99 -76 kytkinongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

99 -76 kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja benicio »

99 cabriolet alkaa olla valmiina kesään (terveisiä katsastusmiehelle vaan, nyt toimii lämppärin puhallin :lol: ), mutta tyhjäkäynnillä kuuluu seuraavankaltaista vikinää vauhtipyörän seutuvilta, ääni on ehkä vielä metallisempi kuin mitä videolta kuuluu, ainakin omalla läppärillä:
http://www.youtube.com/watch?v=I6TrzknqijI

Ja sitten kun painaa kytkintä, kuuluu tällaista heti kun poljinta alkaa painaa:
http://www.youtube.com/watch?v=w2U5OPgfY5Y

Tarttis varmaan tehdä jotain, mitä? Vaihtaa kuitenkin ihan nätisti, uskaltaako ajella?

Ja virallisestihan tämä on vm -75, mutta tekniikkaa on myös vm -76, eli mistäs sen nyt tunnistaa minkä vuosimallin kytkin tähän sopii, ja mistä saa/kannattaa ostaa?
Viimeksi muokannut benicio, To Huhti 17, 2014 11:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot)

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuulostaa ihan tulevalta kytkinremontilta ellei voitele painelaakeria manuaalisesti tippakannulla diskreetisti, sillä pääsee melkein viikon eteenpäin. :D
sietäs, sietäs kyllä avata ensin ja sitten vasta ostella osat nin tulee oikeat ja hei älä unohda silmälaakeria
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot)

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

painelaakeri finaalissa,silmälaakeri ei välttämättä ole rikki,mutta samalla sen vaihtaa
kun auki ja ei ole kalliskaan
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

Joo-o, tarkastelin tilannetta. Tarkastusluukusta tilanne näyttää tältä:
http://i42.tinypic.com/15mgx13.jpg

Ja poljin pohjassa tältä:
http://i42.tinypic.com/15mgx13.jpg

Pysyykö diagnoosi samana, painelaakeri mennyt? Eikö tuossa kuulukaan näkyä lukkorengasta?

Muutoin kytkimenseutu näyttää tältä:
http://i43.tinypic.com/30sf4hi.jpg

Ja työsylinterin puolella on tällainen koodi:
http://i44.tinypic.com/30jnz85.jpg
nähdäkseni 034401 29195, tosin tuo ensimmäisen sarjan viimeinen numero (1?) näkyy aika huonosti.

Onko näillä kuvilla antaa vinkkiä oikeisiin varaosiin?
Kumpi kytkinsarja:
Kytkinpaketti Saab ->75 84-1144 99 68->75 (yleensä ilman painelaakeria) [1968 - 1975] 91.49 €
Kytkinsarja Saab 84-1145 99 76->84 (painelaakeri-70mm) [1976 - 1984] 99.90 €

Pärjäisinkö pelkällä painelaakerilla:
Irrotinlaakeri SAAB 84-4110 99 68->75 (36mm pitkä) [1968 - 1975] 24.22 €
Irroitinlaakeri Saab ø70mm 84-4118 99 76->84 (ulko-ø70mm) [1976 - 1984] 24.90 €

Mikäs tämä sitten on?
Irroitinlaakeri Saab 84-4160 99 76->84 Painelaakeri (ulko-ø 63mm) [1976 - 1984] 17.50 €
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

pura osat pois ja mittaa painelaakeri ja tai ota rojut mukaan ovat mallina niin saat
ainakin oikeat osat,näyttää tuo painelaakeri olevan kuiva,ruosteinen.laita kaikki hilut uutta niin ei tarvi hetkeen koskea kytkinpuoleen.
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

ari_viitanen kirjoitti:pura osat pois ja mittaa painelaakeri ja tai ota rojut mukaan ovat mallina niin saat
ainakin oikeat osat,näyttää tuo painelaakeri olevan kuiva,ruosteinen.laita kaikki hilut uutta niin ei tarvi hetkeen koskea kytkinpuoleen.
Sepä se, kun ei ole paikkaa, aikaa eikä osaamistakaan alkaa itse tusertamaan, ja toisaalta saldot näyttää varaosaliikkeissä pitkälti nollaa.
Mutta sitä muoviholkkia nyt ei ainakaan näy tuolla, eli se viittaisi vanhempaan malliin (jota Motonetissä yksi olisi ja painelaakerikin), eli ehkä mennään sen kanssa pajalle ja sitten ihmetellään jos ei sovikaan.

Ihmetyttää kyllä edelleen miksei kuvissa näy sitä lukkorengasta? :?:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

http://alvadi.ee/fi/varaosat/saab/99-19 ... fs_426%3D0
Tuolla näyttäis olevan jotain sopivuudesta en osaa sanoa ja painelaakerikin löytyy.
Ari 1622
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

No niin, kytkin vaihdettiin korjaamolla, tämä sinne lykättiin:
Kytkinpaketti Saab ->75 84-1144 99 68->75 (yleensä ilman painelaakeria) [1968 - 1975] 91.49 €

Painelaakerikin siinä oli mukana.

Nyt on kuitenkin sellainen oire, että kytkimen irroitus huononee pikkuhiljaa, eli noin 100km pääsee ajamaan, kunnes ei saa vaihdetta päälle ja sitten taas ilmauksella korjaantuu. Pääsylinterin putsasin ja vaihdoin tiivisteet, ei apua. Mitään näkyvää vuotoa en ole havainnut.

Onko ainoa mahdollinen diagnoosi, että työsylinterin tiivisteet on antaneet periksi? Ollaan taas jännän äärellä, eli olisikos se sitten tämä:
84-6607 Kytkintyös tiivs Saab 85-93 Hinta 4.50 € 99 75->85 TYÖsyl: jos painelaakeri-ø63mm tiivistes

Sen tiedän että asennetun kytkinsarjan painelaakerin halkaisija ei ollut 70mm, niin tämä 63mm lienee sitten oikea.
Onkos työsylinterin tiivisteitten vaihto työmäärältään kytkinremppaa vastaava operaatio, eli syyläri irti, jne :( ?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

lähes sama työ työsylinterin tiivisteiden vaihdossa on mitä kytkimen uusimisessa.

vanhat kovettuneet tiivisteet rikkoutuvat helposti tuossa kytkin jumpassa varsinkin jos sylinteri purkautuu "vahingossa".
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

No nyt sitten ohuesti harmittaa, perkula. Kurkin kytkinkopan luukusta nyt tarkemmin ja näyttää sieltä työsylinteristä jotain märkää tulevan.

Tuo tiivistesarja sisälsi muuten kolme erikokoista o-rengastiivistettä.

Ei liene kovin vaarallista ajella tällä nyt ennen kuin saan kulkineen pajalle, kun vuoto on kuitenkin noin pientä? Mikä on worst case scenario?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Kytkin lakkaa pelittämästä liikennevaloissa ja joudut yksin työntämään raskasta saabia muiden töötätessä tms. Et saa vaihdetta päälle. Tuo varmaan, jos et yritä raakana pykältää ja hieroa vaihteiston hammasrattaita sileäksi.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

duuduu kirjoitti:^ Kytkin lakkaa pelittämästä liikennevaloissa ja joudut yksin työntämään raskasta saabia muiden töötätessä tms. Et saa vaihdetta päälle. Tuo varmaan, jos et yritä raakana pykältää ja hieroa vaihteiston hammasrattaita sileäksi.
Joo, tämä ei ole ongelma koska vika tulee pikkuhiljaa ja on ennakoitavissa, eli tiedän suurinpiirtein irrotuskohdan muuttumisen perusteella koska on n. kymmenen vaihtoa jäljellä, ja takakontissa on polkupyöränpumppuilmauslaite valmiina ja sillä hoidan ilmauksen nopeammin kuin Lotus Kimin varikkostopin.
Lähinnä tarkoitin että voiko tuosta jarrunesteen tihkumisesta aiheutua lisämurheita?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ No jos se pääsee maalipintaan leviämään, niin sen se syövyttää ja jos pääsee kytkinlevyn kanssa kosketuksiin, niin voi imeytyä levyyn ja sitä myötä pilata levyn
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ympäristö rikos ja linnareissu :mrgreen:

muusta selviää rahalla :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -76 kytkin ääntää (kuuntele videot, katso kuvat)

Viesti Kirjoittaja benicio »

benicio kirjoitti: Nyt on kuitenkin sellainen oire, että kytkimen irroitus huononee pikkuhiljaa, eli noin 100km pääsee ajamaan, kunnes ei saa vaihdetta päälle ja sitten taas ilmauksella korjaantuu. Pääsylinterin putsasin ja vaihdoin tiivisteet, ei apua. Mitään näkyvää vuotoa en ole havainnut.

Onko ainoa mahdollinen diagnoosi, että työsylinterin tiivisteet on antaneet periksi?
Kesäsaab on taas herätelty talviunilta. Ilmasin kytkimen jo ennen kuin starttailin (tällä kertaa sisäkumitekniikalla), ja hyvinhän kytkin toimii, mutta tuntuu että edelleen irrotus huononee pikkuhiljaa. Poljin ei jää pohjaan ja pysyy ihan ok tunnokkaana toimivuuden kadottuakin. Näkyvää vuotoa en löydä, kytkinkopan luukusta kurkkimalla näkyy että jotain nestettä tai rasvaa männän pinnalla on.

Koska tuo työsylinterin uusiminen on aika työläs homma, niin sitä haluaisi olla varma että vika on siellä ennenkuin toimeen ryhtyy. Voisiko yllämainitut oireet sopia johonkin muuhun, esim pääsylinterin vikaan? Uudet tiivisteet siellä on, mutta seinämät ei ollut muistaakseni uudenveroiset. Ulospäin näkyvää vuotoa ei jalkatilassakaan ole.

Ja jos tosiaan täytyy tuo työsylinteri tai sen tiivisteet vaihtaa, niin kun kytkin nyt vielä toimii, niin täytyykö jäähdytin silti irrottaa jne? Tarvitsenko sen erikoistyökalun? Työmäärältään on varmaan sama sitten vaihtaa koko sylinteri, olettaisin että tämä sopii: 84-6894 Kytkintyösyl Saab 76->93 Sopivuudet: 99 76->84 Työsylinteri 64,90€, ainakin tuo (merkiltään Ferodo) on samannäköinen kuin nykyinenkin.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Vastaa Viestiin