Hellou, tuli tuollainen 900 16v itselleni ja nyttemin tässä kone on alkanut nakuttaa.
Välillä nakutus on lujempaa ja välillä se menee hetkeksi pois, nakutus muuttuu koneen kierrosten mukaan jotenka onko nakutus venttiileistä vaiko sen koneistosta ?
Luin että jos öljyä vähän niin venttiilikoneisto ääntää mutta öljyä oli yli puoleen väliin asti.
Välillä kaasua painattaessa uupuu voima, muttei kovin usein tuota tee. En tiedä miten liittyy asiaan mutta hyvä kai sekin mainita ?
nakutus johtuu tukossa tai jumissa olevista hydraulisista venttiilien painin kupeista.
nakutukseen voi auttaa hetkellisesti moottoriöljyjen vaihto, mutta ainoa pysyvä ratkaisu on hydraulistenpaininkuppien purkaminen ja puhdistaminen huolella.
tai vaihtaminen kokonaan uusiin.
puutuminen voi taas johtua huollon puuttesta eli jokin suodatin tukossa, alipaineletkujarikki tai muuta ilmavuotoa, esim. egr-venttiili tai sitten ilmamassamittari on viallinen. moni muukin voi aiheuttaa satunnaista puutumista.
kannattaa aloittaa perusteellisella huollolla...
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Taitaa olla enempi ominaisuus tuo hydraulisten venttiilinostimien nakutus saabissa..itellä nakuttanu vuodesta 2009 asti.Kylmänä eniten ja osasynteettisellä öljyllä vielä enemmän.Täyssynteettiseen vaihoin niin lakkasi hetkeks kokonaan mutta vain noin viikoksi....puhdistusmömmöjä kokeiltu mutta ei minulla vaikuttanu mitenkään.Saab käyttäjä opas mainitsee naputuksen kuuluvan asiaan ja kehottaa ajamaan nätisti kun kone kylmä ja naputus suurimmillaan.En usko että tuo naputtelu mitenkään vakavaa.Turha huolestua....
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Paininkuppien puhdistus ei ole myöskään mikään isotöinen homma.
-vettiilikopankansi pois.
-ajoitus merkit kohdalleen.
-ketjunkiristin irti.
-toisesta nokka-akselista ketjuratas irti.
-molemmat nokka-akselít irti.
-paininkupit nostetaan pois koloistaan ja puretaan/puhdistetaan.
-kaikki takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.
Uusia osia hommaan tarvitaan venttiilikopantiiviste ja virranjakajan jalan o-rengas.
Näillä toimen piteillä olen itse saanut neljästä 16v koneesta nakutukset kokonaan pois pysyvästi.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Ja kun käyttää diesel moottori öljyä niin niissä on peseviä aineita
niin olen huomannut että ainakin tuo kansi puhdistuu ventiileiden puolelta jos on ollut semmoisessa ruskeessa sitassa niin tulee aivan kirkkaaksi,niin putsaa myös painin kupitkin.
noita peseviä öljyjä voi myös kokeilla, niin kuin myös öljyn vaihdon yhteydessä laitettavaa puhdistus ainetta, mutta vaikutus tuskin pitkä ikäinen, koska painin kupissa ei ole öljylle oikeastaan läpivirtausta, niin kaikki lika joka sinne menee myös pysyy siellä.
hydraulipaininkuppi toimii siis sillä tapaa, että öljynpaineella kuppi painetaan kovaksi jatkuvasti nokkaa vasten koneen käydessä, tällöin on niin sanotusti nolla välykset ja kone käy hiljaisemmin, mitä ilman hydraulipainimia olevassa moottorissa ei ole.
nakutus taas tulee kun öljynpaine ei pääse tukkeituneen kuulaventtiilin läpi painimen sisälle painamaan välystä nollaan tai itse painin on juuttunut liasta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tuo putsaus pitäisi tehrä omaankin autoon, mitä kylmempi on kone käynnistäessä sitä hirveämpi dieselnakutus konepellin alta kuuluu. Mitään toiminnallista vaikutusta sillä ei tuntuisi olevan.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Turbomoottoreissa APC saattaa erehtyä luulemaan painimien naputusta nakutukseksi ja jättää ahdot peruspaineille. Vaparimoottorin EZKkin reagoi nakutukseen sytytysennakkoa säätämällä, ei se välttämättä ihan aiheeton epäilys ole, että naputukset ja voimattomuus olisivat kytköksissä.
jus kirjoitti:Vaparimoottorin EZKkin reagoi nakutukseen sytytysennakkoa säätämällä, ei se välttämättä ihan aiheeton epäilys ole, että naputukset ja voimattomuus olisivat kytköksissä.
Tuo kyllä selittäisi sen että välillä kylmällä koneella reilumpi kaasunpainaminen tuottaa omassakin ensin pienen uupumisen, ehkäpä sama juttu aloittajallakin.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ookkei, venyipäs oma vastaus kauan Noh tänään olisi tarkoitus kurkata venttiili kopan alle jos vain "valtuusto" antaa luvan (ainoa auto näet)
Mistäs ajoitus merkit tässä näkee? Ja tarvitsenko mitään erityisiä työkaluja? saab näemmä tykkää torx ruuveista joten tarvitsenkö tässä projektissa nytten niitä?
Ajoitusmerkit: Kampiakselin ajoitusmerkki löytyy moottorin etupuolelta vauhtipyörästä. Siinä muovisessa suojakotelossa on pieni luukku ylhäällä, jossa on viiva, jonka kanssa vauhtipyörän 0-viiva laitetaan vastakkain. Kampiakselia kierretään hihnapyörästä muistaakseni 32mm avaimella.
Nokka-akselien ajoitusmerkit löytyvät venttiilikopan alta. Jos vain nokkien hammaspyöriä paikallaan pitävät pultit lähtevät irti, niin sido jakoketju rattaisiin vaikka kahdella nippusiteellä per ratas ennen irroitusta. Sitten voit ottaa koko rattaat irti akseleista ja ajoitus pysyy samana.
Ainoat torxit mitä joudut aukaisemaan on ne, jotka pitävät siinä sytytystulppien yläpuolella olevaa suojametallia paikallaan. Olettaen, että ne ovat yhä torxeilla kiinni.
Virranjakajan saatat joutua irroittamaan saadaksesi nokka-akselit irti. Omassa ässässä on jakajan juuressa pikkuinen meistetty viiva. Jos sinullakin on, niin katso mihin kohtaan se suurinpiirtein tulee, niin saat sytytyksen ensiheittämällä vähän lähemmäs oikeaa. Oikean sytytyksen tarkistus jälkeenpäin stroboskoopilla