Öljyistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja tasa »

Vaihdoin vajaa 3000 km sitten teboilin 5w40 synteettiset öljyt.Pari päivää takaperin jarrutin voimakkaasti ja kappas: öljynpaineen valo vilahti.Kotona tarkistin mittatikusta pinnan: oli reilusti minimin alapuolella.En ole aikaisemmin käyttänyt ko öljyä (muita synteettisiä kyllä).Voisiko vika olla ko öljyssä.Koneen ulkopuolella ei näy tavallista poikkeavaa vuotoa.Muilla öljyillä olen ajanut likimain 20000 km yhdellä lisäyksellä.Vai alkaakohan olla konerempan aika (ajettu 470tkm)?Onko kellään klubilaisella kokemuksia vastaavasta?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En ole ajellut teboilin öljyllä.
Mutta lienee kulutukseen syynä tuo öljy .
Vaihda mobilin tuotteeseen.
Omani 410tkm ajettu ei hävitä yhtään öljyä vaihtovälillä 0w-40 mobil kyseessä
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Mitä öljyjä käytit ennen Teboilin synteettisiä? En millään usko tuon öljyn laadun olevan syypää. Onko mahdollista, että täyttö olisi ollut vajaa jo alunperin? Sinuna katsoisin vielä ilmanputsarin pohjalle, onko huokunut paineella sinne, jolloin joku männänregas voisi olla levossa. Toisaalta on kuluminenkin jo vahvasti ehdolla, sen verran pitkiä vaihtovälejä olet vanhaan autoon pitänyt. Kyllähän öljy lisäyksillä tietysti osittain uudistuu.
Ritari
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eihän vaan kone ole alkanut vuotamaan? Esim. hihnapyörän takana oleva kampiakselintiiviste voi salakavalasti vuotaa öljyä moottorista, eikä hirveämpää reviirin merkkausta välttämättä ilmene parkkipaikoilla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mulla ollu käytössä teboilin diamond, 5w40 ja hyvin pysyny sisällä kun vaan tiivisteet kunnossa. Vuosi aiemmin öljypumpun o-renkaasta ja venttiilivarren kumeista, sillon alkoi vajua juuri muutaman tuhannen jälkeen.. Mutta nyt ei tartte lisäillä kun kunnossa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
tasa
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 20:49
Paikkakunta: Ahvenkoski

Viesti Kirjoittaja tasa »

Selvisipä öljynkulutusmysteeri.Öljyt häpyivät savuna ilmaan.Hoppa alkoi savuttaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän.Varsinkin kun joutui pysähtymään esim. liikennevaloihin pidemmäksi aikaa.Liikkeelle kun lähdin tuli putkesta melkoinen savuverho hetken aikaa.Lauantaina otin kannen irti ja totesin että kannentiivite vuoti öljykanavasta 1-sylinteriin.Uskomattoman vähän saabin sylinterit kuluvat käytössä vaikka takana on 472tkm. Tänään kasasin koneen ja tuntui pelittävän.Taitaa kuitenkin olla mahdollista 0,5milj kilsan saavuttaminen tällä myllyllä!
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Re: Öljyistä

Viesti Kirjoittaja jannes »

tasa kirjoitti:Vaihdoin vajaa 3000 km sitten teboilin 5w40 synteettiset öljyt.Pari päivää takaperin jarrutin voimakkaasti ja kappas: öljynpaineen valo vilahti.Kotona tarkistin mittatikusta pinnan: oli reilusti minimin alapuolella.En ole aikaisemmin käyttänyt ko öljyä (muita synteettisiä kyllä).Voisiko vika olla ko öljyssä.
Vaihdoin keväällä satkuun Valvolinen MaxLife -öljyt, koska sitä niin mainostettiin. Öljy maksoi saman verran kuin esim. Shell Helix Ultra(?) 5W-40. Pitkän maantieajon ja kahvitauon jälkeen eli kone oli siis lämmin ja öljy notkeaa, kesti noin 5 sekuntia ennen kuin öljynpainevalo sammui ja koneen kolina loppui. Syksyllä vaihdoin Shellin 5W-40:set öljyt ja öljyvalo sammuu heti starttauksen jälkeen eikä kone kolise vaikka olis kuinka lämmin. Eli älkää uskoko mainoksiin. Itse en kumartele mitään merkkejä (paitsi yhtä :wink: ), mutta näkojään isolla yhtiöllä on paremmat öljyt vaikka oliskin samat viskositeetit. Muistaakseni tämä MaxLife oli vielä 10W-40. Tuli vain mieleen tuosta jutusta...
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mineraaliöljyt

Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät

Osasynteettiset öljyt

Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.


Synteettiset öljyt

Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.

Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:

Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus


Lisäaineistus

Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

9000CD23T kirjoitti:Mineraaliöljyt

Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät

Osasynteettiset öljyt

Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.


Synteettiset öljyt

Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.

Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:

Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus


Lisäaineistus

Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.

En voi olla kysymättä...
Onko omaa tekstiä, vai jostakin lähteestä?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

itse ajelen valvolinen syn power 5w50 talvet, ahdot lasken vajaaseen kiloon. sen 7-8t km kun ajelen niin ei laske oikeastaan yhtään.
kesäksi laitan castrolin racingit 10w60 tai 5w60, kumpaa satun saamaan ja ahdot ~1,3 bariin.
mobilia en ainakaan enää osta, joskus erehdyin ostamaan mobil 1 5w50, öljyvalohan siinä vilkahti n. 8000 kohdalla ja kun katsoin niin oli minin alla!!!
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Joo mikä kone tykkää mistäkin . Omaani aina 0w-40 ja ei kuluta yhtään 10tkm välillä. 410tkm jo takana :P
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun moottorilla on ajettu samalla öljymerkillä ja -laadulla pitkä matka, niin ei missään tapauksessa kannata hairahtaa toiseen öljymerkkiin. Seurauksena öljynkulutuksen lisääntyminen [ennen (ent. öljymerkki) ei syönyt yhtään 10 tkm:n vaihtovälillä]. Tämä korostuu vielä enemmän turbomoottoreissa, jollet ole halukas tekemään koneremonttia.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

näkyy olevan teksti tuolta.
http://www.teboil.fi/Publication.asp?pa ... ;5644;5646

Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen, niin eri maissa synteettisen nimeä saa käyttää erilailla valmistetuista öljyistä.
Esim Saksalainen ei hyväksy synteettiseksi muita kuin kaasusta polymeroituja perusöljyjä, siis EHVI kama ei kelpaa, joka taas kelpaa vaikkapa Jenkkilässä.
95 2,3 vireessä
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Isolohko kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Mineraaliöljyt

Hyvä mineraaliöljy on voiteluaineiden luotettava raaka-aine, jolla on kaikinpuolin tasapainoiset ominaisuudet kuten esim. tiivisteystävällisyys, lisäaineiden liukenevuus ja niiden vaikutuksen tehokkuus. Normaaleissa käyntilämpötiloissa mineraaliöljyjen voiteluominaisuudet ovat täysin riittävät ja voidaan hallita sopivalla viskositeetin valinnalla. Sitä vastoin erittäin hyvät kylmäominaisuudet omaavan mineraaliöljyperustaisen voiteluaineen tekeminen on vaikeaa ellei mahdotonta siten, että sen voiteluominaisuudet korkeimmissakin käyttölämpötiloissa olisivat riittävät

Osasynteettiset öljyt

Mineraaliperustaisen öljyn ominaisuuksia voidaan parantaa korvaamalla osa mineraaliöljystä synteettisillä komponenteilla. Näin voidaan valmistaa hyvät kylmäominaisuudet omaavia ympärivuotiseen käyttöön sopivia öljyjä, joita pelkällä mineraaliöljyllä on vaikea saada aikaan.


Synteettiset öljyt

Synteettisten perusöljyjen avulla saadaan mineraaliöljyjä parempia ominaisuuksia voiteluöljylle. Synteettisyys sinänsä ei kuitenkaan ole laadun tae, vaan hyvän laadun varmistaminen vaatii erittäin tarkkaa komponenttien valintaa ja niiden seossuhteiden optimointia. Siten suuretkin hintaerot "samanlaisten" synteettisten öljyjen välillä ovat mahdollisia.

Synteettisillä öljyillä saavutetaan seuraavia ominaisuuksia:

Erinomaiset kylmäominaisuudet kuten käynnistyvyys ja voitelu kylmissä olosuhteissa
Erinomaiset kuumaominaisuudet kuten hapettumiskestävyys, alhainen haihtuvuus ja öljynkulutus


Lisäaineistus

Pelkillä perusöljyillä ei pystytä saavuttamaan kaikkia niitä ominaisuuksia, joita nykyaikaiset koneet ja laitteet voiteluöljyiltä vaativat. Tämän vuoksi niihin on lisättävä erityisiä lisäaineita, joilla pyritään parantamaan korkealaatuisten perusöljyjen ominaisuuksia. On kuitenkin muistettava, että parhaimmatkaan lisäaineet eivät tee heikkolaatuisista perusöljyistä korkealaatuisia voiteluaineita.

En voi olla kysymättä...
Onko omaa tekstiä, vai jostakin lähteestä?
Teboilin tekninen neuvonta hiukan avitti... :)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin