Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei se mikään outo tapaus ole, ihan peruskaasarit (900, ei 900c) oli tuossa vaiheessa (88(87?)-89) uusijarruisia pystykeulia.

Jopella on (tai no, oli) kaksiovisessa vapariturbossa vaparikone (tosin 16v), johon on lyöty hyrrä kylkeen, kokemuksia löytyy projektiketjustansa (tämäkin ketju btw sopisi ehkä paremmin projektiosiolle, ehkä joku mode voisi siirtää), mutta kyllähän se nakutti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Joo no, kuten on tullu useesti ennenkin sanottua, mä mistään mitään tiedä, kunhan rupattelen ja trollailen :)

Sen nakutuksen kanssa nyt vaan on...
pikkusen vaikuttaa semmoset asiat, kuin ne ennakot, paineet, imulämmöt jne. Se on ihan miten paljon siitä haluaa. jos tehohalut on 150+ niin sitte on kokolailla selvä, että tarttee ne puristuspaineet saada alas.

jos huipputehoja, niin sitte reilusti alas, isompaa turboo, virtaavaa putkistoa, tai sit se suora putki tyyliin (moonlight) tosin sitte kannattaa ehkä heivata se K-jetti, ja se taival ei sitte lopu ikinä... olishan niitä 16v koneitaki saatavilla.

se on vähä millasella budjetilla, kestotoiveilla ja tekohaluilla on matkassa.
Ja ennenku jeesustellaan, niin mulla oli mielessä lähinnä se pienellä budjetilla rakennettava omalla kylällä pikkusen jäärataa rassi. Hajoo kun hajoo, ja sitte sitä kovempaa konetta jos siltä tuntuu...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, tottahan siinä on monta tekijää vaikuttamassa siihen toimiiko kone vai ei ja nakuttaako vai ei, mutta melko herkästi taitaa ruveta sitä tekemään. Vanhan turbotekniikan aasinpotku ei välttämättä muutenkaan jääradalla ole kovin optimaalinen, eli siinä mielessä lähes olemattomat ahdot korkeilla rutuilla voisi ollakin hyvä idea. Toisaalta silloin sen turbottamiseen uhrattavan ajan ja vaivan voisi tunkea vaparin virittämiseenkin, vaikka turbo on tietty aina turbo.

Tietty jos leipoo seokset sen verran taivaskantille että ajaa etanolilla, ne kovemmat rutut on jopa ihan asiaa. Tiedä vaan miten kylmästartti, etanoli, jakajasytkä ja k-jetti saadaan sovitettua kelvollisesti (=lähtee käyntiin ja käy lämpimäksi asti, kai sen sitten lämpimänä saa toimimaan) samaan yhtälöön.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Selvennetäämpä tilannetta: tavotteena siis tehdä budjetilla auto juuri tollaseen kaveriporukalla jääradalla ajamiseen ja ehkä joskus radalle.com ratapäivillä käymiseen. Eli rahaa voidaan käyttää sinne mistä siitä on eniten hyötyä ts. otetaan koneesta ne halvat hevoset eikä lähdetä tavottelemaankaan niitä kalliita. Kun lähes joka koneella on se raja jossain, mihin saakka viritys on kohtuu halpaa. Kun se raja ylittyy, alkaa maksamaan törkeesti ne vähätkin lisähevoset ja mootorin käyttöikä romahtaa hevonen kerrallaan. Koitetaan olla ylittämättä tuota rajaa. Se vakio 140 heppaakin liikuttaa varmaan tollasta 1000 kilosta autoa nätisti, saati jos vielä sisustan ja kaiken muun "turhan" purkaa pois. Voimaa pitää olla jonkun verran. Mulla oli tossa sellanen ihan loppuun sudittu Sierra, eikä sillä enää kovinkaan hauskaa ollut ajaa kun ei vaan yksinkertasesti jaksanut mennä mihinkään.

Sanotaan nyt vielä että "kilpakumppaneina" toimii 2litranen V6 Ford Taunus, 240 volvo missä ilmeisesti tulee olemaan 2.8 (tai joku tämmänen) foortin efi- kone ja mahdollisesti jotain muita samanlaisia värkkejä.

Toimivuus yksi mitä haetaan. Ei ole mukavaa kun auto ei toimi ja lumetkin jo suli...Tämän vuoksi ei lähdetä etanolilla koittamaan. Se on kuitenkin vielä suureksi osaksi melko harmaata aluetta varsinkin K-jettien ja kylmien ilmojen kanssa.

Tällä hetkellä mulla on siis hyvä 99 kori missä turbomosa nyt irrotettuna. alakerta on tosi loppu. Männät tekee sellasta millin kahden keikkumista kun niitä tosta koittaa keikuttaa. Lohkon porauksessa sensijaan ei ole kaulusta eli voisi ehkä uusilla männilläkin selvitä. Täytyy vähän mittailla kun saan mikrometriruuvin jostain hommattua.

Ajattelin että turbokone nyt on luonnollisin ja halvin vaihtoehto tehon kannalta kun mulla turbo, 6 pyttysen k-jet ja ahtoputkia jo valmiina löytyy. Toki multa löytyy noita strömppiäkin nurkista ja 2 kpl 1½" kurkuilla olevia SU- kaasareita. Sinällään ei mulla mitään periaatteita ole että "täytyy olla turbo" tai mitään vastaavaa. Jos kaasareilla saan samat tehot yhtä halvalla ja helpolla niin mikä ettei.

Vaparimäntiä koitan kysellä kun olisi tiedossa satasella yksi satku missä on toi kaasutin kone. Kävin tossa lähellä romuttamolla, eikä siellä ollut turbokoneita, ja vaparikoneestakin pyysi 150€. No deal.

Saako noita vaparimäntiä jotenkin sorvattua tai jotain? Tai miten niistä saisi tehtyä turbokäyttöön sopivat? Tai saisko kantta työstämällä vähennettyä ruttuja sen verta että vois käyttää noita vaparimäntiä? Samalla jos sais tehtyä jotain muita parannuksia tohon kanteen?

Mites jos tohon korkeet puristukset-matalat ahdot lisäis sen että laittais/tekis sen vesiruikun tohon hillitemään nakuttamista?


Joo, tänään nostettiin kansi sitten pois tosta koneesta. Yksi mäntä oli ottanut osumaa venttiiliin ja se venttiilin paininkuppi oli ihan murskana. Olisko venttiili päässyt tippumaan tai jotain. Muissa männissä oli sitten sellanen 2 millin klappi kun niitä siinä heilutteli ja keikutteli. Kannessa ei äkkiä katsottuna ollut oikeen mitään jälkiä.
Predatori
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Itse en lähtisi harraste jäärata tasolle nokkaa tai muita koneen osia vaihtamaan jos turbo auto kyseessä. Vakio koneen osillakin saat voimaa enemmän kun nuissa kilpakumppaneissa. Avarampaa putkistoa,iso välijäähdytin ja ahtoja lisää niin pääset 200 heppaan helposti. Alusta ja ajettavuus ja kuskin taidot ratkasee paljon. Jos alusta ja renkaat kunnossa saapilla voit voittaa tehokkaammatkin autot kunhan ajolinjat löytyy. Jokkiksessa esim hyvän alustan ja pidon omaavalla saabilla rattimies pääsee kenestä vaan ohi "ulkokautta täysiä ohi" tyylillä. Veini Siekkisen ajolinjoja jos pääset näkemään joskus huomaat että ne on aivan erilaiset kuin muilla autoilla.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Käytä siitä budjetista alustaan 2/3 osaa ja loput siihen moottoriin,ei ole mukava ajaa jos se alusta ei ole kunnossa.
Ari 1622
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Jos alusta ja renkaat kunnossa saapilla voit voittaa tehokkaammatkin autot kunhan ajolinjat löytyy
Renkaina tulee olemaan piikkirenkaat.

Alustaan tarttis tehdä varmaan jotain. noita täytyy miettiä sitten kun auto on ajokunnossa. Ainakin jarrut ajattelin laittaa uudesta 900 kun kaiketikkin menee melko suoraan tonne. Vai onko jotain parempia vaihtoehtoja, mitkä menisi lähes yhtä helposti tonne?

Tekeekö tollaset uretaanipuslat paljon verrattuna tavallisiin kumisiin? Nyt ne olis tossa nätisti vaihdettavissa, mutta kun budjetti ja aika ei oikeen välttämättä riitä. En pysty tekemään tätä autoa kun pääsääntöisesti viikonloppuisin.

Nyt ensialkuun tarttis vaan saada tehtyä tohon autoon moottori jostain ja niiltä osin ajokuntoon.

Tossa muuten kuva kansionettomuudesta: http://oi60.tinypic.com/jihklf.jpg
Ja kuva home-made- pakosarjasta mikä tossa oli kiinni: http://oi60.tinypic.com/117wlr4.jpg

Tänän ei oikeen tohon rallisaabbiin tapahtunut mitään. Tota noppaa alottelin hitsailemaan mistä piti alunperin tehdä tämä jääratapeli. Kuskin lattia pitkittäispalkin kohdalta häipynyt. Hyvässä kunnossa auto, jos saisi leimattua ja vaikka myytyä. Jollei mee kaupaksi niin kyllä minä tuon mieluusti säilytänkin. Hyvin säilynyt eikä paljoa ruosteessakaan, jos vaikka museoleimaisi joskus.

täytyy vielä mainostaa että voisin myydä tosta tuplaysistä ton sisustan pois. On sininen väriltään ja mun mielestäni ainakin penkit on tosi hyvässä kunnossa. Ei täydellisessä kunnossa, mutta hyvässä. On tosi jämäkät penkit istuakkin.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Vaihteiston ja koneen irrotusta toisistaan tein tässä tänä viikonloppuna, enkä oikeen mitään saanut ajanpuutteen vuoksi aikaseksi. Vähän meni pähkäillessä aikaa kun tota ensiövälitystä purin että mites tää tästä purkautuu. Nyt kuitenkin on sellasessa tilassa että sen saa vaan ensi viikonloppuna vetää irti, irrottaa muut pultit ja sitten nostaa kone pois vaihteiston päältä.

Kuuluuko tuolla ensiövälityksessä olla oma öljy?? Vaihteistosta ja koneesta muistaakseni molemmista päästin öljyt pois ja silti tuolta pulahti öljyä jonkunverran lattialle 8O


Hmm...joku mode voisi kyllä ehkä tämän siirtää projektipuolelle kun tästä on tullut vähän sen makunen topicci ainakin mun mielestäni?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Piikkipyörillä ajosta 99:llä on kokemusta pikkusen. Serkulla on tommonen k-jetillä ruiskutettu vaparikoneinen 99, jossa koneeseen on tehty kanavien porttaus, nostettu ruttuja ja peltipakosarja jonka jatkeena parilla vapaavirtausäänenvaimentajalla oleva pakoputki.Tehoja ei ole mitattu, mutta niitä on perstuntumalta enemmän kuin vakiossa vaparikoneessa. Piikkipyörät kun laittaaa alle, niin loivia kurveja sisältäneellä radalla sai survoa kokoajan kaasupohjassa. Voima loppui vaan kesken. Mietin silloin että joku 200-250heppaa kun olis koneessa, niin saattaisi olla jo hauskaa. Tuo jotain 120-140hummaa riitti juuri ja juuri.

Paininkupit halkeilee jos kone on käynyt ylikierroksilla.

Ensivälitykseen jää öljyä, vaikka laskee askin tyhjäksi propusta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oldskuul
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ke Tammi 22, 2014 16:29

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Oldskuul »

Kyllä T8 pannusta saa potkua ilman hirveetä rahan palamista. Itellä tällä hetkellä T8, apc ei käytössä kun boksi ilmeisesti rikki, ahdot säädetty kuulajousi venttiilillä 1bar ja orkkis pikku cooleri laitettu. Kiinan dumppi myös kiinni ja hyvin toimii! hevosia pers tuntumalla noin 170hv. Toki kannattaa se naku tunnistin laittaa ja seos mittari myös, itsellähän ei tällä hetkellä ole kumpaakaan, mutta kyllähän tuo vielä potkii! :)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7342
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sitä ensiövälitystähän voi muuttaa ihan ketjuja ja rattaita muuttamalla. Itellä oli joskus 99 jossa 4:sen välitys. Ykköstä ei tarvittu kuin normaalissa liikkeelle lähdössä mutta muuten oli kiva kepittää. Kakkosellakin jakso hyvin lähtee liikkeelle.

Noita varmaan löytyy parhaiten jostain vanhoista petroista.

Mulla olis muuten 8-tappine turbokone joka on ajettu sijoilleen joskus 10V sitten, sillo ainakin ahto ihan nätiste mutta muuten kunnosta ei tietoo.

Saa tulla purkaan tai hakee koko romun, paikan sä tiedätkin.

Maksuna vaikka koeajo klubin jääratapäivillä. :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Nonniin nyt on moottorilohko irrotettu öljypohjasta, ja vaihteistosta. Ensviikonloppuna jos sais hoonattua noi pytyt ja laitettua toiset männät noitten kuluneitten tilalle. Sitten vaan vekottimet kasaan ja testiajoa.

Miten erotan mikä turbo mulla on tossa? Tossa ei lue Garret Air Researchia kohokirjotuksella, eikä mitään muutakaan. Joku kulahtanut Saab- kilpi on kompurapesässä muttei siitä saa mitään selvää.

Olipas veemäinen toi kytkimen työsylinterin irrotus. Ei saanut painettua tolla kytkimllä tota jousta kasaan sillon koneen irrotusvaiheessa kun jostain syystä ei kytkin toiminut. Aikansa siinä käännettiin ja väännettiin kunnes haettiin puukkosaha millä sai sen työsylinterin kahtia että sai sen sieltä pois... :lol:

Sitten noita paininkuppeja kanteen tarttis alkaa hommaamaan, mistäs pösöstä ne taas sopikaan tohon ja miten kalliita on, kannattaako hommata uudet vai käytetyt?
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Eipä mennytkään niinkun strömssöössä, en kerinnyt noita mäntiä nyt irrottamaan. Piru kun tosta käyttöautosta runko alkoi oireilemaan sen verta ikävästi, että oli parempi parsia kasaan ennen kun olis lopullisesti katkennu :lol:

Mites, tuleeko näissä kampikammiosta mitään huohotusreikää tässä? Aattelin tehdä tohon sellasen vanhan ajan imuputken tonne auton alle. Kapikammiosta siis huohotus maahan imuputkella ja breather tohon venttiilikoppaan.

yksinkertasin tapa toteuttaa noin, eikä öljyn kestolla ole paljoakaan tämmäsessä jäärata-autossa merkitystä kun niitä kilsoja ei varmaankaan niin kovin kauheesti kerry.
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja Darco »

Sain tässä noi pytyt hoonattua. Tollasella kivihoonilla vedin. Ei tullut kovinkaan häävi mutta lähtipähän kiilto pois pytyistä.

Viikonloppuna haen ton satkun mistä saan jarrut, ja 4v lootan . Täytys männänrenkaat hakea, tarkastaa kansi ja vaihtaa hajonneet nostimet, läpätä vähän venttiileitä ja sitten koneet kasaan ja koittamaan.

Jos koneet pelaa ok, sitten cooleria ja isompaa pakoputkea :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 turbo jääradalle (viritystä yms.)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kytkimeen ois löytynyt oikein työkalukin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin