Pieni katsastustarina
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 08:26
- Paikkakunta: Espoo
Pieni katsastustarina
Oli aika saattaa uusi tuttavuuteni, lumenvalkea 99, katsastukseen. Ei siinä mitään, kirkkain mielin konttorille ja auto syyniin.
Liekkö ollut jotenkin mukavan näköinen alusta kulkineessa, kun inspektööri viihtyi vallan tovin jos toisenkin sitä tutkaillessa: alusta koputeltiin valehtelematta 20cm välein kolmessa linjassa edestä taakse... Tuli sitten se viimeinen nurkka alustasta ja se viimeinen kopautus, niin johan meni pohjasta läpi että heilahti. Hylsy paperiin ja uutta peltiä hakemaan (nooh olihan se vasen etujarru hieman kohmeessa myös).
Reikä olikin sitten tasan sen koputteluraudan kokoinen. Hitsattu pellinkappale oli kokoa 10cmx20cm! Liekkö tälläistä tuuria kellään, että juuri alustan ainoaan mätään kohtaan se rauta kopsahtaa. Nooh eihän siinä mittään, uusi pelti kiinni ja leima paperiin (niin ja toki se jarrukin oli herkistelty).
No mikäs oli tarinan opetus? No sepä se, että onpas Saappi vallan kovassa kunnossa, kun ruoste oli puraissut vain tuon verran (ikää kuitenkin jo 20v)..
Liekkö ollut jotenkin mukavan näköinen alusta kulkineessa, kun inspektööri viihtyi vallan tovin jos toisenkin sitä tutkaillessa: alusta koputeltiin valehtelematta 20cm välein kolmessa linjassa edestä taakse... Tuli sitten se viimeinen nurkka alustasta ja se viimeinen kopautus, niin johan meni pohjasta läpi että heilahti. Hylsy paperiin ja uutta peltiä hakemaan (nooh olihan se vasen etujarru hieman kohmeessa myös).
Reikä olikin sitten tasan sen koputteluraudan kokoinen. Hitsattu pellinkappale oli kokoa 10cmx20cm! Liekkö tälläistä tuuria kellään, että juuri alustan ainoaan mätään kohtaan se rauta kopsahtaa. Nooh eihän siinä mittään, uusi pelti kiinni ja leima paperiin (niin ja toki se jarrukin oli herkistelty).
No mikäs oli tarinan opetus? No sepä se, että onpas Saappi vallan kovassa kunnossa, kun ruoste oli puraissut vain tuon verran (ikää kuitenkin jo 20v)..
mulla kävi vuosi sitte 87vuoden 9satkun kanssa katsastuksessa että löyty reikä sieltä tukivarren vierestä (just semmonen että siitä sormi meni läpi)
Oli muuten katsastus mies niin ystävällinen että laitto leiman paperiin.
Sano vaan että korjaa reikä ensi kerraksi. no nyt se reikä on korjattu ja pitäs viedä tammikuun loppuun mennessä syyniin.
Oli muuten katsastus mies niin ystävällinen että laitto leiman paperiin.
Sano vaan että korjaa reikä ensi kerraksi. no nyt se reikä on korjattu ja pitäs viedä tammikuun loppuun mennessä syyniin.
kiitos papparipa kokemuksesi jakamisesta. kerro vähän lisää ysiysistäsi? vuosikerta? ovien lukumäärä? ilmeisesti autosi on varsin kovapeltinen, hieno juttu! minä joudun omia kasinelosiani hitsauttamaan "tuntitolkulla" aina ennen vuosikatsastuksia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Turbo"
- Viestit: 261
- Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
- Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi
samaa suuntaa mullakin ..no ei ny sentään.
auto ollu mulla nyt 5 vuotta ja viime vuonna koputteli ensimmäisen kerran inssi pohjaa. Totesin, että: ny olis kuule aika lopettaa hyvän sään aikaan se koputtelu, tai tuon sulle massaa ja öljyruutan että saat korjata jälkes. Katto pirulainen pienen tovin mun naaman ilmeitä ja pisti hakun pois. Sanoin vielä lopuks jullille, et hakkaa vaan noitten pari vuotta vanhoje "räpysköjen" pohjaa, mut tää oli vika kerta ku tänne autojani tuon. Anto leiman kuitenkin ilman huomautuksia. Ja paikkahan oli Aleksis-Kivenkadun konttori Stadissa.Hassua sinällään, et tuolloin sattu mulle uus inssi sillä kertaa, 3 edellistä käytin samasessa, ja joka kerta ne jäi monttu auki kattomaan pohjaa.
Eli ainut syy miksi toi pohja on mun 99:ssä säilyny, on se että olen käytännössä joka vuos ruiskuttanu pari litraa uutta moottoriöljyä alustan joka soppeen,pitää massan niin mukavasti pehmeenä. (poikkeuksena toi yllämainittu katsastus, jonka jälkeen ruiskutin 3 litraa..)
auto ollu mulla nyt 5 vuotta ja viime vuonna koputteli ensimmäisen kerran inssi pohjaa. Totesin, että: ny olis kuule aika lopettaa hyvän sään aikaan se koputtelu, tai tuon sulle massaa ja öljyruutan että saat korjata jälkes. Katto pirulainen pienen tovin mun naaman ilmeitä ja pisti hakun pois. Sanoin vielä lopuks jullille, et hakkaa vaan noitten pari vuotta vanhoje "räpysköjen" pohjaa, mut tää oli vika kerta ku tänne autojani tuon. Anto leiman kuitenkin ilman huomautuksia. Ja paikkahan oli Aleksis-Kivenkadun konttori Stadissa.Hassua sinällään, et tuolloin sattu mulle uus inssi sillä kertaa, 3 edellistä käytin samasessa, ja joka kerta ne jäi monttu auki kattomaan pohjaa.
Eli ainut syy miksi toi pohja on mun 99:ssä säilyny, on se että olen käytännössä joka vuos ruiskuttanu pari litraa uutta moottoriöljyä alustan joka soppeen,pitää massan niin mukavasti pehmeenä. (poikkeuksena toi yllämainittu katsastus, jonka jälkeen ruiskutin 3 litraa..)
saab 99 -83 GL"S"
huh huh, vihaksi pistäisi minullakin tuollainen käytös.
itse käytin ei kovapeltisiä tuplaysejäni hyvinkään muottikadun konttorilla ja olin täysin otettu katsastusmiehen asiallisesta asenteesta. siinä ei tosiaan pohjaa hakattu lainkaan, vaan varovasti koputellen tunnusteltiin. tuosta tuli ehdoton vakiopaikkani tulevien katsastusten osalta.
itse käytin ei kovapeltisiä tuplaysejäni hyvinkään muottikadun konttorilla ja olin täysin otettu katsastusmiehen asiallisesta asenteesta. siinä ei tosiaan pohjaa hakattu lainkaan, vaan varovasti koputellen tunnusteltiin. tuosta tuli ehdoton vakiopaikkani tulevien katsastusten osalta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Pääkaupunkiseudulla suosittelen vahvasti Konalan Autokatsastusta. Siellä ei turhasta rutista ja saa vanhempikin auto asiallisen kohtelun. Satkua kun kävin n. kuukausi sitten näyttämässä, niin rauhallisesti koputeltiin pohjaa ja ukko totesi vaan, että ensi vuodeksi voi joutua hitsaamaan tuosta tankin edestä, näytti vielä paikankin ja kopautti siihen varovasti. Sviddumaisemmalla konttorilla olisi haettu kaksimetrinen rautakanki ja paiskottu väkisin reikä...Muutama inssi ei ehkä ole mikään asiakaspalvelun mallioppilas (eli kommentteja auton kunnosta ei heru kun korkeintaan väkipakolla), mutta kaiken kaikkiaan hyvä konttori. Joo, ja koeajo"lenkki" rajoittuu siihen, että ajavat auton parkkikselta halliin (n. 10m) Aina olen saanut auton ajaa ulos hallista itse, jos oon seurannut katsastusta siinä auton vieressä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pieni katsastustarina
Paapparipa kirjoitti:
alusta koputeltiin valehtelematta 20cm välein kolmessa linjassa edestä taakse... Tuli sitten se viimeinen nurkka alustasta ja se viimeinen kopautus, niin johan meni pohjasta läpi että heilahti.
Edellisessä autossani, eli Opel Ascona´84 (anteeksi Autot ) kävi tattarisuolla samoin. Inssi kävi ensin yhden kierroksen kulkineen alla eikä saanut reikää aikaan, joten päätti ottaa uuden rundin oikein kaksin käsin. Uusi kierros tuotti raudan mentävän reiän vasemman takajousen juureen.
...sehän on katsastajan ammattitaidottomuutta, jos tuon ikäinen auto menee läpi ekalla yrittämällä
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012
Mulla ei ole huonoja kokemuksia katsastuksista. Pohjaa on koputeltu, muttei mitenkään olan takaa. Sillä terveeseenkin peltiin tulee reikä, jos haluaa. Ja sillähän saa, jos huolimattomasti koputtaa, massan rikki ja siitä se ruostuminen lähtee.
Mutta sen olen pannut merkille, että joka kerta ku inssi tulee testilenkiltä, lumi pölisee ja itse en kerkeä kävellä hallia läpi niin inssi tulee jo toiselta puolen hallia ovesta sisään Eikä mitä, kyllä mäkin tykkään ajaa rallia 99:llä ja varsinkin jääradalla
Mutta sen olen pannut merkille, että joka kerta ku inssi tulee testilenkiltä, lumi pölisee ja itse en kerkeä kävellä hallia läpi niin inssi tulee jo toiselta puolen hallia ovesta sisään Eikä mitä, kyllä mäkin tykkään ajaa rallia 99:llä ja varsinkin jääradalla
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dimebak kirjoitti:Mutta sen olen pannut merkille, että joka kerta ku inssi tulee testilenkiltä, lumi pölisee ja itse en kerkeä kävellä hallia läpi niin inssi tulee jo toiselta puolen hallia ovesta sisään Eikä mitä, kyllä mäkin tykkään ajaa rallia 99:llä ja varsinkin jääradalla
niin minäkin tykkään
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Mulla on kans katsastuskokemuksia ton 900i:n kanssa.. (87)
Tässä syksyllä kun vein sitä tarkastettavaksi, niin korjauskehotukset tuli halki olevasta tuulilasista ja oikeasta etuiskarista.. Ja ite vikoja oli oikea raidetangon pää, vasen takajarrulevy ruosteessa (vaikka jarruttikin hyvin) ja sit käsijarru (edessä) heitti liikaa ja tehoa oli turhan vähän.
No sit samana iltana ku sain vaihettua ton jarrulevyn ja raidetangonpään, ni kokeiltiin vähän tota seisontajarrua "säätää kotikonstein". Eli käsijarruvivun muttereita kireemmälle ja sit koeajolle. Meinas ruveta levyt hehkua, eikä halunnu vauhti kiihtyä alamäessä vapaalla Noo, vähän löysemmälle, ettei haiskahtanu palaneelle enää, ja seuraavan päivänä uus katsastusyritys.
No vituikshan se meni, jarrutusteho oli liian huono, mut heitto oli kadonnu.
no joo, takas himaan ja miettimään tosissaan miten noita sit vois säätää kun ei kerran kahvan muttereista voinu ja tuolla pyörien puolellakaan ei mitään säätöjä näkyny. No sit ku tarkemmin tutustu, ni sai todettua että tohon peltiosaan kun antaa vauhtia hienosäätölekalla, ni jo rupee pitämään
Se leima tuli sit kolmannella yrityksellä papereihin lopultakin mut oli kyl ihan hiuskarvan varassa et jarrutusteho riitti. No, saa vetää kaksin käsin kahvasta että sais ton pysymään paikallaan alamäessä, mut kuhan meni katsastuksesta läpi
Tämmösiä kokemuksia
Tässä syksyllä kun vein sitä tarkastettavaksi, niin korjauskehotukset tuli halki olevasta tuulilasista ja oikeasta etuiskarista.. Ja ite vikoja oli oikea raidetangon pää, vasen takajarrulevy ruosteessa (vaikka jarruttikin hyvin) ja sit käsijarru (edessä) heitti liikaa ja tehoa oli turhan vähän.
No sit samana iltana ku sain vaihettua ton jarrulevyn ja raidetangonpään, ni kokeiltiin vähän tota seisontajarrua "säätää kotikonstein". Eli käsijarruvivun muttereita kireemmälle ja sit koeajolle. Meinas ruveta levyt hehkua, eikä halunnu vauhti kiihtyä alamäessä vapaalla Noo, vähän löysemmälle, ettei haiskahtanu palaneelle enää, ja seuraavan päivänä uus katsastusyritys.
No vituikshan se meni, jarrutusteho oli liian huono, mut heitto oli kadonnu.
no joo, takas himaan ja miettimään tosissaan miten noita sit vois säätää kun ei kerran kahvan muttereista voinu ja tuolla pyörien puolellakaan ei mitään säätöjä näkyny. No sit ku tarkemmin tutustu, ni sai todettua että tohon peltiosaan kun antaa vauhtia hienosäätölekalla, ni jo rupee pitämään
Se leima tuli sit kolmannella yrityksellä papereihin lopultakin mut oli kyl ihan hiuskarvan varassa et jarrutusteho riitti. No, saa vetää kaksin käsin kahvasta että sais ton pysymään paikallaan alamäessä, mut kuhan meni katsastuksesta läpi
Tämmösiä kokemuksia
-----------------------------
Saab 900i -87
Saab 900i -87
Juu ja jotkut inssit, joita kohdalle on sattunut tekee homman näin: Ensimmäisessä katsastusessa löytyy pari vikaa - justiinsa sen verran ettei mene läpi... Sitten toisessa katsastuksessa kun em. viat on korjattu, löytyykin kourallinen muita - ja TAAS hylsy... Ja sitten sitä vaan ihmettelee, että minkä ihmeen takia ei inssi voinut alunperin antaa koko vikalistaa
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Eihän uusintakatsastuksessa saa löytyä uusia vikoja elleivät ne ole jotain aivan fataaleja, vai olenko käsittänyt jotain väärin?Djjules kirjoitti:Sitten toisessa katsastuksessa kun em. viat on korjattu, löytyykin kourallinen muita - ja TAAS hylsy... Ja sitten sitä vaan ihmettelee, että minkä ihmeen takia ei inssi voinut alunperin antaa koko vikalistaa :evil: