900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 terminator
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 08:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja 900 terminator »

Jokohan loppuis tää vikahistoria tältä osin ? :lol:

Vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin purkuautosta. Nyt vaikuttaa pelaavan.

KIITOS kaikille kommentoineille!!!
Saab 900i 2,1-16 Classic -93
ex: Saab 900i 16 kat -90
ex: Saab 900i -88
900 terminator
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Syys 07, 2012 08:44
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja 900 terminator »

Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin, ja pelittää kuin enkeli!
Saab 900i 2,1-16 Classic -93
ex: Saab 900i 16 kat -90
ex: Saab 900i -88
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

käynnistymis ongelma löytyi itselläkin kun sain koneen takasin asennettua 99:n keulille.
-Bensapumppu toimii ja rele ei -> hyppylangalla yhdistetty.
-Kipinä tulee ja voisin olettaa, että kampiakselin asentotunnistin toimii.
-Liittimet ruiskun ohjausboksille tarkistin ja ei ongelmia. Molemmissa liittimissä yksi johto antoi jännitteen. värejä en muista, mutta toinen taisi olla musta.
-maadoituksen tarkistin koneen päällä olevista liittimistä ja ei vaikutusta. onko muita maadoitus pisteitä ruiskulle?
- Ruiskun päärelettä romplasin ja totesin releen olevan kunnossa, kun se naksahtaa virtojen laiton yteydessä. voinko olettaa näin? mutta jos saman releen laittaa bensapumpun releen kantaan niin mitään ei tapahdu.
- Mittaria en ole vielä asentanut, mutta sillä ei minun muistaakseni ollut merkitystä starttauksen kanssa.

Pitäisikö ruiskun suuttimille menevässä johdossa vihreä/punainen olla jatkuva virta kokoajan kun virta-avain on käännetty on asentoon vai vasta starttauksen yhteydessä?
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja jus »

Asensit siis 2,1 i16:n moottorin LH-ruiskuineen 99 -84:ään? Onko 99:n oma alkuperäinen kärjetön sytytys käytössä vai 900:n EZK, kun mainitset kampiakselin asentotunnistimen?

Tuleeko ruiskuboksille sytytyspulssit/kierroslukutieto? Vasta sen perusteella boksi käskee bensapumpun/lambdan lämmityksen releen vetämään kun moottorin tiedetään pyörivän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Juu 2.1 tuli keulille heitettyä, kun loju joutilaana tallissa. Asensin ton kaikkine 900.n sähköjen ja ruiskutuksen kanssa, tosin ei ole vielä savuja otettu.

http://s1306.photobucket.com/user/AndyH ... sort=3&o=0

kuvan laitoin selventämään. Ylä riville tulee pinniin 4, väriltään punainen johto jännite. Alariville pinniin 3, keltainen/valkoinen (joka ilmeisesti menee pääreleelle, kun naksaus käy) ja pinniin 17 vihreä/valkoinen. Kaikki on vasemmalta oikealle lueteltuna. Mihis kaikkiin pinneihin tuossa pitäisi tulla jännite? ja minkä väristä johtoa etsin? Mittaukset tein kopukynällä ja auton virrat päällä.
jus kirjoitti:Tuleeko ruiskuboksille sytytyspulssit/kierroslukutieto?
Kuinkas mittaan nuo yllä mainitut ja mistä mittaus on helpoin tehdä?
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

tein pientä tutkintaa. Loppu tuloksena sain 3 johto mustan boksin ja ruiskun boksin välille. Värit olivat:
Vihreä/valkoinen, sytkan pinnistä 6 --> puolalta asti --> sytytyspulssi tulee
Keltainen pinnistä 3
sininen/punainen, tälle ei ollut annettu numeroa liittimeen.

Eli kierroslukutieto puuttuu, jos tulkitsen oikein. Kumpaan piuhaan keltaiseen vai sinipunaiseen kierroslukutieto pitäisi tulla?

Kampiakselin asento tunnistinta nyt veikataan. Kuinka voin mitata tuon anturin toiminnan?
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

taas tuli sen verran selviteltyä ja etsittyä että löysin ohjeen kampiakselin asentotunnistimen mittaamiseen. http://townsendimports.com/Web/electric ... sensor.htm

Tuon ohjeen mukaan mittasin ja pääsin ekaan kohtaan jossa mitataan virta ecun ja anturin välille. eli pinnit 10 ja 4. Arvo pitäisi olla 10V tai enemmän. minun arvoni oli luokkaa 0,88V. Eli virta ei kulje ecun ja anturin välillä. Taitaa tuo anturi olla sökö tai likainen tai jotain siltä väliltä. Mutta ihmettelen miten kipinä tulee, jos tuo anturi on sökö?

Toisen kohdan mittasin pinnin 10 ja 24 kans ja arvo oli noin 0,17V luokkaa kokoajan, mutta tämä taitaa jo johtua tuosta edellisestä kohdasta, kun virta ei kulje.

Seuraavana taitaa olla anturin vaihto edessä, joka taas tekee sen, että koko kone jumppa on edessä.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
Sprident
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Syys 11, 2010 08:32
Paikkakunta: 90130

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Sprident »

Asentotunnistimen saat nopeimmiten ja edukkaimmin ottamalla yhteyttä amerikan jamppaan ja kun kerran tilaat, tilaa useampi kerralla, ei niitä tällä puolen rapakkoa loju joutilaana. Sama satiainen käy tonnareihinkin jne...
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Sprident kirjoitti:Asentotunnistimen saat nopeimmiten ja edukkaimmin ottamalla yhteyttä amerikan jamppaan ja kun kerran tilaat, tilaa useampi kerralla, ei niitä tällä puolen rapakkoa loju joutilaana. Sama satiainen käy tonnareihinkin jne...
Hyvä tietää että mistä noita löytyy vielä.

Mittaukseni kohdistui tänään uusinta mittauksiin. Arvoista sen verran, että asentotunnistin ei ole rikki, kun heräsi aivan yhtäkkiä näin sateiden jälkeen. eli tuon perusteella epäilen maadoituksia ja liittimiä. Tuli myös sellainen todettua, että ruiskun pääreleelle ei toimi. siis rele toimii, mutta sille ei tule virtaa samoin bensapumpun rele.

Huomenna oli tarkoitus käydä maadoitukset uudestaan läpi ja samalla vanhat ruiskun ja ecun välillä olevat liittimet.

Onko ruiskulla muita maadoitus paikkoja kuin moottorin päällä olevat maadoitukset? netä ecun maadoitukset? kuskinpuoleinen pyöräkotelo edessä.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Niin se vaan hörähti käyntiin taas. Vika oli ilmeisesti alun alkenkin huonoissa maadoituksissa. Korjasin maadoitukset niin CE valo vilkahti mittaritaulussa, mutta ei lähtenyt vielä käyntiin tai edes yrittänyt. Lopullisesti vika korjautui kun katselin sulakerasiaa ja huomasin, että jarruvalojen sulake ja releen pohjan sulake oli palanut. Ne oli ilmeisesti jossain vaiheessa ottaneet lämpöä ja hajonneet.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900i 2.1-16 ei käynnistynyt, suuttimet ei aukea, mikä vika?

Viesti Kirjoittaja mestari »

kompaten tätä ketjua ja linkin mittaustapaa
niin eikö tuo eka mittaus varmista että akun jännite tulee sinne asentoanturille asti?
jos se ecu on kiini siellä vas pyöräkotelossa niin miten nuo mitataan jos se kampa on kiinni lootassa vai mitataanko irtokammasta nuo arvot?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin