Koneen vaihto...
Koneen vaihto...
Elikkäs omaan 99 olisi tarkoitus laittaa 16v turbo kone, jotenka mitenkäs on prosenttien laita? Joudunko vaihtamaan osia niin paljon että prosentit nousee yli 60%,moottori, alustan osia ja jarruja?
Asiasta kolmanteen, löytyykö saabin minkälaisia eri vaihteisto vaihtoehtoja?
Asiasta kolmanteen, löytyykö saabin minkälaisia eri vaihteisto vaihtoehtoja?
Jarruille ei tarvitse tehdä mitään..
99:ä on tehty 145hv turbokoneella tästä saadaan 145*1,2 = 174hv
Eli jos saat t16 koneen katilla (160hv) tai t16 kone matalapaineturbon papereilla (150hv) niin pitäisi mennä suoraan...
t16 ilman kattia (175hv) menee ikävästi yhellä hepalla yli rajan
Toisin sanoen pelkkä koneen vaihto riittää.
99:ä on tehty 145hv turbokoneella tästä saadaan 145*1,2 = 174hv
Eli jos saat t16 koneen katilla (160hv) tai t16 kone matalapaineturbon papereilla (150hv) niin pitäisi mennä suoraan...
t16 ilman kattia (175hv) menee ikävästi yhellä hepalla yli rajan

Toisin sanoen pelkkä koneen vaihto riittää.
Mutta 1 ylimääräinen heppa saadan helposti pois ja tehopenkkiin, vai eikös se niinkin onnistu? Entäs kun haluaisin virittää konetta muutenkin joten asetettu "tehoraja" 174 hp, onnistuuko laillinen viritys/katsastus vaikka olisi turbo sun muut rensselit jos tehot pysyvät 174 hp? Ahdot matalaksi jne....Ronska kirjoitti:Jarruille ei tarvitse tehdä mitään..
99:ä on tehty 145hv turbokoneella tästä saadaan 145*1,2 = 174hv
Eli jos saat t16 koneen katilla (160hv) tai t16 kone matalapaineturbon papereilla (150hv) niin pitäisi mennä suoraan...
t16 ilman kattia (175hv) menee ikävästi yhellä hepalla yli rajan![]()
Toisin sanoen pelkkä koneen vaihto riittää.
Käsittääkseni vaihtokonetta saisi virittää vasta kun se on hyväksytty vakiokunnossa?
Ja vaikka sulla kuinka olis dynokarttoja jotka todistais koneen tehon olevan alle 174hv niin jos kone on ns. vakio, tehot otetaan suoraan valmistajan ilmoituksen mukaan...
Eli ei onnistu.
Itsekin joskus mietin näitä kiemuroita...
Näin olen siis asian ymmärtänyt, korjatkaa joku jos olen väärässä...
Kylhän niitä ahtoja voi leimalle laskea, kuhan ei älyttömyyksiin mene...
Esim ahdot joku 0,3 bar ettei vaan tehoraja ylity, voi leimamies vähäsen ihmetellä
Ja vaikka sulla kuinka olis dynokarttoja jotka todistais koneen tehon olevan alle 174hv niin jos kone on ns. vakio, tehot otetaan suoraan valmistajan ilmoituksen mukaan...
Eli ei onnistu.
Itsekin joskus mietin näitä kiemuroita...
Näin olen siis asian ymmärtänyt, korjatkaa joku jos olen väärässä...
Kylhän niitä ahtoja voi leimalle laskea, kuhan ei älyttömyyksiin mene...
Esim ahdot joku 0,3 bar ettei vaan tehoraja ylity, voi leimamies vähäsen ihmetellä

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
99:ssä ei ole ollut kallistuksenvakaajia.multivalve kirjoitti:Kylläkai alustallekkin pitäs jotain tehdä,tai sitten ei kannata kovin kovaa ajella sillä autolla.Turboissa on jäykemmät jouset / iskarit ku vakioissa ja kallistuksenvaimentimet sun muut.99 vaihteetkin taitaa käydä lyhyeksi Turbokoneelle.Turbo 99:jä ei ollut kuin 4-vaihteisena ja välitykset aivan erit ku vakiossa.900:sta on myös 5-vaihteisena Turbona.
Semmoiset voi toki laittaa...
Turbossa oli 10mm matalampi alusta kuin kaasaripelissä ja sitten vielä kaasuiskarit tavallisten nestetäytteisten sijasta.
Pääsi vaan unohtumaan nuo kun omassa tuo turbon alusta on jo,
tosin väsynyt sellainen

99:n 5-v laatikot oli vissiin useimmat 7-enskalla, joka siis on huomattavan pitkä aski.
Kyllähän alustaakin muokkaan mutta kyse oli pakonomaisista muutoksista, jouset ja iskarit valmiiksi katsottuina muuta ku tilata, vaihde laatikosta minkä laitan ei ole mitään tietoa, mikä olisi vastaavalle hyvä? kiihtyvyys olisi melkein parempi kuin kovat huiput.multivalve kirjoitti:Kylläkai alustallekkin pitäs jotain tehdä,tai sitten ei kannata kovin kovaa ajella sillä autolla.Turboissa on jäykemmät jouset / iskarit ku vakioissa ja kallistuksenvaimentimet sun muut.99 vaihteetkin taitaa käydä lyhyeksi Turbokoneelle.Turbo 99:jä ei ollut kuin 4-vaihteisena ja välitykset aivan erit ku vakiossa.900:sta on myös 5-vaihteisena Turbona.
7-ensiövälitys on siis liian pitkä, eli kun se numero pienenee, sitä lyhyempi on välitys.Aux kirjoitti: kiihtyvyys olisi melkein parempi kuin kovat huiput.
7-enskalla 2000rpm vitosvaihteella on ~80km/t
Joku semmonen jolla ~80 ois about 2300rpm ?
En nyt muista mikä ensiö siinä nyt on, ilmeisesti aika tavallinen satkuissa?
Liian lyhyellä askilla pidemmän matkan kulutus voi olla melkoinen.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Minua on myös alkanut kiinnostaa 99:n piristäminen tuolla satkun t8 koneella.
Semmoinen vaan mielessä että onko 99 asiat samoin kuin satkussa, että periaatteessa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa kone, jarrut kaikissa malleissa samat, ym? Ja hakusessa olisi siis tuollainen 2d 99.
Tai niinhän tuossa alussa sanottiinkin, mutta sitä vaan tuumailin että riittää kun mallisarjasa on tuota turbomallia. Esim vaikkei siinä vuosimallissa jonka hankkisin ole ollut tarjolla turbomallia, niin silti siihen kelpaa verrokiksi myöhemmän mallisarjan turbo malli?
Semmoinen vaan mielessä että onko 99 asiat samoin kuin satkussa, että periaatteessa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa kone, jarrut kaikissa malleissa samat, ym? Ja hakusessa olisi siis tuollainen 2d 99.
Tai niinhän tuossa alussa sanottiinkin, mutta sitä vaan tuumailin että riittää kun mallisarjasa on tuota turbomallia. Esim vaikkei siinä vuosimallissa jonka hankkisin ole ollut tarjolla turbomallia, niin silti siihen kelpaa verrokiksi myöhemmän mallisarjan turbo malli?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S