Mites kytketään...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Mites kytketään...

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Lisävalojen kytkentä olisi nyt vain kytkemistä vailla että mites toi rele :oops: :oops: :oops: :?:
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

30 Jatkuva virta
87 Lisävaloille
85 Heräte virta pitkiltä jos apupitkät , lähivaloilta jos sumuvalot
86 Maadoitus
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

KIITOS!! Tossahan toi tuli selville :wink:
juu kun on noi pitkät omassa satkussa kuin nissanin parkit 8)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öhöm. Ei saa laittaa parkeista herätettä sumareille. Laki sallii sumuvalojen käytön lähi- ja kaukovalojen kanssa, mutta ei pelkkien parkkien kanssa joiden kanssa ne palais, jos heräte otetaan parkkivaloista. Eli sumareiden heräte johdosta johon tulee virta vain lähi- tai kaukovalojen ollessa kytkettynä ja tällainen löytyneepi esim. ajovalokytkimen johtonipusta. Ja mikä on siistimmän näköinen kuin Saabin oma sumuvalokatkaisija kojelaudassa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

dimebak kirjoitti:Öhöm. Ei saa laittaa parkeista herätettä sumareille. Laki sallii sumuvalojen käytön lähi- ja kaukovalojen kanssa, mutta ei pelkkien parkkien kanssa joiden kanssa ne palais, jos heräte otetaan parkkivaloista. Eli sumareiden heräte johdosta johon tulee virta vain lähi- tai kaukovalojen ollessa kytkettynä ja tällainen löytyneepi esim. ajovalokytkimen johtonipusta. Ja mikä on siistimmän näköinen kuin Saabin oma sumuvalokatkaisija kojelaudassa?


Totanuin. Saa ne palaa pelkkien parkkienkin kanssa.
Laissa taidetaan puhua vain siitä, että ne eivät saa palaa yksinään.

Sumuvalokatkaisijasta olen samaa mieltä.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nimenomaan näin, eli pitkät valot, lyhyet valot, sumuvalot tai huomiovalot eivät saa palaa, jos parkkivalot eivät ole päällä.

Joskus takavuosina on ollut määräys, jonka mukaan sumuvalot eivät saaneet palaa kaukovalojen kanssa samaan aikaan. Tätä pykälää ei enää ole, vaikka sinänsä tuo olisi ihan loogista. Kuka nyt sumareita tarvii, jos kaukovaloja voi yleensäkin käyttää? :roll:

Vielä siitä varsinaisesta kysymyksestä, eli kaukovalojen kytkennästä. Itse tein lisävalojen kytkennät sulakerasiaan. Siellä on vapaita releiden paikkoja, ja kaikki tarvittavat piuhat näppärästi lähellä. Abikoliittimiä, jotka pysyvät sulakerasian paikoissa on saatavilla, samoin sulakepaikkoihin käypäisiä liittimiä.

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos auton alkuperäisit valot ovat huonot ja tehottomat niillä todennäköisesti on liian matala jännite, joten kannatta ensin mitata jännitehäviöt, jos kovinsuuret niin tekee nykyisistä johdoista herätteen valoille ja laittaa valot releitten kautta suoraan akulta toimiviksi. valo teho paranee kummasti. sen jälkeen jos tuntuu ettei valot näytä kunnolla niitä lisä pitkiä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jaa, että sais palaa parkkienkin kanssa? No, perkules. Vähän ihmettelinkin, kun katsastusinssi puhui ettei saa palaa parkkien kanssa ja tehdasasenteiset sumuvalot palaa. No, mulla "palaa" vain lähi- ja kaukovalojen kanssa. Ja eipä niistä pelkkien parkkien kanssa ole kuin kosmeettista hyötyä :D

Niin. Kävin ennen kuin asensin sumarit kysymässä konttorilta miten pitää asentaa. Sai kuulemma palaa vain lähi- ja kaukovalojen kanssa. Ja niin kytkettiin ja asennettiin. Seuraavassa katsastuksessa inssi sanoi, että pitäisi olla vähän loitommalla toisistaan. Valoaukkojen ulkoreunoista mitattuna pitäisi olla AUTON LEVEYS - 80CM eli 99:ssä 89 senttimetriä. No, onneksi katsastusmies tunnusti oman mokansa ja kertoi sanoneensa väärin minulle valojen asennuksen. Katsotaan kuulemma seuraavalla kerralla :lol: En muuten itse muistanut, että oli sama katsastussetä. Että saa sitä positiivistakin palvelua katsastusasemilta. Pitääpä käyttää siellä auto katsastuksessa, kun käy joululomalla Rovaniemellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja turbojake »

dimebak kirjoitti:saa sitä positiivistakin palvelua katsastusasemilta. Pitääpä käyttää siellä auto katsastuksessa, kun käy joululomalla Rovaniemellä.[/size]
Takavuosina tein korinvaihdon bemarille, se kun ruttaantui aika pahasti ojaanajossa. Rovaniemellä konttorilla inssi tavasi sääntöpykäliä kirjasta ja kirjasi lopuksi paperiin "Korjattu ja muutettu auto BMW AK.... 323i". Näin, kanta-auto siis oli BMW 316 johon vaihdettiin 323i:n kori, ei tekniikkaa. Arvatkaapas saiko jatkossa konttorilla olla vakiovastaus valmiina miksi 323i:ssä oli 4-cyl kone!!
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos viitseliäisyyttä riittää, niin valotehon korottaminen parantamalla sähköjärjestelmää olisi kaikista fiksuinta tehdä vaihtamalla valoreleeltä lampuille menevät johdot paksummilla. Ainaskin Satkuissa on vakiovaloillakin valorele, niin turha sinne on omia relevirityksiä lisätä. Mun satkuun joku aiempi omistaja on vaihtanut ilmeisen selvästi paksummat johdot ajovaloille (väreistä päätellen ja johtojen liitoksista).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Jos viitseliäisyyttä riittää, niin valotehon korottaminen parantamalla sähköjärjestelmää olisi kaikista fiksuinta tehdä vaihtamalla valoreleeltä lampuille menevät johdot paksummilla.
On käynyt mielessä, mutta nykyisilläkin näkee hyvin joten... Niin ja mulla on kans sumareiden rele sulakeboksissa :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin