Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

OTSIKKO MUUTETTU!!

Alunperin piti tehdä 90 saabista toi jääratavekkale, mutta se yksilö olikin ihan liian hyvä sellaseen touhuun. Tilalla aihiona nyt siis saab 99 turbo joka on juuri loistava sinne!




Olis tollasesta meininki alkaa tekemään jonkunnäköstä jäärata autoa (kun halvalla sai mukavamman merkkisen ton toisen japsi- aihion tilalle), joten viritysten laillisuudella ei ole mitenkään väliä.

Eli, saako koneesta mitenkään ulos lisävoimaa helpolla, tai sitten vähän vaikeemman kautta? Onko 16V kannesta hyötyä? Onko näihin olemassa jotain viritysnokkia? K-jet asennus hyödyt? Meneekö turbotekniikka kiinni suoraan?


Tai jos joltain löytyisi nurkista joku perus 900 tai joku vähemmän harvinainen :saab: , niin vaihtokin päikseenkin kelpaa.
Viimeksi muokannut Darco, Su Loka 12, 2014 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 90 piristys

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Kyllähän nuo jokkispiireissä ottaa hyvin tehoja saabin koneista.Mitä udellu olen niin 170-200hp löytyy.Siis ilman turboa.Tuplakaasarit,nokka,kansi,peltipakosarja yleensä laitettu.Jos kahtelet jokkis.net sivulta löytyy tarkempia saabin viri ohjeita :P Ei varmasti ihan halvinta virittää mutta varmasti mielenkiintosempaa kuin turbo auton virittely.Varmasti joku ehdottaa seuraavana laita turbon kone suoraan.....
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
otto82
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 19:18
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Saab 90 piristys

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Peltisarja, nokka, tuplakaasarit ja viimeistelty kansi, niillä pääsee tosiaan jo aika pitkälle. Jos kannen virittelyyn tarttet apua niin laita yv:tä
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 90 piristys

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Tärkein on muuttaa ne nostajat kumit toisiin.esim.kasitappi pösön käy suoraan ja huomattavasti paremmat.ventiilin jouset kuplan saa hemi motorsilta.

jos alat rakentaa moottoria soita saabin moottoreista yli 20 vuoden kokemus.varmasti tietoo eniten näistä moottoreista.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 90 piristys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa kaasarikoneen kannessa on vakiona kuristukset imuseeteissä. Joskus vuosia sitten serkulla oli 99 kaasari joka tuntui kulkevan paljon paremmin kuin muut kaasarisaabit. Huippuja otti yli 180. Kun se myöhemmin sai turbotekniikan, purettiin vanha kone ja siihen oli vaihdettu ruiskukoneen kuristamaton kansi ja pakoventtiileinä oli kaasarikoneen ohuemmat pakovenat. Riuskuissa ja turboissa käytettiin vakiona paksumpia natrium-täytteisiä pakoventtiileitä, jotka ei ole yhtä virtaavat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 9 piristys

Viesti Kirjoittaja Darco »

Olikin toi 90 ihan liian hyvä tälläseen touhuun, joten ei tule jäärata-autoa siittä.

Kuitenkin nyt löyty 99 saabbi, joka on juuri tolasessa jäärata kunnossa: koriltaan hyvä, maalipinta huono ja muutenkin räpelletty. Tekniikkana tällä hetkellä tuhoutunut 8v turbo. Auto turbon papereilla, ei kuitenkaan alkuperänen turbo.

Kone on tuhoutunut. 1 ja 2 pytystä ohivuotoja jotain 85% ja kaikki alakertaan, 3 ja 4 pytty vuotaa toisiinsa paljon. Nakutusanturi lohkosta löytyy, mutta APC-vehkeet on hukassa. Ahtopainemittaria ei ole, joten ilmeisesti vedetty nin kovilla paineille kun turbosta on tullut? Eli jostain varmaan tarttee ottaa toinen alakerta...Vaihteistokin oli turbo-saabmaisen vetelä. Turbossa ei kuitenkaan ollut vaaka-välystä akselissa paljoakaan, joten ilmeisesti hyvässä kunnossa? Oli myös vesijäähdytetty toi turbo.

koneessa oli 6 pyttysen määräjakaja, voiko olla alunperin, vai onko toi laitettu jälkeenpäin? Hyvähän toi on mun kannalta että tollanen tuolla on. Akku oli laitettu takaluukkuun ja koneessa on peltipakosarja.


Saatiin tänään kone melkein tuolta pois, huomenna jatkuu hommat. Pitikö tossa tehdä kytkimen kanssa joku outo juttu ennen kun irrottaa kytkimen työslinteriltä putkia? Miten muistelisin jossain lukeneeni että helpottaa siinä koneen irrotus laatikosta vaiheessa kauheesti?

Pari kysymystä nyt ensialkuun:

1. Ilmeisesti mun täytyy hommata turbon männät tohon? Vaparin ei taida käydä?
2. k-jetin säädöt? onko muuta säätöä kun se ruuvi siinä päällä?
3. Autossa oli dump-valve, eikö dumpissa ja K-jetissä ollut joku juttu ettei toi toimisi k-jetin kanssa oikeen hyvin?

4. Miten konetta voisi virittää? Nokka-akseli mikä nyt on paikallaan on huonossa kunnossa, joten se täytyy vaihtaa. Minkä moottorin nokka on tehokkain turbon kanssa?
Miten paljon ahtoja on turvallista laittaa?
Entä muuuta?

5. Ensiövälityksiä vois koittaa lyhentää. Missä on lyhkäsimmät välitykset? Auton ei tarttisi kulkea kun joku 120-130 ehkä, mutta kiihtyä tarttis kauheesti. 4v laatikko todennäkösesti laitetaan kiinni ton nykysen 5 vaihteisen tilalle.

6. Mulla oli joskus autona tollanen viritetty 900 turbo ja siinä pakkasi etupää pomppimaan pitävällä alustalla rajussa kiihdytyksessä kauheesti. Millä tätä saisi estettyä? Joku tukirauta moottorille yms?

7. Saako nopeemman ohjauksen kun laittaa ohjaustehosteisesta 900 saabista hammastangon? Jaksaako tota kääntää ilman tehostinta?


Muutin otsikonkin enemmän aihetta kuvaavaksi.
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saab 9 piristys

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Darco kirjoitti: 1. Ilmeisesti mun täytyy hommata turbon männät tohon? Vaparin ei taida käydä?
Käy, ja tommosessa käytössä saattaa olla jopa parempi. Pienillä paineilla täytyy käyttää, mutta teho tulee alhaalta)
2. k-jetin säädöt? onko muuta säätöä kun se ruuvi siinä päällä?
isommasti säädetään ohjauspaineella. löytyy juttua kun etsii.
3. Autossa oli dump-valve, eikö dumpissa ja K-jetissä ollut joku juttu ettei toi toimisi k-jetin kanssa oikeen hyvin?
Käytännössä pienempi ongelma kuin periaatteessa. kokeile.

4. Miten konetta voisi virittää? Nokka-akseli mikä nyt on paikallaan on huonossa kunnossa, joten se täytyy vaihtaa. Minkä moottorin nokka on tehokkain turbon kanssa?
Tämä ei ole varmaa tietoa, mutta vanhemmissa ruiskukoneissa taisi olla parhaimmat nostot
miten paljon ahtoja on turvallista laittaa?
Riippu puristussuhteista ja käytöstä. pienempi puristussuhde - enemmän painetta - herää korkeammilla kierroksilla.
isompi puristussuhde, vähemmän painetta, vääntää alempaa...

Entä muuuta?
Paljon muuta :)

5. Ensiövälityksiä vois koittaa lyhentää. Missä on lyhkäsimmät välitykset? Auton ei tarttisi kulkea kun joku 120-130 ehkä, mutta kiihtyä tarttis kauheesti. 4v laatikko todennäkösesti laitetaan kiinni ton nykysen 5 vaihteisen tilalle.

Miten olis 4-vaihteisen enska ja 5-vaihteinen laatikko. Mun käsittääkseni välit pienenee. Turbosaabilla tällä on vähemmän merkitystä kuin jollain riisikipolla...

6. Mulla oli joskus autona tollanen viritetty 900 turbo ja siinä pakkasi etupää pomppimaan pitävällä alustalla rajussa kiihdytyksessä kauheesti. Millä tätä saisi estettyä? Joku tukirauta moottorille yms?
Rengaspaineet ja etupään jousituksen jäykistys sekä tiukat puslat, Kaikki moottorin kiinnityspisteet. Mitä vähemmän liikettä, sitä vähemmän "resonointia" sielä on keulalla niin paljon painoa, että pomppiihan se melkein väkisin jonkin verran.

7. Saako nopeemman ohjauksen kun laittaa ohjaustehosteisesta 900 saabista hammastangon? Jaksaako tota kääntää ilman tehostinta?
Ei jaksa, en suosittele

Muutin otsikonkin enemmän aihetta kuvaavaksi.
Siinä jotain. Itellä ei kauheesti ole kokemusta tuosta oikeesta virittelystä, mutta ihan vaan kuulopuheista ja luetusta tulkattuna.
Nämä ei siis mitään absoluuttitotuuksia ole, ja tuola tuning puolella varmaan kumoavat nuo ainakin jollain tasolla, mutta perussäännöt menee suunnilleen näin.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Nelivaihteista laatikkoa poikkeuksetta käyttävät jokkis saabeissa. 5 vaihteisessa ykkönen aivan liian lyhyt. Jää sutimaan paikalleen ja kolmosta isompaa vaihetta ei käytännössä tarvitse. Nelilovisen ykkönen pitempi. Ei sudi niin pahasti lähdössä. Laitoin yyveetä sulle...
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pääsiskö tätä vilkaisemaan. ilmeisesti aika liki asustellaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

8-venttiilisessä H-koneissa oli turbomallissa pre apc malleissa melko lussu nokka-akseli ja kaikissa muissa samat ajoitukset. Eli post apc ja kaikki vaparit samoilla nokan geometrioilla. Ainoana fyysisenä erona löytyy kaasarimalleissa bensapumppua varten se oma uransa. Kansissa ja venttiileissä enemmänkin eroja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

nalleolut kirjoitti:pääsiskö tätä vilkaisemaan. ilmeisesti aika liki asustellaan.
Joo, kyllä sopii tulla. Mieluummin joskus myöhemmin, tällä hetkellä tossa ei vielä paljoa kattomista ole.

Laitan sulle YV:tä
Mertmi kirjoitti:8-venttiilisessä H-koneissa oli turbomallissa pre apc malleissa melko lussu nokka-akseli ja kaikissa muissa samat ajoitukset. Eli post apc ja kaikki vaparit samoilla nokan geometrioilla. Ainoana fyysisenä erona löytyy kaasarimalleissa bensapumppua varten se oma uransa. Kansissa ja venttiileissä enemmänkin eroja.
Mulla on kai post APC kun tuolta löytyy nakutustunnistin? APC on tosin dumpattu ja nakutunnistimelta johdot katkottu :lol:



Nyt olisi siis tiedossa yksi 900 Saab kaasarikoneella, 4 lovisella laatikolla. Pystykeula ja kässäri taa. Ei ole tuokaan hinnan kirous. Siittä sais aika hyvin kaikkia osia. Sais nokan, laatikon, ja alakerran tosta. Aattelin myös että toi alavääntö voisi olla ihan jees jääradalla joten noi vaparin männät aja asian tuolla.

Miten näistä noi kannet on pysyneet kasassa? Alumiinikansia on muista merkeistä halkeillut/kieroutunut aina tämän tästä. Mites nää Saabin kannet? Ainakin varmaan ton kierouden tarkastan mutta kannattaako koeponnistaa? Entäs (jos on tarvetta) voiko plaanata ilman että koneistaa nokkalinjan myös suoraan?

Tuli semmonenkin mieleeni kun muistelisin että tossa satkussa on tehokkaammat jarrut mitä nopassa tai tuplassa. Sopisko noi satkun etujarrut suoraan tohon tuplaysiin? Onko kiinnityskohdissa tai jossain muussa jotain erilaista?


Tänään sain ton kone-vaihteisto- paketin nostettua pois keulilta. Mitään muuta en siittä vielä purkanut. Täytyy huomenna kattoa että mitävarten ne paineet karkaa sinne alakertaan.

En ennen kiinnitänyt huomiota tohon, mutta jestas minkä kuntoinen sisusta tässä on 8O Äkkiseltään katsottuna ihan täydellinen, sinisissä penkeissä ei reikiä, ei haalistumia, todella jämäkän tuntuset verrattuna vaikka tohon mun nopan penkkeihin 8O Tarkastan huomenna vielä paremmin ja tarkemmin ton sisustan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei vaparin alakerralla tule toimimaan. 8-venttiilinen on muutenkin herkempi nakutukselle kuin 16-venttiilinen. Etukäppärimalleissa yleensä samat jarrut. Poikkeuksena on joku jenkkiversio isommilla satuloilla ja ventiloiduilla levyillä. -88 käsijarru taakse ja tehokkaammat jarrut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
s.koutonen
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2012 21:07
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja s.koutonen »

Tätä on mielenkiintoista seurata, ei tiiä vaikka itekki joskus tommosen ratatupliksen tekis :D
#5577= Samppa Koutonen Oulainen
-Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-99 Turbo -81, 900 Aero-90, 9-5 "Red Devil", og900 avo 4d ja 10kpl muita saabeja
- Suabbi Productions
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Mertmi kirjoitti:Ei vaparin alakerralla tule toimimaan. 8-venttiilinen on muutenkin herkempi nakutukselle kuin 16-venttiilinen. Etukäppärimalleissa yleensä samat jarrut. Poikkeuksena on joku jenkkiversio isommilla satuloilla ja ventiloiduilla levyillä. -88 käsijarru taakse ja tehokkaammat jarrut.
Noniin, nyt on yksi sanonut tähän puolesta ja toinen vastaan. :lol:

Kysytäänpä näin, että onko kukaan laittanut vaparin mäntiä turboon ja todennut ne huonoksi/toimivaksi? Jos ei niin sitten täytyy hommata ne turbon männät.


Toi on aika outo tapaus toi kaverilla oleva mahdollinen tekniikan ja jarrunluovuttaja saabbi. Siinä on pystykeula, mutta käsijarru taakse. Eli siittä voi jopa löytyä ne paremmat satulat edestä, täytyy tarkastaa ennen kun ostan sen. Muistelisin että sen vuosimallikin oli joku -89 tai vastaavaa.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja vmt »

^ Entinen poliisiauto? Eikös niitä ollut pystykeulasina vielä -89- ja -90-mallisinakin?

e: jaa neliovinen loota ja kaasari, ei se ehkä sit.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Vastaa Viestiin