og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

No nyt rupesi öljyvuoto riistäytymään käsistä ja jotain pitää tehdä ja tiivistää kunhan saisi varmuuden, että mistä.
Eli öljysi koko koneen jakopään puoleisen pään hantin puolelta ja tiputtaa maahan etuakselin kohdalta liki koko auton leveydeltä. Kampiakselin stefan jo kerkesin hakea, mutta ei se kyllä sieltä nyt näyttäisi kumminkaan vuotavan.
kolmessa kuvassa näkyy se, että pesun jälkeen se valaa öljyn ohjaustehostimen "pumpun" päälle ja sen tietämille pakosarjan alle ja koneen "kiinnityskorvalle". Öljy on lähes varmasti koneesta, tosin pieni mahdollisuus voisi olla laatikostakin, kummassakin vielä öljyä riittää, se ei ole ainakaan tehostimesta.
Suurin epäilys on tällä hetkellä kansipahviin, joka olisi mennyt ja sylkisi öljyt ulos, mutta ei sekoita vielä sitä nesteisiin.

Venttiilikoppaankin on kahteenkin kertaan uusittu tiiviste, ja ei se vieläkään kokonaan pidä, mutta ei se näin iso vuoto oikein sieltäkään tule

https://plus.google.com/photos/10974783 ... 3?sqi&sqsi

Mutta kysymys: Olisiko näillä paikkeilla jotain muuta potentiaalista paikkaa?

Kun olen sitä peilin avulla käynnissä tutkinut varmaan tunnin yhteensä ja vuoto ei tunnu löytyvän, mutta ajolenkin jälkeen on vuotanut kunnolla. Pitäisi vissiin mennä konehuoneeseen kurkkimaan ajon aikana :evil:
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Itelle ei tule nytte muuta mieleen, kuin että kannenpultit löysällä tai sitten on jokupaikka halki. Harvinaista sikäli... :roll:
Kävin omaa satkua tutkimassa tuossa pihalla ja montusta käsin niin en oikein muuta osaa veikata.. :?
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

Kansi hommalta se tosiaan vaikuttaa. Hitto vaan kun se ei vuoda tyhjäkäynnillä ja paikallaan kaasutellessa. Nyt kanssa töissä taas montun päällä seisoo ja taka äänenvaimenninkin on jo öljyssä:[ eli lait se kansi pitää pois nypätä, turhaan ei vaan viitsisi. Mites tiivisteet onko marmori ainoa oikea ostopaikka? Muuta en 230tkm ajetulle aikonut tehdä!
Kiitos vaivannäöstä!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Joo tuskin se turhalta avaukselta vaikutaa, jos jo vaimentimet öljyä täynnä. Kattikaan ei varmasti tykkää semmosesta.
Tiivisteitä sieltä marmoriltakin saa, mutta kannattaa myös kysellä puhelimitse Jyväskylästä, ProCarServiceltä, siellä osovvaat myyä oikeet osat. Motonettikin taitaa myydä ja muut varaosaliikkeet, mutta omakohtasta kokemusta ei ole ainakaa vielä noitten laadusta. Luulin ainakin, että ei kovinhuono ajatus ole PCS:ltä niitä ottaa.
Sitte jos ei mitään näkyvää vikaa niin varmaa joutuu sitten lähettämään moottorikoneistamolle koeponnistukseen, jos se vuoto löytys. Mutta avaamallahan se selvii mitäkautta se kusee.

Itelläki vastaavanlainen kulkine löytyy ja yhtä vähä ajettuna. Siitä ei vuua oikeestaan ku ehkä kampiakselin piän stefa, koska öljyt roiskii pitkin konehuonetta hihnoja pitkin. Mutta onneks ei paljoa. :D
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Elring on oikea kansipahvi merkki. Löytyy tosiaan pcs:ltä, ite aina sieltä hakenu kun tässä lähellä asuu.
Luulis saavan kyllä muualtakin, mutta motonetin tiivistettä en laittas.
Joskus tein b202 turbo tonnariin kansiremontin ja ostin motonetistä tiivistesarjan, sekä kannenpultit. Pultit olivat n.10mm liian pitkät ja kansipahvi ruikki jäähdytysnestettä kuskinpuolen etukulmasta, tähän ei jälkikiristyskään auttanut!

Reklamaatio välitettiin, ei sitä tiedä vaikka sieltä nykyään saisikin oikeanpituisia pultteja, ja voihan sitä käydä kysymässä mitä kansipahvia ne myy.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Oletko nyt aivan varma ettei olis sittenkin vaan venttiilikopan tiiviste?
Ajattelin vaan,että kun noi tarvike Scantechit on rullattu vaikka mille sykkyrälle pussiin niin eihän niitä saa sinne oikein millään kun vänkäävät jo asennetaessa.
Kun laadukkaat ostaessa ovat suorana pahvin ja muovin välissä.
Ja kyllähän kampparintiiviste leipoo öljyä lahjakkaasti sekä pumpuntiiviste.
Ja ovat jo asentaa erittäin hankalia varsinkin kone kiinni ja lika alttiita, että mahdollisuus epäonnistua laiton kanssa on suuri.
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

No niin, venttiilikoppa on todellakin vielä tarkkailussa, tiivisteet on todella niitä sykkyröitä motonetista. Ajon jälkeen on tiivisteen reuna aina öljyssä, kun sormella vetäisee, mutta kun kantta pitkin ei näytä eikä tunnu oikein öljyä valuvan! Tutkitaan tätäkin,
Kampparin alapuoli on myös öljyssä ja siinä ongelman luulinkin heti olevan, mutta suuret öljyt on koneen korvalla ja OT pumpun päällä ja koneen pääty ja hihnat kuivat! Ei se oikein nurkan taakse varmaan roisku.
Pohja on siis ajoviimasta öljytty jo takaänkkärille asti, öljy on siis putken ulkopuolella ei sisällä onneksi :D

Tutkin ja odottelen ilmojen lämpenemistä, kun talli on kylmä, pesen konetta ja lisäilen nesteitä. Täytyy sitten PCS hinnat kysellä. Orkkis tiiv. Sinne vaan laitan!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko öljynsuodatin kunnolla kiinni ja ettei sinne ole jäänyt vanhasta suodattimesta toista tiivestettä väliin.

öljypumpun o-rengas voi myös vuotaa melko rajusti jos öljy pumpun ruuveja ei ole tiukattu välillä kumitiivisteen painumisen/kovettumisen vuoksi. nekin kannattaa tarkistaa, että ovat kunnolla kiinni.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

Suodattimen juuri on ok! ja yleensäkin se puoli konetta.
Missäs se öljypumppu sijaitsee? :oops: se on tarkistettava!
Ongelmanahan on sekin, kun varmaan jokainen täälläkin mainittu kohta tietenkin vähän hikoilee, kunnes nyt sitten jokin kunnolla!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

öljypumppun kansi on se osa jossa myös kampiakselin etu stefa on kiinni, siinä hihnapyörän takana.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja rr »

Onko kampiakselin hihnapyörän ulkokehä paikallaan? Jos liikkuu konetta vasten, syö öljypumpun kannesta öljykanavan puhki ja jälki on aikalailla kuvan mukaista. Näin ainakin -84 99:ssä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

antti.hakamaa kirjoitti:öljypumppun kansi on se osa jossa myös kampiakselin etu stefa on kiinni, siinä hihnapyörän takana.
Tarkistan, mutta ei se oikein sieltä tosiaan tule. Venttiili kopan ja kannen lisäksi tuntuisi, että laatikko öljyt voisi tulla akselista joka menee kepille, mutta ei oikein sekään kun öljyä ei siellä enää voisi juuri jäljellä olla. Laatikon "pääty" levystä kumminkiin valuu kauttaaltaan maahan ja vetareihin yms...

Juuri noin 60 kilsaa ajettua kurkkasin pellin alle nopeasti, niin vent.kopan saumasta tuli öljyä sormiin, mutta kantta pitkin ei ollut kyllä valunut alas. Kyllä se kannen ja lohkon väli vaan tuntuu olevan vahvoilla, kun niiltä nurkilta ei muuta paikkaa tunnu löytyvän. Viikonloppuna vielä perehdyn ja sitten rupean purkamaan!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja rr »

Laitappa kuva vielä siitä kampiakselin hihnapyörästä, ylhäältä kuvattuna.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Voisiko ensihoitona kokeilla kansipulttien kirimistä? Olisiko ajan saatossa antaneet
hieman myöten. Samalla vaihtaisi sen venttiilikopan tiivisteen parempaan ja
jatkaisi tarkkailua. Jos öljyn menekki on nuin suurta niin jonkun öljypinnan pitäisi
vajota.
Mb W211 220cdi wagon aut. -07 // Og900 T16 5d -92 // Triumph Rocket 3 -06 // Tech2 // Timppa #5363#
harkon
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Marras 06, 2007 08:16

Re: og900 2.1 16v -92 Öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja harkon »

rr kirjoitti:Laitappa kuva vielä siitä kampiakselin hihnapyörästä, ylhäältä kuvattuna.
https://plus.google.com/photos/10974783 ... 9711209713

Kuvia lisätty, kuiva on kampuran yläpuolelta alla nyt on jokapaikka taas sotkussa.
Yhdessä kuvassa näkyy venttiilikopan "hikoilu", Kantta pitkin ei kyllä mitään valu kunnes pakosarjan alla ja OT pumpussa näkyy märkyys!!

Tuon kannen kiristämisen teen kyllä kokeeksi ensin, minkäkokoiset torx:t on kannenpulteissa? Tarkistan vaan , että avain löytyy ennen viikonloppua!

Laatikko öljyt tosiaan paikallaan, koneesta häviää!!
Kesäharrasteet
Og 9-3 -99
900i -86
MTX125R
Vastaa Viestiin