Cruise MY92-satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuo uudempi satku on muutoin oikein hyvin varusteltu mutta vakionopeudensäädin puuttuu, ja en vissiin omaa riittävän vakaata kaasujalkaa kun nopeus pyrkii hiipumaan aina kun unohtuu hetkeksi mittarin kyttääminen. Ongelma on se, että samanlaisena 80-luvun alusta pysynyt cruise muuttui erilaiseksi juurikin vuosimalliin 1992 samanaikaisesti mittariston kanssa, ja tätä sarjaa en ainakaan vielä ole mistään löytänyt kohtuulliseen hintaan, jenkkilästä tietenkin saisi tilata osa kerrallaan ja maksaa itsensä kipeäksi.

Kuitenkin niin ikään jenkkiläiseltä sivustolta ymmärsin että MY92-94 og-satkuissa ja tonnareissa on sama alipainekäyttöinen cruise, joten voiko samanikäisen tonnarin cruisea hyödyntää osittain tai kokonaan (poislukien vilkkuviiksi)? Tietenkin jos joku on netistä, purkaamolta tai omalta pihaltaan bongannut sopivan vakionopeudensäädin-sarjan kohtuuhintaan niin vinkkejä ja tarjouksia otetaan vastaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja marvi »

Saman ikäisen tonnarin alipainetoimisessa cruisessa näyttäisi ainakin poljinkytkimet ja alipainepumppu olevan täysin samat. Sen sijaan esim. ohjainyksiköllä on eri osanumero.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Se vanhempiki cruise toimii siellä, nopeussignaalin pysty ainakin Turbo/lucas-ruiskusta haaroittaan vanhemmalle cruiselle. Vaparin sähköihin en ole perehtyny mutta kai sekin käyttää nopeustietoa johonkin.
Jos kaiutinkotelosta näkyy nopeusmittarin takana olevan liitin niin sieltä löytynee tarpeellinen tieto.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja marvi »

Tuossa on ainakin kokonainen vanhempi malli melkosen halvalla

http://www.blocket.se/ostergotland/Fart ... w=3&last=1
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Pitääpä harkita tuota vanhempaa cruisea kun niitä on niin paljon paremmin tarjolla, tosin tuossa marvin linkittämässä on se vika että se on 88-mallista, kun 89 eteenpäin on erilainen viiksi, josta saattaisi aiheutua lisäongelmia (ja uudempi viiksi maksaa monta kymppiä, eräältä foorumin myyjältä 65€...). Kellä vain on lisätietoa aiheesta niin kaikki irtoava tähän ketjuun, netistä löytyy kyllä aiheista ketjuja mutta kun ne ovat enimmäkseen jenkkilästä niissä on lähes aina kyse cruisen korjaamisesta, ei asentamisesta. Muuten voisin kattoa EPC:stä mutta tällä koneella sitä ei ole, eikä varmaan tulekaan, eli pitäisi kaivaa toiselta...

Ei ole mikään kiire tällä projektilla, kesää lähestyessä käytettävissä oleva aika saattaa lisääntyä tai vähentyä...
Edit: Pirusti oli kyllä tavaraa tuossa linkitetyssä setissä, luulisi että vähemmälläkin saataisiin auto kulkemaan "tasakaasulla". :mrgreen: (mutta siinä se ongelma taitaakin olla, että tasakaasu ei riitä...)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kyl 2.1 vapari LH2.4.2?? johonki nopeustietoa käyttää, koska äiteen autossa oli kerran nopeusmittarin vaijeri huonosti kiinni, ja aina kun se nappas nopeusmittarille nopeutta, niin auto nykäsi selvästi.

Vanhempi / uudempi vilkun viiksi ei kannata varmaankaan pelästyä, jos väärän mallista vain on saatavilla. Eikös vilkkujen ja valojen osalta se ole sama, mutta kytkennänhän tekee helpolla, koska eihän siinä ole kuin on-off, resume ja set. Nuohan nyt kattelee yleismittarilla tosi helposti, jos kuvittelee taitojensa riittävän myös kyseisen vekottimen asentamiseen. Tai ainaki my92 vaparitonnaris oli... Mut tämä viimeinen on vain mutua.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Vanhempi / uudempi vilkun viiksi ei kannata varmaankaan pelästyä, jos väärän mallista vain on saatavilla. Eikös vilkkujen ja valojen osalta se ole sama, mutta kytkennänhän tekee helpolla, koska eihän siinä ole kuin on-off, resume ja set. Nuohan nyt kattelee yleismittarilla tosi helposti, jos kuvittelee taitojensa riittävän myös kyseisen vekottimen asentamiseen. Tai ainaki my92 vaparitonnaris oli... Mut tämä viimeinen on vain mutua.
Yleismittari ja valokynä kyllä löytyy, taidoista en sitten niin tiedä...mutta tekemällä oppinee, ainakin virheistään. :D Mutta pitää vähän tutkia lisää mitä nuo eri sarjojen ja viiksien eroavaisuudet ovat ja miten niiden yhdistely mahdollisesti onnistuisi. Täytyy myöntää että tuo OG9-3:n vaihda viiksi -malli kuulostaisi kyllä paljon helpommalta, mutta kun tässä kerran ainakin omaan käteen mukavampaa autoa parannetaan niin kai sen eteen voi vähän vaivaakin nähdä.

Edit: Viiksien näkyvänä erona on se, että tuossa 89-> viiksessä on päässä painonappi SET, ja liukukytkimessä vasemmalta oikealle RES ON TIP OFF, ja vanhemmanmallisista viiksistä TIP puuttuu. Alfamerissä ei koko laitteesta puhuta sanaakaan, mikä ei tuon kirjan kaksi vuotta omistanutta ihmetytä enää lainkaan...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tampereen/Pirkkalan AVK:lla on edullisesti -93 satku 2.1 jossa on cruise ja ilmastointi :wink:
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Hessu kirjoitti:Tampereen/Pirkkalan AVK:lla on edullisesti -93 satku 2.1 jossa on cruise ja ilmastointi :wink:
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=202684&lang=fi
Tätäkö meinaat? Ilmastointi kyllä löytyy, mutta cruisea ei...jos ei varkaat ole vaihtaneet viikseä. :roll: Itse taisin tuon pelastuspuolelle linkittääkin...tuo on kyllä vähän kaksipiippuinen yksilö kun toisaalta korjattavaa varkaiden puolesta näyttäisi olevan melko vähän mutta ruosteita näkyy riittävän, jos on liian ruosteinen voisin ihan itte ottaa purettavaksi....siis jos olisi tilaa osille. :(
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miul ois joutilaana jenkkien universal cruise. ei tartte viikseä vaihtaa :mrgreen:

muistaakseni 3 nopeutta muistiin.. jne jne..

kun vaan muistais missä laatikossa on heh.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nonniin, vaivauduin vanhalle koneelle EPC:n ääreen.
Kuva
isompaa...
Suoraan sanottuna tuota kuvaa katsellessa tekee mieli sanoa, että odotan että vastaan tulee varaosa-auto josta saan omakätisesti tuon koko sarjan purkaa, siihen asti harjoittelen kovasti vakaata kaasujalkaa ja yleistä tarkkaavaisuutta. :D Tuossa on noin n+1 paikkaa jossa teen jotain väärin jos rupean osista, varsinkaan eri vuosimallien osista, kasailemaan...

Mutta tuo visiitti EPC:hen kyllä opetti paljon muutakin, kun eksyin tuonne sähköpuolelle releiden maailmaan...tämähän avaa ikkunan satkun kokonaisvaltaiseen lisävarusteluun. :P Sisävalon viive, turvavyösummeri, takalasinlämmittimen viive (saattaa kyllä löytyä jo, en tiedä kun en koko laitetta juuri käytä talvisinkaan :mrgreen: ) jne jne...

Edit: Jollekulle muullekin saattaa olla tällainen linkki hyödyksi:
http://www.saabworkshop.com/index.php?page=home
Pikaisen tutustumisen perusteella tuon Part Numbers -otsikon takaa löytyy EPC poislukien kuvat...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Rattivaihde kirjoitti:tämähän avaa ikkunan satkun kokonaisvaltaiseen lisävarusteluun.
Sisävalon viive on pelkkä rele valmiiseen paikkaan. Tiettävästi sama kuin tonnareiski (ja tiettävästi myös asennus pelkkä plug and play kuten tonnareis).... Muuten kiva, mutta katkasee kerrasta valon. Sellanen himmenevä olis paljo kivempi. Ja jos sammuttais valot heti, kun lyö keskuslukon kiinni.

Jos lisävarusteita alat nakkaileen, niin alota nahkapenkeistä. Toki myös jostain purkuturbosta kandee ottaa sähköt kattoluukkuun ;)

Ja tosta cruisesta viä niin niin ainaki 92 tonnaris settinappula lisäs muistaakseni 3 km/h nopeutta per naksaus, mutta puuttui tippi eli nopeuden tiputus. Oli toisinaan siis aika perseestä kun koitti tahdistaa edellä junnaavan cruiseen (joojoo, tiputtais nopeutta niin seki olis sillä selvä). Sittemmin olen kokenut cruisen maailman huonoimmaksi varusteeksi, enkä siis ole tutustunut tohon avon cruiseen. Kokeilin, että toimii, muuten ollut pysyvästi käyttämättä.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:Muuten kiva, mutta katkasee kerrasta valon. Sellanen himmenevä olis paljo kivempi. Ja jos sammuttais valot heti, kun lyö keskuslukon kiinni.
Ai se ei toimikaan kolkkilogiikalla. No ihan kerrasta viiveellä sammuvakin on parempi kuin tuo oven sulkiessa sammuva, virtalukko on nimittäin yöllä aika pirun pimeässä paikassa, eikä tosiaankaan aina huvita pistää erikseen sisävalaistusta kytkimestä päälle (vaikka se vieressä onkin). Vastaavasti tosiaan tuota cruiseakin ajattelin ihan käytännön puolelta, kun siitä olisi hyötyä ihan maantiellä rauhallisesti tasanopeutta ajellessa.
JP_Vette kirjoitti:Jos lisävarusteita alat nakkaileen, niin alota nahkapenkeistä. Toki myös jostain purkuturbosta kandee ottaa sähköt kattoluukkuun ;)
Pitäisi varmaan kokeilla miltä nuo Saabin vanhemmat nahkapenkit tuntuvat, kun en ole istunut kuin hetken autoliikkeessä 9-3 SC:n Vector-penkeillä (jotka tuntuivat uskomattoman mukavilta). Ny tuli mieleen ruveta varustelemaan tuota autoa kun se ei puolen vuoden omistuksenkaan jälkeen epäilyksistä huolimatta ole osoittautunut miltään osa-alueelta pommiksi. :D Vihreä vähän vei luottamusta noiden yleiseen luotettavuuteen...

Kattoluukkuun tuskin rupean puuttumaan, kun olen riittävästi lukenut valitusvirsiä sähköversion jumittelusta ja moottorin simahtamisesta ym., tuo manuaaliversio sopii auton ilmapiiriin oikein hyvin. Samasta syystä tuskin laitan sähköikkunoitakaan, jätetään tuollaiset luksukset sitten tonnariin (jonka hankintaa ajattelin tällä varustelulla vähän pitkittää, se kun olisi sinänsä omalle mukavuudenhalulle räätälöity ratkaisu mutta en haluaisi luopua satkun välittömästä tuntumasta, muotoilusta ja yleisestä erilaisuudentunnusta, ainakaan vielä...).
Ja tosta cruisesta viä niin niin ainaki 92 tonnaris settinappula lisäs muistaakseni 3 km/h nopeutta per naksaus, mutta puuttui tippi eli nopeuden tiputus.
Ymmärsin netistä että tuo TIP oli alunperin ainakin satkujen puolella turboissa... En tiedä sitten miten tonnareissa, joka tapauksessa 92-satkussa pitäisi jo olla tuo tipillinen viiksi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin siis, vanhassakin tonnarin - kuten satkunkin - cruisessa on viiksessä kyllä TIP-toiminto, joka pudottaa cruisen passiiviseksi nopeuden pysyessä muistissa, eli sama efekti kuin jarru- ja kytkinpolkimien tunnistuskytkimillä. Sen sijaan tonnarin vanhasta cruisesta (kuten muistaakseni myös satkun (MY84) cruisesta) puuttuu - -toiminto, jolla cruise pysyy aktiivisena, mutta vauhtiasetusta lasketaan pykälän verran. Tonnariin tuo tulee cruisen muuttuessa alipainetoimisesta täysin sähköiseksi, muistaakseni MY95.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Cruise MY92-satkuun

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ahaa, ny ymmärrän. Enpä muistanukaan että tonnarin uudemmassa cruisessa oli tosiaan tuo + - -systeemi, vaikka olen MY98 tonnarin ohjekirjan melkein läpi lukenutkin. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin