900i Autom. -87 8V käy kuin vanha 96 V4

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jt9000
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 08:03

900i Autom. -87 8V käy kuin vanha 96 V4

Viesti Kirjoittaja jt9000 »

Löytyiskö neuvoja..
Käy tosiaan kuin vanha 96 v4:lla, purinakin on sama.
Onkohan joku vaihtanut tekniikan.
Käy tyhjäkäynnillä tosi epätasaisestii, aivan kuin ei kävisi kaikilla.
Käytin tänään Länsi-autossa testattavana jos vaikka vika löytyisi kun laittavat mittarit kiinni.
Mittasivat vain puristukset ja antoivat testilapun, 1 - ja -3-sylinterin paineet huomattavasti
heikommat kuin muissa. Arvot olivat 1. 7,6 2. 10,5 3. 9,5 4. 11,0
Eivät tehneet muuta ja sanoivat että venttiiliremontti on edessä.
Autolla on ajettu 192t.
Laitoin tankkiin pienen purkin "venttiilien puhd.ainetta" Motonetista.
Mahtaneeko olla mitään apua.
Auto oli 7/04 isossa huollossa em. firmassa ja mm. tulpat, johtimet, alip.säädin uusittiin.
Tekivät vielä katsastuksenkin, kaikki ok.
Miten venttiilivika voi tulla 4-kuukaudessa yht'äkkiä.
Kierroksilla näyttäisi toimivan kaikilla pytyillä.
Mikä olisi seuraava tarkistuskohde, rikastinkaan ei mene näköjään päälle.
Kaverit jättivät vian etsinnän puristusten mittaamiseen.
Onko se nykyisin näin yksinkertaista selvittää käyntihäiriöt.
Kannattaako vielä autosähköpajalle jotta saisi varmistettua diagnoosin.
Kiitos vinkeistä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jotenkin näyttää silti nuo arvot siltä että kyllä pitäisi käydä?
On noita tullu mittailtua ja heittoa on ollut enemmänkin kuin tuossa sinun autossa. Voihan se olla että venttiili hommia olisi mutta olisi pitänyt kyllä mitata ohivuodot ja todeta minne karkaa eikä todeta vain että jotain vikaa.
Aiemmin 99 saabissani oli venttiili vikaa 300tkm kohalla. Vaihoin kannen kylmästi ja pelitti ,eli en tullut tietäneeksi mikä siinä oli.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 900i Autom. -87 8V käy kuin vanha 96 V4

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

jt9000 kirjoitti: Käy tosiaan kuin vanha 96 v4:lla, purinakin on sama.
..eikös tuo ole erittäin HYVÄ asia :lol:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
jt9000
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 08:03

900i Autom. -87 8V käy kuin vanha 96 V4

Viesti Kirjoittaja jt9000 »

Kiitos MikkiV4:lle hyvästä aamun avauksesta, tuo oli ihan oikeaan osunut kommentti.
Sait ainakin hymyn huulille heti aamusta!
:lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Olisiko se käynyt liian laihalla jossain vaiheessa..?
Siitä ei venttiilit tykkää.. :cry:
Mutta..mutta...jos venttiili palaa niin luulisi siitä aiheutuvan esim putkessa
palamista..yms.
Ettei siellä nyt vain olisi männänrenkaat jumissa..?
Huohottaako auto paljon..?
Voihan tietysti karstakin aiheuttaa paineen häviämistä.
Ja jollakin puhdistavalla moottoriöljyllä voisi kokeilla, itse aikoinaan puhdistin ( tai olin puhdistavani ) moottorin polttoöljyllä.
En käyttänyt moottoria polttoöljyjen ollessa koneessa vaan annoin liota
muutaman tunnin ja polttoöljyt laskin sitten tarkkaan ulos.
Löytyi muuten hyvin vuotkohdat samalla.
Eikä se satku siihen hajonnut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja turbojake »

9000CD23T kirjoitti:Olisiko se käynyt liian laihalla jossain vaiheessa..?
Jos tuosa on K-Jetti niin viallinen regulaattori voi tehdä sen, että ei annakkaan soppaa vaikka pitäis -- menee siis laihalle. Varsinkin ahdetuissa helppo keino saada venat poltettua.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
jt9000
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 08:03

Viesti Kirjoittaja jt9000 »

Mikä se regulaattori on, ilmeisesti joku paineentasaaja vai.
Kävin tänään Hki-Lohja-Hki välin vähän vauhdikkaammin, kulki kuin pitääkin.
Ei pätkinyt ja otti kierroksia nykimättä.
Tuntuu että kävisi tyjäkäynnillä hieman paremmin.
Koska se on tomaatti, niiin olisi kiva saada hieman nostettua tyhjäkäyntikierroksia.
Eipä kävisi niin epätasaisen tuntuisesti.
Nyt kun on vapaalla niin rundit on n. 900, mutta ravistaa hieman kun laittaa driven päälle niin
rundit tippuu n. 600:n.
Mistä tyhjäkäyntiä voi säätää, eipä ole kotona 900:n kirjaa.
:roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jt9000 kirjoitti:Mistä tyhjäkäyntiä voi säätää, eipä ole kotona 900:n kirjaa.
Ohivirtauskanavan ruuvista läppäkotelosta:
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _12?full=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jt9000
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 08:03

Viesti Kirjoittaja jt9000 »

Kiitos kaikille avustaneille, säädän tyhjäkäynnin hieman kovemmalle.
Toivotan kaikille saabisteille rauhallista joulua ja onnellista uutta vuotta,
unohtamatta hyviä kilometrejä. :lol:
Vastaa Viestiin