Sylinterinkannen löystyminen, jäähdytysnesteen katoaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Sylinterinkannen löystyminen, jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja are »

Nyt on kahdesti käynyt n. 324tkm kohdalla 16-venasen (2,0) kannen kanssa että alkaa kuluttaa jäähdytysnestettä. Pakkasneste tuoksahtaa lievästi konepellin alla mutta vuotoja ei näy.

Oireena on ainakin lievä nytkytys ajossa pintakaasulla isolla vaihteella. Moottorista myös alakierrosten vääntö heikentyy selvästi pintakaasulla. Jos renkaat ei ole hyvin tasapainossa, sitä on vaikea havaita. Tyhjäkäynnissä myös lieviä häiriöitä.

Kolkin -98 2,0 vaparin kannen kiristin hyvällä menestyksellä ja nyt OG 900S -93 kansi. Seurauksena tosi tasainen tyhjäkäynti ja parantunut alakierrosten vääntö pintakaasulla.

Käytin menetelmää: Pultti löysälle ja heti kiristys 60Nm. Tätä rataa kaikki pultit kiristysjärjestykseen nähden päinvastaisessa järjestyksessä. Kiristys 80Nm järjestyksessä, odottelua vartti-puoltuntia ja kiristys 90 astetta.

Jos haluaa putsata pulttien kierteet ja voidella WD40:llä, pitää varmistaa ettei kierteen poraukseen jää jäähdytysnestettä eikä öljyä. Kansi vuotaa jäähdytysnestettä pultinreikiin käytännössä heti kun pultit löysää.

Onko kokemuksia kuinka pitkään jälkikiristys pelittää ja alkaako vuoto yleisemminkin 320 tkm kohdalla?
Auto on SAAB, radio on Saba
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Sylinterinkannen löystyminen, jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kannentiivistettä ei kai ole koskaan vaihdettu? Alumiinikansi lämpölaajenee enemmän kuin valurautainen lohko, mikä "hieroo" kannentiivisteen aikaa myöden rikki. Kannentiivisteen kestoikä riippuu siten suuresti kylmäkäynnistysten määrästä, mutta aika usein se alkaa oireilla 300 tuhannen jälkeen. Myös esim. vanhentuneet jäähdytysnesteet syövyttävät tiivistettä.

Voit tietysti yrittää jälkikiristystä, mutta en oikein jaksa uskoa ongelman ratkeavan ilman kannentiivisteen vaihtoa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Sylinterinkannen löystyminen, jäähdytysnesteen katoaminen

Viesti Kirjoittaja are »

Eipä tullut kuluminen mieleenkään. Järkeenkäyvältähän tuo kuulostaa, seurataan tilannetta.
Auto on SAAB, radio on Saba
Vastaa Viestiin