5-vaihde katosi
5-vaihde katosi
Tänään Kehä I:stä ajellessa huomasin, että eipä mene enää vitonen päälle. Keppi kyllä liikkuu oikeaan paikkaan, mutta kaasua painaessa kuulosta siltä, kun rattaat eivät aivan kohtaisi toisiaan. Ei auta, vaikka väkipakolla yrittää tunnoa samanaikaisesti keppiä oikeaan suuntaan.
Kaikki muut vaihteet toimivat hyvin ja kytkeytyvät nätisti.
Mistäs lähdetään olemattomalla vapaa-ajalla etsimään vikaa? Varmaan vaihdelaatikosta juu, mutta olisiko tarkempia vinkkejä?
Kaikki muut vaihteet toimivat hyvin ja kytkeytyvät nätisti.
Mistäs lähdetään olemattomalla vapaa-ajalla etsimään vikaa? Varmaan vaihdelaatikosta juu, mutta olisiko tarkempia vinkkejä?
Re: 5-vaihde katosi
Onko vaihteensiirtotangon kuminivel rintapellin kohdalla hajoamassa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 5-vaihde katosi
Käyn tuossa illemmalla tarkistamassa.
Toivon mukaan on, niin ei tarvitsisi koko laatikkoa uusia. Tai edes osittain.
Toivon mukaan on, niin ei tarvitsisi koko laatikkoa uusia. Tai edes osittain.
Re: 5-vaihde katosi
Ja kohta ei mene pakki päälle?
Siellä vika ja siten perussäätö lepikossa.
Yleensä saaneet sitä Saabin ikuista öljyhuuhtelua ja lopuksi murenee käsiin.
Siellä vika ja siten perussäätö lepikossa.
Yleensä saaneet sitä Saabin ikuista öljyhuuhtelua ja lopuksi murenee käsiin.
Re: 5-vaihde katosi
Auto on tänään rahdattu merten yli etelään sovitusti iskari-, pyöränlaakeri- ja pallonivelremonttiin. Pyysin kurkkaamaan samalla tuon vaivan, saa nähdä katsovatko.
Mitäs jos tuo saakelin kumirimpula on antautunut? Mitenkäs sellainen korjataan? Jostain syystä en osannut ainakaan Motonetin listalta löytää oikeaa varaosaa, mutta se voi johtua myös mm. käyttäjästä itsestään.
Vaikka ihan kivahan tuolla moottoriteillä on painella nelosellakin...
Mitäs jos tuo saakelin kumirimpula on antautunut? Mitenkäs sellainen korjataan? Jostain syystä en osannut ainakaan Motonetin listalta löytää oikeaa varaosaa, mutta se voi johtua myös mm. käyttäjästä itsestään.
Vaikka ihan kivahan tuolla moottoriteillä on painella nelosellakin...
Re: 5-vaihde katosi
Helppohan tuo sinänsä on korjata, kun vain varaosan löytää, mötikkä on parilla ruuvilla ja mutterilla kiinni. Yleensä se on niin huonossa kunnossa, ettei siihen auta kuin vaihto.
Re: 5-vaihde katosi
Onko sitä varaosaa lähtökohtaisesti saatavilla muualta kuin purkuautoista? Onko marmorin tarjonnasta tietoa?
Re: 5-vaihde katosi
Siinähän se vika kuulemma on.
Onnistuu ilmeisesti ihan 10mm kumista leikkelemällä tuo korjaus: vanha irti muotiksi (pitää porata kuusi niittiä irti) ja muotin mukaan muotoon ja reiät oikeisiin kohtiin. Lopuksi kuudella pultilla kiinni.
Seuraava kysymys onkin, että mistä tuollaista kumia saa? Etolasta? Tällä runsaalla vapaa-ajalla kun en viitsisi yhtään ylimääräistä reissua tehdä mihinkään. Jollain nämä tiedot kuitenkin valmiiksi on (jos kerran on niin yleinen vika kuin uskotellaan) niin nyt sopii vain kakistaa ulos.
Onnistuu ilmeisesti ihan 10mm kumista leikkelemällä tuo korjaus: vanha irti muotiksi (pitää porata kuusi niittiä irti) ja muotin mukaan muotoon ja reiät oikeisiin kohtiin. Lopuksi kuudella pultilla kiinni.
Seuraava kysymys onkin, että mistä tuollaista kumia saa? Etolasta? Tällä runsaalla vapaa-ajalla kun en viitsisi yhtään ylimääräistä reissua tehdä mihinkään. Jollain nämä tiedot kuitenkin valmiiksi on (jos kerran on niin yleinen vika kuin uskotellaan) niin nyt sopii vain kakistaa ulos.

Re: 5-vaihde katosi
Uusia ei saa eikä ole.
Eikä se nivel sovi tulemaan pois muuten kuin
siirtäjä tangon irroittmalla.
On muuutenkin melko homma ja tiedettävä asioita,että saa paketin taas läjään.
Nivel on varmaan korjattava ja luulis esimerkiksi kuorma-auton roiskeläppäkumin toimivan?
Eikä se nivel sovi tulemaan pois muuten kuin
siirtäjä tangon irroittmalla.
On muuutenkin melko homma ja tiedettävä asioita,että saa paketin taas läjään.
Nivel on varmaan korjattava ja luulis esimerkiksi kuorma-auton roiskeläppäkumin toimivan?
Re: 5-vaihde katosi
Vanhemmanmallisen kumilevystä niittaamalla kasatun nivelen tilalle sopii uudemman satkun kumivulkanoinnilla toteutettu nivel. Ei tarvitse irrottaa vaihteensiirtotankoa, omaan 99:n vaihdoin nivelen parikymmentä vuotta sitten tunkin varassa Laakkosen parkkipaikalla. Ostin silloin uuden nivelen. Se on tähän mennessä kestänyt pidempään kuin auton alkuperäinen nivel kesti.
Niitatussa kuminivelessä kumi on kudosvahvisteista. Etolasta olen joskus ostanut vahvistamatonta 10 mm kumilevyä, vahvistettua en edes silloin kaivannut
Niitatussa kuminivelessä kumi on kudosvahvisteista. Etolasta olen joskus ostanut vahvistamatonta 10 mm kumilevyä, vahvistettua en edes silloin kaivannut
Re: 5-vaihde katosi
Eikö ole vaarana siirtäjätangon vääntyminen jos moottorin takapäätä nostetaan ja lievällä "väkivallalla" nivel irroitetaan?
Varmasti sopii tietenkin tulemaan jos riittävästi tunkkaat mutta vanhat ja haperot moottorin kumityynyt on myös siinä vaarassa? Nimim. näin mulle kävi.
Varmasti sopii tietenkin tulemaan jos riittävästi tunkkaat mutta vanhat ja haperot moottorin kumityynyt on myös siinä vaarassa? Nimim. näin mulle kävi.
Re: 5-vaihde katosi
Onko tämän näköistä?
Muutama päivä sitten erään asiakkaan 99 vaihdettiin juuri jusin vinkin mukaisesti 900 uuden karkea nivel.
http://aijaa.com/7p4aJM
Tässä ei mennyt kuin 2, 3 ja 4 päälle ja auton omistaja ajoi Saabin Lahdesta tänne.
Muutama päivä sitten erään asiakkaan 99 vaihdettiin juuri jusin vinkin mukaisesti 900 uuden karkea nivel.
http://aijaa.com/7p4aJM
Tässä ei mennyt kuin 2, 3 ja 4 päälle ja auton omistaja ajoi Saabin Lahdesta tänne.
Re: 5-vaihde katosi
No joo, vaihteisto neloselle ja keppi kolmoselle. Siitä tulee 2 cm tilaa, riittää nipin napin nivelen vetämiseen vaihteiston vaihteensiirtotangolta. Jos pakkilukkomekanismi antaa periksi ja saa kepin menemään eteenpäin vielä siitä kolmosesta, tilaa saa lisää. Jos ei riitä, niin löysää virtalukko/keppikonsolin lattiasta irti, sitten ainakin riittää. Vaihteensiirtotankoa ei kuitenkaan tarvitse irrottaa ulos autosta.
Muistikuvani on tässä vaiheessa vähän hatarat, mutta käytössä oli vain auton oma tunkki ja moottorivaihteistopakettia en tunkannut, moottoritukikumit on edelleen alkuperäiset, paitsi etummainen. Sen vaihdoin uuteen ehjän alkuperäisen tilalle kytkinrempan yhteydessä.
Vanha nivel oli juurikin tuollainen moorizin kuvan tyylinen. Tuollainen on se uudemman mallinen vulkanoitu nivel, jonka autooni asensin:

Vink vink, tämä nivel on ylimääräisenä, 86-satkusta.
Muistikuvani on tässä vaiheessa vähän hatarat, mutta käytössä oli vain auton oma tunkki ja moottorivaihteistopakettia en tunkannut, moottoritukikumit on edelleen alkuperäiset, paitsi etummainen. Sen vaihdoin uuteen ehjän alkuperäisen tilalle kytkinrempan yhteydessä.
Vanha nivel oli juurikin tuollainen moorizin kuvan tyylinen. Tuollainen on se uudemman mallinen vulkanoitu nivel, jonka autooni asensin:

Vink vink, tämä nivel on ylimääräisenä, 86-satkusta.
Re: 5-vaihde katosi
Suomen kieli on vaikea kieli.
En minäkään tarkoittanut sitä että tankoa tarvitsee fyysisesti repiä auton ulkopuolelle.
Senhän voi tehdä vaikka kokonaan auton sisäpuolelta jota allekirjoittanut suosii.
En minäkään tarkoittanut sitä että tankoa tarvitsee fyysisesti repiä auton ulkopuolelle.
Senhän voi tehdä vaikka kokonaan auton sisäpuolelta jota allekirjoittanut suosii.
Re: 5-vaihde katosi
Joskus olen tuollaisia rättiniveliä korjannut siten, että vanhasta auton renkaasta leikkaa puukolla kyljestä sopivan kiekon ja siihen reiät. C-renkaissa ainevahvuus on paksumpi.Azanovix kirjoitti: Seuraava kysymys onkin, että mistä tuollaista kumia saa?
Myös kuljetinmatto on hyvää tavaraa, jos jostain vain löytää.