kytkin ongelmaa 900
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
kytkin ongelmaa 900
MOI,tuntuu muillakin olevan kytkimen kanssa ongelmaa, mutta minun ongelmani on pakille mentäessä, kun kytkin on pohjassa ja laitat pakille kuuluu TUM -ääni, painelaakeri kenties? Muut vaihteet menevät kohtuudella, missä köhän on vika. Vai onko kytkimessä vain ilmaa? Auto on SAAB 900 Turbo 16 -85. Entäs vaihteisto öljyt, pitääkö vaihtaa kun vaihtaa kytkimen? Auto käy tyhjäkäynillä vapaalla ihan mukavasti ilman kilinää ja kolinaa, eikä vaihteen pistämisen jälkeenkään mitään kolinaa kuulu.
Terv Artty
Terv Artty
Liikaaa romua
Re: kytkin ongelmaa 900
kuulostaa kyllä kytkinongelmalta mutta vika löytyy käbiinin puolelta eli katsaus yläkertaan sinne polkimien yläpuolelle ja tarkastetaan kytkinpolkimen tapin välys polkimeen, irroitetaan em vermeet ja poraillaan ja sorvaillaan asiat iltavilakalla kuntoon.
jos sattumalta ei ole asia ns kondiksessa muistelen että korjattu poljin löytyy suoraan hyllystä ja voila´pam ääni häipyy jatsin sävelin,
voidaan tuoda se hyvinkäälle tarvittaessa
jos sattumalta ei ole asia ns kondiksessa muistelen että korjattu poljin löytyy suoraan hyllystä ja voila´pam ääni häipyy jatsin sävelin,
voidaan tuoda se hyvinkäälle tarvittaessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: kytkin ongelmaa 900
Auto oltava kokonaan pysähdyksissä kun laittaa pakkia päälle ainaskin tämän ikäluokan Saabeissa.
Ykkösvaihteen kautta pakki päälle koska ykkönen jarruttaa rattaitten liikemassan.
Näillä on menty huonoillakin vaihteistoilla.
Vikahan toki voi olla kytkimessäkin mutta ainakin kokeilla voi noita?
Ykkösvaihteen kautta pakki päälle koska ykkönen jarruttaa rattaitten liikemassan.
Näillä on menty huonoillakin vaihteistoilla.
Vikahan toki voi olla kytkimessäkin mutta ainakin kokeilla voi noita?
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: kytkin ongelmaa 900
Aika metkaa, mutta eilen kun auto siirrettiin työntämällä, laitettettiin vaihde vapaalle meni kuin unelma. Samoin kun vaihde laitettiin pakille ei minkään näköistä ongelmaa. Auto ei ollut käynnissä missään vaiheessa.
Liikaaa romua
Re: kytkin ongelmaa 900
Kokeiles polkea kytkin pohjaan ja odottelet 3 sekuntia ennen kuin kytket pakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kytkin ongelmaa 900
jos silmälakeri jumii, niin pyörittänee osia vaikka kytkin auki...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kytkin ongelmaa 900
Lainaanpa tätä, ettei tartte uutta topsua tehä.
Taudinkuva: valoissa jää kuorma-autoille kakkoseksi eli itse kykä lienee ainakin jo melko lopussa. Pykälät meinaa välillä vähän vastustaa ja polkimen vapaaliike on toisinaan melko railakas, eli onko sieltä nyt sitten pääsylinterikin kyrvähtänyt?
Taudinkuva: valoissa jää kuorma-autoille kakkoseksi eli itse kykä lienee ainakin jo melko lopussa. Pykälät meinaa välillä vähän vastustaa ja polkimen vapaaliike on toisinaan melko railakas, eli onko sieltä nyt sitten pääsylinterikin kyrvähtänyt?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: kytkin ongelmaa 900
Kyl se siltä kuulostaisi, tosin työsylinterissäkin voi olla vikaa. Suosittelisin, et vaihtaisit ton pääsylinterin, suht helppo duuni. Jos asia on niin ikävästi, et työsylinteri falskaa, nii sitte on kyllä vitsit vähissä, jos työsylinteri ei jaksa kunnolla painaa asetelmaa nii irrotus on tuskanen, joutuu rälläköimään asetelman lipareita ja vitkuttelemaan ja vetkuttelemaan, et saa pois.vmt kirjoitti:Lainaanpa tätä, ettei tartte uutta topsua tehä.
Taudinkuva: valoissa jää kuorma-autoille kakkoseksi eli itse kykä lienee ainakin jo melko lopussa. Pykälät meinaa välillä vähän vastustaa ja polkimen vapaaliike on toisinaan melko railakas, eli onko sieltä nyt sitten pääsylinterikin kyrvähtänyt?
Liikaaa romua
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24048
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: kytkin ongelmaa 900
eurajoelta saat lainaan tarvittaessa työkalun jolla homma sujuu vihellellen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: kytkin ongelmaa 900
kannattaa kytkimen kykyä testata ja pyrkiä selvittämään mistä johtuu:
- pääsylinterin iskukyky, ilmaustilanne, työsylkyn iskukyky jne
jos ei työsylkky aukea riittävästi tai vuoda, niin panisin ensin pääsylkyn tiivarit uusiksi ja samalla kunnon ilmaus. se on suht helppo askare ja jos ei siitä tokene niin sitten vasta joutuu varsinaisiin purkuhommiin.
- jos työsylkky ei vuoda, niin yleensä noilla edellisillä toimenpiteillä korjaantuu. kytkimen ilmaus ei yleensä onnistu ilman jotain paineistavaa tai imevää apuneuvoa. haulla löytyy paljon neuvoja.
Jos kytkin menee avattavaksi, niin kannattaakin sitten uusia laajemmin osia, jos kuluneilta näyttävät.
- pääsylinterin iskukyky, ilmaustilanne, työsylkyn iskukyky jne
jos ei työsylkky aukea riittävästi tai vuoda, niin panisin ensin pääsylkyn tiivarit uusiksi ja samalla kunnon ilmaus. se on suht helppo askare ja jos ei siitä tokene niin sitten vasta joutuu varsinaisiin purkuhommiin.
- jos työsylkky ei vuoda, niin yleensä noilla edellisillä toimenpiteillä korjaantuu. kytkimen ilmaus ei yleensä onnistu ilman jotain paineistavaa tai imevää apuneuvoa. haulla löytyy paljon neuvoja.
Jos kytkin menee avattavaksi, niin kannattaakin sitten uusia laajemmin osia, jos kuluneilta näyttävät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kytkin ongelmaa 900
nalleolut kirjoitti:eurajoelta saat lainaan tarvittaessa työkalun jolla homma sujuu vihellellen.
Mulla on semmonen hullunmallinen rauta jonka pitäis olla Saab-korjaamon työkalu tilanteita varten, että irtanaisesta moottorista pitää painaa kytkin läjään. Siitä hommasta on kyllä viheltely kaukana, pikemminkin v**tu raikaa. Kuinka paksua alumiini/kupari/rautalankaa pitää olla sen asetelman jousen ja kuoren väliin laitettavan kiilalangan että kytkin pysyy tarpeeksi pohjassa? Tuntuu että sinne ei riitä mikään. Kyllä tuli taas monta kertaa todettua että kun tuo koko helvetin auto ois jääny keksimättä. Ei enää paljo hankalammin voi tuotakaan toteuttaa. Työsylinteri menee ainakin mulla vääjäämättä paskaksi kun tuota kytkintä koettaa kasaan runnoa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24048
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: kytkin ongelmaa 900
itse työkalu on reilu 1,50m pitkä jolla saa painettua asetelman laakereineen-
samalla työkalulla irtoaa myös kytkinakseli .
se rauta joka asetelman väliin sopii on alkuperäisenä n.3-4mm leveä ainakin se jonka sain ostettua marmoritiskiltä n.10v sitten.
itsekkin joskus rälläkällä ja rautakangella ja ja ja kaikella mahdollisella irrotellu kytkintä ,mutta työkalun saatuani ei ole tarvinnu kiroilla.
samalla työkalulla irtoaa myös kytkinakseli .
se rauta joka asetelman väliin sopii on alkuperäisenä n.3-4mm leveä ainakin se jonka sain ostettua marmoritiskiltä n.10v sitten.
itsekkin joskus rälläkällä ja rautakangella ja ja ja kaikella mahdollisella irrotellu kytkintä ,mutta työkalun saatuani ei ole tarvinnu kiroilla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: kytkin ongelmaa 900
paljon löytyy haulla ohjeita asian suhteen, jos ei sitten ole poistuneet?
kikkailua asian suhteen:
- myös irtopulteilla ( 3 keskeisesti asetelmasa) ohjeistettiin jotenkin vänkäämään asetelma auki, en sitten tiedä onko kaikissa asetelmissa sopivia reikiä?
- renkaan paksuus saisi olla varmuuden vuoksi 6 mm ( alkuperäinen tosin lienee ohuempaa kamaa), jarruputkimateriaali olisi sopivaa. sehän on kuin hevosenkenkä, päissä suoraan kulmaan käännetyt päät, joista voi pidellä kiinni ettei näpit jää väliin.
kikkailua asian suhteen:
- myös irtopulteilla ( 3 keskeisesti asetelmasa) ohjeistettiin jotenkin vänkäämään asetelma auki, en sitten tiedä onko kaikissa asetelmissa sopivia reikiä?
- renkaan paksuus saisi olla varmuuden vuoksi 6 mm ( alkuperäinen tosin lienee ohuempaa kamaa), jarruputkimateriaali olisi sopivaa. sehän on kuin hevosenkenkä, päissä suoraan kulmaan käännetyt päät, joista voi pidellä kiinni ettei näpit jää väliin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kytkin ongelmaa 900
juurikin jarruputkea on itse tullut käytettyä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: kytkin ongelmaa 900
Kyllä 900:n kytkimen mieluummin olisin vaihtanut kuin vaikkapa 9-5:n kytkimen. Meni koko päivä ja oli apumies mukana, eikä ollut edes mitään ongelmia. Ruiskusatkuun kytkin on mennyt parissa tunnissa pois ja paikalleen. Se vänkärautakin tehtiin joskus, eli Joensuusta löytyy semmonen jos joku tarvitsee?kimmoa kirjoitti: Kyllä tuli taas monta kertaa todettua että kun tuo koko helvetin auto ois jääny keksimättä. Ei enää paljo hankalammin voi tuotakaan toteuttaa. Työsylinteri menee ainakin mulla vääjäämättä paskaksi kun tuota kytkintä koettaa kasaan runnoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01