Kytkin remppa-> ONGELMAN SYY SELVINNYT-> KASATTU PÄIN SITÄ..

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Kytkin remppa-> ONGELMAN SYY SELVINNYT-> KASATTU PÄIN SITÄ..

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Moi, näilläkö ohjeilla onnistumiseen? Turbo-malleissa tulee lisähommia letkujen iroittamisesta, kuulemma. Mitä muuta olisi kytkimenvaihdon yhteydessä olisi myös hyvä vaihtaa? Kertokaapa omia kokemuksianne.

1. Konepelti pois (kaks pulttia + pissapojan letku).

2. Muovisuojus kytkimen päältä pois, iac:n letkun voi joutua irrottamaan.

3. Kaveri painaa kytkimen pohjaan ja samalla toinen laittaa ~4...6mm vaijerin asetelman väliin niiden kielekkeiden ulkokehälle. (Mahdollisimman iso vaijeri, parhaan tuloksen saa kun laittaa vielä painelemisen välillä jotain painelaakerin ja sylinterin väliin jotta kytkimen automaattinen säätyminen saa sylinterin painamaan entistäkin syvemmälle asetelman kasaa.) Välillä voi meisselillä vauhtipyörästä hiukan pyörittää että saa sen vaijerin koko matkalle. Huolellisuus tässä vaiheessa takaa että kohta 8 onnistuu.

4. Vaihteiston pyöreä kansi auki siitä syylärin takaa (metalliklipsu).

5. Muovinen suojus pois akselin päästä.
6.
6. Ulosvetäjällä (lattarauta jossa reikä ja sopiva pultti) akseli irti, akselia ei saa kokonaan ulos mutta se riittää.

7. Asetelman pultit auki.

8. Asetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja työsylinteri kerralla pois.
9. Uus painelaakeri paikalleen ja kamat takas.
Kasaamisen jo varmasti täs vaihees osaa...
Viimeksi muokannut SAAB 900 TURBO 16, To Heinä 18, 2013 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Liikaaa romua
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noilla ohjeilla onnistuu mikäli kytkin toimii vielä edes jollakin tavalla.

kaveria ei tarvita jos on alkuperäisen tapainen työkalu jolla irtoaa kuollutkin kytkin hilut ilman hikoilua , samalla työkalulla saa myös sen akselin irti.

samalla kannattaa harkita vauhtipyörän laakerin ja stefan vaihtoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Sitä kytkinakselia irrottaessa kannattaa hieman varoa, jos / kun antaa vasaraa siihen latukkaan. Ihmettelin aikoinaan kytkintä purkaessani syylärin takapinnassa olevia iskujälkiä. Enpä ihmetellyt sen jälkeen kun akseli lähti kuin hauki rannasta ja kolahti syyläriin :D
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Mertmi kirjoitti:Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.





Ahaa, kerroppa lisää ilmauksesta?
Liikaaa romua
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja marvi »

Vastausta odotellessa voi lukaista vaikka nämä, jos jäisi vaikka jotain vinkkejä mieleen

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=20289
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=109612
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Paineilmalla on melko mukava. Itsellä oli vain yksinkertaisesti korkin kokoinen roiskeläppäkumi, johon tein reijän mihin juuri sopi paineilmapistooli.

Sitten vaikka kompurasta säätää paineet max2bar ja eikun paineilmaa kehiin ja ruuvia auki niin pitkään, kun ilmaa tulee.
Itse en kyllä rajannut kompurasta paineita, vaan ihan näppituntumalla painelin ilmapistoolia. Hjyvä tuli
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tippakannu nippaan kii ,pari pumppausta ja kierre kiinni.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Mites tämä ilmaus nyt on, siis joissain keskusteluissa kerrotaan, että kaada jarrunestettä ilmausruuvin kautta ja kun kuplinta loppuu niin on hyvä. Toiset taas kertovat ilmaavansa kytkimen paineilmalla tai jalalla kytkytintä pumppaamalla. Mikä näistä tavoista on nyt se helpoin ja varmin onnistumaan :?:
Liikaaa romua
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Itselläni ainakin onnistui parhaiten ja helpoiten tuo lääkeruiskukikka, josta täälläkin keskusteltu: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&start=15
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos kytkinletku on murenemassa sisältä päin, kuten yleensä on, varminta on laskea nestettä ilmaamisen yhteydessä säiliöltä työsylinterille päin.

Kuminmuruset voivat olla niin suuria, että tukkivat ilmausnipan kanavan. Ilmausnipan työsylinteristä irrottamalla murusia saa poistettua. Nipalta säiliöön päin ruiskulla tai tippakannulla nestettä tuupatessa saa vaan ajettua möhnät pääsylinteriin.

Oma suositukseni on paineistaa jarrunestesäiliö tavalla tai toisella ja päästää nestettä työsylinterin nipasta. Tai käyttää paineilmakäyttöistä ilmauslaitetta ja imeä sillä nipasta.

Pitkän tähtäimen suunnitelmaan tulee myös sisällyttää kytkinletkuasennelman uusiminen, vaikka vaan hydrauliikkaliikkeessä uutta letkua vanhan letkun tilalle prässäten. Tai putkiin helmiliitokset, joilla saa liitettyä jonkun sopivan jarruletkun siihen välille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Mertmi kirjoitti:Aika pitkälti noin. Työsylinteri kannattaa kunnostaa tai uusia samalla. On kuitenkin kaikki osat käsissä kun olet purkanut sen. Ilmaus on sitten oma tarinansa.

Joo uusin sen pääsylinterin tiivistesarjan.
Liikaaa romua
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

Ei onnistu, monta tuntia on tehty töitä. Homma tyssässi siihen, että työ sylinteri ei jaksa painaa painelevyn lipareita tarpeeksi, jotta saisi kytkimen vaihdetuksi :roll:

Kaapelia on käyttetty eikä se auta, pitäisi painua vähän vielä.
Liikaaa romua
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lisää voimaa vaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SAAB 900 TURBO 16
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
Paikkakunta: Kuusniemi

Re: Kytkin remppa->

Viesti Kirjoittaja SAAB 900 TURBO 16 »

nalleolut kirjoitti:lisää voimaa vaan.
Ei vaan tule pois vaikka kuinka yrittää. Kolme äijää oli yrittämässä.
Liikaaa romua
Vastaa Viestiin