kytkin ongelmaa 900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

MOI,tuntuu muillakin olevan kytkimen kanssa ongelmaa, mutta minun ongelmani on pakille mentäessä, kun kytkin on pohjassa ja laitat pakille kuuluu TUM -ääni, painelaakeri kenties? Muut vaihteet menevät kohtuudella, missä köhän on vika. Vai onko kytkimessä vain ilmaa? Auto on SAAB 900 Turbo 16 -85. Entäs vaihteisto öljyt, pitääkö vaihtaa kun vaihtaa kytkimen? Auto käy tyhjäkäynillä vapaalla ihan mukavasti ilman kilinää ja kolinaa, eikä vaihteen pistämisen jälkeenkään mitään kolinaa kuulu.




Terv Artty
Liikaaa romua
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7556
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja mestari »

kuulostaa kyllä kytkinongelmalta mutta vika löytyy käbiinin puolelta eli katsaus yläkertaan sinne polkimien yläpuolelle ja tarkastetaan kytkinpolkimen tapin välys polkimeen, irroitetaan em vermeet ja poraillaan ja sorvaillaan asiat iltavilakalla kuntoon.
jos sattumalta ei ole asia ns kondiksessa muistelen että korjattu poljin löytyy suoraan hyllystä ja voila´pam ääni häipyy jatsin sävelin,
voidaan tuoda se hyvinkäälle tarvittaessa :)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Auto oltava kokonaan pysähdyksissä kun laittaa pakkia päälle ainaskin tämän ikäluokan Saabeissa.
Ykkösvaihteen kautta pakki päälle koska ykkönen jarruttaa rattaitten liikemassan.
Näillä on menty huonoillakin vaihteistoilla.
Vikahan toki voi olla kytkimessäkin mutta ainakin kokeilla voi noita?
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Aika metkaa, mutta eilen kun auto siirrettiin työntämällä, laitettettiin vaihde vapaalle meni kuin unelma. Samoin kun vaihde laitettiin pakille ei minkään näköistä ongelmaa. 8O Auto ei ollut käynnissä missään vaiheessa.
Liikaaa romua
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeiles polkea kytkin pohjaan ja odottelet 3 sekuntia ennen kuin kytket pakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja stara »

jos silmälakeri jumii, niin pyörittänee osia vaikka kytkin auki...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja vmt »

Lainaanpa tätä, ettei tartte uutta topsua tehä.

Taudinkuva: valoissa jää kuorma-autoille kakkoseksi eli itse kykä lienee ainakin jo melko lopussa. Pykälät meinaa välillä vähän vastustaa ja polkimen vapaaliike on toisinaan melko railakas, eli onko sieltä nyt sitten pääsylinterikin kyrvähtänyt?
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

vmt kirjoitti:Lainaanpa tätä, ettei tartte uutta topsua tehä.

Taudinkuva: valoissa jää kuorma-autoille kakkoseksi eli itse kykä lienee ainakin jo melko lopussa. Pykälät meinaa välillä vähän vastustaa ja polkimen vapaaliike on toisinaan melko railakas, eli onko sieltä nyt sitten pääsylinterikin kyrvähtänyt?
Kyl se siltä kuulostaisi, tosin työsylinterissäkin voi olla vikaa. Suosittelisin, et vaihtaisit ton pääsylinterin, suht helppo duuni. Jos asia on niin ikävästi, et työsylinteri falskaa, nii sitte on kyllä vitsit vähissä, jos työsylinteri ei jaksa kunnolla painaa asetelmaa nii irrotus on tuskanen, joutuu rälläköimään asetelman lipareita ja vitkuttelemaan ja vetkuttelemaan, et saa pois.
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eurajoelta saat lainaan tarvittaessa työkalun jolla homma sujuu vihellellen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja stara »

kannattaa kytkimen kykyä testata ja pyrkiä selvittämään mistä johtuu:
- pääsylinterin iskukyky, ilmaustilanne, työsylkyn iskukyky jne
jos ei työsylkky aukea riittävästi tai vuoda, niin panisin ensin pääsylkyn tiivarit uusiksi ja samalla kunnon ilmaus. se on suht helppo askare ja jos ei siitä tokene niin sitten vasta joutuu varsinaisiin purkuhommiin.
- jos työsylkky ei vuoda, niin yleensä noilla edellisillä toimenpiteillä korjaantuu. kytkimen ilmaus ei yleensä onnistu ilman jotain paineistavaa tai imevää apuneuvoa. haulla löytyy paljon neuvoja.
Jos kytkin menee avattavaksi, niin kannattaakin sitten uusia laajemmin osia, jos kuluneilta näyttävät.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

nalleolut kirjoitti:eurajoelta saat lainaan tarvittaessa työkalun jolla homma sujuu vihellellen.

Mulla on semmonen hullunmallinen rauta jonka pitäis olla Saab-korjaamon työkalu tilanteita varten, että irtanaisesta moottorista pitää painaa kytkin läjään. Siitä hommasta on kyllä viheltely kaukana, pikemminkin v**tu raikaa. Kuinka paksua alumiini/kupari/rautalankaa pitää olla sen asetelman jousen ja kuoren väliin laitettavan kiilalangan että kytkin pysyy tarpeeksi pohjassa? Tuntuu että sinne ei riitä mikään. Kyllä tuli taas monta kertaa todettua että kun tuo koko helvetin auto ois jääny keksimättä. Ei enää paljo hankalammin voi tuotakaan toteuttaa. Työsylinteri menee ainakin mulla vääjäämättä paskaksi kun tuota kytkintä koettaa kasaan runnoa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itse työkalu on reilu 1,50m pitkä jolla saa painettua asetelman laakereineen-
samalla työkalulla irtoaa myös kytkinakseli .

se rauta joka asetelman väliin sopii on alkuperäisenä n.3-4mm leveä ainakin se jonka sain ostettua marmoritiskiltä n.10v sitten.

itsekkin joskus rälläkällä ja rautakangella ja ja ja kaikella mahdollisella irrotellu kytkintä ,mutta työkalun saatuani ei ole tarvinnu kiroilla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja stara »

paljon löytyy haulla ohjeita asian suhteen, jos ei sitten ole poistuneet?

kikkailua asian suhteen:
- myös irtopulteilla ( 3 keskeisesti asetelmasa) ohjeistettiin jotenkin vänkäämään asetelma auki, en sitten tiedä onko kaikissa asetelmissa sopivia reikiä?
- renkaan paksuus saisi olla varmuuden vuoksi 6 mm ( alkuperäinen tosin lienee ohuempaa kamaa), jarruputkimateriaali olisi sopivaa. sehän on kuin hevosenkenkä, päissä suoraan kulmaan käännetyt päät, joista voi pidellä kiinni ettei näpit jää väliin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juurikin jarruputkea on itse tullut käytettyä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: kytkin ongelmaa 900

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kimmoa kirjoitti: Kyllä tuli taas monta kertaa todettua että kun tuo koko helvetin auto ois jääny keksimättä. Ei enää paljo hankalammin voi tuotakaan toteuttaa. Työsylinteri menee ainakin mulla vääjäämättä paskaksi kun tuota kytkintä koettaa kasaan runnoa.
Kyllä 900:n kytkimen mieluummin olisin vaihtanut kuin vaikkapa 9-5:n kytkimen. Meni koko päivä ja oli apumies mukana, eikä ollut edes mitään ongelmia. Ruiskusatkuun kytkin on mennyt parissa tunnissa pois ja paikalleen. Se vänkärautakin tehtiin joskus, eli Joensuusta löytyy semmonen jos joku tarvitsee?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin