Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9678
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä ne samaa settiä on, mutta varoituksen sana ovista. Niitä voi joutua säätämään, että saat suhinat pois tiivisteestä. Varsin rajuin otteita säädin joskus ovea 99:iin, kun oli eri autosta. Lankkua väliin ja pieksämään, jotta sain kiertämään tiiviiksi. Lopuksi vielä ikkunan karmin rusikointi linjaan ihan vaan vääntämällä rako oikeaksi. Melkein hiki tulee jo muistosta, kun kirjoittaa tätä. :?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10688
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ja lokasuoja on kiinnitetty hitsaamalla, ei ruuveilla - tämän varmaan jo huomasitkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Kapt.Kosmos
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 13:44

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Kapt.Kosmos »

Löytyykö joltain kuvaa miten ton etukäsijarrullisen satulan käsijarrunjousen ja vivun pitäisi tulla kiinni?
Unohdin ottaa kuvat siitä kun lähdin purkamaan sitä.

Avatar
keskinen84@gmail.com
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Onko ng 93 my. 08-> sedanissa ja farkussa samat ovet?Tarvin ikkunoiden alalistat omaan sedaniin ja purkuautoina on pelkkiä farkkuja.

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mites noi moottorin sähköt og 900 8-venttiilisessä turbossa? Käykö samat johtosarja kuin vapari 8v:hen, tms? Saattaa olla vähän amatöörikysymys, mutta näin enempää infoa nyt tilanteesta julkisesti jakamatta jos saisin asiaan jotain selkoa näillä infoilla. :)
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9678
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Katalysaattorittoman i8- ja t8 -sähköt ei sinänsä poikkea toisistaan ruiskun ja startin osalta, kunhan et sotke vuosimalleja. Se virranjakajan liitin, virranjakajan runko ja samalla myös venttiilikoppa vaihtui erilaiseen pulttien poraukseen siinä jossain -86 tietämillä. (Tästä joskus aikaisemmin on käyty keskustelua.) Turbomallissa on tietenkin sitten APC-järjestelmän tapauksessa ylimääräisiä toimintoja, mutta se on tavallaan erillinen sähköiltään tuohon moottorin sähköistykseen nähden. Tuo starttimoottorin sijainti tietenkin vaikuttaa jonkinverran ja viimeisimmät katalysaattorimallit on vielä oma soppansa.

Suosittelen kyllä esittämään spesifimmin mitä olet rakentamassa, kun näitä on tehty erilaisilla kombinaatioilla ja foorumilla on porukka rakentanut kaikenmoisia erilaisia muutoksia jälkikäteen. Allekirjoittanut esim. on muuttanut tuplakaasarisen B-moottorisen 99:n ensin k-jetilliseksi 8 -venttiiliseksi H-koneiseksi turboksi ja jälkeenpäin asensin koneeseen T16:n sähköruiskun kamat. Joten pientä ja suurempaakin sähköjumppaa on harrastettu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Mertmi kirjoitti:
To Touko 14, 2020 08:18
Katalysaattorittoman i8- ja t8 -sähköt ei sinänsä poikkea toisistaan ruiskun ja startin osalta, kunhan et sotke vuosimalleja. Se virranjakajan liitin, virranjakajan runko ja samalla myös venttiilikoppa vaihtui erilaiseen pulttien poraukseen siinä jossain -86 tietämillä. (Tästä joskus aikaisemmin on käyty keskustelua.) Turbomallissa on tietenkin sitten APC-järjestelmän tapauksessa ylimääräisiä toimintoja, mutta se on tavallaan erillinen sähköiltään tuohon moottorin sähköistykseen nähden. Tuo starttimoottorin sijainti tietenkin vaikuttaa jonkinverran ja viimeisimmät katalysaattorimallit on vielä oma soppansa.

Suosittelen kyllä esittämään spesifimmin mitä olet rakentamassa, kun näitä on tehty erilaisilla kombinaatioilla ja foorumilla on porukka rakentanut kaikenmoisia erilaisia muutoksia jälkikäteen. Allekirjoittanut esim. on muuttanut tuplakaasarisen B-moottorisen 99:n ensin k-jetilliseksi 8 -venttiiliseksi H-koneiseksi turboksi ja jälkeenpäin asensin koneeseen T16:n sähköruiskun kamat. Joten pientä ja suurempaakin sähköjumppaa on harrastettu.
Ok, no tässä yksi vm. 84 turbo satku, josta myyjän mukaan tulipalon seurauksena sähköjä mennyt. En tiedä tarkemmin vaurion laajuutta, muuten kuin, että kone itsessään on kunnossa.

Ja näköjään toi ko. satku olikin 16 venttiilinen. Muistelin, että olisi ollut 8v.

Kysymys siis muuttuu B202L sähköjä käsitteleväksi. Aion yrittää saada lisää tietoa vaurion laajuudesta, mutta jos nyt näillä nykyisillä tiedoilla saisi edes vähän selkoa. Ja jos pääsen autoa katsomaan paikan päälle, niin onko jotain tiettyä, mitä kannattaisi tarkistaa ja huomioida?
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

aero
-
Viestit: 6332
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se sähkö rakettitiedettä ole ja hyvät satkut alkaa kuitenkin olla aika harvassa, niin en keskittyisi siihen että mitä kaikkea sähköpuolelta on palanut. Ennemmin katsoisin mitä vahinkoa se on tehnyt muuten korille, sisustalle tai tekniikalle ja missä kunnossa auto kokonaisuutena on.

Onko mitään hajua että millä kohtaa autoa on palanut?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
To Touko 14, 2020 12:17
Ei se sähkö rakettitiedettä ole ja hyvät satkut alkaa kuitenkin olla aika harvassa, niin en keskittyisi siihen että mitä kaikkea sähköpuolelta on palanut. Ennemmin katsoisin mitä vahinkoa se on tehnyt muuten korille, sisustalle tai tekniikalle ja missä kunnossa auto kokonaisuutena on.

Onko mitään hajua että millä kohtaa autoa on palanut?
Niinpä, ja siinä varmaan pääsee uusimaan kaiken maailman letkuja konehuoneesta sitten myös.. Eikä sekään mitään rakettitiedettä, mutta vähän ehkä ärsyttävää hommaa. :D

Muistelisin, että palo oli tapahtunut juuri konehuoneen puolella, mutta en ole täysin varma (toivotaan, että näin oli..). Kerran olen nähnyt auton livenä ja sisusta näytti sotkuiselta, silloin en osannut tarkemmin katsoa kun en vielä tuolloin tajunnut autoista juuri mitään.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Tuleekohan parista reiästä takakontin pohjassa hylky vai korj. keh. katsastuksessa?
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1845
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 19:43
Tuleekohan parista reiästä takakontin pohjassa hylky vai korj. keh. katsastuksessa?
Jos tiedät niiden olevan siellä, niin eikö olisi parempi paikata ne ennen leimaa ? Eikä ehdoin tahdoin mennä kokeilemaan kumpiko sieltä tulee ? Anteeksi, mutta en aivan ymmärrä logiikkaa kysymyksesi takana !
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 sedan A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

IC1970 kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 22:50
vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 19:43
Tuleekohan parista reiästä takakontin pohjassa hylky vai korj. keh. katsastuksessa?
Jos tiedät niiden olevan siellä, niin eikö olisi parempi paikata ne ennen leimaa ? Eikä ehdoin tahdoin mennä kokeilemaan kumpiko sieltä tulee ? Anteeksi, mutta en aivan ymmärrä logiikkaa kysymyksesi takana !
Itselläni on hitsausmahdollisuudet todella rajalliset, jos sais sen leiman tollasenaan niin vois rauhassa etsiä jonkun paikan missä hitsata tai hitsauttaa sinne uutta palasta.
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1845
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Korjauskehotus tulee varmasti, kun huomaa, että on reikiä, niin tyypistä riippuen alkaa etsiä hieman tarkemmin lisää ja kenties hieman tekeekin, kunnes on sitten vaurioiden suuruuden takia käsillä hylky... Toisaalta, tuleepahan sitten paikattua laajemminkin, eikä pelkästään ratsupaikoilla harsittua kasaan :wink:
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 sedan A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

aero
-
Viestit: 6332
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja aero »

vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 22:59
Itselläni on hitsausmahdollisuudet todella rajalliset
Tää on melko tyypillinen ongelma.

Minä sanoisin että kyttäile edukkaasti käytetty miggi ja panosta rahaa ylihintaiseen, mutta toimivaan Esabin ydinjätelankaan. Sillä voi hitsata pihalla tuulesta välittämättä ja alkupanoksen saa pidettyä 300e rajoissa aika helpolla. Tuolla kombolla pääsee hyvin alkuun eikä tartte etsiä sitä hallipaikkaa (vaikka monesti on toki kivempi tehdä hommia sisällä). Muistaakseni teillä on okt ja/tai mökki, niin omalla pihalla touhutessa ei taloyhtiön jyyrätkään ala marista ropaamisesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
vilhosyvis
"Aero"
Viestit: 357
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: Pienet kysymykset, jotka eivät tarvitse omaa topickia.

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

aero kirjoitti:
To Touko 21, 2020 09:53
vilhosyvis kirjoitti:
Ke Touko 20, 2020 22:59
Itselläni on hitsausmahdollisuudet todella rajalliset
Tää on melko tyypillinen ongelma.

Minä sanoisin että kyttäile edukkaasti käytetty miggi ja panosta rahaa ylihintaiseen, mutta toimivaan Esabin ydinjätelankaan. Sillä voi hitsata pihalla tuulesta välittämättä ja alkupanoksen saa pidettyä 300e rajoissa aika helpolla. Tuolla kombolla pääsee hyvin alkuun eikä tartte etsiä sitä hallipaikkaa (vaikka monesti on toki kivempi tehdä hommia sisällä). Muistaakseni teillä on okt ja/tai mökki, niin omalla pihalla touhutessa ei taloyhtiön jyyrätkään ala marista ropaamisesta.
Kyllä jossain vaiheessa tarkoitus olisi koittaa metsästää halpa käytetty mig. Asutaan rivitalossa, jossa ymmärtäväiset naapurit, joten tässä ihan hyvä ropata. Mökillä ei sähköä, niin siellä ei paljoa saa migillä tehtyä. :lol:
Nykyiset:
Saab 9-3 SE 1998 3d, Punainen
Entiset:
Saab 900c 1990 4d Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d Hopea, juhlamalli
Saab 900S 1995 5d, Hopea
Saab 900i 16v 1991 4d, Valkoinen
Saab 9-3 S Turbo 2000 5d, Musta

Vastaa Viestiin