Koneen vaihto...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Koneen vaihto...

Viesti Kirjoittaja Aux »

Elikkäs omaan 99 olisi tarkoitus laittaa 16v turbo kone, jotenka mitenkäs on prosenttien laita? Joudunko vaihtamaan osia niin paljon että prosentit nousee yli 60%,moottori, alustan osia ja jarruja?

Asiasta kolmanteen, löytyykö saabin minkälaisia eri vaihteisto vaihtoehtoja?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jarruille ei tarvitse tehdä mitään..

99:ä on tehty 145hv turbokoneella tästä saadaan 145*1,2 = 174hv
Eli jos saat t16 koneen katilla (160hv) tai t16 kone matalapaineturbon papereilla (150hv) niin pitäisi mennä suoraan...
t16 ilman kattia (175hv) menee ikävästi yhellä hepalla yli rajan :evil:

Toisin sanoen pelkkä koneen vaihto riittää.
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja Aux »

Ronska kirjoitti:Jarruille ei tarvitse tehdä mitään..

99:ä on tehty 145hv turbokoneella tästä saadaan 145*1,2 = 174hv
Eli jos saat t16 koneen katilla (160hv) tai t16 kone matalapaineturbon papereilla (150hv) niin pitäisi mennä suoraan...
t16 ilman kattia (175hv) menee ikävästi yhellä hepalla yli rajan :evil:

Toisin sanoen pelkkä koneen vaihto riittää.
Mutta 1 ylimääräinen heppa saadan helposti pois ja tehopenkkiin, vai eikös se niinkin onnistu? Entäs kun haluaisin virittää konetta muutenkin joten asetettu "tehoraja" 174 hp, onnistuuko laillinen viritys/katsastus vaikka olisi turbo sun muut rensselit jos tehot pysyvät 174 hp? Ahdot matalaksi jne....
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Käsittääkseni vaihtokonetta saisi virittää vasta kun se on hyväksytty vakiokunnossa?

Ja vaikka sulla kuinka olis dynokarttoja jotka todistais koneen tehon olevan alle 174hv niin jos kone on ns. vakio, tehot otetaan suoraan valmistajan ilmoituksen mukaan...
Eli ei onnistu.
Itsekin joskus mietin näitä kiemuroita...

Näin olen siis asian ymmärtänyt, korjatkaa joku jos olen väärässä...

Kylhän niitä ahtoja voi leimalle laskea, kuhan ei älyttömyyksiin mene...
Esim ahdot joku 0,3 bar ettei vaan tehoraja ylity, voi leimamies vähäsen ihmetellä :D
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja Aux »

Syvältä jos pitää paikkansa :evil: ajattelin vaan kun eräs henkilö puhui että dyno kartalla onnistuu kiemurteleen. Perseestä nää suomen lait, ruottissa saa tehdä vaikka mimmosen tuplaturbo saabin :D
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:evil:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

multivalve kirjoitti:Kylläkai alustallekkin pitäs jotain tehdä,tai sitten ei kannata kovin kovaa ajella sillä autolla.Turboissa on jäykemmät jouset / iskarit ku vakioissa ja kallistuksenvaimentimet sun muut.99 vaihteetkin taitaa käydä lyhyeksi Turbokoneelle.Turbo 99:jä ei ollut kuin 4-vaihteisena ja välitykset aivan erit ku vakiossa.900:sta on myös 5-vaihteisena Turbona.
99:ssä ei ole ollut kallistuksenvakaajia.
Semmoiset voi toki laittaa...
Turbossa oli 10mm matalampi alusta kuin kaasaripelissä ja sitten vielä kaasuiskarit tavallisten nestetäytteisten sijasta.
Pääsi vaan unohtumaan nuo kun omassa tuo turbon alusta on jo,
tosin väsynyt sellainen :oops:

99:n 5-v laatikot oli vissiin useimmat 7-enskalla, joka siis on huomattavan pitkä aski.
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja Aux »

multivalve kirjoitti:Kylläkai alustallekkin pitäs jotain tehdä,tai sitten ei kannata kovin kovaa ajella sillä autolla.Turboissa on jäykemmät jouset / iskarit ku vakioissa ja kallistuksenvaimentimet sun muut.99 vaihteetkin taitaa käydä lyhyeksi Turbokoneelle.Turbo 99:jä ei ollut kuin 4-vaihteisena ja välitykset aivan erit ku vakiossa.900:sta on myös 5-vaihteisena Turbona.
Kyllähän alustaakin muokkaan mutta kyse oli pakonomaisista muutoksista, jouset ja iskarit valmiiksi katsottuina muuta ku tilata, vaihde laatikosta minkä laitan ei ole mitään tietoa, mikä olisi vastaavalle hyvä? kiihtyvyys olisi melkein parempi kuin kovat huiput.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Aux kirjoitti: kiihtyvyys olisi melkein parempi kuin kovat huiput.
7-ensiövälitys on siis liian pitkä, eli kun se numero pienenee, sitä lyhyempi on välitys.

7-enskalla 2000rpm vitosvaihteella on ~80km/t
Joku semmonen jolla ~80 ois about 2300rpm ?
En nyt muista mikä ensiö siinä nyt on, ilmeisesti aika tavallinen satkuissa?
Liian lyhyellä askilla pidemmän matkan kulutus voi olla melkoinen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kutosen enskalla toi 2300rpm@80km/h menee aika likelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:twisted:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 14:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99tbo
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

ei ainakaan minun 99 turbossa -80 ollut vakaajia edessä eikä takana
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Mun ex 99 -84 turbossa oli vakaaja edes ja takana, ku laitoin itse. Helppo homma ja paransi ajettavuutta huomattavasti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Minua on myös alkanut kiinnostaa 99:n piristäminen tuolla satkun t8 koneella.
Semmoinen vaan mielessä että onko 99 asiat samoin kuin satkussa, että periaatteessa ei tarvitse muuta kuin vaihtaa kone, jarrut kaikissa malleissa samat, ym? Ja hakusessa olisi siis tuollainen 2d 99.

Tai niinhän tuossa alussa sanottiinkin, mutta sitä vaan tuumailin että riittää kun mallisarjasa on tuota turbomallia. Esim vaikkei siinä vuosimallissa jonka hankkisin ole ollut tarjolla turbomallia, niin silti siihen kelpaa verrokiksi myöhemmän mallisarjan turbo malli?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Aux
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 23:32
Paikkakunta: vammala

Viesti Kirjoittaja Aux »

Tai niinhän tuossa alussa sanottiinkin, mutta sitä vaan tuumailin että riittää kun mallisarjasa on tuota turbomallia. Esim vaikkei siinä vuosimallissa jonka hankkisin ole ollut tarjolla turbomallia, niin silti siihen kelpaa verrokiksi myöhemmän mallisarjan turbo malli?[/quote]
eiköhän se niin ole :D
Vastaa Viestiin