Saab 900 2.1 öljyt karstottuneet koneen sisälle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
marcusn
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 20:28
Paikkakunta: Turku

Saab 900 2.1 öljyt karstottuneet koneen sisälle

Viesti Kirjoittaja marcusn »

En löytänyt tähän haulla mitään tähän niin laitan uuden topicin.

Saab 900 2.1 1993 ajettu 414tkm. Vaihdoin viikonloppuna siihen jakoketjun kun huomasin että kiristin oli tapissa eikä enää kiristänyt silloinkaan. Koneen avauksen yhteydessä ongin pari isohkoa palaa ylemmän laahaimen kärjestä, josta siis puuttuu kaikki siitä ylöspäin johon kiristäjä ottaa kiinni. Kone on sisältä tosi karstainen, 1mm kerros mustaa palanutta öljyä kaikki paikat täynnä. Käy kyllä nätisti nyt kun venakupit putsattu, avattu ja öljytty ja uusi ketju. Yllättävän paljon myös käynti parani vaikka jako oli kunnossa kun avasin koneen.

Lähiviikkoinan on kuitenkin siis pakko nostaa kone pois keulilta ja vaihtaa ne laahaimet.

Kymys onkin seuraavanlainen: mitä muuta kannattaa koneelle samalla tehdä jos sillä mielii vielä pitkään ajella, auton pellit ja muu tekniikka on ok. Hihnapyörä/öljypumppuremppa juuri tehty (olis ollut ehkä mukavampi tehdä samalla kun ottaa koneen pois...)

-Auttaako noihin karsoihin soodapuhallus?

-Pitääkö koneen laakerit vaihtaa?

-Pitääkö venttiilit läpätä, tein kansirempan 50tkm sitten, enkä silloin vaihtanut kuin motonetin pahvin. Motonetin venakopan tiiviste on ihan susi, valutti öljyt tulppien päälle ja sieltä koneeseen...

-Kannattaako noita likaisia osia soodapuhaltaa? Voiko sillä tehdä vahinkoa? Laatikon ajattelin myös irroittaa että saa kaikki laahaimen muruset pois.

http://netti.nic.fi/~marcusn/karsta.jpg
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
Vastaa Viestiin