Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Käyn mahdollisesti lähipäivinä kotiuttamassa ovia varten yhden 90-vuosimallisen og-satkun. Siinä kuitenkin on ilmeisesti ihan soiva moottori ja mielessä on ollut jo pidemmän aikaa tuon ikiaikaisen kaasariteknologian päivittäminen johonkin "uuteen ja ihmeelliseen".
Ennen mihinkään ryhtymistä heitän kuitenkin pari kysymystä ilmoille, joihin toivon asiallisia vastauksia. Ei tarvitse ottaa kantaa järkevyyteen, vaan pyydän vain ohjeita. Eli:
- Mitä tulee ottaa huomioon hommaa suunnitellessa?
- Löytyykö jotain selkeää linkkivinkkiä johonkin projektiin? Itse en keksi oikein hakusanoja, jotka foorumilla toimisivat. Omiakin proggiksia saa vinkata.
- Muutoskatsastettava?
- Jotain muuta, mitä?
Toisin sanoen tarkoitus on saada tuosta suuren käyttö- ja tunnearvon tupliksesta tulevaisuutta silmällä pitäen erinomainen käyttöauto. Toinen moottori, jota olen silmäillyt, on 8-tappinen turbo, joka vain pitäisi hakea Varkaudesta Vantaalle. Siinäpä se suurin ongelma...
Ennen mihinkään ryhtymistä heitän kuitenkin pari kysymystä ilmoille, joihin toivon asiallisia vastauksia. Ei tarvitse ottaa kantaa järkevyyteen, vaan pyydän vain ohjeita. Eli:
- Mitä tulee ottaa huomioon hommaa suunnitellessa?
- Löytyykö jotain selkeää linkkivinkkiä johonkin projektiin? Itse en keksi oikein hakusanoja, jotka foorumilla toimisivat. Omiakin proggiksia saa vinkata.
- Muutoskatsastettava?
- Jotain muuta, mitä?
Toisin sanoen tarkoitus on saada tuosta suuren käyttö- ja tunnearvon tupliksesta tulevaisuutta silmällä pitäen erinomainen käyttöauto. Toinen moottori, jota olen silmäillyt, on 8-tappinen turbo, joka vain pitäisi hakea Varkaudesta Vantaalle. Siinäpä se suurin ongelma...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Minuakin kiinnostaa tää aihe..eli kohde vm75 tuplis ja moottori vm88 .16valve.
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
16V sopii, mutta pakosarja, moottorintuet ja johdotus vaatii hieman käsityötä. 8V turbo menee suorastaan helposti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Tulipellin muokkaus?
Bensan syöttö?
Bensan syöttö?
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Unohtui tosiaan mainita, että oma uhr.. kohde on vm. -84, sikäli kun sillä ehkä on jotain merkitystä.
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
99:in koppa oltava 82-84 jos ei halua tulipeltiä rälläköidä.
Matalapaine koneenhan sinne voi laittaa laillisesti tai iivari 16 tai sen T8.
Johtosarjojen mekaanista purkamista autosta toiseen ja apulaitteiden kiinnittelyä.
Mittarissa on ehkä hommansa ja käykö siirtäjätanko pituudensa suhteen 99:iin.
Akku ei sovi konehuoneeseen ainakaan kunnialla. Moottorin kannakkeitten rakentelu.
Tankin vaihto ja peräkontin rälläköinti sille sopivaksi ja polttoaine linjojen laittelut.
Siinäpä muutamia toiset jatkaa....
Matalapaine koneenhan sinne voi laittaa laillisesti tai iivari 16 tai sen T8.
Johtosarjojen mekaanista purkamista autosta toiseen ja apulaitteiden kiinnittelyä.
Mittarissa on ehkä hommansa ja käykö siirtäjätanko pituudensa suhteen 99:iin.
Akku ei sovi konehuoneeseen ainakaan kunnialla. Moottorin kannakkeitten rakentelu.
Tankin vaihto ja peräkontin rälläköinti sille sopivaksi ja polttoaine linjojen laittelut.
Siinäpä muutamia toiset jatkaa....
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Vm.-90 on jo uudet vetoakselit(paksummat ja erilainen ulkonivel ja sisätripodi) ja isompi sisätripodinmalja. Elikkä joudut vaihtamaan 108 jakoiseksi ja vaihtamaan myös siis taka-akselin.
Elikkä ei siis ihan pieni työmäärä ja plus muut pikkuseikat.
Elikkä ei siis ihan pieni työmäärä ja plus muut pikkuseikat.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Elikkä tämänastisen palautteen perusteella yhteenvetona kannattaisi ilmeisesti keskittyä sen 8v turbon saamiseen Vantaalle. Ja onhan siinä paljon rouheammat äänetkin
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
No voi hanuri. Ois tullut niin kätevästi siinä auton mukana Turkkusest se motoori.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Muuten olisin voinut tarjoutua ostamaan sen 16v koneen tuohon omaan kaasariin, mutta kun sen ei enää tartte toimittaa käyttöauton virkaa, pidän 8v:n äänimaailmasta ja ajattelin sen joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä ihan vaan piruuttani pistää museorekisteriin niin ei onnistu...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Täh?mooritz kirjoitti:Vm.-90 on jo uudet vetoakselit(paksummat ja erilainen ulkonivel ja sisätripodi) ja isompi sisätripodinmalja. Elikkä joudut vaihtamaan 108 jakoiseksi ja vaihtamaan myös siis taka-akselin.
Elikkä ei siis ihan pieni työmäärä ja plus muut pikkuseikat.
Satkun vetarit ei passaa 99:iin, jos haluaa isommat maljat säilyttää uuden lodjun kera, akselit voi ottaa '87 90:stä.
Vanhat vetonivelet sopii aivan hyvin uuden jaon napoihin ja toisinpäin, näillä ei oo mitään tekemistä sisemmän vetarin kanssa. Eripitusia vetoakseleita toki on ollut vuosimallikohtaisesti.
Bottom line, turhaan napoja, taka-akselia jne lähtee vaihtamaan, ellei erilaisia jarruja välttämättä halua.
Mulla 99:in alkuperäset vetoakselit, tripodit ja maljat, ulommat vetarit taas on jotain mitä on sattunut nurkista löytymään. Navat uudemman jaon.
Toisekseen jos haluaa nyt ihan välttämättä laittaa sen satkun laatikon, joutuu siihen vaihtamaan ensiövedon päädyn 99:n laatikosta.
Miksei siis säilyttää 99:n orkkislaatikkoa jos kunnossa, ei tartte leikkiä tripodien/maljojen/enskan jne kanssa.
Mitä moottoritukiin tulee, siirtää 99:n lohkosta kuskin puolisen raudan ja laittaa 99:n laatikon koneen kaveriks.
Oikean puoleisen tuen kanssa ei tartte muuta tehä ku ottaa 99:n orkkistuesta sen vaakasuoran osuuden ja askartelee siihen 16v-kanteen sopivan diagonaalisen tuen.
Kampuran hihnapyörän joutuu ottamaan 99:stä tai sitten takomaan tulipeltiin snadisti tilaa, satkun pyörää voi myös sorvata matalammaksi, mahtuu ees sitten hihnan vaihtamaan.
Sytkä saattaa sitten saada liipaisun hihnapyörän takaa olevalta tunnistimelta, tän joutuu sovittamaan 99:n hihnapyörään jos sen sinne laittaa.
Siinä se sitten onkin, pata istuu konttoriin, sähköihin, bensaan jne muuhun käpistelyyn en nyt tähän hätään puutu.
Samaan hengenvetoon heittää sen 99:n vaihteensiirtäjän rättinivelen jorpakkoon ja vaihtaa tilalle satkusta otetun joka on lähes ikuinen.
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Toki T8-kone on hauskempi ajaa kuin 16v.
Jos haluaa maksimoida hupikertoimen, laittaa niitä ekoja H-lohkolla olevia T8-myllyjä joissa ei oo APC:tä, puristussuhde 7,2:1, kyllä potkasee kun paineet nousee.
Järkyttävä ajella kaupungissa ja muutenkaan mitenkään ihmisiksi, hauska leikkikalu sen sijaan, soppaa vaan kuluu aivan s**tanasti
Jos haluaa maksimoida hupikertoimen, laittaa niitä ekoja H-lohkolla olevia T8-myllyjä joissa ei oo APC:tä, puristussuhde 7,2:1, kyllä potkasee kun paineet nousee.
Järkyttävä ajella kaupungissa ja muutenkaan mitenkään ihmisiksi, hauska leikkikalu sen sijaan, soppaa vaan kuluu aivan s**tanasti
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
minulla on 99t16 jossa juurikin vm90 900 ässän tekniikka ja 99n vanhan mallin navat ja vetarit.vaihteestoon vaihdettu ysiysin alkuperäisestä laatikosta "vetarin maljat" ja vaihteiston etukoppa.
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Millainen tuo vaihteiston etukopan vaihto on ? Muuten ilmeisesti suht simppeliä ?josipan kirjoitti:minulla on 99t16 jossa juurikin vm90 900 ässän tekniikka ja 99n vanhan mallin navat ja vetarit.vaihteestoon vaihdettu ysiysin alkuperäisestä laatikosta "vetarin maljat" ja vaihteiston etukoppa.
Mulla on tohon vanhukseen laitettu H moottori aikoinaan , tommonen 900 ässän 16
venanen kone tarkoitus laittaa
Miten muuten tuo lucas , onko siitä mihinkään , jos innostuu vireistämään ?
Vai pitäisikö suoraan laittaa ohjelmoitava ruisku ?
Autoista en tiedä mitään , eli :Vanha ja vanhempi Volvo
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
V70 -10 ja Amazon -70 Eight Valve Only
Saab 99 1975
Re: Tuplikseen 900 16-tappinen moottori?
Ite katoin aikoinaan helpommaksi tehdä koko johtosarjan uusiksi ja laittaa Megan kuin alkaa soveltamaan tonnarista peräsin olevan LH-jetin sähköjä 99:n koppaan.hyvoneju kirjoitti: Miten muuten tuo lucas , onko siitä mihinkään , jos innostuu vireistämään ?
Vai pitäisikö suoraan laittaa ohjelmoitava ruisku ?
Siinä saa vaan sitten itteään syyttää jos ei vehkeet toimi.
Saa noihin orkkisvermeisiinkin jotain lastuja vaihdeltua tai jotain.
Alkuperäiselle kysyjälle annan vinkin, että Projekti-osiolta löytyy aika monta 99-rakennelmaa 16v-koneella,
eikä tartte käyttää ees hakua, pari sivua vaan selailee.
Toinen oiva paikka katsella rakennelmia on garaget.org, sieltä löytyy jos jonkinlaista.