Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
voiko startti olla ns.hampaalla niin ettei moottori pyörähdä??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Voi kait se startin pikkuratas jäädä kanittaan hammaskehäle jos on sopivasti kulunu tms mutta kyllä kait se lähtee pinteestä jos vähän saa moottoria pyöräytettyä. En usko että startissa riittää voimaa pitämään moottoria "jumissa" ainakaan ilman virtaa ja sillonki alkaa savu nousemaan jostakin kohti ihan varmasti.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ok. Tuos vaan projektina yks b kone joka ei pyörähdä kumpaankaan suuntaan rautakangella vauhtipyörän hammastukseen nojaten
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Jaa taitaa olla jotain muuta pielessä sitten. Vai onko sulla visuaalinen vahvistus sille että startin ratas on hammaskehällä? Tietenki jos ite startti on paskottumisen/ruostumisen takia jumittunu tönkkiin saattas estää moottorin pyörimisen mutta alkaa vaatimaan aika paljon onnettomia yhteensattumia .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Eipä tuonne öljypaskan sekaan niin tarkkaan näe..
No pitää startti irroittaa ja kokeilla uusiksi. Mut taitaa olla umpijumis.motti
No pitää startti irroittaa ja kokeilla uusiksi. Mut taitaa olla umpijumis.motti
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
mitä vaaditaan että 99 saa jokkis luokituksen?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mitkä ovat yleisimpiä paikkoja mistä vaihteistoöljyt kusee pihalle? Vuotaa aika ison lammikon viikonlopun aikana. Jostain langasta luin että kytkinakselin kannen huohotinreikä tukkiutuessaan aiheuttaa moista, mutta vaikuttaako seistessään vuotamiseen?
1991 900i 2,1l
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Ei kait siinä montaa reikää edes ole. Sanoisin että yleisimmät ovat kai vaihteensiirtäjän tiivisteet ja vetoakselien stefat. Tietysti luukuista, kuten perästä voi vuotaa, mutta niiden luulisi löytyvän kohtuu helposti kun vähän puhdistaa. Ja jos on mittatikku, kait sekin voi tiivistyä huonosti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23978
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
kytkentä ohje hakusessa
99 saabin mittaristo ja og900 bensatankki
tarttis saada polttoainemittari toimimaan.
johtoja ei ole..
eli kytkis for dummies hakusessa
99 saabin mittaristo ja og900 bensatankki
tarttis saada polttoainemittari toimimaan.
johtoja ei ole..
eli kytkis for dummies hakusessa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
En löytänyt tuoretta linkkiä kattoverhoilun kankaalle. Onko Muovikumin Kattokangas 1290 alkuperäisen näköistä? ...Ruåttin klubilta luultavasti saa oikeaa, mutta metrihintaakin enemmän.
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
900 manuaalin kytkimen työsylinterin kumi vuotaa. Onko kuinka vakava homma (estääkö/vaikeuttaako ajamista?), kuinka vaikeaa vaihtaa kyseinen tiiviste?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Tolla vaihteistolla on helppo ajaa ilman kytkintä, kun tietää miten. Vaikea selittää, helppo näyttää. Voimaa ei saa käyttää ja tietysti vaatii startilla liikkeelle lähdön.
Yritys: siis kone sammuksissa, ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Ajelee sillä ykkösellä sen matkaa että alkaa olla pakko vaihtaa isommalle. Vaihto isommalle: täsmää pienemmällä vaihteella koneen kierrokset johonkin 2000-2500RPM. Vetää kevyesti vaihdekepistä vapaalle päin ja löysää kaasun ja heti kun vaihde lähtee vapaalle, painaa keppiä isommalle vaihteelle samalla voimalla kuin normaalisti kytkimen kanssakin. Kun koneen kierrokset tipahtavat ko. vaihteelle sopivaksi, se lupsahtaa päälle kuin itsekseen. Pienemmälle vaihteelle: täsmää kierrokset alemmaksi, esim alle 1500RPM, löysää kaasun samalla vetäen kevyesti kepistä vapaalle. Sitten pitää antaa välikaasu, eli nyt vapaalla kiekat vaikkapa 3000RPM, painaa kevyesti kuten edellä sille pienemmälle vaihteelle ja löysää kaasun. Taas kun kiekat sattuvat kohdilleen, lupsahtaa vaihde päälle.
Pysähtyminen: Etukäteen vapaalle ja rullaa pysähdyspaikkaan vapaalla. Hätätilanteessa tietty pysähtyy kyllä jarrullakin, mutta rytkyy ikävästi, "kengurupensaa". Sitten koko ruljanssi taas alusta, eli startilla liikkeelle ykkösellä.
Jouduin kerran taunuksella tilanteeseen että neljän ruuhkassa keskellä Oulua pamahti kytkinvaijeri poikki. Siinä ei ollut yhtä helppo laatikko kuin saabissa, mutta kyllä sekin onnistui. Ennakointia vaatii paljon kun yrittää välttää pysähdyksiä.
Mietin vain mikä kumi siellä vuotaa. Yleensä tuohon kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Sylinterin vaihto taas on sama kuin kytkinremppa itsessään, kun siinä pitää nostaa yhtenä pakettina sylinteri, asetelma ja levy pois sieltä välistä ja asetelman välissä erikoistyökalu tai jotain muuta pitämässä sitä jännityksissä.
Yritys: siis kone sammuksissa, ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Ajelee sillä ykkösellä sen matkaa että alkaa olla pakko vaihtaa isommalle. Vaihto isommalle: täsmää pienemmällä vaihteella koneen kierrokset johonkin 2000-2500RPM. Vetää kevyesti vaihdekepistä vapaalle päin ja löysää kaasun ja heti kun vaihde lähtee vapaalle, painaa keppiä isommalle vaihteelle samalla voimalla kuin normaalisti kytkimen kanssakin. Kun koneen kierrokset tipahtavat ko. vaihteelle sopivaksi, se lupsahtaa päälle kuin itsekseen. Pienemmälle vaihteelle: täsmää kierrokset alemmaksi, esim alle 1500RPM, löysää kaasun samalla vetäen kevyesti kepistä vapaalle. Sitten pitää antaa välikaasu, eli nyt vapaalla kiekat vaikkapa 3000RPM, painaa kevyesti kuten edellä sille pienemmälle vaihteelle ja löysää kaasun. Taas kun kiekat sattuvat kohdilleen, lupsahtaa vaihde päälle.
Pysähtyminen: Etukäteen vapaalle ja rullaa pysähdyspaikkaan vapaalla. Hätätilanteessa tietty pysähtyy kyllä jarrullakin, mutta rytkyy ikävästi, "kengurupensaa". Sitten koko ruljanssi taas alusta, eli startilla liikkeelle ykkösellä.
Jouduin kerran taunuksella tilanteeseen että neljän ruuhkassa keskellä Oulua pamahti kytkinvaijeri poikki. Siinä ei ollut yhtä helppo laatikko kuin saabissa, mutta kyllä sekin onnistui. Ennakointia vaatii paljon kun yrittää välttää pysähdyksiä.
Mietin vain mikä kumi siellä vuotaa. Yleensä tuohon kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Sylinterin vaihto taas on sama kuin kytkinremppa itsessään, kun siinä pitää nostaa yhtenä pakettina sylinteri, asetelma ja levy pois sieltä välistä ja asetelman välissä erikoistyökalu tai jotain muuta pitämässä sitä jännityksissä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 620
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Myynnissä olevaa saabia kattelin. "-kytkimen työsylinterin kumit vuotaa uudet mukaan " kerrotaan myynti-ilmossa.anv kirjoitti: ↑Ti Syys 24, 2019 22:12Tolla vaihteistolla on helppo ajaa ilman kytkintä, kun tietää miten. Vaikea selittää, helppo näyttää. Voimaa ei saa käyttää ja tietysti vaatii startilla liikkeelle lähdön.
Yritys: siis kone sammuksissa, ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Ajelee sillä ykkösellä sen matkaa että alkaa olla pakko vaihtaa isommalle. Vaihto isommalle: täsmää pienemmällä vaihteella koneen kierrokset johonkin 2000-2500RPM. Vetää kevyesti vaihdekepistä vapaalle päin ja löysää kaasun ja heti kun vaihde lähtee vapaalle, painaa keppiä isommalle vaihteelle samalla voimalla kuin normaalisti kytkimen kanssakin. Kun koneen kierrokset tipahtavat ko. vaihteelle sopivaksi, se lupsahtaa päälle kuin itsekseen. Pienemmälle vaihteelle: täsmää kierrokset alemmaksi, esim alle 1500RPM, löysää kaasun samalla vetäen kevyesti kepistä vapaalle. Sitten pitää antaa välikaasu, eli nyt vapaalla kiekat vaikkapa 3000RPM, painaa kevyesti kuten edellä sille pienemmälle vaihteelle ja löysää kaasun. Taas kun kiekat sattuvat kohdilleen, lupsahtaa vaihde päälle.
Pysähtyminen: Etukäteen vapaalle ja rullaa pysähdyspaikkaan vapaalla. Hätätilanteessa tietty pysähtyy kyllä jarrullakin, mutta rytkyy ikävästi, "kengurupensaa". Sitten koko ruljanssi taas alusta, eli startilla liikkeelle ykkösellä.
Jouduin kerran taunuksella tilanteeseen että neljän ruuhkassa keskellä Oulua pamahti kytkinvaijeri poikki. Siinä ei ollut yhtä helppo laatikko kuin saabissa, mutta kyllä sekin onnistui. Ennakointia vaatii paljon kun yrittää välttää pysähdyksiä.
Mietin vain mikä kumi siellä vuotaa. Yleensä tuohon kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Sylinterin vaihto taas on sama kuin kytkinremppa itsessään, kun siinä pitää nostaa yhtenä pakettina sylinteri, asetelma ja levy pois sieltä välistä ja asetelman välissä erikoistyökalu tai jotain muuta pitämässä sitä jännityksissä.
Eli ei pysty ollenkaan käyttämään kytkintä jos tuo vuotaa?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
99% todennäköisyydellä kytkin ei toimi ollenkaan. Ja jos toimii, vuotaa jotain muuta kuin kytkinnestettä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.
Mahtaa mennä poljin löysäksi heti kun paine häviää vuodon takia
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)