900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
racing1989
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 02:37
Paikkakunta: Nurmijärvi

900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja racing1989 »

joo elikkä mulla on toi vm88 2.0i 8tappinen ruutta mylly,ja ostin tossa viikonloppuna kaverilta mitsun td04 turbon, ajattelin rakennella tuohon.

sitten kysymyksiä;

tästä motista on turboversio?eli pitäisi kestää tuollaisenaan?
öljyn paluulle on lohkonkyljessä jo paikka?
mistä pitää ottaa öljyn tulo?
tarviiko nykyään hakea turboluvat? (joskus sierraan piti)
saa kertoa myös jos jotain en muista tässä kysyä.
sitte jos jollai on myydä 900tarkotettu turbon pakosarja niin mielelläni ostan.

neuvvokaa tietämätöntä. :saab:
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja aero »

racing1989 kirjoitti:tästä motista on turboversio?eli pitäisi kestää tuollaisenaan?
Turboversiossa on pari muuttujaa eri arvoissa. Käytännössä foorumilla on nähty ainakin 2 vaparikonetta, joihin on vaan lyöty ahdin kylkeen. Toinen ainakin toimi käsittämättömän pitkään (nykytilasta ei ainakaan mulla havaintoa) ja toinen nakutteli penkissä jo suht. vähillä voimilla. Käytännössä kannattanee uhrata tunti-pari ja kaivaa moottorien erot (muistaakseni lähinnä sisuskaluja ja ruisku) esille ja miettiä, kannattaako vaparista lähteä turboa tekemään vai muuttaako koneen kokonaan lähemmäs alkuperäisen turbon speksejä.
racing1989 kirjoitti: öljyn paluulle on lohkonkyljessä jo paikka?
Pitäisi löytymän. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p831709
racing1989 kirjoitti: tarviiko nykyään hakea turboluvat? (joskus sierraan piti)
Muutoskatsastus riittää, kunhan inssi on asioista perillä. Saattaa kaivata todistusta siitä että jarrut ovat samat kuin turbossa ja periaatteessa alustan voi joutua vaihtamaan. 88 tarttee katalysaattorin putkeen, että sen oletetaan läpäisevän päästörajat. Autosta ei silti tule vähäpäästöistä (edelleen inssin pitäisi olla kartalla, näinkin on käynyt) ja leimalla mitattavat päästörajat pysyvät samana.
racing1989 kirjoitti: sitte jos jollai on myydä 900tarkotettu turbon pakosarja niin mielelläni ostan.
Tee suosilla peltisarja, ne orggis valurautasarjat on kuitenkin kaikki jo halki :mrgreen:, eikä laippa taida sopia tuohon TD04:een. Ja tee ihmeessä projektiketju tuonne projektiosioon.

Edit: typo korjattu
Viimeksi muokannut aero, To Maalis 21, 2013 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
racing1989
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 02:37
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja racing1989 »

kiitoksia vastauksista,joo alotan prokkis osion tossa vuoden lopussa,kun uusi talvi tulee,tämä kesä mennää orgis kokoonpanolla.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

loppuiko innostus?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Ei ole mulla kattia tai katin näköistä putkessa, eikä oo kahdessa katsastuksessa inssi maininnut asiasta mitään :)
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos sulla on sopivan ikäinen orggis T16-tekniikka ja muutoskatsastuksessa esitetty luovuttaja-auton paperit, niin ei sitä sillon tarvikaan. Ketjun aloittaja oli/on lyömässä hyrrää vaparikoneen kylkeen ja tuolloin se katalysaattori virallisesti tarvitaan. Tietty sekin voi onnistua lipsahtamaan katsurilta ohi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
turbosaba
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 19:35
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja turbosaba »

Katissa ei kuitenkaan tartte olla mitään sisällä, riittää pelkät kuoret.
Saab 99 Combi Coupe projekti
racing1989
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Maalis 09, 2013 02:37
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja racing1989 »

nalleolut kirjoitti:loppuiko innostus?
ei pojjaat ei innostus ole loppunu päinvastoin,ei jaksais odotella että pääsee laittaan. mutta taidat viitata siihen koska tämä on mulla myynnissä.
itte tykkään tästä autosta paljon,mutta tosi asia on se että mulla ei oo koskaan ollu autoo mistä en ois rahalla luopunu :D ennen tätä og900 mulla oli ng900 ja turbo tonnari
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja NGpower »

aero kirjoitti:Jos sulla on sopivan ikäinen orggis T16-tekniikka ja muutoskatsastuksessa esitetty luovuttaja-auton paperit, niin ei sitä sillon tarvikaan. Ketjun aloittaja oli/on lyömässä hyrrää vaparikoneen kylkeen ja tuolloin se katalysaattori virallisesti tarvitaan. Tietty sekin voi onnistua lipsahtamaan katsurilta ohi.
Alunperin mulla oli kyllä katti tosin tyhjä semmoinen, siis edellisen omistajan jäljiltä joka myös tekniikan vaihtoi. Eli on varmaan muutoskatsastuksessa pitänyt olla.
Mutta kun tein 3" putkiston, niin empä niitä tyhjiä katin kuoria enää paikalleen hitsaillut, eikä ole naukumista kuulunut, tietty inssikohtaista.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

NGpower kirjoitti:
aero kirjoitti:Jos sulla on sopivan ikäinen orggis T16-tekniikka ja muutoskatsastuksessa esitetty luovuttaja-auton paperit, niin ei sitä sillon tarvikaan. Ketjun aloittaja oli/on lyömässä hyrrää vaparikoneen kylkeen ja tuolloin se katalysaattori virallisesti tarvitaan. Tietty sekin voi onnistua lipsahtamaan katsurilta ohi.
Alunperin mulla oli kyllä katti tosin tyhjä semmoinen, siis edellisen omistajan jäljiltä joka myös tekniikan vaihtoi. Eli on varmaan muutoskatsastuksessa pitänyt olla.
Mutta kun tein 3" putkiston, niin empä niitä tyhjiä katin kuoria enää paikalleen hitsaillut, eikä ole naukumista kuulunut, tietty inssikohtaista.
samma här
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 vm88 vaparista-->ahdetuksi

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

racing1989 kirjoitti:joo elikkä mulla on toi vm88 2.0i 8tappinen ruutta mylly,ja ostin tossa viikonloppuna kaverilta mitsun td04 turbon, ajattelin rakennella tuohon.

sitten kysymyksiä;

tästä motista on turboversio?eli pitäisi kestää tuollaisenaan?
Aero vastailikin jo kattavasti, mutta tarkentaisin vielä näitä moottorikohtaisia eroja. Ulkopuolisia osia ovat apc-järjestelmä, pakosarja, down-pipe, turbon ilmaputket, välijäähdytin ja ruiskun määränsäädin sekä ohjauspainesäädin termostaatin kupeessa. Näiden vaihto on bolt-on mikäli vieressä on täydellinen osanluovuttaja. Eniten työtä tietättäisi mäntien vaihto. Vapaastihengittävän männillä saadaan puristussuhteeksi 9,5. APC:lla varustetun turbon puristussuhde on 8,5 ja ilman apc:tä 7,8. Mäntien vaihtaminen edellyttää moottorin nostoa keulalta ja jos sinulla on vieressä lahokorinen osanluovuttajaturbo, niin miksi et vaihtaisi suoraan kokonaista moottoria oheisvarusteineen?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin