanu konttorillakin säätää kerta mittari kiinni oli... :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasarin säätöä Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Kalmiston Janne kirjoitti:
To Joulu 17, 2020 16:49
Pitäs Pierburg saada säätöihin, korjasin sen kumilaipan kaasarin ja imusarjan välistä, niin nyt saa sitten soppaa liikaa, katsastuksessa näytti kevyttä 5.2 lukemaa, ei ole itellä enään Colortune tulppia kun ei kaasariautoja ole ollut aikoihin ja pitäs tosiaan saada soossit kohdilleen. Jos jollain on tiedossa hyvää ammattimiestä Rovaniemellä jolla olis vielä mittari niin olis parempi kuin sata jänistä. Toki voihan sitä summassa vääntää mutta se on vähän arpapeliä.
No joo, Malinen sääti kaasarin, Evakkotie 75 löytyy Malisen paja 20€ kustansi ja samalla sai myös lapun, ammattimies voin suositella.
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

3 sarjan Scania sähköliittimet 900 sopivuus.

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Tulipa tapanin ajelulle hommaa kun käynnistyksen yhteydessä ei latauksen merkkivalo syttynytkään, no siitä hallille ja katsoin että lamppu kyllä maadoittuu hiilen kautta kokeillessa ja sulake ehjä, siis merkkivalon piuha poikki. Vikapaikka löytyi hyvin pian kun huomasin että merkkivalon johto oli vaan kääräisty liittimen ympärille, vaihdoin uuden liittimen ja homma alkoi rokkaamaan jälleen. Ainoa harmitus oli kun ei ollut oikeanlaista liitintä, tiedän että Scania on käyttänyt 3 sarjan autoissaan ihan samoja liittimiä mitä :saab: 900 ja varmaan niitä saa yhä sieltä, muistaakseni myös Scanian turbon suodatin kävi ainaki B201 öljyfiltteriksi (tuli käytettyä kun joskus olin kys talossa töissä).
Mutta muistaako kukaan löytyykö sedanin takavalojen liitinkamman liittimiä Scaniasta, kun itsellä ainakin on tiedossa takavalonpohjien ja liitinkampojen kunnostus.
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Saab 90 vetoakselit pitäis irroittaa, akselit lähti mutta "maljat" jäi kiinni...näyttivät olevan pulteilla kiinni mutta kuskin puolella meni varmaan nopeusmittarin vaijeri sinne. Pirun hankala irroittaa kun autoa ei saa kunnolla ylös, eikä meinaa mahtua alle ja sen lisäksi pihditkin kovin kömpelöt. Ei ainakaan tuntunut "malja" paljoa liikkuvan vaikka pultit irti, tosin öljyä alko tulemaan eli pitääkö tuo vaijeri sitä niin tiukasti ettei pysty ottamaan vaijerineen päivineen pois paikalta vai riittääkö että irroittaa vaijerin mittarin päästä ja pujottelee sinne auton alle sen...tosin tuntui olevan aika jäykkää materiaalia.
Kalmiston Janne
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Su Marras 01, 2020 21:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kalmiston Janne »

Se malja jätetään sinne laatikkoon, pelkkä tripodi ulos kummin kans.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

Nyt jos en väärin muista, niin jos maljoja haluat irroittaa, pitää perämurikka tiputtaa ensin pois ja sen takana on lukkorengas tms. Miksi ne maljat pitäisi saada irti?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Muistat väärin, perämurikan laakeroinnin ulkokoolit on samassa laipassa kuin maljat. Perämurikka ei tule pois ennen kuin kumpikin maljan laippa on samanaikaisesti irritettuna.

Vaijerin irrottaminen onnistuu alakautta. Auton alle pääsee hallitunkin ja luotettavien koripukkien avulla, jos ei nosturia ole saatavilla.

http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jokisalo
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Jokisalo »

Hei, kiitos tiedosta. Yksi haluaa ostaa vetoakseli maljoineen joten siksi pitäisi saada ne myös irti.
Otin vain toisen pultit auki mut tuo sitten auttaakin jo paljon jos lähtee irti vasta kun molemmista on pultit pois,
ihmettelinkin et miten vaijeri voisi noin paljon pantata :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Maljan laakerointilaippa irtoaa kun irrotettavan laipan pultit on irrotettu.

Perämurikka ei tule ulos vaihteistosta ennen kuin kumpikin malja laippoineen on irrotettu (ja vaihteisto siirretty kauemmas rintapellistä).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin