99 ja öljyt
99 ja öljyt
Mitä öljyjä käytätte 99:ssä? Tai mitä suosittelette?
Oma auto on B-moottorille ja öljyinä on ollut jo pitkään (yli 3 vuotta) Nesteen Super 10W-40 öljyä. Lisäksi olisi kiva kuulla, jos olette vaihtaneet mineraaliöljystä synteettiseenöljyyn niin miten on vaikuttanut esim. kylmäkäynnistykseen?
Oma auto on B-moottorille ja öljyinä on ollut jo pitkään (yli 3 vuotta) Nesteen Super 10W-40 öljyä. Lisäksi olisi kiva kuulla, jos olette vaihtaneet mineraaliöljystä synteettiseenöljyyn niin miten on vaikuttanut esim. kylmäkäynnistykseen?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
joskus kun eksyin lukemaan noita kajakkipuolen juttuja, osui silmään kirjoitus jossa sanottiin ettei saisi vaihtaa synteettiseen öljyyn jos autoon on iät ja ajat käytetty mineraaliöljyä. voi olla tuhoisat seuraukset. muistankohan/sisäistinkö asian ihan oikein?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
..
Minkähän takia näin ei saisi tehdä??? Mahtaako olla vain suositus, vai onko jollain moottori hajonnut?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Vanhoissa mineraaliöljyissä ei ole peseviä ominaisuuksia ja moottori pikeentyy ja karstoittuu sisältä. Kun sitten karstaiseen koneeseen laitetaan pesevät öljyt, lähtevät mömmöt liikkeelle ja tukkivat paikat. Tämä tarina on lähtöisin 70-luvun Esson baarista. Nykyisin kait kaikissa mineraaliöljyissäkin on sen verran peseviä lisäaineita, ettei kuvatunlaisia pikeentymiä pääse syntymään.lucaf kirjoitti:joskus kun eksyin lukemaan noita kajakkipuolen juttuja, osui silmään kirjoitus jossa sanottiin ettei saisi vaihtaa synteettiseen öljyyn jos autoon on iät ja ajat käytetty mineraaliöljyä. voi olla tuhoisat seuraukset. muistankohan/sisäistinkö asian ihan oikein?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: 99 ja öljyt
Aiemmin omistamasani VW Derbyssä oli edellinen omistaja käyttänyt semisynteettistä Mobil Superia. Sitä kului ihan VW:n oman käyttöohjekirjan mukaan litra per 1000 km. Vaihdoin Mobil Rally Formulaan ja öljynkulutus loppui siihen.dimebak kirjoitti:Mitä öljyjä käytätte 99:ssä? Tai mitä suosittelette?
Oma auto on B-moottorille ja öljyinä on ollut jo pitkään (yli 3 vuotta) Nesteen Super 10W-40 öljyä. Lisäksi olisi kiva kuulla, jos olette vaihtaneet mineraaliöljystä synteettiseenöljyyn niin miten on vaikuttanut esim. kylmäkäynnistykseen?
Yllä oleva tarina on vuodelta 1988 ja sen jälkeen olen käyttänyt vain täyssynteettisiä öljyjä. Ahtamattomassa moottorissa ehkä semisynteettisellä olisi optimaalinen hinta/laatu -suhde. Mutta jos laskee hintaeron kilometriä kohden ja vertaa sitä muihin auton kuluihin, niin sen merkitys jää häviävän pieneksi. Ja koska tallissa on yksi ahdettu moottorikin, niin selvyyden vuoksi olen pitänyt hyllyssä vain Rally Formulaa. Se käy kaikkiin, jopa ruohonleikkuriinkin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Allekirjoitan, yhden hieman yli 100tkm remontin jälkeen ajetun moottorin olen särkenyt Teboilin Diamondeilla muutamaan sataan kilometriin, kun aiemmin oli käytetty halvimpia mahdollisia.Pekka Valtanen kirjoitti:Vanhoissa mineraaliöljyissä ei ole peseviä ominaisuuksia ja moottori pikeentyy ja karstoittuu sisältä. Kun sitten karstaiseen koneeseen laitetaan pesevät öljyt, lähtevät mömmöt liikkeelle ja tukkivat paikat. Tämä tarina on lähtöisin 70-luvun Esson baarista. Nykyisin kait kaikissa mineraaliöljyissäkin on sen verran peseviä lisäaineita, ettei kuvatunlaisia pikeentymiä pääse syntymään.lucaf kirjoitti:joskus kun eksyin lukemaan noita kajakkipuolen juttuja, osui silmään kirjoitus jossa sanottiin ettei saisi vaihtaa synteettiseen öljyyn jos autoon on iät ja ajat käytetty mineraaliöljyä. voi olla tuhoisat seuraukset. muistankohan/sisäistinkö asian ihan oikein?
Mistäkö "tieto" että siitä johtui..? No siitä, että sen näki kyllä öljyistä.. sellaisia "klönttejä" öljyn seassa että ei tarvinnut juuri epäillä mistä johtuu.. suttari ja imusiivilä täynnä limaista sitkeää mönjää.
Siirtyessä täyssynteettisiin, suosittelen että ostaa 20 litran pytyn "pesevää" traktoreihin ym. tarkoitettua dieselmoottoriöljyä ja laittaa sellaiset ensin koneeseen 100-300km:n ajaksi, vaihtaa suodattimen ja öljyt uusiin samanlaisiin, jne.. eli "pesee koneen" ennen synteettisien laittoa useampaan kertaan.
Edit: Taikka sitten käyttää ihan puhdistukseen tarkoitettuja moottorin puhdistusaineita..
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Joulu 21, 2004 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
99:ssä olen käyttänyt Mobilin superia 10/40. Joskus kokeilin täyssynteettistä, mutta kyllä sekin kulutusta lisää, kun stefat vuotava ohi...
Jokin aika sitten avasin 90:sen saban koneen jolla oli ajettu hiukan yli 400 tuhatta. Kone oli uskomattomat hyvässä kunnossa. Tämän nähtyäni en ole edes suunnitellut öljypäivitystä wanhaan saabiin.
Yleensä kaikella on tarkoituksensa. Öljykalvojen paksuus ja öljyn pumpattavuus vaihtelevat hirmuisesti laadusta ja/tai tyypistä riippuen. Ajattelisi että 99:n ikäiset autot on suunniteltu sen aikaisia öljyjä ajatellen(sylinterivälys, laakerit, öljypumppu, nokan voitelu). Ei ainakaan tarvi ihmetellä, jos 300 000 ajetussa autossa alkaa öljynpainevalo vilkkua tyhjäkäynnillä....
Jos taas remppaa koneen ihan alusta pitäen uusiksi, niin silloin kannattaa miettiä esim. turboautoon olisiko synteettinen parempaa... Itse laitoin satkuun Shellin siniset helixit ja hyvin tuntuu toimivat. Ei valu ulos eikä kone kilise turhia....
Jokin aika sitten avasin 90:sen saban koneen jolla oli ajettu hiukan yli 400 tuhatta. Kone oli uskomattomat hyvässä kunnossa. Tämän nähtyäni en ole edes suunnitellut öljypäivitystä wanhaan saabiin.
Yleensä kaikella on tarkoituksensa. Öljykalvojen paksuus ja öljyn pumpattavuus vaihtelevat hirmuisesti laadusta ja/tai tyypistä riippuen. Ajattelisi että 99:n ikäiset autot on suunniteltu sen aikaisia öljyjä ajatellen(sylinterivälys, laakerit, öljypumppu, nokan voitelu). Ei ainakaan tarvi ihmetellä, jos 300 000 ajetussa autossa alkaa öljynpainevalo vilkkua tyhjäkäynnillä....
Jos taas remppaa koneen ihan alusta pitäen uusiksi, niin silloin kannattaa miettiä esim. turboautoon olisiko synteettinen parempaa... Itse laitoin satkuun Shellin siniset helixit ja hyvin tuntuu toimivat. Ei valu ulos eikä kone kilise turhia....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
#1814
Mitä tässä nyt on kattellut eri öljymerkkien eroja, niin tuo Nesteen Super 10W-40 on aika hyvää öljyä. Hyvät lisäaineistukset ja hyvät ominaisuudet. Että taidan pysyä siinä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Kaasari"
- Viestit: 15
- Liittynyt: To Marras 25, 2004 08:26
- Paikkakunta: Espoo
Tässä tuoreen saabistin roolissa kyselen hieman tyhmiä: mites kun on 84 vuosimallin 99 (H-kone?), niin mitkäs olisi sopivat öljyt siihen? Entäs vaihteistoon? Palstalla on kehuttu 9satasiin Nesteen Hypoidia, eli käykö myös 99:iin?
Ja kun oikein kyselyn vauhtiin pääsin, niin mitä sytytystulppia 99 väki suosittelee?
Ja kun oikein kyselyn vauhtiin pääsin, niin mitä sytytystulppia 99 väki suosittelee?
mulla on noita kasinelosia kolme, alussa käytin synteettisiä öljyjä mutta nyt nesteen 10w30 rules. on halpaa ja raaskii vaihtaa useasti.Paapparipa kirjoitti:Tässä tuoreen saabistin roolissa kyselen hieman tyhmiä: mites kun on 84 vuosimallin 99 (H-kone?), niin mitkäs olisi sopivat öljyt siihen? Entäs vaihteistoon? Palstalla on kehuttu 9satasiin Nesteen Hypoidia, eli käykö myös 99:iin?
Ja kun oikein kyselyn vauhtiin pääsin, niin mitä sytytystulppia 99 väki suosittelee?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)