Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

voiko startti olla ns.hampaalla niin ettei moottori pyörähdä??
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Voi kait se startin pikkuratas jäädä kanittaan hammaskehäle jos on sopivasti kulunu tms mutta kyllä kait se lähtee pinteestä jos vähän saa moottoria pyöräytettyä. En usko että startissa riittää voimaa pitämään moottoria "jumissa" ainakaan ilman virtaa ja sillonki alkaa savu nousemaan jostakin kohti ihan varmasti.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ok. Tuos vaan projektina yks b kone joka ei pyörähdä kumpaankaan suuntaan rautakangella vauhtipyörän hammastukseen nojaten
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Jaa taitaa olla jotain muuta pielessä sitten. Vai onko sulla visuaalinen vahvistus sille että startin ratas on hammaskehällä? Tietenki jos ite startti on paskottumisen/ruostumisen takia jumittunu tönkkiin saattas estää moottorin pyörimisen mutta alkaa vaatimaan aika paljon onnettomia yhteensattumia :roll:.
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eipä tuonne öljypaskan sekaan niin tarkkaan näe..


No pitää startti irroittaa ja kokeilla uusiksi. Mut taitaa olla umpijumis.motti
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä vaaditaan että 99 saa jokkis luokituksen?
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Mitkä ovat yleisimpiä paikkoja mistä vaihteistoöljyt kusee pihalle? Vuotaa aika ison lammikon viikonlopun aikana. Jostain langasta luin että kytkinakselin kannen huohotinreikä tukkiutuessaan aiheuttaa moista, mutta vaikuttaako seistessään vuotamiseen?
1991 900i 2,1l

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

Ei kait siinä montaa reikää edes ole. Sanoisin että yleisimmät ovat kai vaihteensiirtäjän tiivisteet ja vetoakselien stefat. Tietysti luukuista, kuten perästä voi vuotaa, mutta niiden luulisi löytyvän kohtuu helposti kun vähän puhdistaa. Ja jos on mittatikku, kait sekin voi tiivistyä huonosti.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19537
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkentä ohje hakusessa
99 saabin mittaristo ja og900 bensatankki

tarttis saada polttoainemittari toimimaan.
johtoja ei ole..

eli kytkis for dummies hakusessa :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 814
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

En löytänyt tuoretta linkkiä kattoverhoilun kankaalle. Onko Muovikumin Kattokangas 1290 alkuperäisen näköistä? ...Ruåttin klubilta luultavasti saa oikeaa, mutta metrihintaakin enemmän. :(

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

900 manuaalin kytkimen työsylinterin kumi vuotaa. Onko kuinka vakava homma (estääkö/vaikeuttaako ajamista?), kuinka vaikeaa vaihtaa kyseinen tiiviste?
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Muita:
Comet Swing 1964 -mopedi

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

Tolla vaihteistolla on helppo ajaa ilman kytkintä, kun tietää miten. Vaikea selittää, helppo näyttää. Voimaa ei saa käyttää ja tietysti vaatii startilla liikkeelle lähdön.

Yritys: siis kone sammuksissa, ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Ajelee sillä ykkösellä sen matkaa että alkaa olla pakko vaihtaa isommalle. Vaihto isommalle: täsmää pienemmällä vaihteella koneen kierrokset johonkin 2000-2500RPM. Vetää kevyesti vaihdekepistä vapaalle päin ja löysää kaasun ja heti kun vaihde lähtee vapaalle, painaa keppiä isommalle vaihteelle samalla voimalla kuin normaalisti kytkimen kanssakin. Kun koneen kierrokset tipahtavat ko. vaihteelle sopivaksi, se lupsahtaa päälle kuin itsekseen. Pienemmälle vaihteelle: täsmää kierrokset alemmaksi, esim alle 1500RPM, löysää kaasun samalla vetäen kevyesti kepistä vapaalle. Sitten pitää antaa välikaasu, eli nyt vapaalla kiekat vaikkapa 3000RPM, painaa kevyesti kuten edellä sille pienemmälle vaihteelle ja löysää kaasun. Taas kun kiekat sattuvat kohdilleen, lupsahtaa vaihde päälle.

Pysähtyminen: Etukäteen vapaalle ja rullaa pysähdyspaikkaan vapaalla. Hätätilanteessa tietty pysähtyy kyllä jarrullakin, mutta rytkyy ikävästi, "kengurupensaa". Sitten koko ruljanssi taas alusta, eli startilla liikkeelle ykkösellä.

Jouduin kerran taunuksella tilanteeseen että neljän ruuhkassa keskellä Oulua pamahti kytkinvaijeri poikki. Siinä ei ollut yhtä helppo laatikko kuin saabissa, mutta kyllä sekin onnistui. Ennakointia vaatii paljon kun yrittää välttää pysähdyksiä.

Mietin vain mikä kumi siellä vuotaa. Yleensä tuohon kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Sylinterin vaihto taas on sama kuin kytkinremppa itsessään, kun siinä pitää nostaa yhtenä pakettina sylinteri, asetelma ja levy pois sieltä välistä ja asetelman välissä erikoistyökalu tai jotain muuta pitämässä sitä jännityksissä.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
vilhosyvis
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

anv kirjoitti:
Ti Syys 24, 2019 22:12
Tolla vaihteistolla on helppo ajaa ilman kytkintä, kun tietää miten. Vaikea selittää, helppo näyttää. Voimaa ei saa käyttää ja tietysti vaatii startilla liikkeelle lähdön.

Yritys: siis kone sammuksissa, ykkönen päälle ja startilla liikkeelle. Ajelee sillä ykkösellä sen matkaa että alkaa olla pakko vaihtaa isommalle. Vaihto isommalle: täsmää pienemmällä vaihteella koneen kierrokset johonkin 2000-2500RPM. Vetää kevyesti vaihdekepistä vapaalle päin ja löysää kaasun ja heti kun vaihde lähtee vapaalle, painaa keppiä isommalle vaihteelle samalla voimalla kuin normaalisti kytkimen kanssakin. Kun koneen kierrokset tipahtavat ko. vaihteelle sopivaksi, se lupsahtaa päälle kuin itsekseen. Pienemmälle vaihteelle: täsmää kierrokset alemmaksi, esim alle 1500RPM, löysää kaasun samalla vetäen kevyesti kepistä vapaalle. Sitten pitää antaa välikaasu, eli nyt vapaalla kiekat vaikkapa 3000RPM, painaa kevyesti kuten edellä sille pienemmälle vaihteelle ja löysää kaasun. Taas kun kiekat sattuvat kohdilleen, lupsahtaa vaihde päälle.

Pysähtyminen: Etukäteen vapaalle ja rullaa pysähdyspaikkaan vapaalla. Hätätilanteessa tietty pysähtyy kyllä jarrullakin, mutta rytkyy ikävästi, "kengurupensaa". Sitten koko ruljanssi taas alusta, eli startilla liikkeelle ykkösellä.

Jouduin kerran taunuksella tilanteeseen että neljän ruuhkassa keskellä Oulua pamahti kytkinvaijeri poikki. Siinä ei ollut yhtä helppo laatikko kuin saabissa, mutta kyllä sekin onnistui. Ennakointia vaatii paljon kun yrittää välttää pysähdyksiä.

Mietin vain mikä kumi siellä vuotaa. Yleensä tuohon kannattaa vaihtaa koko sylinteri. Sylinterin vaihto taas on sama kuin kytkinremppa itsessään, kun siinä pitää nostaa yhtenä pakettina sylinteri, asetelma ja levy pois sieltä välistä ja asetelman välissä erikoistyökalu tai jotain muuta pitämässä sitä jännityksissä.
Myynnissä olevaa saabia kattelin. "-kytkimen työsylinterin kumit vuotaa uudet mukaan " kerrotaan myynti-ilmossa.

Eli ei pysty ollenkaan käyttämään kytkintä jos tuo vuotaa?
Nykyiset:
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Muita:
Comet Swing 1964 -mopedi

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja anv »

99% todennäköisyydellä kytkin ei toimi ollenkaan. Ja jos toimii, vuotaa jotain muuta kuin kytkinnestettä.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

nuorempinykänen
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Mahtaa mennä poljin löysäksi heti kun paine häviää vuodon takia
9000 CD Turbo '88, OG900 5D '92, 9-3 JC Stage 3 '98, 99 Avo '75, 9000CS tbo '97

Vastaa Viestiin