Pieni katsastustarina

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Paapparipa
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Marras 25, 2004 08:26
Paikkakunta: Espoo

Pieni katsastustarina

Viesti Kirjoittaja Paapparipa »

Oli aika saattaa uusi tuttavuuteni, lumenvalkea 99, katsastukseen. Ei siinä mitään, kirkkain mielin konttorille ja auto syyniin.

Liekkö ollut jotenkin mukavan näköinen alusta kulkineessa, kun inspektööri viihtyi vallan tovin jos toisenkin sitä tutkaillessa: alusta koputeltiin valehtelematta 20cm välein kolmessa linjassa edestä taakse... Tuli sitten se viimeinen nurkka alustasta ja se viimeinen kopautus, niin johan meni pohjasta läpi että heilahti. Hylsy paperiin ja uutta peltiä hakemaan (nooh olihan se vasen etujarru hieman kohmeessa myös).

Reikä olikin sitten tasan sen koputteluraudan kokoinen. Hitsattu pellinkappale oli kokoa 10cmx20cm! Liekkö tälläistä tuuria kellään, että juuri alustan ainoaan mätään kohtaan se rauta kopsahtaa. Nooh eihän siinä mittään, uusi pelti kiinni ja leima paperiin (niin ja toki se jarrukin oli herkistelty).

No mikäs oli tarinan opetus? No sepä se, että onpas Saappi vallan kovassa kunnossa, kun ruoste oli puraissut vain tuon verran (ikää kuitenkin jo 20v).. :D
Liian
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: To Syys 25, 2003 11:34
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Liian »

mulla kävi vuosi sitte 87vuoden 9satkun kanssa katsastuksessa että löyty reikä sieltä tukivarren vierestä (just semmonen että siitä sormi meni läpi)

Oli muuten katsastus mies niin ystävällinen että laitto leiman paperiin.
Sano vaan että korjaa reikä ensi kerraksi. no nyt se reikä on korjattu ja pitäs viedä tammikuun loppuun mennessä syyniin.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos papparipa kokemuksesi jakamisesta. kerro vähän lisää ysiysistäsi? vuosikerta? ovien lukumäärä? ilmeisesti autosi on varsin kovapeltinen, hieno juttu! minä joudun omia kasinelosiani hitsauttamaan "tuntitolkulla" aina ennen vuosikatsastuksia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

samaa suuntaa mullakin ..no ei ny sentään.
auto ollu mulla nyt 5 vuotta ja viime vuonna koputteli ensimmäisen kerran inssi pohjaa. Totesin, että: ny olis kuule aika lopettaa hyvän sään aikaan se koputtelu, tai tuon sulle massaa ja öljyruutan että saat korjata jälkes. Katto pirulainen pienen tovin mun naaman ilmeitä ja pisti hakun pois. Sanoin vielä lopuks jullille, et hakkaa vaan noitten pari vuotta vanhoje "räpysköjen" pohjaa, mut tää oli vika kerta ku tänne autojani tuon. Anto leiman kuitenkin ilman huomautuksia. Ja paikkahan oli Aleksis-Kivenkadun konttori Stadissa.Hassua sinällään, et tuolloin sattu mulle uus inssi sillä kertaa, 3 edellistä käytin samasessa, ja joka kerta ne jäi monttu auki kattomaan pohjaa.

Eli ainut syy miksi toi pohja on mun 99:ssä säilyny, on se että olen käytännössä joka vuos ruiskuttanu pari litraa uutta moottoriöljyä alustan joka soppeen,pitää massan niin mukavasti pehmeenä. (poikkeuksena toi yllämainittu katsastus, jonka jälkeen ruiskutin 3 litraa..)
saab 99 -83 GL"S"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

huh huh, vihaksi pistäisi minullakin tuollainen käytös.

itse käytin ei kovapeltisiä tuplaysejäni hyvinkään muottikadun konttorilla ja olin täysin otettu katsastusmiehen asiallisesta asenteesta. siinä ei tosiaan pohjaa hakattu lainkaan, vaan varovasti koputellen tunnusteltiin. tuosta tuli ehdoton vakiopaikkani tulevien katsastusten osalta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Pääkaupunkiseudulla suosittelen vahvasti Konalan Autokatsastusta. Siellä ei turhasta rutista ja saa vanhempikin auto asiallisen kohtelun. Satkua kun kävin n. kuukausi sitten näyttämässä, niin rauhallisesti koputeltiin pohjaa ja ukko totesi vaan, että ensi vuodeksi voi joutua hitsaamaan tuosta tankin edestä, näytti vielä paikankin ja kopautti siihen varovasti. Sviddumaisemmalla konttorilla olisi haettu kaksimetrinen rautakanki ja paiskottu väkisin reikä...Muutama inssi ei ehkä ole mikään asiakaspalvelun mallioppilas (eli kommentteja auton kunnosta ei heru kun korkeintaan väkipakolla), mutta kaiken kaikkiaan hyvä konttori. Joo, ja koeajo"lenkki" rajoittuu siihen, että ajavat auton parkkikselta halliin (n. 10m) :D Aina olen saanut auton ajaa ulos hallista itse, jos oon seurannut katsastusta siinä auton vieressä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Pieni katsastustarina

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Paapparipa kirjoitti:
alusta koputeltiin valehtelematta 20cm välein kolmessa linjassa edestä taakse... Tuli sitten se viimeinen nurkka alustasta ja se viimeinen kopautus, niin johan meni pohjasta läpi että heilahti.

Edellisessä autossani, eli Opel Ascona´84 (anteeksi Autot :oops: ) kävi tattarisuolla samoin. Inssi kävi ensin yhden kierroksen kulkineen alla eikä saanut reikää aikaan, joten päätti ottaa uuden rundin oikein kaksin käsin. Uusi kierros tuotti raudan mentävän reiän vasemman takajousen juureen.

...sehän on katsastajan ammattitaidottomuutta, jos tuon ikäinen auto menee läpi ekalla yrittämällä :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla ei ole huonoja kokemuksia katsastuksista. Pohjaa on koputeltu, muttei mitenkään olan takaa. Sillä terveeseenkin peltiin tulee reikä, jos haluaa. Ja sillähän saa, jos huolimattomasti koputtaa, massan rikki ja siitä se ruostuminen lähtee.

Mutta sen olen pannut merkille, että joka kerta ku inssi tulee testilenkiltä, lumi pölisee ja itse en kerkeä kävellä hallia läpi niin inssi tulee jo toiselta puolen hallia ovesta sisään :D Eikä mitä, kyllä mäkin tykkään ajaa rallia 99:llä ja varsinkin jääradalla :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

dimebak kirjoitti:Mutta sen olen pannut merkille, että joka kerta ku inssi tulee testilenkiltä, lumi pölisee ja itse en kerkeä kävellä hallia läpi niin inssi tulee jo toiselta puolen hallia ovesta sisään :D Eikä mitä, kyllä mäkin tykkään ajaa rallia 99:llä ja varsinkin jääradalla :D

niin minäkin tykkään :P
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Mulla on kans katsastuskokemuksia ton 900i:n kanssa.. (87)

Tässä syksyllä kun vein sitä tarkastettavaksi, niin korjauskehotukset tuli halki olevasta tuulilasista ja oikeasta etuiskarista.. Ja ite vikoja oli oikea raidetangon pää, vasen takajarrulevy ruosteessa (vaikka jarruttikin hyvin) ja sit käsijarru (edessä) heitti liikaa ja tehoa oli turhan vähän.

No sit samana iltana ku sain vaihettua ton jarrulevyn ja raidetangonpään, ni kokeiltiin vähän tota seisontajarrua "säätää kotikonstein". Eli käsijarruvivun muttereita kireemmälle ja sit koeajolle. Meinas ruveta levyt hehkua, eikä halunnu vauhti kiihtyä alamäessä vapaalla :D Noo, vähän löysemmälle, ettei haiskahtanu palaneelle enää, ja seuraavan päivänä uus katsastusyritys.

No vituikshan se meni, jarrutusteho oli liian huono, mut heitto oli kadonnu.
no joo, takas himaan ja miettimään tosissaan miten noita sit vois säätää kun ei kerran kahvan muttereista voinu ja tuolla pyörien puolellakaan ei mitään säätöjä näkyny. No sit ku tarkemmin tutustu, ni sai todettua että tohon peltiosaan kun antaa vauhtia hienosäätölekalla, ni jo rupee pitämään :D

Se leima tuli sit kolmannella yrityksellä papereihin lopultakin mut oli kyl ihan hiuskarvan varassa et jarrutusteho riitti. No, saa vetää kaksin käsin kahvasta että sais ton pysymään paikallaan alamäessä, mut kuhan meni katsastuksesta läpi ;)

Tämmösiä kokemuksia :)
-----------------------------
Saab 900i -87
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Juu ja jotkut inssit, joita kohdalle on sattunut tekee homman näin: Ensimmäisessä katsastusessa löytyy pari vikaa - justiinsa sen verran ettei mene läpi... Sitten toisessa katsastuksessa kun em. viat on korjattu, löytyykin kourallinen muita - ja TAAS hylsy... Ja sitten sitä vaan ihmettelee, että minkä ihmeen takia ei inssi voinut alunperin antaa koko vikalistaa :evil:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Djjules kirjoitti:Sitten toisessa katsastuksessa kun em. viat on korjattu, löytyykin kourallinen muita - ja TAAS hylsy... Ja sitten sitä vaan ihmettelee, että minkä ihmeen takia ei inssi voinut alunperin antaa koko vikalistaa :evil:
Eihän uusintakatsastuksessa saa löytyä uusia vikoja elleivät ne ole jotain aivan fataaleja, vai olenko käsittänyt jotain väärin?
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Juu, taitaa olla totta, mutta näin vain kävi :( ... Sitä en muista, että kuinka pitkä väli noilla katsastuksilla oli, että vakuttiko asiaan... :roll:
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Vastaa Viestiin