OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja aero »

Rate kirjoitti: - kylmäkäynnistyspiirin toiminta,
Avaatko hieman paremmin oiretta/tarkistusmahdollisuuksia?
32334649 kirjoitti:aivan kuin kummelin auton osto.
Mä meinasin tuohon alkuviestiin alunperin kirjoittaa, että tämän listan voi tulostaa ostotilanteeseen mukaan niin voi tarkistaa auton kuin Kummelin pojat konsanaan :D. Ei tunnu paljoa Kummelin listaa lyhemmäksi jäävän.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11480
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja jus »

Tyypillisiä ongelma- ja vikakohtia voidaan luetella vaikka kuinka pitkästi, mutta eikö ostajan oppaaksi tarkoitetussa listassa pitäisi keskittyä tai ainakin erikseen mainita ne viat, joiden takia ostomielessä silmäilyn alla oleva yksilö pitäisi jättää väliin. Tarvitaan siis asteikko, jolla korostetaan erityisen suuritöiset tai kalliisti korjattavat viat, jotka olennaisesti haittaavat auton toimimista käyttöautona.

Takaiskareiden vaihtamisen työmäärää arvioidessa ei pidä väheksyä alapään pulttien jumitusta iskarin puslan metalliholkkiin. Puukkosaha on radikaali mutta nopea apuväline, vanha iskari tulee pois murusina ja tukivarsi jää ehjäksi.

Ruostekohteista puuttuu maininta etujalkatilan alta pitkittäispalkkien kohdalta ja tunkinkorvakkeista.

Etujousien alapäät (jousilautaset) ruostuvat. Vaihto on yksinkertainen, kunhan saa jousipuristimet sovitettua pyöräkoteloon. Yleismalliset puristimet (kierretanko + käpälät) saa toimimaan paremmin, kun hitsaa vääntiön kierretangon toiseen päähän. Jotkut madallusjouset saa irrotettua ilman puristimien käyttöä.

Jarrukilvet ruostuvat ja murenevat pois -> ongelmia ennen pitkää katsastuksessa. Ehjiä kilpiä ei saa uusina, toisinaan löytyy kohtalaisia käytettynä. Etujarrukilven vaihtamiseksi pitää leikata pala pois jarrukilvestä (helppo) tai vaihtaa pyöränlaakerikin (prässihomia).

Kytkinlevyn kuluneisuutta voi arvioida kytkinkopan kurkistusluukusta. Kuluneella levyllä asetelman jousen käpälät tulevat lepoasennossa ulommas ja työsylinteri palautuu lyhyimpään pituuteensa. Poljintuntuma voi myös olla raskas. Kytkinremontti OG900/99/90:n ei ole ollenkaan niin työläs kuin toisiin autoihin, joissa edellytetään vaihteiston irrottamista. Omat niksinsä tähän vaaditaan silti.

Korjaustarvetta kytkimen suunnalla voi ennakoida pitkä vapaan liikkeen osuus polkimen liikeradan alussa tai se, että kytkin irrottaa vasta polkimen ollessa pohjassa. Polkimen varressa oleva reikä ja pääsylinterin työntötangon haarukan reikä on usein kulunut soikeaksi. Pääsylinterin palautusjousi voi olla poikki.

Pysyykö auto moottori käynnissä vaihde päällä kytkinpoljin pohjassa paikallaan vai pyrkiikö ennen pitkää liikkeelle? Kuluneet pääsylinterin tiivisteet päästävät nestettä ohi. Uudet tiivisteet sylinteriin saa vaihdettua kuskin jalkatilasta ja sylinterin saa samassa yhteydessä kevyesti hoonattuakin. Kytkinnesteen vaihdon laiminlyönnin myötä pahat syöpymät sylinterin seinämissä yleisiä, uudet tiivisteet eivät kestä kauan syöpyneessä sylinterissä. Uuden pääsylinterin vaihtokin on satkussa helppoa. (Off-topiccina mainittakoon ettei 99/90 sylinterin vaihtokaan sen vaikeampaa ole, vaikka paikka aluksi näyttääkin ahtaammalta).

Kytkinletku murenee sisältä päin -> kuminmurusia jarrunesteessä pää- ja työsylinterillä -> ilmausvaikeuksia, toimintahäiriöitä kytkimessä. Letkun kudokset voi repeytyä -> letku pullistuu kytkinpoljinta painettaessa, kytkin ei irrota.

Laturin kiinnityksessä kumihelat kovettuvat ja kuluvat väljiksi -> laturin vino asento, toinen hihna luistaa. Ajoissa tehtynä riittää kumihelojen vaihtaminen uusiin. Laturista kannattaa tutkia onko hiilet vaihdon tarpeessa ja onko liukurenkaat kovin kuluneet. Onnistuu myös irrottamatta laturia, mutta kannattaa tehdä viimeistään kun laturi on irtonaisena.

Lämmityslaitteen puhaltimen viat ovat melko harvinaisia, mutta sitäkin työläämpiä, puhallinmoottorin asiallinen vaihtaminen edellyttää koko kojetaulun irrottamista.

Ajovalojen pyyhinmoottorit jumittavat ja voivat estää pissapojan toiminnan. Moottorit ovat avattavissa ja puhdistettavissa. Diodivika valopyyhinmoottorissa aiheuttaa pissapojan ja tuulilasinpyyhkijöiden toimimisen keskeytyksettä.

Vilkkuviiksi kuluu, ei pysy vilkku päällä varsinkaan oikealle. Helppo korjata viilaamalla viiksen sisältä lukitusurat syvemmäksi.

Ohjausvaihteen ristinivelet voivat kangistella ja aiheuttaa kulmikkuutta ohjaukseen. Helppo korjata voitelemalla nivelet.

Käsijarrujen säätö on usein tehty väärin, vaijeria kiristämällä. Olipa kyseessä etu- tai takakäsijarru. Tästä seuraa ettei satulassa oleva automaattisäätö toimi palojen kuluessa, käsijarru on pian taas tehoton. Vaijerin pitää olla niin löysällä, että käsijarruvipu palautuu milliä vaille kokonaan, säätö satulasta.

16V-mallit: venttiilien paininkupit jumittavat tai vuotavat - naputtava käyntiääni kylmäkäynnistyksessä tai jatkuvasti. Turbomalleissa ääni voi häiritä APC:tä ja ahdot jäädä tämän takia vajaiksi. Paininkuppien irrottaminen, purkaminen, liottaminen ja puhdistaminen auttaa.

16V-mallit: jakoketju venyy, ajoitusmerkit nokka-akseleilla ei osu kohdalleen, ketjunkiristimen kiristysvara voi loppua. Kiristimen irrottamalla voi arvioida kuluneisuutta. Pika-apuna harkinnan mukaan ketju vaihdettavissa yläkautta, jos laahaimet kunnossa. Muussa tapauksessa moottori nostettava ylös ja tehtävä jakopääremontti koko laajuudessaan.

16V-ruiskumallit: viallinen kampiakselin asentoanturi voi aiheuttaa käyntihäiriöitä tai totaalisen kipinän puutteen ja käymättömyyden. Anturi vaihdettavissa kohtuudella, hihnat pois, vauhtipyörä lukitaan ja tiukassa oleva hihnapyörän pultti auki erikoislyhyellä hylsyllä. Anturin saatavuus ehkä se suurin ongelma. Pitkälohkotonnarinkin anturit kelpaavat kunhan vaihtaa johtoon oikeanlaisen liittimen.

Kaasarimallit: Rikkinäinen kaasarin kalvo hukkaa tyhjäkäynnin. Karstaantunut ja jumittava luisti voi estää käynnistymisen.

Turbo- ja kaasarimallit: virranjakajan alipainesäätimen kalvo usein puhki -> huono alavääntö, lisääntynyt bensankulutus

ABS-viat, pyöräanturit. Tarkista, että valot syttyvät virrat kytkiessä, pumppu käynnistyy, paineiden noustua pumppu pysähtyy ja valot sammuvat. Jarruttaessa pyörät eivät lukkiudu. Satkun ABS-jarruissa taka-akselille menee vain yksi jarruputki, joka haarautuu molemmille takajarruille. Jos katsastuksessa yritetään hylätä tämän takia, pyydä toinen inssi paikalle.

Tarkista, että CE-valo mittariston vasemmassa yläkulmassa syttyy kun laittaa virrat päälle ja sammuu kun käynnistää. Ruiskuvikaisessa polttimo on voitu poistaa mittaristosta.

Keskuslukko toimii satunnaisesti. Keskuslukon ohjausyksikön piirilevyn juotoksien uudelleenjuottaminen auttaa usein.

Vakionopeussäädin toimii satunnaisesti. Poljinkytkimien kontaktit hapettuneet, poljinkytkimet ei ilmatiiviit, poljinkytkimien säätö väärä. Säätimen ohjausyksikön piirilevyn uudelleenjuottaminen voi auttaa, 80-luvun boksit luotettavampia kuin uudemmat, sovitettavissa toistensa tilalle johtosarjamuutoksin.

EDIT: Tarkista ettei ohjausakselissa ole päittäistä välystä, ratti ei saa liikkua vetämällä ulospäin eikä painamalla sisäänpäin. Ohjausakselissa oleva törmäystilanteessa kokoonpainuvaksi suunniteltu osuus voi väljistyä jos rattia irrotetaan lyömällä. Ratin välyksestä voi tulla sanomista katsastuksessa, eikä vilkun palautus toimi ratin ollessa liian ulkona. Korjauksena ohjausakselin vaihto ehjään tai vanhan prässäys tiukemmaksi, edellyttää akselin irrottamisen. Tai akselia irrottamatta pieni hitsaustäppä akselin kylkeen, toivoen että täppä antaa törmäystilanteessa periksi.

Jotain aiempaa listantynkää (tosin 99): http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=128862
Viimeksi muokannut jus, Ti Elo 06, 2013 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Onneksi tätä topiccia ei ollut olemassa vielä ensimmäistä (ja toista) satkua ostaessa. :mrgreen: Nytkin rupesi pelottamaan riittävästi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jus kirjoitti:Tyypillisiä ongelma- ja vikakohtia voidaan luetella vaikka kuinka pitkästi, mutta eikö ostajan oppaaksi tarkoitetussa listassa pitäisi keskittyä tai ainakin erikseen mainita ne viat, joiden takia ostomielessä silmäilyn alla oleva yksilö pitäisi jättää väliin. Tarvitaan siis asteikko, jolla korostetaan erityisen suuritöiset tai kalliisti korjattavat viat, jotka olennaisesti haittaavat auton toimimista käyttöautona.
Mä tein muuten kaverin kanssa tuollaista listaa ensimmäisiä satkuja ostaessani. Listattiin kaikki tarkistettavat kohdat/vikapaikat mitä silloisella tietämyksellä osattiin ja sitten numeroitiin kukin kohta arvosanoin 1-3, liian monta kolmosta kertoi ettei autoon kannata sekaantua :-). Ikinä vaan ei tarkastuskorttia päästy soveltamaan :-D
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Rate »

Täällä kysyttiin K-Jetin kylmäkäynnistyspiirin toiminnasta. Kriittinen paikka lienee ns. lämpöaikakytkin, joka sallii kylmän starttauksen yhteydessä ruutata ylimääräisen annoksen bensaa. K-Jetin manuaaleista löytyy muistaakseni arvoja, jolla kytkinen toiminnan voi testata.
Saabmasa
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 14:32

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Saabmasa »

Sit lisäksi erilaisia ohjeita: Are kirjoitti juuri:
Moottorin lämpöanturi. Vaikuttaa että kone käy laihalla käynnistyksessä. Mittaa sen vastusarvo kun moottori on kylmä, pitäisi olla 2,4 - 2,6 kohm @ 20C. Kylmempänä enemmän. Lämpöanturi saattaa toimia toisessa päässä aluetta ja toisessa ei, johtuen lämpölaajenemisliikkeestä.
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Voihan tuohon lisätä:

kaikki etujarruletkut
lokasuojassa olevan letkun pään mesinkisen liitimen ruuvikohdat
takajarrujen jarruputket
takertelevat jarrusatulat.

Kaasarimalleissa bensasuodatin joka on kaasarin juuressa letkun sisällä.

Maadoitusviat takavaloissa.

Roikkuvat ovet.

Kuluneet takajouset.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Haha, siltä näyttää että näissähän on kaikki paikat rikki ja jokainen nippeli pitää tarkastaa. Ja kyllähän noista vikaa löytyy :-D

Vähän alkaa menettää jo lista tarkoitustaan kun kohta kaikki liikkuvat ja liikkumattomat osat listattu :-P

Ei tähän kyllä IMO kannata sellaisia osia listata mitkä menee joka autossa... koska ovat kulutusosia! Kuten jarruletkut ja satulat, jouset, missä autossa ne ei kuluisi, jumittelisi ja väsähtäisi?

Listaan kannattaa ennemmin listata niitä satkulle ominaisia paikkoja joita on vaikea havaita ilman että asiasta tietää tai sellaisia minkä paikantaminen on vaikeaa, esim. jarruista ominaisuus etukäppärillisissä kun kolahtaa pakilta jarruttaessa. Tai ruostepaikoista ne mitkä menee useasti mutta katsastusmieskään ei aina huomaa tai tätä nykyä edes tiedä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja sarka »

Moottorin tukikumit, vuotava ilmanottokotelo, syyläristä tippuu kappaleita, jotka räpättää flektin välissä... Mitäs muuta?

No tietysti oven lukko-osat rikki/irti, takakahvojen aluset ruosteessa, takaluukun välistä paistaa aurinko, takavalot vuotaa vettä sisälle, ovien tiivisteet vuotaa vettä sisälle, kattoluukku vuotaa vettä sisälle, lämmityslaitteen hana vuotaa vettä sisälle, mammonaa maksavat sivulasien tippalistat, tankinluukun jousi poikki, taka-akselin tukitangon etuhelat hajalla, iskarin alapään pultti jumissa, tankin pannan mutterit murentuneet, ajovalojen lasit harmaat, kuskin hiukset harmaat...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vetaritunneleiden pohjat moni tietää, mutta myös pystyseinät lahoaa ajan myötä. Pahimmillaan ajettavuus menee todella huonoksi. Nuo on vieläpä hankala tutkia ja voi katsastuksessakin mennä hyväksyttynä läpi.




http://kivisointu.net/mikko/kuvagalleri ... ewsIndex=2

http://kivisointu.net/mikko/kuvagalleri ... ewsIndex=2
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Ompas tutun näköiset vetarin tunnelit. :D

Ne takapyöränkoteloitten palkkien takaiset pellit menee leimasta läpi niin ettei katsastaja huomaa. On sattunu useampi semmonen auto, jossa omistaja joko kuvittelee (tai kusettaa) niiden peltien olevan ehjät mutta meisseli menee läpi heti kun vähän tökkää. Sitä mätää ei näe mistään koska sisäpuolellakin on se hopeafoliolla päällystetty kumimatto, joka peittää ruosteet. Ja noita ei moni tunnu hoksaavan katsoa. Eikä sitten katsastajatkaan. Harva noita kyllä viitsii ruveta korjaamaankaan, on niin helvetin työläät. Palkki pitää joko katkasta taikka porata pois pistehitseistään kokonaan. Katkaisu monesti helpompi tapa. Sitten uusi pelti alle ja palkinpätkä takasi paikoilleen.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5309
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tohon paisarin pulputukseen ihan hyvänä huomiona kannattaa lisätä, että kun täyttää vettä siten, että on max merkkiin saakka kuumana, jää se syyläristä tuleva pikkuletku veden pinnan alle, jolloin kuplat on tosi helppo huomata. Siis ellei ole jo ihan "perunakattila". Harvemmin myytävissä autoissa sillain vettä ollut. Sattuneista syistä? :roll:

Muis Saabeis (ainaki 9000 ja ng900) letku on paisaris niin ylhäällä, että pitäs täyttää paisari piripintaan tai vaihtoehtoisesti upottaa letku vesiastiaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja mestari »

taikka sitten myy sellaiselle kaverile joka tulee kuskin kanssa kaupan tekoon perjantai iltana hieman tenuissaan eikä jaksa kurkkia auton alle koeajosta puhumattakaan ja eikun paperien tekoon ja onnellinen omistaja noutaa sen sit kun selvii.
näin nääs kerran tuli satkun ostaja paikalla isoin elein. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Karmein ajossa porsinut vika mikä omiissa sattunut oli taka-akselin kiinnityspannan pettäminen -91 ässässä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
jarkar
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Re: OG900 sudenkuopat - mitä tarkistaa ostaessa/varoa jatkossa

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Vastaa Viestiin